Συνάντηση κορυφής στον «Φιλοκτήτη»

Φιλοκτήτης ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, Οδυσσέας ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Νεοπτόλεμος ο Αιμίλιος Χειλάκης: πολλά υποσχόμενη είναι η πρωταγωνιστική τριάδα στην τραγωδία του Σοφοκλή που ανεβαίνει στην Επίδαυρο, στις 18 & 19/7, στη σκηνοθεσία του Κώστα Φιλίππογλου, ο οποίος μίλησε στη Μαρία Κρύου για το ανέβασμα του «πρώτου ψυχολογικού έργου που γράφτηκε ποτέ».

Συνάντηση κορυφής στον «Φιλοκτήτη»

Φιλοκτήτης ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, Οδυσσέας ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Νεοπτόλεμος ο Αιμίλιος Χειλάκης: πολλά υποσχόμενη είναι η πρωταγωνιστική τριάδα στην τραγωδία του Σοφοκλή που ανεβαίνει στην Επίδαυρο, στις 18 & 19/7, στη σκηνοθεσία του Κώστα Φιλίππογλου, ο οποίος μίλησε στη Μαρία Κρύου για το ανέβασμα του «πρώτου ψυχολογικού έργου που γράφτηκε ποτέ».

Συνάντηση κορυφής στον «Φιλοκτήτη» - εικόνα 1

Tρία ονόματα του ελληνικού θεάτρου με διαφορετικό στιλ και καλλιτεχνική πορεία συναντιούνται στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή που σκηνοθετεί ο Κώστας Φιλίππογλου. Η ιδέα για το ανέβασμα της παράστασης ανήκει στον Αιμίλιο Χειλάκη, ο οποίος είχε σκεφτεί αρχικά ως συμπρωταγωνιστή τον Γιώργο Κιμούλη. Τελικά τη θέση του πήρε ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, ενώ η εταιρεία καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων αρτIVITIES και το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας ανέλαβαν τη συμπαραγωγή. Αφού έκανε πρεμιέρα στις 30 Ιουνίου στο Ρωμαϊκό Ωδείο της Πάτρας και διέγραψε μια πορεία οχτώ συνολικά παραστάσεων σε ανοιχτά θέατρα της χώρας, ο «Φιλοκτήτης» θα ολοκληρώσει αυτή τη σύντομη περιοδεία του στην Επίδαυρο στις 18 και 19/7 – υπάρχει βέβαια η πιθανότητα να παιχτεί τον Σεπτέμβριο στο Ηρώδειο, ωστόσο δεν έχει κλείσει κάτι ακόμη. Όπως μας είπε ο ίδιος ο σκηνοθέτης, έχει προσαρμόσει ειδικά στις προδιαγραφές του αργολικού θεάτρου ορισμένες σκηνές της παράστασης, ώστε το αποτέλεσμα να είναι άρτιο σε σχέση με τον ήχο και το φωτισμό.
Ο Κώστας Φιλίππογλου έχει κάνει πολύ δυναμική είσοδο τα τελευταία χρόνια στην ελληνική θεατρική σκηνή. Υπήρξε μέλος του περίφημου Theatre de Complicite στο Λονδίνο, ενώ συνεργάστηκε με τον Πίτερ Μπρουκ και την Αριάν Μνουσκίν. Η θητεία του στο σωματικό θέατρο –ένα χαρακτηριστικό δείγμα δουλειάς του ήταν η «Τίρζα» του Άρνον Γκρούνμπεργκ στο Ιλίσια– είναι μεγάλη και γεμάτη εμπειρίες. Είναι λοιπόν αυτό το στοιχείο που χαρακτηρίζει και την παράσταση αρχαίου δράματος την οποία σκηνοθετεί τώρα; «Ο λόγος είναι το βασικό στοιχείο στην τραγωδία και αυτόν ήθελα ν’ αναδείξω. Θέλω ν’ ακουστεί το κείμενο στην εξαιρετικής ποίησης μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα. Εγώ απλώς εικονοποιώ αυτά που λέγονται.

Η τραγωδία του “Φιλοκτήτη” έχει λιγότερη κίνηση κι ένα μόνο στάσιμο, σε σχέση με άλλες τραγωδίες που έχουν τρία. Έχει πολλούς και εκτενείς διάλογους καθώς ο ένας ήρωας προσπαθεί να πείσει τον άλλο. Είναι το πρώτο ψυχολογικό έργο που γράφτηκε ποτέ. Ο Σοφοκλής έγραψε την τραγωδία αυτή στα 85 του χρόνια, την περίοδο που βρισκόταν στα δικαστήρια με τον γιο του, ο οποίος ήθελε να τον βγάλει τρελό. Είχε μέσα του πόνο και μοναξιά κι αυτό πέρασε στη γραφή του. Ο άνθρωπος από τον οποίο πήραμε τη δομή της τραγωδίας έκανε ξαφνικά κάτι που δεν είχε τολμήσει ούτε ο Ευριπίδης, ένα μόνο στάσιμο και… ψυχολογικό θέατρο». Ωστόσο και ο μύθος της τραγωδίας ξεφεύγει από τα συνηθισμένα, αφού το σχήμα ύβρις - άτη υπάρχει μεν αλλά πιο αθέατο: δεν αντιτίθενται θεοί και άνθρωποι, αλλά άνθρωποι συγκρούονται με ανθρώπους και ηθικές.
«Ο Φιλοκτήτης ανήκει στη γενιά των μεγάλων ηρώων» μας λέει ο Κώστας Φιλίππογλου, «Ο Οδυσσέας, από την άλλη, είναι ο άνθρωπος που σκέφτεται και ενεργεί τόσο για το κοινό καλό όσο και για το προσωπικό του και ο Νεοπτόλεμος, γιος του ήρωα Αχιλλέα, είναι τέκνο της νέας εποχής που δεν έχει αποφασίσει ακόμη ποιο δρόμο θα πάρει, της τιμής ή της λογικής. Είναι σοφό το έργο έτσι όπως είναι γραμμένο». Μεταφερόμαστε στο δέκατο χρόνο του Τρωικού Πολέμου. Ένας χρησμός πληροφορεί τους Έλληνες πως χωρίς τον Φιλοκτήτη και το φονικό του τόξο, δώρο του ίδιου του Ηρακλή, η Τροία δεν μπορεί να πέσει. Όμως τον Φιλοκτήτη τον έχουν εγκαταλείψει δέκα χρόνια πριν στη Λήμνο, πληγωμένο από το δάγκωμα ιερού φιδιού, διότι δεν άντεχαν τις κραυγές του πόνου του και τη δυσωδία της πληγής του. Πώς θα τον πείσουν τώρα να τους βοηθήσει; Ποιος θα αναλάβει αυτήν τη δύσκολη αποστολή; Επιστρατεύεται ο πολυμήχανος Οδυσσέας, έχοντας για σύντροφό του τον γιο ενός άλλου ήρωα, του Αχιλλέα, τον Νεοπτόλεμο. Η λογική όμως δεν θα καρποφορήσει, κι έτσι ο δόλος μοιάζει να είναι η μόνη λύση…
Ο αντρικός χορός, οι ναύτες του καραβιού του Νεοπτόλεμου, προέκυψε μέσα από workshop που έκανε ο σκηνοθέτης και αποτελείται από τους Γιάννη Γιαννούλη, Τάσο Δημητρόπουλο, Κώστα Κορωναίο, Δημήτρη Κουρούμπαλη, Γιώργο Παπανδρέου, Κρις Ραντάνοφ, Γιώργο Ρουστέμη. Τα σκηνικά-κοστούμια σχεδίασε ο Κέννυ Μακλέλαν, τη μουσική έγραψαν οι Lost Bodies και ο φωτισμός είναι του Nίκου Βλασόπουλου.

Η παράσταση θα παιχτεί στην Επίδαυρο, στις 18 και 19/7, με αγγλικούς υπέρτιτλους.

Περισσότερες πληροφορίες

Φιλοκτήτης

  • Τραγωδία

Εγκαταλελειμμένος από τους συντρόφους του στη Λήμνο, ο Φιλοκτήτης έρχεται αντιμέτωπος μαζί τους όταν, έπειτα από δέκα χρόνια, επιχειρούν με δόλο να του αποσπάσουν το ανίκητο τόξο του Ηρακλή για να κατακτήσουν την Τροία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μιλούν για το "Reunion The Musical" σε μια κοινή συνέντευξη

Οι τέσσερις αγαπημένοι ερμηνευτές πρωταγωνιστούν στο πρωτότυπο μιούζικαλ της Θέμιδας Μαρσέλλου που έχει στον πυρήνα του τα 90s, πλάι σε ένα θίασο γεμάτο ενέργεια (Παλλάς, από 17/5).

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
16/05/2024

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.