Δέσποινα Κούρτη: "Ας προσπαθήσει η γενιά μας να μην υπογράψει το τέλος του πολιτισμού"

Μάκιναλ Karol Jarek©

Σε τι αναφέρεται η λέξη "Μάκιναλ" που συναντάμε στον τίτλο του έργου της Σόφι Τρέντγουελ;
Η λέξη machinal είναι γαλλική και σημαίνει μηχανικός. Μηχανικό, αυτό που συμβαίνει χωρίς την παρέμβαση της θέλησης ή της νοημοσύνης. Σωστά κρατάμε την αμερικάνικη θα έλεγα εκφορά Μάκιναλ για τον τίτλο του έργου. Αναφέρεται στον κόσμο που στήνει η Τρέντγουελ, έναν κόσμο-μηχανή, καλοκουρδισμένο και ανηλεή. 

Ποια είναι η υπόθεση;
Μια γυναίκα που τολμά να ονειρευτεί την ελευθερία, με ζωντανή ακόμα μέσα της την ενσυναίσθηση, το έλεος, την ανάγκη για έρωτα, για οξυγόνο, για χρόνο, για γαλήνη συγκρούεται με την πόλη-μηχανή, που δεν αναγνωρίζει τίποτα απ’ όλα αυτά, τα έχει απωλέσει, τα έχει καταργήσει ως αντιπαραγωγικά, αναποτελεσματικά ή απλά προϊόντα της φαντασίας. Οι σκηνές ξεδιπλώνονται μ’ έναν διαφορετικό "εκπρόσωπο" της πόλης κάθε φορά, τους συναδέλφους της, τη μητέρα της, τον σύζυγό της και πρώην αφεντικό της, τον εραστή της, σαν ένα τρομακτικό video game. Η μηχανή που συνθλίβει εύκολα και με ακρίβεια κάθε παρέκκλιση, κάθε παραφωνία, την οδηγεί σε μία τερατώδη πράξη και στην ηλεκτρική καρέκλα.



ΜΑΚΙΝΑΛ

  

Τι μπορεί να πει στον θεατή μια επώδυνη ιστορία που ανήκει στο παρελθόν;
Θεωρώ ότι το "Μάκιναλ" είναι το απόλυτο παρόν. Θεωρώ ότι το Μάκιναλ το ζούμε. Και η ζωή δεν είναι ανώδυνη.

Ποια είναι η σκηνοθετική προσέγγιση και πώς την αναπτύξατε στις πρόβες μαζί με την σκηνοθέτιδα και τους υπόλοιπους ηθοποιούς;
Η Ιώ Βουλγαράκη ξεκινά την παράσταση από την τελευταία σκηνή του έργου, αυτή της φυλακής, λίγα λεπτά πριν την ηλεκτρική καρέκλα. Έτσι, όλη η ιστορία ξεδιπλώνεται σαν μία εντελώς υποκειμενική αναδρομή του κοριτσιού στο παρελθόν. Υποκειμενισμός ως ατόφιος καρπός του εξπρεσιονισμού της Τρέντγουελ. Οι ηθοποιοί που παίζουν όλους τους χαρακτήρες, πλην του κοριτσιού, έχουν οδηγήσει τις ερμηνείες τους μέσα από τη δική του ματιά, απελευθερωμένοι από οποιαδήποτε "αντικειμενικότητα", από οποιαδήποτε ανάγκη σφαιρικής δικαίωσης του ρόλου τους. Το κορίτσι, που όπως η ίδια λέει δεν είναι τίποτα περισσότερο από τον καθένα, είναι ένας κανονικός άνθρωπος, είναι το τώρα, το πριν, το μετά. Η Τρέντγουελ πειραματίζεται με τη φόρμα. Η κάθε σκηνή έχει το δικό της κλειδί, κάτι που αφορά τρομερά και τη δουλειά της Σοφίας Πάσχου (επιμέλεια κίνησης) και του Νίκου Γαλενιανού (μουσική). Η δουλειά μαζί τους προσπαθώντας να εξερευνήσουμε το ύφος κάθε σκηνής μας έδειχνε το δρόμο για την υποκριτική που χρειαζόμαστε.
 
Ποιο ρόλο ερμηνεύεις και ποιο είναι το αποτύπωμα που αφήνει στη σκέψη και στην ψυχή σου;
Ερμηνεύω το κορίτσι, την Έλεν Τζόουνς. Όσο παλεύω μ’ αυτό το ρόλο νιώθω ακόμα πιο έντονα ότι η ανάγκη για ελευθερία δεν είναι θεωρητική είναι πραγματική. Κι ότι η μηχανή ανά πάσα στιγμή μπορεί να είμαστε εμείς.

Η μοναξιά, η προδοσία, η απελπισία, ο θάνατος, αντανακλώνται στην παράσταση σας. Ποια κατάσταση θεωρείς ότι σημαδεύει περισσότερο τον άνθρωπο;
Ο θάνατος.


ΜΑΚΙΝΑΛ

Πιστεύεις πως η κοινωνία μας είναι γεμάτη τοξικότητες που αρνούμαστε να δούμε;
Αρνούμαστε να δούμε ότι αν βρεθούμε σε θέση ισχύος ενδίδουμε σχεδόν πάντα στην παρόρμησή μας να επιβληθούμε στον πιο αδύναμο, να τον καταπιέσουμε, να τον χρησιμοποιήσουμε, να τον εξουσιάσουμε, να τον κακοποιήσουμε.

Πώς αντιδράς απέναντι σε κάποιον που προσπαθεί να ξεφύγει από μια κατάσταση που δεν του αρέσει, ρίχνοντας τις ευθύνες στους άλλους;
Εξαρτάται από το ποιος είναι αυτός, ποια η σχέση μου μαζί του, για τί είδους ευθύνες μιλάμε… Γενικά υπομονή…

Αν είχες το μαγικό ραβδάκι τι θα άλλαζες;
Θα είχαμε τελειώσει με την πανδημία. Όλοι οι άνθρωποι θα είχαν την υγεία τους. Δε θα είχε γίνει ποτέ ο πόλεμος στην Ουκρανία, η Ουκρανία θα ήταν όπως πριν. Δε θα γινόταν κανένας πόλεμος ποτέ και πουθενά. Και τώρα χαώθηκα…. Γιατί πού σταματάει κανείς όταν έχει το μαγικό ραβδάκι σ’ έναν κόσμο που εξ’ ορισμού δεν είναι ο παράδεισος; Θα μείνω σε μια ευχή χωρίς μαγικά ραβδάκια. Ας προσπαθήσει η γενιά μας να μην υπογράψει το τέλος του πολιτισμού.

Ποια είναι τα σχέδια σου για το μέλλον με και χωρίς την ομάδα ΠΥΡ;
Το καλοκαίρι θα είμαι στην παράσταση του Εθνικού Θεάτρου "Αίας" του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία του Αργύρη Ξάφη.

Περισσότερες πληροφορίες

Μάκιναλ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Μια συγκλονιστική δικαστική υπόθεση των αρχών του 20ού αιώνα ενέπνευσε το έργο του 1928, όπου μια γυναίκα ασφυκτιά υπό το βάρος των κοινωνικών επιταγών και οδηγείται στο έγκλημα.

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.