Πόσους καλλιτέχνες αντέχουμε;

H συνεχιζόμενη και μετά την πανδημία ανησυχία για τη βιωσιμότητα των καλλιτεχνών και την εξάρτησή τους από το κράτος και τη φιλανθρωπία εγείρει νέα ερωτήματα.

Anna Pappas Gallery_Poka Yio_SneakerHead 7, 2022_ Poka Yio, Sneaker Head 7, 2022. Ευγενική παραχώρηση Anna Pappas Gallery, Art Athina 2022

 "Αν δεν είχαμε τα NFTs δεν ξέρω τι θα είχαμε γίνει όταν χάσαμε τους Ρώσους συλλέκτες" μου είπε πρόσφατα γκαλερίστρια από το Ταλίν της Εσθονίας, από τις χώρες που έχουν επενδύσει περισσότερο στην ψηφιακή διακυβέρνηση και την ενσωμάτωση της τεχνολογίας σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας. Μπορεί το νέο αυτό μέσο να μην είναι και πολύ κατανοητό από μεγάλη μερίδα του κοινού της τέχνης και να απευθύνεται κυρίως σε όσους ασχολούνται με τα κρυπτονομίσματα αλλά είτε ως τάση, είτε ως αξιοπερίεργο, είτε ως μέσο προώθησης δίνει το παρών όλο και περισσότερο και στους "φυσικούς" χώρους τέχνης.

Διαβάστε Επίσης

Μεταξύ αυτών και στην Art Athina, την εικαστική φουάρ της πόλης, η οποία επιστρέφει από την Παρασκευή 16 έως και τη Δευτέρα 19/9  στο Ζάππειο, με αυξημένο αριθμό συμμετοχών αλλά και NFT αφιέρωμα. Η αγορά της τέχνης στην Ελλάδα είναι μια αχαρτογραφητη περιοχή με τη φουάρ να μη δίνει στοιχεία πωλήσεων οπότε είναι ενθαρρυντικό να ακούμε δια στόματος της καλλιτεχνικής διευθύντριας Σταματίας Δημητρακοπούλου ότι "η τοπική εικαστική σκηνή έχει αγκαλιαστεί και έχει υποστηριχθεί σε μεγάλο βαθμό από τους εγχώριους και διεθνείς συλλέκτες και περιμένουμε αυτό να συνεχιστεί και με τη διεξαγωγή της Art Athina". Οι συλλέκτες σύγχρονης τέχνης αποτέλεσαν για πολλά χρόνια βασικό κομμάτι του οικοσυστηματος της Αθηναϊκής τέχνης και έχει ενδιαφέρον να δούμε αν και κατά πόσο οι νέοι συλλέκτες που προστίθενται αναθερμαίνουν μια αγορά που τα χρόνια των συνεχιζόμενων κρίσεων και των δύσκολων καιρών που περνούν οι μεσαίες και περιφερειακές γκαλερί έχει υποστεί πλήγμα.

Διαβάστε Επίσης

Ειδικότερα εν μέσω διεθνούς προβληματισμού για τον δύσκολο χειμώνα που έρχεται οι γκαλερί αλλά και τα ιδρύματα καλούνται να επαναπροσδιορίσουν το προφίλ τους. "Δεν θέλω τα μουσεία να λένε ότι θα είναι καταφύγια θερμότητας κατά τη διάρκεια της κρίσης του κόστους ζωής, θέλω να χρησιμοποιήσουν τη δύναμή τους, τα προνόμιά τους και το χώρο τους για να δώσουν το βήμα σε καλλιτέχνες που διατηρούν την αλήθεια στην εξουσία" έγραψε στο Twitter ο Steve Allen queer ακτιβιστής και ιδρυτής της συμπεριληπτικής καλλιτεχνικής πλατφόρμας thatlooksqueer με αφορμή την ανακοίνωση κάποιων βρετανικών φορέων που αναζητούν τρόπους να παρέχουν καταφύγιο σε όσους υποφέρουν από το κρύο.

a.antonopoulou.art_ΚΑΛΟΥΤΣΗΣ_1980_Βουνό_1973
Βαλέριος Καλούτσης, Βουνό, Ευγενική παραχώρηση a.antonopoulou.art, Art Athina 2022
Βαλέριος Καλούτσης, Βουνό, 1980

Την ίδια στιγμή η συνεχιζόμενη και μετά την πανδημία ανησυχία για τη βιωσιμότητα των καλλιτεχνών και την εξάρτησή τους από το κράτος και τη φιλανθρωπία εγείρει νέα ερωτήματα. Σε πρόσφατο κείμενό του στο έγκυρο περιοδικό τέχνης "Art Review" ο επιμελητής και κριτικός  Pierre d’Alancaisez που ζει στο Λονδίνο θέτει έναν προβληματισμό σχετικά με τις προτάσεις χωρών όπως η Ιρλανδία να κατοχυρώσουν μισθό για τους καλλιτέχνες και τις γκρίζες ζώνες της "εξαιρεσιμότητας" της τέχνης και των προγραμμάτων υποστήριξής της. Μεταξύ μιας αγοραστικής ελιτ, του κράτους και των ιδρυμάτων ο έλεγχος της τέχνης και το ποιός δικαιούται να είναι καλλιτέχνης και πόσους καλλιτέχνες χωράει ένα κράτος εξελίσσεται σε πεδίο διερεύνησης και συγκρούσεων. Με το Υπουργείο Πολιτισμού να παρακολουθεί στενά το ζήτημα του στάτους του καλλιτέχνη αλλά και όλο και περισσότερους τοπικούς φορείς να ασχολούνται με τις δίκαιες αμοιβές και τη βιωσιμότητα των καλλιτεχνών και των χώρων τέχνης το θέμα αναμένεται να μας απασχολήσει στο άμεσο μέλλον. 

Διαβάστε Επίσης

Πάνω σε αυτό περιμένουμε με ενδιαφέρον και τη συζήτηση "The Ethics of Collecting" που διοργανώνει το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης σε συνεργασία με το State of Concept τη Δευτέρα 19/9 στον χώρο του πρώτο με αφορμή την παρουσίαση του "Κώδικα Δεοντολογίας για Συλλέκτες Σύγχρονης Τέχνης" και με τη συμμετοχή συλλεκτών και καλλιτεχνών στοχεύει να αναδείξει ζητήματα που αφορούν την επαγγελματική συμπεριφορά και τις βέλτιστες πρακτικές συνεργασίας μεταξύ πολιτιστικών ιδρυμάτων, καλλιτεχνών, συλλεκτών και άλλων παραγόντων που δραστηριοποιούνται στο πεδίο της σύγχρονης τέχνης. 


 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Finchtopia": Μια εικαστική περιπλάνηση στην Αθήνα των 90s

Η νέα έκθεση του Finch of Athens κατασκηνώνει στο Antisocial και μας ταξιδεύει πίσω στον χρόνο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/05/2024

Δημιουργικά εργαστήρια για ενήλικες στο Ίδρυμα Γουλανδρή

Μια νέα σειρά εργαστηρίων καλεί το κοινό να γνωρίσει καλύτερα την τέχνη της χαρακτικής, της κεραμικής και της ιαπωνικής μικροτεχνίας.

Οι Λέσχες Ανάγνωσης στην 20ή Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Οι λέσχες συμμετέχουν για δεύτερη χρονιά στη ΔΕΒΘ.

"Η τέχνη του να μην κάνεις τίποτα και η παράλληλη πεζοπορία": Φαντασία και ρεαλισμός στην έκθεση της Άννας Αμπαριώτου

Το εικαστικό πρότζεκτ παρουσιάζεται στην γκαλερί Citronne σε επιμέλεια του Κώστα Πράπογλου.

"Mindfulness στο Μουσείο": Η αργή τέχνη μπορεί να είναι ευεργετική

Το βιωματικό εκπαιδευτικό εργαστήριο - δράση "Mindfulness στο Μουσείο" στο Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή στο Παγκράτι μας κάνει να δούμε αλλιώς ένα έργο τέχνης.

Πέθανε ο Αμερικανός συγγραφέας Πολ Όστερ

Ο δημιουργός της "Τριλογίας της Νέας Υόρκης" έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

Μια συζήτηση με τον Πολ Όστερ

Με αφορμή τον θάνατο του Πολ Όστερ αναδημοσιεύουμε μια συνάντηση που είχαμε με τον συγγραφέα το 2014 με αφορμή την ομιλία του στη Στέγη Ωνάση. Σταρ της σύγχρονης λογοτεχνικής κοινότητας, ο Πολ Όστερ ήταν ένας προσηνής, ανεπιτήδευτος και χαμηλών τόνων άνθρωπος με απολύτως βιωματική σχέση με το γράψιμο.