Όσα παίρνει ο άνεμος

4

Το επικών διαστάσεων κλασικό μυθιστόρημα διασκευάζεται επιτυχημένα για το θέατρο από τον Άρη Ασπρούλη και την Ιόλη Ανδρέαδη και οδηγεί σε μία παράσταση (σε σκηνοθεσία της δεύτερης) με ιδιαίτερο σκηνοθετικό, εικαστικό και μουσικό στίγμα.| Powered by Uber

Όσα παίρνει ο άνεμος Θωμάς Δασκαλάκης©

Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης διασκεύασαν για το θέατρο το γνωστό από την κινηματογραφική μεταφορά αμερικανικό μυθιστόρημα, όχι για να το φέρουν στο σήμερα, αλλά για να τονίσουν τη διαχρονικότητά του. Αυτή η τόσο "αμερικανική" ιστορία, που διαδραματίζεται λίγο πριν, κατά τη διάρκεια και αμέσως μετά τον αμερικανικό εμφύλιο, μας αφορά, διατείνονται οι δύο συγγραφείς. Και, πράγματι, χάρη στη διασκευή τους, δεν μπορούμε παρά να συμφωνήσουμε. Βλέποντας την ιστορία της Σκάρλετ Ο’Χάρα και των υπόλοιπων ηρώων, δεν παρακολουθούμε μόνο μια ιστορία για την ταυτότητα της Αμερικής ούτε καν μια ιστορία επιβίωσης (που είναι, άλλωστε, το πρώτο οικουμενικό στοιχείο), αλλά μια ιστορία για την πληγή του πολέμου και για το ρατσιστικό μίσος.

Όσα παίρνει ο άνεμος
Κική Παπαδοπούλου©

Οι συγγραφείς έχουν επιλέξει ως βασική αφηγήτρια τη Μάμι, τη μαύρη υπηρέτρια των Ο’Χάρα –η οποία εκφέρει και μία από τις δύο "παραβάσεις" του έργου, σχετικά με τη δράση της Κου Κλουξ Κλαν–, φέρνοντας έτσι στο προσκήνιο τις φιμωμένες φωνές των μαύρων σκλάβων, ενώ η δεύτερη παράβαση –του Ρετ Μπάτλερ– τοποθετεί τον πόλεμο –και κάθε πόλεμο– στην κυνική, ρεαλιστική του βάση. Δεν υπάρχει όμως διδακτισμός ούτε ρητορικότητα, αντιθέτως κείμενο και παράσταση εξελίσσονται σαν ένα μακρύ νωχελικό, σπαρακτικό και θρηνητικό blues, υπό τους ήχους της σύνθεσης του Γιάννη Παλαμιώτη και με την ανατριχιαστική ερμηνεία των τραγουδιών από την Idra Kayne.

Όσα παίρνει ο άνεμος
Κική Παπαδοπούλου©

Η σκηνοθεσία της Ιόλης Ανδρεάδη αντιμετωπίζει το έργο σαν μια πινακοθήκη ηρώων και γεγονότων και η παράσταση έχει έντονο εικαστικό χαρακτήρα (η εικαστική σύλληψη είναι δική της, εξάλλου). Μοναδικό σκηνικό της παράστασης αποτελεί μια σειρά από λευκές σκάλες και οι περισσότερες σκηνές παίζονται σαν να πρόκειται για πίνακες που ζωντανεύουν. Η κινησιολογία των ηθοποιών (και αυτή της Ανδρεάδη) υπακούει σε μια λογική τύπου tableau vivant: βλέπουμε σχήματα, αργές κινήσεις και πόζες από τους ηθοποιούς που πλαισιώνουν μια σκηνή, την ώρα που δίπλα τους διαδραματίζεται ο βασικός διάλογος. Πρόκειται για μια επιλογή που ξενίζει αρχικά, σε στιγμές αποστασιοποιεί τους θεατές, ενώ η εξέλιξη της παράστασης μέσω αυτού του μοτίβου προκαλεί κάποια μονοτονία και επιβράδυνση του ρυθμού.

ΟΣΑ ΠΑΙΡΝΕΙ Ο ΑΝΕΜΟΣ
Κική Παπαδοπούλου

Από την άλλη, όμως, της προσδίδει ιδιαίτερο στίγμα, την απομακρύνει από το ρεαλισμό και πολύ περισσότερο από το μελοδραματισμό. Η παράσταση έχει λιτότητα, δωρικότητα, αφαιρετικότητα και, κυρίως, ψυχή. Η πολύ καλή διασκευή παραδίδει ολοκάθαρα αλλά όχι στεγνά μια ιστορία επικών διαστάσεων και προσφέρει το κατάλληλο πλαίσιο για τις ψυχωμένες, δυναμικές, αλλά μετρημένες ερμηνείες: Λένα Παπαληγούρα, Ορέστης Τζιόβας, Γεράσιμος Γεννατάς, ΄Ομηρος Πουλάκης, Ιφιγένεια Καραμήτρου, Δάφνη Καμμένου ερμηνεύουν τα βασικά πρόσωπα του έργου, όμως η παράσταση δεν θα ήταν η ίδια χωρίς την καθηλωτική παρουσία της Idra Kayne, ως αφηγήτριας και τραγουδίστριας. Οι εξαίσιοι φωτισμοί που "βάφουν" τον ορίζοντα της σκηνής είναι της Στέλλας Κάλτσου.

Περισσότερες πληροφορίες

Όσα παίρνει ο άνεμος

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 150 '

Η μεγάλη λογοτεχνική ερωτική ιστορία με φόντο τον αμερικανικό εμφύλιο και τον σκληρό αγώνα μιας κοινωνίας να επιλέξει ανάμεσα στην ηθική και την επιβίωση, περιστρέφεται γύρω από την χειραφετημένη γόνο οικογένειας γαιοκτημόνων του Νότου, Σκάρλετ Ο’ Χάρα. Ανεβαίνει σε μια διασκευή που επικεντρώνεται στον έρωτα, τον πόλεμο και τις κοινωνικές ανισότητες, φιλοδοξώντας να φέρει το άρωμα και τις μουσικές του αμερικανικού νότου στη σκηνή. Το κορυφαίο αντιπολεμικό έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας έχει γνωρίσει μνημειώδεις μνημειώσεις κινηματογραφικές εκδοχές, με ανάγλυφους μνημειώδεις χαρακτήρες.

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Μαρία Πρωτόπαππα για πρώτη φορά στην Επίδαυρο με την "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη

Πρώτες φωτογραφίες από το σκηνοθετικό ντεμπούτο της χαρισματικής ηθοποιού και σκηνοθέτριας που συμπρωταγωνιστεί με τους Αργύρη Ξάφη, Γιάννη Νταλιάνη κι έναν εξαιρετικό θίασο ηθοποιών στην τραγωδία για την ανθρώπινη δικαιοσύνη και τη θέση της γυναίκας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
10/07/2025

Ακρόαση | "Άμλετ" ανεβάζει το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης και αναζητά ηθοποιούς

Μετά την παράσταση "Ριχάρδος III*", η σκηνοθέτρια Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη και ο συγγραφέας Ανδρέας Φλουράκης συνεργάζονται ξανά σε μια ακόμα ελεύθερη διασκευή σαιξπηρικού έργου.

3 θεατρικές επαναλήψεις που θα μας συγκινήσουν

Open air ραντεβού με τέσσερις θεατρικές παραστάσεις σε περιοδεία: "Η Θάλασσα και ο Γέρος", "Lemon", "Μέσα στο μυαλό σου".

Αποκλειστικό: Αντώνης Καφετζόπουλος και Ζερόμ Καλούτα σε μια υπαρξιακή σύγκρουση στο "Άσπρο-Μαύρο" του Κόρμακ ΜακΚάρθι

Ο Αντώνης Καφετζόπουλος μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί δίπλα στον Ζερόμ Καλούτα στο "Άσπρο-Μαύρο", το βαθιά φιλοσοφικό έργο του Κόρμακ ΜακΚάρθι, που ανεβαίνει από τον Οκτώβριο στο Θέατρο Επί Κολωνώ, με early bird προσφορά.

Το νέο ρεπερτόριο του Θεάτρου Προσκήνιο για την περίοδο 2025-26

Ο Δημήτρης Καραντζάς επιστρέφει με το "Λεωφορείον ο Πόθος", ενώ νέες παραστάσεις υπογράφουν ο Ανέστης Αζάς και ο Βασίλης Μαγουλιώτης (Suyako) – τρεις δημιουργοί που χαρτογραφούν εκ νέου τη θεατρική γλώσσα και το τοπίο της εποχής.

"Μια άλλη Θήβα": Sold out και νέες παραστάσεις για την παράσταση-φαινόμενο

Με συνεχόμενα sold out και ενθουσιώδη ανταπόκριση από το κοινό, η παράσταση "Μια Άλλη Θήβα" προσθέτει νέες ημερομηνίες στην Αττική: Κορυδαλλός (1/9), Βριλήσσια (8/9) και Λυκαβηττός (9/9). Μια θεατρική πρόταση που καθηλώνει.

2 καλοκαιρινές πρεμιέρες με ηχηρά ονόματα φέρνει ο Ιούλιος

Αυτές είναι οι δύο θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 10 έως 16 Ιουλίου και ξεχωρίζουν: "Ελένη – Η δίκη μιας πόρνης" και "Χορικά ύδατα".