Ο Χρυσός Φοίνικας στον Νοτιοκορεάτη Τζουν – Χο Μπονγκ και το «Parasite»

Δείτε αναλυτικά όλους τους νικητές των Κανών με βραβείο και για Έλληνα σκηνοθέτη.

Ο Χρυσός Φοίνικας στον Νοτιοκορεάτη Τζουν – Χο Μπονγκ και το «Parasite»

Ούτε ο Πέδρο Αλμοδόβαρ, αλλά ούτε και ο Κουέντιν Ταραντίνο βρέθηκαν να κρατούν το Χρυσό Φοίνικα. Αντίθετα, σε μία απονομή γεμάτη εκπλήξεις, τελικός νικητής αναδείχθηκε ο Νοτιοκορεάτης Τζουν - Χο Μπονγκ και το ανατρεπτικό θρίλερ «Parasite», στο οποίο απονεμήθηκε το διάσημο βραβείο.

Ο πολυδιάστατος Μπονγκ βρίσκεται πίσω από ταινίες όπως το δυστοπικό sci-fi «Snowpiercer» (2013), το πρωτότυπο «Okja» (2017) και την ταινία τρόμου «Ο Επισκέπτης» (2006). Με τη νίκη του αυτή γίνεται ο δεύτερος διαδοχικός βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα από την Ασία, μετά το περσινό «Κλέφτες Καταστημάτων» του Χιροκάζου Κόρε-Έντα.

Από τις Κάνες, ο κριτικός κινηματογράφου του «α» Χρήστος Μήτσης περιέγραψε την ταινία ως «ένα φιλμ που φλερτάρει με το γκροτέσκο, καταφέρνοντας την τελευταία στιγμή να το ντριμπλάρει επιδέξια», ενώ προσθέτει πως ο Μπονγκ «πάνω στην ιστορία μιας πλούσιας και μιας φτωχής οικογένειας που συνυπάρχουν απρόοπτα, κάνει το δικό του αλληγορικό πολιτικό σχολιασμό».

Ο Χρυσός Φοίνικας στον Νοτιοκορεάτη Τζουν – Χο Μπονγκ και το «Parasite» - εικόνα 1
«Atlantique»

Εξαιρετικά ελπιδοφόρα ήταν η απονομή του Μεγάλου Βραβείου στη Μάτι Ντιοπ για το «Atlantique». Η σκηνοθέτιδα βρέθηκε στην Κρουαζέτ όχι μόνο ως η πρώτη δημιουργός από την Αφρική που συμμετέχει στο διαγωνιστικό, αλλά αποσπά ένα πολύ σημαντικό βραβείο με μόλις την πρώτη της ταινία.

Από την άλλη το «Dolor y Gloria» του Πέδρο Αλμοδόβαρ, το οποίο έχαιρε συγκινητικής υποδοχής και θεωρήθηκε φαβορί, αρκέστηκε στο βραβείο αντρικής ερμηνείας για τον Αντόνιο Μπαντέρας. Έτσι ούτε φέτος ο σπουδαίος Ισπανός auteur καταφέρνει να κερδίσει τον πρώτο του Χρυσό Φοίνικα.

Ο Χρυσός Φοίνικας στον Νοτιοκορεάτη Τζουν – Χο Μπονγκ και το «Parasite» - εικόνα 2
«Portrait de la Jeune Fille en Feu»

Εκείνη που πριν την απονομή κόντραρε θεωρητικά τον Αλμοδόβαρ για το μεγάλο βραβείο ήταν η Σελίν Σιαμά, η οποία όμως παρά τους διθυράμβους των κριτικών, «αρκέστηκε» στο βραβείο σεναρίου και τον Queer Χρυσό Φοίνικα για το «Portrait de la Jeune Fille en Feu».

Οι βετεράνοι Ζαν-Πιερ & Λικ Νταρντέν έκαναν την έκπληξη αποσπώντας το βραβείο σκηνοθεσίας για την ταινία «Νεαρός Αχμέντ», ενώ το Βραβείο της Επιτροπής μοιράστηκαν ο Λατζ Λι («Les Miserables») και οι Κλέμπερ Μεντόντσα Φίλιου & Ζουλιάνο Ντορνέλες («Bacurau»).

Παραδόξως εκτός βραβείων του επίσημου διαγωνιστικού, με εξαίρεση το Χρυσό Φοίνικα Σκύλου, έμεινε το «Κάποτε... στο Χόλιγουντ» του Κουέντιν Ταραντίνο, το οποίο επίσης θεωρήθηκε εξαιρετικά πιθανό να βρεθεί τουλάχιστον σε ένα από τα βραβεία, δεδομένης και της παρουσίας του σκηνοθέτη στην απονομή.

Ο Χρυσός Φοίνικας στον Νοτιοκορεάτη Τζουν – Χο Μπονγκ και το «Parasite» - εικόνα 3
Βασίλης Κεκάτος

Το ελληνικό σινεμά, όμως, έχει λόγους να πανηγυρίζει απόψε. Η μικρού μήκους του Βασίλη Κεκάτου «Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό και Εμάς», μέσα σε μία μέρα απέσπασε πρώτα τον Queer Χρυσό Φοίνικα και λίγες ώρες μετά εκείνον για το επίσημο διαγωνιστικό. Έγραψε έτσι ιστορία ως ο πρώτος Έλληνας σκηνοθέτης που βραβεύεται με τον Χρυσό Φοίνικα μικρού μήκους.

Δείτε αναλυτικά τους νικητές των Κανών 2019:

Χρυσός Φοίνικας: «Parasite» (Μπονγκ Τζουν – Χο)
Μεγάλο Βραβείο: «Atlantique» (Μάτι Ντιοπ)
Βραβείο Σκηνοθεσίας: Ζαν-Πιερ & Λικ Νταρντέν («Νεαρός Αχμέντ»)
Βραβείο της Επιτροπής (εξ ημισείας): «Les Miserables» (Λατζ Λι) & «Bacurau (Κλέμπερ Μεντόντσα Φίλιου & Ζουλιάνο Ντορνέλες)
Σενάριο: «Portrait de la Jeune Fille en Feu» (Σελίν Σιαμά)
Αντρικός Ρόλος: Αντόνιο Μπαντέρας («Dolor y Gloria»)
Γυναικείος Ρόλος: Έμιλι Μπίτσαμ («Little Joe»)
Ειδική Μνεία: «It Must Be Heaven» (Ελιά Σουλεϊμάν)
Χρυσός Φοίνικας Μικρού Μήκους: «Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό και Εμάς» (Βασίλης Κεκάτος)
Ειδικό Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους: «Monstruo Dios» (Αγκουστίνα Σαν Μαρτίν)
Χρυσή Κάμερα: Nuestras Madres (Σεζάρ Ντίαζ)
Βραβείο τμήματος «Ένα Κάποιο Βλέμμα»: «The Invisible Life of Euridice Gusmao» (Καρίμ Ενούζ)
Βραβείο τμήματος «Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών»: «Alice et le Maire» (Νικολά Παριζέ)
Βραβείο τμήματος «Εβδομάδα Κριτικής»: «Εχασα το Σώμα Μου» (Ζερεμί Κλαπάν)
Βραβείο FIPRESCI (Διαγωνιστικό πρόγραμμα): «It Must Be Heaven» (Ελιά Σουλεϊμάν)
Queer Χρυσός Φοίνικας: «Portrait de la Jeune Fille en Feu» (Σελίν Σιαμά)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Avant-Drag!

Ένα τολμηρό ριζοσπαστικό ντοκιμαντέρ-μανιφέστο, που αποθεώνει την εγχώρια drag σκηνή όσο απογυμνώνει την πολλαπλή φοβικότητα της ελληνικής κοινωνίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
23/05/2024

Το Λυσάρι της Ζωής

Διασκεδαστικά ορμητικό, σινεφιλικά ρομαντικό, αλλά και άνισο αφηγηματικά feelgood δράμα που παρασύρεται από την πληθωρικότητα του κόσμου του.

Φανταστικοί Φίλοι

Όλα τα χολιγουντιανά κλισέ επιστρατεύονται σε ένα επιτηδευμένα δακρύβρεχτο παραμύθι, το οποίο χειρίζεται εκβιαστικά τις έννοιες της απώλειας.

Κενά Αέρος

Διάφορες ελάχιστα αστείες και σεναριακά ανοργάνωτες ιδέες προσπαθούν ματαίως να συνθέσουν μια κωμική προσέγγιση της απρόβλεπτης ανθρώπινης συμπεριφοράς.

Γουίνι το Αρκουδάκι: Αίμα και Μέλι II

Μία από τις πλέον κακοφτιαγμένες ταινίες τρόμου των τελευταίων χρόνων επανέρχεται σαφώς πιο καλλωπισμένη, αλλά εξίσου, αν όχι περισσότερο, ασυνάρτητη.

Μέντιουμ

Ιμπρεσιονιστική, σεναριακά μινιμαλιστική και δραματουργικά ισχνή ιστορία ενηλικίωσης, η οποία ποντάρει στη γλυκόπικρη ατμόσφαιρά της.