Γιώργος Κουτλής: "Στους "Παίχτες" του Γκόγκολ το μόνο τίμιο κι αγνό πρόσωπο είναι το γέλιο"

Ο σκηνοθέτης Γιώργος Κουτλής μας εξηγεί πώς με μια παρέα φίλων αποφάσισαν να παίξουν -με- την άγρια γκογκολική σάτιρα «Παίχτες».

Γιώργος Κουτλής: «Στους “Παίχτες” του Γκόγκολ το μόνο τίμιο κι αγνό πρόσωπο είναι το γέλιο»

Ο σκηνοθέτης Γιώργος Κουτλής μας εξηγεί πώς με μια παρέα φίλων αποφάσισαν να παίξουν -με- την άγρια γκογκολική σάτιρα "Παίχτες" που απεικονίζει την παρακμή, τη διαφθορά και την απάτη.
"Είναι γνωστό ότι οι μεγάλοι συγγραφείς καταφέρνουν με το έργο τους να νικήσουν τον χρόνο. Να κάνουν έννοιες όπως "σύγχρονoς” ή "κλασικός” να αφορούν μόνο χρονολογίες και να μην σχετίζονται με το πόσο επίκαιρο είναι το περιεχόμενο του έργου τους. Κι όταν μιλάμε για τον Ν.Β Γκόγκολ έναν συγγραφέα που αποθεώνουν άνθρωποι όπως ο Πούσκιν ή ο Ντοστογιέφσκι, που τα έργα του έχουν ανέβει σε όλες τις χώρες, όπου υπάρχει θεατρική σκηνή και εξακολουθούν - είτε ως όπερα, musical ή ακόμη και ταινία - να απασχολούν καλλιτέχνες και κοινό σε όλο τον κόσμο, τότε μιλάμε για έναν πολύ μεγάλο συγγραφέα. Βέβαια, κάθε φορά πιάνοντας ένα έργο με χρονιά έκδοσης διαφορετική από τη χρονιά ανεβάσματος του, έρχεσαι αντιμέτωπος με την ανάγκη κάποιας προσαρμογής. Και κάθε φορά όταν έχεις στα χέρια σου ένα τόσο ισχυρό πρώτο υλικό βλέπεις πως με αυτή τη βάση οι ηθοποιοί δεν σταματάνε να "γεννάνε” στην διαδικασία των προβών. Η προσαρμογή γίνεται από μόνη της στη μεταφορά από το χαρτί στη σκηνή. Γιατί μπορεί οι λέξεις να γράφτηκαν στο παρελθόν αλλά η σκηνική πράξη, όταν είναι ζωντανή, βρίσκεται πάντα στο παρόν. Κι έτσι κι εμείς καβαλήσαμε τους ήρωες και τις καταστάσεις που μας έδωσε ο Γκόγκολ και αφεθήκαμε στη σκηνική ζωή που δημιουργήθηκε, κι όπου μας βγάλει".

Γιώργος Κουτλής: "Στους "Παίχτες" του Γκόγκολ το μόνο τίμιο κι αγνό πρόσωπο είναι το γέλιο" - εικόνα 1
Οι "Παίχτες” του Γκόγκολ ανεβαίνουν στη σκηνή 25/10 του Κιβωτός

"Μαζευτήκαμε μια παρέα φίλων και αποφασίσαμε να παίξουμε -με- τους "Παίχτες” του Γκόγκολ. Να πάρουμε μια παρέα απατεώνων και να μιλήσουμε για την αδηφάγα επιθυμία του ανθρώπου να "εξαπατήσει τους πάντες αλλά να μην εξαπατηθεί ο ίδιος”, με την ελπίδα ότι θα μπορέσει να ελέγξει ο ίδιος τη μοίρα του εξαπατώντας ακόμη και την ίδια τη ζωή. Ένα έργο που το μόνο τίμιο κι αγνό πρόσωπο είναι το γέλιο. Πρωταγωνιστής στο έργο δεν είναι κάποιος ήρωας, αλλά το σύστημα των σχέσεων που δημιουργούν μεταξύ τους οι ήρωες. Ένα σύστημα που θυμίζει πύργο από τραπουλόχαρτα που το μόνο που περιμένεις είναι να δεις τον τρόπο που αυτό είναι καταδικασμένο να γκρεμιστεί. Στήνουμε λοιπόν μια παράσταση με την παιδική έξαψη που έχεις όταν στήνεις ένα πύργο από τραπουλόχαρτα και βιώνουμε την αδρεναλίνη της πιθανής από δευτερόλεπτο σε δευτερόλεπτο πτώσης του, όπως τη στιγμή που τραβάς ένα τουβλάκι στο Jenga. Και λέμε να το κάνουμε κάθε Δευτέρα και κάθε Τρίτη, γιατί μας κάνει καλό".

Ν.Β.Γκόγκολ: "Πόσα παράσιτα, πόσα τριβόλια που δηλητηριάζουν τη ζωή των γύρω τους και που κανένας δεν μπορεί να τα συμμαζέψει, ζούνε ανάμεσά μας. Στη σκηνή βγάλτε τους. Να τους δει ο κόσμος όλος. Να γελάσει μαζί τους. Ω! Το γέλιο τι σπουδαίο πράγμα. Το θέατρο είναι μεγάλο σχολείο και η αποστολή υψηλή. Δίνει σε τόσους ανθρώπους κάθε μέρα ένα γερό μάθημα: κάτω από το επίσημο φως, δείχνει πόσο γελοίες είναι οι συνθήκες και τα ελαττώματα των ανθρώπων”.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Οι παίχτες

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Σε ένα απομακρυσμένο πανδοχείο της Ρωσίας, καταφθάνει ένας δεινός χαρτοπαίχτης, απατεώνας, και πλαστογράφος. Στόχος του, να βρει τα επόμενα θύματά του, και να τα «γδάρει». Αλλά δε θα είναι τόσο απλή υπόθεση. Στο ίδιο πανδοχείο διαμένουν δύο εξίσου δεινοί κομπιναδόροι, που γυρεύουν το ίδιο ακριβώς πράγμα με τον πρώτο: ένα λαχταριστό, αθώο και, φυσικά, κεφαλαιούχο θύμα. Οι δύο συναντούν τον ένα και σύντομα ενώνουν τις δυνάμεις τους, οδηγώντας την παράσταση σε ένα πανδαιμόνιο γεμάτο μπλόφες, ρίσκο, ανταγωνισμούς, συμμαχίες, εκπλήξεις κι ανατροπές, καθώς στο παιχνίδι μπαίνουν σιγά-σιγά όλοι οι παράξενοι ένοικοι που τριγυρνούν σ’ αυτό το μικρό και ήσυχο πανδοχείο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
10/05/2024

"If I can not dance, I will not be a part of your revolution" δηλώνει η Μαρία Κολιοπούλου στο νέο της έργο

Στο νέο της χορογραφικό έργο μεγάλης κλίμακας, το ιδρυτικό μέλος της ομάδας Πρόσχημα συμπράττει με ερμηνεύτριες διαφορετικών ηλικιών και ικανοτήτων αναζητώντας την βαθιά απόλαυση της στιγμής.

"The last lunch" σερβίρει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο στην Ελλάδα

Το Theatre of the No, μετά την επιτυχία της παράστασης "Περιμένοντας τον Γκοντό", παρουσιάζει τη μουσική κωμωδία του Γιόελ Γούλφχαρτ σε σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα.

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber

Η κασέτα

Ένα από τα σημαντικότερα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη, και συνολικά της νεοελληνικής δραματουργίας, αποτυπώνει σχεδόν προφητικά, μέσα από μια οικογενειακή ιστορία, την Ελλάδα στο μεταίχμιο δύο εποχών. Ανεβαίνει από τον Μάνο Καρατζογιάννη σε μία προσεγμένη παράσταση με μερικές πολύ ωραίες ερμηνείες. | Powered by Uber