"Όρνιθες": Ο Άρης Μπινιάρης σκηνοθετεί την πρώτη του αριστοφανική κωμωδία

Ο ταλαντούχος σκηνοθέτης προτείνει τη δική του ανάγνωση σε ένα από τα εμβληματικότερα έργα του αρχαίου κωμωδιογράφου. Έχει δίπλα του μια δυνατή ομάδα συντελεστών και ηθοποιών, με επικεφαλής τον Γιώργο Χρυσοστόμου και τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο.

Όρνιθες Μπινιάρης ©Μαρίζα Καψαμπέλη

Με τις παραστάσεις των "Περσών" (ΘΟΚ, 2017), των "Βακχών" (Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 2018) και του "Προμηθέα Δεσμώτη" (Πορεία, 2021), ο Άρης Μπινιάρης απέδειξε τη δημιουργική σχέση του με το αρχαίο δράμα· το φετινό καλοκαίρι, όμως, σηματοδοτεί την πρώτη του ενασχόληση με την αριστοφανική κωμωδία και συγκεκριμένα με τους "Όρνιθες", με τους οποίους επιστρέφει στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου (9-10/8). Μαζί του ο Πάρις Μέξης στα σκηνικά, τα κοστούμια και τις μάσκες, ο Αλέξανδρος Δράκος Κτιστάκης στη μουσική σύνθεση, ο Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου στην κινησιολογία και ο Βαγγέλης Μούντριχας στο σχεδιασμό των φωτισμών. Ο θίασος αποτελείται από τους Μιχάλη Βαλάσογλου, Στέλιο Ιακωβίδη, Θανάση Ισιδώρου, Τάσο Κορκό, Κώστα Κορωναίο, Σοφία Κουλέρα, Αυγουστίνο Κούμουλο, Μαρία Κυρώζη, Ερρίκο Μηλιάρη, Μάριο Παναγιώτου, Κυριάκο Σαλή, Αλεξία Σαπρανίδου, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Ειρήνη Τσέλλου και Νίνα Φώσκολου, ενώ τους ρόλους του Πεισθέτερου και του Ευελπίδη αναλαμβάνουν ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος και ο Γιώργος Χρυσοστόμου.

Όρνιθες Άρης Μπινιάρης
©Μαρίζα Καψαμπέλη

Οι "Όρνιθες" παραστάθηκαν το 414 π.Χ. στα Μεγάλα Διονύσια και έλαβαν το δεύτερο βραβείο, ενώ έχουν καταλήξει να θεωρούνται "έργο φυγής", καθώς εξιστορούν την απόφαση δύο φίλων να εγκαταλείψουν την Αθήνα και να εγκατασταθούν στον ουρανό. Εκεί χτίζουν μια πολιτεία με τη βοήθεια των πουλιών, τη Νεφελοκοκκυγία (λέξη που κατέληξε να δηλώνει την ουτοπία), και οι ίδιοι, έχοντας βγάλει φτερά, ζουν απελευθερωμένοι από τα βάρη της εγκόσμιας ζωής τους. Πρόκειται για μία από τις αριστοφανικές κωμωδίες που μεταχειρίζεται ιδιαίτερα το υπερφυσικό και φαντασιακό στοιχείο, ενώ ο πολυπληθής μη ανθρώπινος Χορός της, που αποτελείται από κάθε είδους πτηνά και κατέχει πρωταγωνιστικό ρόλο, διευκολύνει ιδιαίτερα θεαματικές αναγνώσεις.

Όρνιθες Μπινιάρης
©Μαρίζα Καψαμπέλη

Τις ιδιότητες αυτές εκμεταλλεύεται η σκηνοθεσία του Μπινιάρη, που τοποθέτησε το έργο σε ένα προ-τραγικό περιβάλλον και το προσέγγισε σαν μια αρχέγονη τελετή, με τους ηθοποιούς να καταλαμβάνονται από τη ζωώδη ορμή των πουλιών. Στην παράστασή του, η ιστορία παραδίδεται "ως έχει, φιλτραρισμένη από βωμολοχία και επικαιροποίηση", σύμφωνα με όσα μας είπε ο Χρυσοστόμου, ενώ διακριτό είναι το προσωπικό στίγμα του σκηνοθέτη, ο οποίος έχει καταφύγει και εδώ –σύμφωνα με τον Παπασπηλιόπουλο– στη "χρήση της μουσικής ως πρωταγωνιστικού οχήματος της αφήγησης, την έντονη κίνηση, τις διαφορετικές ρυθμολογίες". Ταυτόχρονα, όμως, η παράσταση αγγίζει εσωτερικά πεδία, καθώς επικεντρώνεται στη σχέση των δύο φίλων και προτείνει το "μαζί" ως μοντέλο συνύπαρξης: "Όταν ξεκινούσαμε τις πρόβες, ο σκηνοθέτης είπε πως θα ήταν πολύ πολύ ωραίο να δώσουμε το μήνυμα ότι στη ζωή πρέπει να έχεις τουλάχιστον άλλον έναν άνθρωπο δίπλα σου", αποκάλυψε χαρακτηριστικά ο Χρυσοστόμου. Η παράσταση δεν αγνοεί τα κωμικά στοιχεία του έργου κι έχει πολύ αστείες στιγμές, σύμφωνα με τους δύο ηθοποιούς, αλλά "δεν ανησυχεί για το αστείο", όπως επεσήμανε ο Παπασπηλιόπουλος· αντίθετα, σχετίζεται "με μια πιο ποιητική διάθεση, πολύ ήσυχη, πολύ τρυφερή. Είναι ένα κοίταγμα στον άνθρωπο, τον οποίο θέλει να αγκαλιάσει και όχι τόσο να κρίνει· περισσότερο να τον περιέχει παρά να σταθεί απέναντί του".

Όρνιθες Μπινιάρης
Μαρίζα Καψαμπέλη©

Στο έργο, η φήμη της Νεφελοκοκκυγίας εξαπλώνεται τόσο πολύ, ώστε καταφθάνουν διάφοροι επιτήδειοι, προκειμένου να αποκτήσουν φτερά για να επιδοθούν ευκολότερα στις βρομοδουλειές τους, ενώ και οι θεοί είναι δυσαρεστημένοι, επειδή η πολιτεία στέκεται μεταξύ ουρανού και γης κι εμποδίζει τις θυσίες να φτάσουν σε αυτούς. Ο Αριστοφάνης κλείνει το έργο με ένα διφορούμενο φινάλε, που μπορεί να διαβαστεί και αρνητικά, καθώς ο Πεισθέτερος αποκτάει υπέρτατη εξουσία. Στην παράσταση του Μπινιάρη, το φινάλε μένει να αποκαλυφθεί επί σκηνής, αν και ο Γιώργος Χρυσοστόμου μάς έδωσε μια ιδέα: "Έχει ένα αισιόδοξα μελαγχολικό τέλος, θα έλεγα. Βλέπω ένα αισιόδοξο μεν μελαγχολικό δε –ή, ανάποδα, μελαγχολικό μεν αισιόδοξο δε– φινάλε. Σίγουρα, ο συνδυασμός αυτών των δύο ποιοτήτων βγάζει ένα γλυκό αποτέλεσμα".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Όρνιθες

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Στο έργο, ο αρχαίος ποιητής εξιστορεί την απόφαση δύο Αθηναίων, του Πεισθέτερου και του Ευελπίδη, να εγκαταλείψουν τον κόσμο των ανθρώπων αναζητώντας μια πόλη χωρίς μικρότητα και διαφθορά, όπου να μπορεί κανείς να ζήσει με ειρήνη και δικαιοσύνη. Ιδρύουν μαζί με τα Πουλιά μια πολιτεία στους αιθέρες και υψώνουν ένα τείχος ανάμεσα στους ανθρώπους και τους θεούς.Η σκηνοθεσία τοποθετεί το έργο σε ένα προ-τραγικό περιβάλλον προσεγγίζοντάς το σαν αρχέγονη τελετή. Και όπως συμβαίνει σε κάθε τελετή, ένας θίασος ζωντανεύει βιωματικά τον μύθο. Οι δύο πρωταγωνιστές ζητούν, αλληγορικά, να «αδειάσουν» από κάθε άλλη ανθρώπινη ιδιότητα και να «κατοικηθούν», άλλοτε ηδονικά κι άλλοτε μανιασμένα, από τη ζωώδη ορμή των πουλιών σε μια παράσταση – συναυλία. Με σύμμαχο την εκρηκτικότητα της μουσικής και της κίνησης, ο Άρης Μπινιάρης δημιουργεί μια σύγχρονη σάτιρα παρασύροντάς μας σ’ ένα ηλεκτρισμένο «άσμα», που ρίχνει εκτυφλωτικό φως στα κρίσιμα ζητήματα της πόλης με το αριστοφανικό έργο πάντα ως πυξίδα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Στο "Cow | Deer", η Κέιτι Μίτσελ έκανε θέατρο μια μέρα δύο ζώων

Η σκηνοθέτρια από το Ηνωμένο Βασίλειο, που κάποτε ανέβασε τον "Βυσσινόκηπο" από την οπτική των δέντρων, φέρνει μια ιδιαίτερη πρόταση στο Εθνικό Θέατρο (από 7/11), που περιγράφει μόνο με ήχο ένα 24ωρο μιας αγελάδας κι ενός ελαφιού.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
07/11/2025

Με sold out παραστάσεις ξεκινά "Η δίκη" του Άρη Μπινιάρη

Ο πολυβραβευμένος Άρης Μπινιάρης, μετά τον "Φάουστ" και τη φετινή του διάκριση στα Βραβεία Κοινού Αθηνοράματος, επιστρέφει στο πλήρως ανασχεδιασμένο Θέατρο ARK με τη "Δίκη" του Κάφκα.

Μα, ποιος είναι ο Χούλιο Τόγκα και η συναρπαστική εξέγερση του;

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης (Suyako) επιστρέφει στη σκηνή ως συγγραφέας και σκηνοθέτης με οργή, χιούμορ και μουσική. Το νέο του έργο "Η συναρπαστική εξέγερση του Χούλιο Τόγκα" μιλά για την τέχνη, την επανάσταση και την κρίση της μέσης ηλικίας- εκεί όπου το σύστημα χαμογελά, κι εσύ αναρωτιέσαι αν αντιστέκεσαι.

Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025: Όλα όσα έγιναν στην τελετή απονομής - Δείτε φωτογραφίες

Τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025 από το "αθηνόραμα" απονεμήθηκαν για 27η χρονιά την Τρίτη 4 Νοεμβρίου στην αίθουσα "Αλεξάνδρα Τριάντη" του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Είδαμε το μιούζικαλ Annie και ξαναπιστέψαμε στο αύριο

Το μιούζικαλ-φαινόμενο που ζωντανεύει στο Παλλάς με σκηνικά, συγκίνηση και παιδικό φως.

Θέατρο και χορός για μετρημένα ραντεβού (6-12/11)

Προλάβετε πέντε events θεάτρου και χορού την εβδομάδα 6-12/11, που μετράνε από μία έως και οκτώ παραστάσεις.

O Πάρις Ρούπος πιο "Κυριλέ" από ποτέ

Η νέα stand-up comedy παράσταση του κωμικού έρχεται στη Σκηνή "Brecht" - 2510 για περιορισμένες εμφανίσεις.