Η Ελένη Ευθυμίου μας μιλάει για την "Αγάπη"

Η ταλαντούχα σκηνοθέτρια μιλάει στο «α» με αφορμή τη νέα της παράσταση που ανεβαίνει στο Θέατρο Τέχνης (από 26/2), μια παράσταση αφιερωμένη στην τρίτη ηλικία.

Η Ελένη Ευθυμίου ήρθε για να μείνει!

Για την αφορμή πίσω από την "Αγάπη": Ήθελα πολλά χρόνια για να μιλήσω για την κατάσταση που βίωσα με τη γιαγιά μου, η οποία είχε διαγνωστεί μάλλον με αλτσχάιμερ. Οπότε, όταν έγινε η πρόταση από τον Γιώργο Λυκιαρδόπουλο να συνεργαστούμε με όποιο έργο ή θέμα ήθελα εγώ, αμέσως είπα ότι με ενδιαφέρει η τρίτη ηλικία και η άνοια. Κάποια στιγμή στην πορεία μου προέκυψε η ιδέα μήπως μετέφερα στο θέατρο την ταινία του Χάνεκε, αλλά τελικά κρατήθηκε μόνο ο τίτλος, τιμής ένεκεν, μια που ταιριάζει τόσο με το θέμα όσο και με τη δομή που ακολούθησα κι εγώ, δηλαδή ένα έργο όπου παρακολουθούμε τη ζωή ενός ζευγαριού που μπαίνει σιγά-σιγά σε μια κατάσταση ασθένειας.

Για το ρίσκο που παίρνει: Δοκιμάζω πρώτη φορά τη φόρμα του ρεαλισμού, κάτι που προέκυψε από προσωπική περιέργεια και ανάγκη να δω με ησυχία δύο ηλικιωμένους μέσα στο χώρο τους. Μου φαίνεται πολύ εμπνευστικό και γοητευτικό, είχα την ανάγκη να κάνω κάτι με πραγματικούς χρόνους, με λίγα πρόσωπα. Είναι ένα πείραμα, που το απολαμβάνω πάρα πολύ και με συγκινεί, γιατί έχει πάρα πολλά στοιχεία και από την προσωπική μου ζωή, και από τις δύο πλευρές των παπούδων και γιαγιάδων μου. Εχω φτιάξει βέβαια δύο νέους χαρακτήρες, αλλά με πάρα πολλά στοιχεία προσωπικά.

Αγάπη Θέατρο Τέχνης

Για το ζήτημα της φροντίδας των ηλικιωμένων: Είναι ένα ζήτημα που μας απασχόλησε και που γενικά νομίζω ότι κοινωνικά είναι υπό συζήτηση, το τι θα πει φροντίδα και ποια είναι η πραγματική ανάγκη των ηλικιωμένων. Πιστεύω, χωρίς να είμαι ειδική, πως ίσως έχουμε ιατρικοποιήσει τα πάντα. Το ιατρικό πλαίσιο είναι φυσικά πολύ σημαντικό, αλλά ταυτόχρονα η αγάπη, η οικειότητα, η ζεστασιά του σπιτιού, η αίσθηση του οικείου χώρου είναι πολύ σημαντικά, πιστεύω, για τα τελευταία στάδια της ζωής ενος ανθρώπου. Δεν είμαι ειδικός, αλλά τείνω να πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντικό να συντηρηθεί η ανθρώπινη επαφή από το να είναι κάποιος απολύτως φροντισμένος κάπου όπου νιώθει ότι δεν ανήκει.

Για την αορατότητα της τρίτης ηλικίας: Μόνο θετικά βλέπω την παρουσία τόσων έργων φέτος που ασχολούνται με τα γηρατειά ή την αρρώστεια [σ.σ. ο "Πατέρας" του Ζελέρ (Σύγχρονο) έχει ως κεντρικό θέμα την άνοια, στο "The humans" (Μουσούρη) υπάρχει ο ρόλος της ανοϊκής γιαγιάς, ενώ το "The doctor" (Αμφι-θέατρο) διαδραματίζεται σε ένα Ινστιτούτο για το Αλτσχάιμερ]. Γιατί αποφεύγαμε να μιλάμε γι’ αυτά τα θέματα τόσα χρόνια. Αποφεύγουμε οτιδήποτε αφορά στην τρίτη ηλικία, σαν να είναι κάτι που δεν πρόκειται να συμβεί˙ τόσο η αρρώστεια όσο και τα ίδια τα γηρατειά. Πόσο συχνά, π.χ., βλέπουμε τον έρωτα δύο ηλικιωμένων; Θεωρούμε ότι είναι ένα θέμα που δεν τους αφορά καν. Θεωρούμε ότι το νόημα της ζωής τελειώνει μετά τη σύνταξη, ενώ όπως είχε πει ο παππούς μου, μπορεί να υπάρξουν πολύ έντονες στιγμές ευτυχίας στην πορεία προς το τέλος της ζωής.

Αγάπη Θέατρο Τέχνης

Για τη διαδικασία της συγγραφής: Με τη Σοφία [σ.σ. Ευτυχιάδου] που συνυπογράφουμε το έργο, πήγαμε ένα αρκετά εξελιγμένο draft στο τραπέζι των προβών, που, όμως, είχε κενά. Κάποιες σκηνές, όχι πολλές, γράφτηκαν μετά από συζήτηση και αυτοσχεδιασμό και υπάρχουν και άλλες που καταστάλαξαν, ολοκληρώθηκαν δηλαδή, μέσα από τη δουλειά. Δεν υπήρξε πολύ ξαναγράψιμο, πάντως, αλλά υπήρξε συνεργασία.

Για τη συνεργασία με τους ηθοποιούς: Άλλο είναι να γράφεις για δύο ηλικιωμένους από απόσταση, έστω και εμπειρικά, και είναι τελείως διαφορετικό όταν δουλεύεις με δύο ανθρώπους [σ.σ. Παντελής Παπαδόπουλος, Μαριέττα Σγουρδαίου] που βρίσκονται πιο κοντά σε αυτή την κατάσταση. Και βλέπεις πώς οι ίδιοι μπορεί να το φοβούνται ως θέμα -η πρώτη ανάγνωση, για παράδειγμα, τους γοήτευσε και ταυτόχρονα τους τρόμαξε- αλλά παράλληλα βλέπεις και πώς φέρνουν τον εαυτό τους σε όλο το εγχείρημα, πράγματα που πρότειναν οι ίδιοι, με πόση φροντίδα έφτιαξαν τους ήρωές τους. Υπήρχαν από τη μια οι ρόλοι, το θέατρο, και από την άλλη έφερναν την πραγματικότητά τους. Επίσης, η συνάντηση με την Κωνσταντίνα Τάκαλου, που ερμηνεύει την κόρη, ήταν μια πολύ σπουδαία συγκυρία, μια ιδιαίτερη συνεργασία και η ίδια έφερε πολλά πράγματα στο τραπέζι. Η συμβολή της ήταν καθοριστική στην όλη διαδικασία, και στην ερμηνεία του δικού της ρόλου και ως τρίτο μάτι συνολικά. Τα δύο νέα παιδιά, η Γιώτα Κουιτζόγλου και ο Μάρκος Κώτσιας, ερμηνεύουν κάποιους εμβόλιμους χαρακτήρες, είναι ο έξω κόσμος, μια νοσηλεύτρια, ένας δικηγόρος και ένας γείτονας. Η Γιώτα είναι μια εξαιρετική νέα ηθοποιός, χρόνια μέλος των Εν Δυνάμει, και πολλές φορές και βοηθός μου στη σκηνοθεσία και στη δραματουργία, όπως βοήθησε και στη δραματουργία της "Αγάπης". Ο Μάρκος είναι πιανίστας, που έχει κάνει κάποιους μικρούς ρόλους στο θέατρο, με πολύ ενδιαφέρουσα προσωπικότητα που μας ταιριάζει.

Αγάπη Θέατρο Τέχνης

Για την "Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών" του Εθνικού, όπου αναλαμβάνει υπεύθυνη την ερχόμενη σεζόν: Έχω αναλάβει από τώρα κάποια καθήκοντα, καθώς διαβάζω τις αιτήσεις ώστε να καταρτιστεί το πρόγραμμα. Έχουν συγκεντρωθεί 374 προτάσεις. Αυτή τη φορά δεν ορίστηκε στο open call κάποια θεματική, όπως έγινε τις δύο προηγούμενες χρονιές, το αφήσαμε ανοιχτό. Ήταν και μια επιθυμία της Διεύθυνσης, ώστε να δούμε τι πραγματικά έχει ανάγκη να προτείνει κάθε καλλιτέχνης και σε δεύτερο χρόνο να δούμε τι προκύπτει από τις προτάσεις. 

Για τα επόμενα σχέδιά της: Ετοιμάζω μια νέα παράσταση με τους Εν Δυνάμει τον Μάιο, θα ξεκινήσει στη Θεσσαλονίκη και μετά θα έρθουμε στον Πειραιά. Θέμα της είναι ο θάνατος, ο ύπνος και ο θάνατος, και ο τίτλος της είναι "Υπνοβάτες". Επίσης, για τη νέα σεζόν ετοιμάζω στο Εθνικό μια παράσταση που θα έχει ως θέμα τη γυναικεία φύση, το γυναικείο σώμα.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Αγάπη

  • Δράμα

Ο Αντώνης και η Γεωργία, ένα ζευγάρι ηλικιωμένων που έχουν περάσει μια ολόκληρη ζωή μαζί, έρχεται αντιμέτωπο με μία νέα, επώδυνη κατάσταση που θα αλλάξει την πραγματικότητα όπως τη γνώριζαν. Ο σπαραγμός των σχέσεων που χάνονται στα βάθη της μνήμης, αλλά και τα συναισθήματα των ανθρώπων που βρίσκονται δίπλα σε όσους απομακρύνονται μέρα με τη μέρα, γίνονται το υλικό μίας παράστασης-αφιέρωμα στη μνήμη της γιαγιάς και του παππού της σκηνοθέτριας Ελένης Ευθυμίου. Είμαστε οι μνήμες μας; Και αν οι μνήμες θολώσουν, ποιοι είμαστε; Και τι επίδραση έχει αυτό στους αγαπημένους μας; Ο ρόλος της μνήμης για την ανθρώπινη ταυτότητα, η αορατότητα των ανθρώπων της τρίτης ηλικίας, η έννοια της φροντίδας και τα όρια της αγάπης γίνονται οι κινητήριες θεματικές για τη δημιουργία μιας παράστασης που επιχειρεί να μιλήσει για όσα συχνά δεν μοιραζόμαστε ή δεν τολμούμε καν να αρθρώσουμε.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για την Kat Valastur, ο χορός είναι μια πράξη ελευθερίας και επαναπροσδιορισμού

Η διεθνώς αναγνωρισμένη Kat Valastur μιλά για το έργο της "Dive into You", τη συμμετοχή της στο 31ο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, την πορεία της στο εξωτερικό, τη σχέση σώματος-χώρου και τους καλλιτέχνες που την εμπνέουν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
08/07/2025

Οι κορυφαίοι χορευτές του κόσμου έρχονται στο Ηρώδειο

Το φθινόπωρο θα δούμε το μεγαλύτερο γκαλά μπαλέτου της χρονιάς για να αποχαιρετήσουμε το ρωμαϊκό ωδείο για τα τρία επόμενα χρόνια.

Αποκλειστικό: Ο Μπέζος σκηνοθετεί Δαδακαρίδη και Σαράντη στον "Οθέλλο"

Με εντυπωσιακό προγραμματισμό, οι Επιχειρήσεις Τάγαρη προετοιμάζουν για το καλοκαίρι του 2026 έναν "Οθέλλο" υψηλών προσδοκιών, με Μπέζο στη σκηνοθεσία και τους Δαδακαρίδη – Σαράντη σε πρωταγωνιστικό δίδυμο.

Άξιζε τελικά η παράσταση της πολυσυζητημένης Καρολίνα Μπιάνκι;

Τι είδαμε στην πολυαναμενόμενη παράσταση για την έμφυλη βία, "Η νύφη και το ‘καληνύχτα Σταχτοπούτα’" που παρουσίασε η -πρωτοεμφανιζόμενη στην Ελλάδα- τολμηρή περφόρμερ από τη Βραζιλία.

"Οι 12 Ένορκοι" – Η αγαπημένη παράσταση των τελευταίων ετών επιστρέφει με early bird προσφορά

Η παράσταση-φαινόμενο "Οι 12 Ένορκοι" σε σκηνοθεσία της Κωνσταντίνας Νικολαΐδη επιστρέφει για 11η χρονιά στο Θέατρο Αλκμήνη με early bird προσφορά Οκτωβρίου έως 31 Ιουλίου- ένα δυνατό θεατρικό δράμα για δικαιοσύνη και συνείδηση.

"Όλη Ελλάδα ένας πολιτισμός": Το πρόγραμμα της εβδομάδας 7-13/7

Επτά νέες παραγωγές φέρνει η δεύτερη εβδομάδα εκδηλώσεων του θεσμού του Υπουργείου Πολιτισμού σε Κρήτη, Θεσσαλονίκη, Αιτωλοακαρνανία, Βεργίνα, Πέλλα, Κορινθία και Καρδίτσα.

"Dracula": Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου επιστρέφει με μια σκοτεινή, εικαστική παράσταση στο Θέατρο Πόρτα

Μια πύλη, ένας κόσμος σκοτεινής επιθυμίας: Ο "Dracula" θα ζωντανέψει στο Θέατρο Πόρτα από τον Οκτώβριο από τον Θάνο Παπακωνσταντίνου που σκηνοθετεί έναν εκλεκτό θίασο.