Νίκος Καμτσής: "Είναι όνειρο κάθε σκηνοθέτη να ασχοληθεί με τον Τσέχοφ"

Ο σκηνοθέτης, ηθοποιός και καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Τόπος Αλλού μοιράζεται τέσσερα σημεία στα οποία αξίζει να σταθούμε, με αφορμή τον δικό του «Πλατόνωφ» του Άντον Τσέχοφ, που μόλις έκανε πρεμιέρα με τον Μάξιμο Μουμούρη στον ομώνυμο ρόλο.

Πλατόνωφ Γιώργος Κρίκος©

#1 Ο Άντον Τσέχοφ μέσα από τη ματιά του Νίκου Καμτσή

Τα κείμενα του Τσέχοφ είναι ούτως ή άλλως γοητευτικά και είναι όνειρο κάθε σκηνοθέτη να ασχοληθεί μαζί τους. Προσωπικά βρίσκω πιο ενδιαφέρον να καταπιαστώ με ένα έργο σαν τον "Πλατόνωφ” που είναι το πρώτο έργο ενός μεγάλου συγγραφέα, που αργότερα θα ολοκληρώσει τη φόρμα του και θα αφήσει παρακαταθήκη μεγάλα έργα σαν τον "Γλάρο" ή τον "Βυσσινόκηπο". Αλλά αυτά τα τέλεια έργα δίνουν λίγες ευκαιρίες για "εκ του μηδενός δημιουργία". Έχουν ειπωθεί όλα σχεδόν. Τι να πεις για παράδειγμα στον "Βυσσινόκηπο" όταν έχει γίνει η παράσταση του Τζόρτζιο Στρέλερ, πόσες υποκριτικές ελευθερίες έχει ένας ηθοποιός πάνω στον "Θείο Βάνια” όταν έχει παίξει τον ρόλο ο Ινοκέντι Σμοκτουνόφσκι και τον Αστρόφ ο Σεργκέι Μποταρτσούκ. Δεν μπορείς να τους αλλάξεις και να πεις κάτι περισσότερο, ούτε τους ρόλους ούτε τις σχέσεις. Μπορείς βέβαια να τους καταστρέψεις ή να τους αποδομήσεις κατά την τρέχουσα ορολογία. Εκεί υπάρχει πεδίο δόξης λαμπρό και πολλοί σκηνοθέτες εντός η εκτός εισαγωγικών το κάνουν. Εγώ όχι. Εμένα με γοητεύει η ποίηση αυτών των κειμένων και δεν θέλω να κουνηθώ από εκεί. 

Πλατόνωφ
Γιώργος Κρίκος©

#2 Από το ταξίδι της διασκευής του "Πλατόνωφ" στη σκηνή του Τόπος Αλλού

"Ο έγκλειστος άνθρωπος βγαίνει στον νεογέννητο αέρα και αναπνέει, μπορεί να σηκώσει τα μάτια να δει τον ήλιο, να μιλήσει, να επικοινωνήσει και να ερωτευτεί φυσικά. Όλα αυτά στην παράσταση παίρνουν ιλιγγιώδεις διαστάσεις. Οι άνθρωποι αλλάζουν και κάτι που δεν υποψιάζεται ο θεατής στην αρχή το βλέπει μπροστά του στην συνέχεια και το τέλος που είναι αναπάντεχο".

Το πρωτότυπο κείμενο είναι πράγματι χαώδες. Αν και δούλεψα πάνω στην αγγλική μετάφραση που είναι επίσης εκτενέστατη και ανάλογης διάρκειας. Χάνεται κανείς μέσα στα θέματα που θίγονται, τα πρόσωπα και τις σχέσεις. Ο νεαρός Τσέχοφ, γιατρός κατ΄ αρχήν, συνηθισμένος να γράφει μικρά διηγήματα για τοπικές εφημερίδες θέλησε να δει τον κόσμο με τα ίδια του τα μάτια από την προνομιούχα θέση της θεατρικής σκηνής. Να κοιτάξει τον κόσμο όχι μέσα από την εφημερίδα με τους ανώνυμους αναγνώστες αλλά κατά πρόσωπο. 

Δεν απέφυγε τα λάθη όλων των πρωτοεμφανιζόμενων: Να θέλει να τα χωρέσει όλα σε ένα κείμενο. Τα πρόσωπα είναι πάνω από είκοσι πέντε πολλά από αυτά εμφανίζονται και μετά ξεχνιούνται. Δεν ολοκληρώνονται ποτέ. Δεν ολοκληρώνονται επίσης τα θέματα, οι σχέσεις, οι συγκρούσεις μεταξύ τους. Ξεχνάει πώς ξεκίνησε και δεν ξέρει πώς να τελειώσει. Δεν αδικώ το θέατρο Μάλι της Μόσχας που απέρριψε το έργο. Αδικώ όμως τον Τσέχοφ που απογοητευμένος το έσκισε και ευχαριστώ τον αδελφό του που έσωσε ένα αντίγραφο. 

Όταν όμως πρόκειται για ένα μεγάλο συγγραφέα η αφετηρία του και η πρώτη απόπειρα του να γράψει είναι καταπληκτική και άκρως γοητευτική και προκλητική. Γιατί δίνει την ευκαιρία στον σκηνοθέτη και στον ηθοποιό να "τιθασεύσει” ένα τέτοιο υλικό και να του δώσει μια τελική μορφή. Μια τελική μορφή σύμφωνα με το δικό του βλέμμα. Αυτά τα ανολοκλήρωτα πρόσωπα είναι τα κατοπινά τέλεια έργα και πρόσωπα του Βάνια, της Μάσσα, της Ειρήνα, της Νίνα και του Τρέπλιεφ. Έχει, λοιπόν, πολύ και ενδιαφέρουσα δουλειά να κάνει.

Ένα τέτοιο έργο απαιτεί την δική σου προσωπική ματιά. Με βάση αυτό θα κάνει ο σκηνοθέτης την επιλογή του και θα διαμορφώσει το τελικό κείμενο. Εγώ στάθηκα στο "υποσυνείδητο του κειμένου" όπως λέει ο Ρολάν Μπαρτ, που για μένα και την παράσταση είναι η εναλλαγή των εποχών και η τρομερές επιπτώσεις που έχει πάνω στην διάθεση και την ψυχολογία των προσώπων. 

Φανταστείτε ένα ρωσικό χειμώνα. Εννιά μήνες κλεισμένοι μέσα στα σπίτια τους οι άνθρωποι, με το χιόνι να σκεπάζει ακόμη και τις καμινάδες, χωρίς να μπορούν να μετακινηθούν ούτε γύρω από το σπίτι τους. Τα σπίτια ερμητικά κλειστά σε πόρτες και παράθυρα και σε μεγάλες αποστάσεις μεταξύ τους. Και ξαφνικά άνοιξη, ο ήλιος, η φύση που ξυπνάει…. Οι αισθήσεις βγαίνουν από την χειμερία νάρκη τους. Ο έγκλειστος άνθρωπος βγαίνει στον νεογέννητο αέρα και αναπνέει, μπορεί να σηκώσει τα μάτια να δει τον ήλιο, να μιλήσει, να επικοινωνήσει και να ερωτευτεί φυσικά. Όλα αυτά στην παράσταση παίρνουν ιλιγγιώδεις διαστάσεις. Οι άνθρωποι αλλάζουν και κάτι που δεν υποψιάζεται ο θεατής στην αρχή το βλέπει μπροστά του στην συνέχεια και το τέλος που είναι αναπάντεχο.

Πλατόνωφ

#3 "Κωμωδία ή τραγωδία;", όπως αναρωτιέται και ο ίδιος ο ήρωας;

"Τι να πεις για παράδειγμα στον "Βυσσινόκηπο" όταν έχει γίνει η παράσταση του Τζόρτζιο Στρέλερ; Δεν μπορείς να αλλάξεις ούτε τους ρόλους ούτε τις σχέσεις. Μπορείς βέβαια να τους καταστρέψεις ή να τους αποδομήσεις. Εκεί υπάρχει πεδίο δόξης λαμπρό και πολλοί σκηνοθέτες εντός η εκτός εισαγωγικών το κάνουν. Εγώ όχι. Εμένα με γοητεύει η ποίηση αυτών των κειμένων και δεν θέλω να κουνηθώ από εκεί". 

Θίγετε ένα πρόβλημα, που απασχολεί τους ανθρώπους του θέατρού από τότε που εμφανίστηκε στον ορίζοντα ο Τσέχοφ. Πράγματι, τα έργα του είναι κωμωδίες ή δράματα. Ο Τσέχοφ επέμενε ότι γράφει κωμωδίες. Ο Στανισλάβσκι τα έβλεπε σαν μουσικά έργα και τους έδινε αυτή την μορφή με πολλά δραματικά στοιχεία και μέρη. Ποιος έχει δίκιο; Ο πρωτογενής δημιουργός ή αυτός που τον καθιέρωσε στην συνείδηση όλου του πλανήτη; Δύσκολο ερώτημα, ωστόσο πρέπει κανείς να το απαντήσει πολύ περισσότερο όταν είναι ο σκηνοθέτης και πρέπει να καθοδηγήσει ηθοποιούς. Προσωπικά δουλεύοντας πάνω στο έργο γέλασα πολλές φορές. Όμως δεν ήταν το γάργαρο, πηγαίο γέλιο που μας προκαλεί ένα ανέκδοτο. Είναι περισσότερο εκείνο το αγνό, άξαφνο γέλιο που μας προκαλεί ένα παιδί με κάτι που λέει ή κάνει. Και είναι έτσι. Γιατί ο Τσέχοφ τ’ αγαπάει τα πρόσωπα του και τα αγκαλιάζει με συμπάθεια ακόμη και όταν τα κριτικάρει μέχρι γελοιοποίησης πολλές φορές. Κάτι τέτοιο το επιδιώξαμε στην παράστασή μας και βλέποντας τις τελευταίες πρόβες νομίζω ότι αυτός ο συνδυασμός δραματικού και κωμικού επιτυγχάνεται.

Πλατόνωφ
Γιώργος Κρίκος©

#4 Για τη συνεργασία του με τον Μάξιμο Μουμούρη 

Πράγματι η συνεργασία μας θα συνεχιστεί με τα "Όνειρα γλυκά” του Μιχάλη Μαλανδράκη. Ήταν πρόταση του Μάξιμου για να σκηνοθετήσει για δεύτερη φορά. Το είχε κάνει και άλλη μια φορά με το "Llawfall” το 2018, ένα μουσικοθεατρικό θέαμα πάνω σε μουσική των Pink Floyd. Με αυτή την ευκαιρία και μετά την πρόταση του Μάξιμου, την οποία αποδέχτηκα αμέσως, γνώρισα έναν ταλαντούχο νέο συγγραφέα που γράφει θεατρικό λόγο, ζωντανό και ρέοντα. Έναν λόγο που μιλιέται από τους ηθοποιούς. Δεν θα σας πω τίποτα παραπάνω για να σας δημιουργηθεί η ανάγκη να ρωτήσετε τον ίδιο τον σκηνοθέτη ή τον συγγραφέα. Αυτοί θα έχουν να σας πουν πολλά και ενδιαφέροντα για το έργο. Θα έχουμε μάλιστα την ευκαιρία να συνεργαστούμε με νέους ηθοποιούς αλλά και με την Γιασεμή Κηλαηδόνη που πραγματικά έψαχνα ευκαιρία για να συνεργαστώ μαζί της.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Πλατόνωφ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 105 '

Το πρώτο έργο του μεγάλου Ρώσου –γράφτηκε το 1878 αλλά παίχτηκε για πρώτη φορά μετά τον θάνατό του το 1923- είναι ένα κολοσσιαίο σε διάρκεια έργο, που αν παιχτεί ολόκληρο η διάρκεια του κρατάει πάνω από 8 ώρες. Μια καινούργια δραματουργική επεξεργασία, απολύτως βασισμένη στο πρωτότυπο θα δώσει την ευκαιρία για μια νέα ρηξικέλευθη παράσταση σε κείμενο και σκηνοθεσία Νίκου Καμτσή. Το έργο αποκτά τεράστιο ενδιαφέρον, διότι είναι η μήτρα όλων των κατοπινών μεγάλων έργων του Τσέχοφ, καθώς περιέχει πρόσωπα και καταστάσεις που ο συγγραφέας διαπραγματεύτηκε στα διάσημα κατοπινά του έργα που έμειναν στην ιστορία. Όλοι οι χαρακτήρες, όπως οι επαρχιακοί αριστοκράτες που ξετυλίγουν τα πάθη τους στο κτήμα του Βοινίτσεφ και της γυναίκας του Άννας Πέτροβνα, είναι όργανα μιας ορχήστρας, που αποδίδει συναρπαστικά το σύμπαν του Άντον Τσέχωφ και τον απελπισμένο κόσμο της προεπαναστατικής Ρωσίας.

Τόπος Αλλού

Κεφαλληνίας 17 & Κυκλάδων

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Κατερίνα Πατσιάνη: "Το Πολυτεχνείο είναι ακόμη ζωντανή, βιωμένη μνήμη"

Με αφορμή τις τελευταίες παραστάσεις του "Tank / Όλη νύχτα εδώ" στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν από την ομάδα RMS MATAROA που σκηνοθετεί ο Μάνος Βαβαδάκης, μιλήσαμε με την ηθοποιό Κατερίνα Πατσιάνη για τη μοναδική παράσταση της φετινής σεζόν που μιλά για όσα συνέβησαν τον Νοέμβριο του 1973.

Νεκτάριε Λιονάκη πώς "Το Nόημα" της Μαρίας Λαϊνά έγινε "Ζάχαρη" κι εσείς "ένα πείραμα για την εμμονή της κατάκτησής της";

Τι σχέση έχει η "Ζάχαρη" με την ψυχική ισορροπία; Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για την πρώτη του παράσταση που έρχεται τον Μάιο στο "Μπάγκειον" και κάνει -στην κυριολεξία- πραγματικότητα ένα όνειρό του.

"Θα έχει τα μάτια σου": Παράταση για την παράσταση-έκπληξη του Ηλία Κουνέλα

Η πρωτότυπη σκηνική σύνθεση παρατείνεται για τρίτο κύκλο παραστάσεων, από τις 10 Μαΐου ως και τις 30 Ιουνίου στην Κάμιρο.

"Macbeth": Η Σοφία Χιλλ συνσκηνοθετεί και ερμηνεύει Σαίξπηρ σε μια πρωτότυπη περφόρμανς

Η σπουδαία ηθοποιός μαζί με τον Κωνσταντίνο Χατζή παρουσιάζουν τη σαιξπηρική τραγωδία στην πρωτότυπη γλώσσα σε ένα αλώνι της Δυτικής Μάνης.

"Oι Παίχτες": Η παράσταση-φαινόμενο επιστρέφει αυτό το καλοκαίρι!

Το άγνωστο έργο του Γκόγκολ που έγινε η απόλυτη talk of the town παράσταση επί δύο σεζόν, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Κουτλή και με τον Γιάννη Νιάρρο επικεφαλής ενός εκρηκτικού θιάσου, βγαίνει σε καλοκαιρινή περιοδεία!

"Emotional dogs": Μια χορογραφία για το τραύμα ανεβαίνει στο Bios

Η διατομεακή καλλιτέχνις Πηνελόπη Μωρούτ επιστρέφει στην αθηναϊκή χορευτική σκηνή με την τρίτη της παράσταση, ερμηνεύοντας μαζί με τον Αλέξανδρο Βαρδαξόγλου.