"Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία": Ο μονόλογος του Τάκη Χρυσικάκου επιστρέφει

Η μουσικοθεατρική παράσταση ερευνά τις ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες που γέννησαν την παράδοση του Ρεμπέτικου και προσδιόρισαν το ύφος και το ήθος του, με πρωτοστάτες τους Μάρκο Βαμβακάρη και Μιχάλη Γενίτσαρη.

Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία

"Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία", η παράσταση που σκηνοθετεί και ερμηνεύει ο Τάκης Χρυσικάκος, και που παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία για δύο σεζόν στο θέατρο Τόπος Αλλού, επαναλαμβάνεται για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων στο Θέατρο Πόλη από το Σάββατο 23 Μαρτίου και κάθε Σάββατο και Κυριακή.

Λίγα λόγια για το έργο 

Δυο στην κυριολεξία Άγιοι της Ελληνικής μουσικής παράδοσης συνεχίζουν στο θεατρικό σανίδι του Τόπος Αλλού να ξυπνούν μουσικές μνήμες αλλά και ιστορικές μια που αυτοί οι δύο σηματοδοτούν σημαίνουσες στιγμές της Ελληνικής ιστορίας, την οποία και βίωσαν κυριολεκτικά στο πετσί τους αλλά και την τραγούδησαν. Είναι ο Μάρκος Βαμβακάρης και ο Μιχάλης Γενίτσαρης. Το κείμενο προέκυψε μετά από βαθύτατη ιστορική-μουσικολογική έρευνα, του έγκυρου καθηγητή εθνομουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Λάμπρου Λιάβα, που εγγυάται και τη μουσική επιμέλεια.

Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία

Η θεατρική-μουσική παράσταση ερευνά και προβάλει τις ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες που γέννησαν την παράδοση του Ρεμπέτικου και προσδιόρισαν το ύφος και το ήθος του. Αφετηρία αποτελούν οι δραματοποιημένες αφηγήσεις δύο από τους κορυφαίους ρεμπέτες, του Μάρκου Βαμβακάρη και του Μιχάλη Γενίτσαρη, από τις αρχές του 20ου αιώνα έως τη δεκαετία του ’60, καθώς και άλλα αντιπροσωπευτικά κείμενα της περιόδου. Μέσα από τις μνήμες, τις διηγήσεις και τα τραγούδια τους, ξεκινάμε από την παλιά Σύρα του Μάρκου, για να καταλήξουμε στον Πειραιά της εποχής του Μεσοπολέμου, όπου η σμυρναίικη σχολή παραχωρεί τη θέση της στο πειραιώτικο ρεμπέτικο.

Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία

Σε μιαν εποχή κρίσιμη και μεταβατική για την Ελλάδα, με τους πρόσφυγες και τους εργάτες του λιμανιού να εξωθούνται στο περιθώριο, παρακολουθούμε τη μύησή τους στον κόσμο της "πιάτσας" και τη γεμάτη πάθος κι ένταση ζωή του ρεμπέτη, με την ιδιαίτερη ιδεολογία, τις αξίες και τα σύμβολά της. Κύριο μέσο έκφρασης, επικοινωνίας και σύμβολο ταυτότητας αυτού του κόσμου αποτελούν το τραγούδι, η μουσική και ο χορός, μέσα από τα οποία γίνεται και η αντίστοιχη "μύηση" του θεατή στο ύφος και το ήθος του κλασικού Ρεμπέτικου.

Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία

Στον θεατρικό μονόλογο ξεδιπλώνονται ανάγλυφα η ξεχωριστή θέση και ο ρόλος των μουσικών ανάμεσα στους μάγκες, η τελετουργία του καφενείου και του τεκέ, η βιωματική σχέση με το μπουζούκι, η σημειολογία του ζεϊμπέκικου, το κυνηγητό από την αστυνομία, η λογοκρισία και οι εκτοπισμοί από τη δικτατορία του Μεταξά, ο ρόλος της δισκογραφίας, η διαφοροποίηση στην επιτέλεση του ρεμπέτικου μετά τον Πόλεμο με την αστικοποίηση και το πέρασμα στους επώνυμους δεξιοτέχνες-σταρ του τραγουδιού.

Η όλη θεατρική προσέγγιση αποδίδει ιδιαίτερη έμφαση στον "τελετουργικό" χαρακτήρα της επιτέλεσης του Ρεμπέτικου, με τη δομή της παράστασης και τη διαμόρφωση του σκηνικού χώρου να υποβάλλουν την ατμόσφαιρα μιας "λαϊκής Λειτουργίας", όπου "ο Ευαγγελιστής Μάρκος (Βαμβακάρης) συναντά τον Αρχάγγελο Μιχαήλ (Γενίτσαρη)".

Προπώληση εισιτηρίων μέσω more.com

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Τα κατά Μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία

  • Μουσικοθεατρική
  • Διάρκεια: 105 '

Μέσα από τις διηγήσεις και τα τραγούδια του Μάρκου Βαμβακάρη και του Μιχάλη Γενίτσαρη, ξεκινάμε από την παλιά Σύρα και καταλήγουμε στον Πειραιά του Μεσοπολέμου. Σε μιαν εποχή μεταβατική για την Ελλάδα, με τους πρόσφυγες και τους εργάτες του λιμανιού να εξωθούνται στο περιθώριο, παρακολουθούμε τη μύησή στη γεμάτη πάθος κι ένταση ζωή του ρεμπέτη. Στον μονόλογο ξεδιπλώνονται η ξεχωριστή θέση των μουσικών ανάμεσα στους μάγκες, η τελετουργία του καφενείου και του τεκέ, η βιωματική σχέση με το μπουζούκι, η σημειολογία του ζεϊμπέκικου, το κυνηγητό από την αστυνομία και η λογοκρισία από τη δικτατορία Μεταξά. Η όλη θεατρική προσέγγιση αποδίδει ιδιαίτερη έμφαση στον «τελετουργικό» χαρακτήρα της επιτέλεσης του ρεμπέτικου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τελευταία ευκαιρία για να δεις περισσότερες από 100 θεατρικές παραστάσεις πριν το Πάσχα

Μέχρι και τη Μεγάλη Τρίτη οι περισσότερες παραγωγές της φετινής σεζόν ετοιμάζονται να ρίξουν την αυλαία της χειμερινής σεζόν 2023-24. Εμείς τις χωρίσαμε σε κατηγορίες σε ένα πολυσυλλεκτικό οδηγό θεατρικών εξορμήσεων λίγο πριν το Πάσχα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
26/04/2024

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.