Ανταπόκριση

Φεστιβάλ Κανών 2019: Η συγκινητική επιστροφή του Πέδρο Αλμοδόβαρ

Από -

«Dolor y Gloria»

Έπρεπε να μπουν οι παλιοί στο παιχνίδι για να αυξηθεί κατακόρυφα το ενδιαφέρον του φετινού φεστιβάλ, το οποίο πλημμύρισε μελωδίες του Έλτον Τζον, «πρωταγωνιστή» της μουσικής βιογραφίας «Rocketman» του Ντέξτερ Φλέτσερ. Ο σκηνοθέτης που ολοκλήρωσε το «Bohemian Rhapsody» όταν αποχώρησε απ' αυτό ο Μπράιαν Σίνγκερ υπογράφει άλλη μια ιστορία ενός διαφορετικού, ευαίσθητου και «διαφορετικού»  παιδιού που κατακτά όλον τον κόσμο με το ταλέντο του, αλλά χάνει – μέσα στη μοναξιά, τα ναρκωτικά και την κατάθλιψη – την ψυχή του. Θα την ξαναβρεί τραγουδώντας και χορεύοντας, σε ένα ποπ μιουζικαλ με up beat τέμπο, queer φαντασμαγορία, ένα δυναμικό Τάρον Έγκερτον και βροχή από biopic κλισέ. Ο Έλτον Τζον το καταδιασκέδασε πάντως, περπαντώντας χαρούμενος στο κόκινο χαλί και δίνοντας μίνι συναυλία στο πάρτι που ακολουθησε την εκτός συναγωνισμού προβολή του φιλμ.

Στο διαγωνιστικό μέτωπο το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Σεναγαλέζας Ματί Ντιόπ, η πρώτη Αφρικανή δημιουργός που διεκδικεί Χρυσό Φοίνικα, προκάλεσε συζητήσεις για βραβείο, χάρη στον πρωτότυπο, λυρικό κι υποβλητικό χειρισμό ενός αλληγορικού ghost story. Το «Atlantique» κρατά στο κέντρο του έναν ανέφικτο έρωτα και τον πλαισιώνει ατμοσφαιρικά, αλλά όχι απόλυτα πετυχημένα αφηγηματικά, με μεταφυσικά στοιχεία και μια μετωπική κοινωνική καταγγελία, μοιάζοντας πολύ στην κινηματογραφική διάθεση της Αυστριακής Τζέσικα Χάουσνερ («Προσκύνημα στη Λούρδη») να συνδυάσει στο «Little Joe» επιστημονική φαντασία, ψυχολογικό δράμα και πολιτική παραβολή. Τα συναρμόζει όμως αδέξια, με έναν λανθιμικό, κλινικά αποστασιοποιημένο σκηνοθετικό τρόπο που δεν μπορεί να διασώσει πλοκή και χαρακτήρες από την ψυχρή κοινοτοπία.

«Atlantique»

Κι ενώ οι νέοι δημιουργοί παλεύουν να ισορροπήσουν το ταλέντο με τις αδυναμίες τους, μερικοί φεστιβαλικοί βετεράνοι βρίσκονται στην πλήρη ωριμότητά τους και μπορούν να κάνουν σινεμά από το... πουθενά. Πρώτος και καλύτερος ο Πέδρο Αλμοδοβάρ, φαβορί για τον Χρυσό Φοίνικα με το αυτοβιογραφικό «Dolor y Gloria». Την προσπάθεια ενός ηλικιωμένου σκηνοθέτη (ο Αντόνιο Μπαντέρας στον καλύτερο ίσως ρόλο του) να τα βρει με το παρελθόν και τα προσωπικά του φαντάσματα, μια κατάθεση ψυχής που συγκινεί μέχρι δακρύων, σχολιάζοντας σοφά την αξεδιάλυτη για έναν καλλιτέχνη σχέση ζωής και τέχνης.

Σε φόρμα και ο Κεν Λόουτς, επαναλαμβάνει με ένα τρυφερό και σφόδρα αγωνιστικό δράμα («Sorry we Missed you») τον πολιτικοποιημένο εαυτό του, πατώντας με το ένα πόδι στον ακτιβίστικο διδακτισμό και με το άλλο σ' έναν κινηματογράφο που κοιτά στα μάτια τους αληθινούς ανθρώπους και τ' αληθινά προβλήματα της εργατικής τάξης. Τέλος, ο σπουδαίος ντοκιμαντερίστας Πατρίσιο Γκουσμάν κλείνει την τριλογία του («Νοσταλγώντας το Φως», «Το Μαργαριταρένιο Κουμπί») πάνω στη γεωγραφία και την πρόσφατη ιστορία της Χιλής με το εκτός συναγωνισμού «The Cordillera of Dreams», το οποίο ενώνει δεξιοτεχνικά την κορυφογραμμή των Άνδεων με το πραξικόπημα του Πινοτσέτ.

«Dolor y Gloria»

Αν και στην αρχή του ακόμα, το φεστιβάλ έχει ήδη ξεχωρίσει κάποια πρώτα φαβορί. Το εξής ένα δηλαδή, αφού το «Dolor y Gloria» είναι η πρώτη επιλογή των κριτικών και στα δυο έγκυρα περιοδικά που δημοσιεύουν βαθμολογίες. Στο αγγλόφωνο Screen η ταινία του Αλμοδόβαρ προηγείται με 3,4 στα 4, κι ακολουθούν το «Atlantique» με 2,8/4 και το «Bacurau» με 2,6/4. Στο γαλλόφωνο Film Francais, το «Dolor y Gloria» είναι πάλι επκεφαλής με 3,3/4, μπροστά από τους «Αθλίους» με 3/4 και το «Sorry we Missed you» με 2,8/4.

Ευχαριστούμε την Air France για τη βοήθειά της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.

Σχετικά Θέματα

Ο Χρυσός Φοίνικας στον Νοτιοκορεάτη Τζουν – Χο Μπονγκ και το «Parasite»

25/05/2019

Ο Χρυσός Φοίνικας στον Νοτιοκορεάτη Τζουν – Χο Μπονγκ και το «Parasite»

Δείτε αναλυτικά όλους τους νικητές των Κανών με βραβείο και για Έλληνα σκηνοθέτη.

Φεστιβάλ Κανών 2019: Ποιος θα κρατήσει τελικά το Χρυσό Φοίνικα;

24/05/2019

Φεστιβάλ Κανών 2019: Ποιος θα κρατήσει τελικά το Χρυσό Φοίνικα;

Ένα 24ωρο απομένει πλέον για την απονομή των βραβείων στην Κρουαζέτ, με το «Dolor y Gloria» του Πέδρο Αλμοδόβαρ να παραμένει το μεγάλο φαβορί για τον Χρυσό Φοίνικα.

Φεστιβάλ Κανών 2019: Ο Χρήστος Μήτσης είδε τη νέα ταινία του Κουέντιν Ταραντίνο

23/05/2019

Φεστιβάλ Κανών 2019: Ο Χρήστος Μήτσης είδε τη νέα ταινία του Κουέντιν Ταραντίνο

Η τέχνη παίρνει ρεβάνς από την αληθινή ζωή στο «Κάποτε... στο Χόλιγουντ», μια μεταμοντέρνα επιστροφή στα 60s και μια ταινία που κατάφερε να διχάσει την υποτονική μέχρι στιγμής Κρουαζέτ.

Φεστιβάλ Κανών 2019: Ποιος μπορεί να κλέψει τον Φοίνικα από τον Πέδρο Αλμοδόβαρ;

22/05/2019

Φεστιβάλ Κανών 2019: Ποιος μπορεί να κλέψει τον Φοίνικα από τον Πέδρο Αλμοδόβαρ;

Ο Χρήστος Μήτσης αναμεταδίδει από τις Κάνες για τις δύο ερωτευμένες γυναίκες που στέκονται ανάμεσα στο «Dolor y Gloria» του Αλμοδόβαρ και το πρώτο βραβείο του φετινού φεστιβάλ.

Νέο τρέιλερ για το «Κάποτε… στο Χόλιγουντ» του Κουέντιν Ταραντίνο

21/05/2019

Νέο τρέιλερ για το «Κάποτε… στο Χόλιγουντ» του Κουέντιν Ταραντίνο

Γερές δόσεις δράσεις και Αλ Πατσίνο στα νέα πλάνα της πολυαναμενόμενης ταινίας του ανήσυχου σκηνοθέτη.

Ο Γιώργος Λάνθιμος γυρίζει μικρού μήκους για την Εθνική Λυρική Σκηνή

20/05/2019

Ο Γιώργος Λάνθιμος γυρίζει μικρού μήκους για την Εθνική Λυρική Σκηνή

Ο διεθνούς κλάσης σκηνοθέτης «επιστρέφει» στην Ελλάδα το 2020.

Φεστιβάλ Κανών 2019: Η εκδίκηση των «Αθλίων»

17/05/2019

Φεστιβάλ Κανών 2019: Η εκδίκηση των «Αθλίων»

Ο Χρήστος Μήτσης βρίσκεται στις Κάνες και μας εξηγεί γιατί οι μη προνομιούχοι αυτού του κόσμου κατέλαβαν τις οθόνες της Κρουαζέτ.

Φεστιβάλ Κανών 2019: Έναρξη με επέλαση διασκεδαστικών, αλλά άψυχων ζόμπι

15/05/2019

Φεστιβάλ Κανών 2019: Έναρξη με επέλαση διασκεδαστικών, αλλά άψυχων ζόμπι

Το 72ο φεστιβάλ Κανών σήκωσε αυλαία με την νεκροζώντανη κωμωδία του Τζιμ Τζάρμους «The Dead Don't Die», μια ανατρεπτική όσο και προβληματική προσέγγιση της ζόμπι σινε-μυθολογίας.