Οι δούλες

3,5

Ο Σάββας Στρούμπος προσεγγίζει το έργο του Ζενέ μέσα από τη χαρακτηριστική, μη ρεαλιστική, σκηνική φόρμα του, σε μία μελετημένη παράσταση ακριβείας, που δεν έχει όμως ιδιαίτερες κλιμακώσεις ρυθμού και ατμόσφαιρας. | Powered by Uber

Δούλες από Σάββα Στρούμπο ©AntoniaCanta

Το κλασικό πια έργο του Ζενέ έχει την επίφαση ενός αστικού δράματος, καθώς η δράση τοποθετείται σε ένα μεγαλοαστικό παρισινό σπίτι  και η ιστορία διαδραματίζεται μεταξύ της Κυρίας και των δύο Υπηρετριών της· όμως ο συγγραφέας "πυρπολεί" αυτό το περιβάλλον συνθέτοντας μια ιστορία που εξελίσσεται ως ένα παιχνίδι ρόλων και κατ’ επέκταση εαυτού και ταυτοτήτων. Πρόκειται για ένα έργο "κλειστό", με ελάχιστη εξωτερική δράση (όμως πλούσιο υπέδαφος), που διαβάζεται συχνά από την ταξική του πλευρά είτε εστιάζοντας στη μεταθεατρική του διάσταση ως  παιχνίδι ρόλων. Ο Σάββας Στρούμπος από τη μεριά του προσέγγισε τις "Δούλες" μέσα από τη χαρακτηριστική σκηνική φόρμα του, γκρεμίζοντας ολωσδιόλου την εξωτερική αστική κατασκευή και διαλύοντας κάθε υπόνοια ρεαλισμού που μπορεί  να επιφέρει αυτή η κατασκευή. Θα ήταν ενδιαφέρον να βλέπαμε την ανάγνωσή του μέσα στο περιβάλλον του αστικού δράματος που έχει δημιουργήσει ο συγγραφέας –ώστε να λειτουργήσει και η αντίθεση που προκύπτει-, όμως από την άλλη, έχουμε να κάνουμε με μια παράσταση που μαρτυράει εξαρχής τις προθέσεις της.

Οι δούλες Στρούμπος
Αντωνία Κάντα©

Το παιχνίδι που εφευρίσκουν η Σολάνζ και η Κλερ, υποκρινόμενες την Κυρία και τη Δούλα της είναι κάτι παραπάνω από εκτόνωση,  πρόβα δολοφονίας, ακόμη και από παιχνίδι αυτοπροσδιορισμού από το οποίο αδυνατούν να ξεφύγουν. Στην παράσταση, οι δύο αδελφές δείχνουν να έχουν ταχθεί σε μία τελετουργία αυτοθυματοποίησης, να επιδίδονται στην αναπαράσταση ενός εξουσιαστικού μηχανισμού που τις συνθλίβει, αλλά παράλληλα τις ηδονίζει. Οι δύο γυναίκες αυτοπροσδιορίζονται από τις ταυτότητές τους ως δούλες και από τη σχέση εξάρτησης που έχουν μεταξύ τους και με την Κυρία τους. Το μίσος τους για την Κυρία παίρνει τελετουργικές ποιότητες, είναι αυτό που τις τρέφει και τις κρατάει ζωντανές. Παράλληλα, η παράσταση δεν αφήνει εξαρχής αμφιβολία πως ό,τι θα δούμε αποτελεί μια προσυμφωνημένη συνθήκη: η ίδια η Κυρία δίνοντας ένα -συμβολικής δύναμης- μπλε γάντι στις δύο αδερφές, ορίζει την έναρξη αυτού του παιχνιδιού εξουσιασμού και αυτοθυματοποίησης.

Οι δούλες Στρούμπος
Αντωνία Κάντα©

΄Ετσι, η δράση εκτυλίσσεται μέσα από έντονο στυλιζάρισμα, πόζες και σχήματα, ειδικά από τις δύο Δούλες (Μυρτώ Ροζάκη, Έλλη Ιγγλίζ), οι οποίες συνεχίζουν να ακούγονται "ψεύτικες" ακόμη κι όταν σταματούν να υποκρίνονται άλλους ρόλους - αν και θα πρέπει να σημειωθεί πως το στιλιζαρισμένο ύφος εγείρει θέματα ροής και σκηνικού ρυθμού, ειδικά καθώς το ίδιο το έργο δεν έχει ιδιαίτερη δράση. Η επιλογή, δε, ενός άνδρα ηθοποιού για το ρόλο της Κυρίας (Ντίνος Παπαγεωργίου) την προβάλλει ως αρχετυπική μορφή, προσθέτοντας στην εξωρεαλιστική και τελετουργική ταυτότητα της παράστασης, όπως κάνουν τα μαύρα κοστούμια με τα έντονα στοιχεία και το θεατρικό μακιγιάζ. ΄Ολα αυτά μέσα στη μινιμαλιστική σκηνογραφία της Κατερίνας Παπαγεωργίου (η ημικυκλική σκάλα μοιάζει να αποτυπώνει μια ιεραρχία), απ' όπου απουσιάζουν τα σκηνικά αντικείμενα πλην του συμβολικού μπλε γαντιού. Σημαντική η συμβολή της μουσικής (Λεωνίδας Μαριδάκης) και των φωτισμών (Κώστας Μπεθάνης).

Περισσότερες πληροφορίες

Οι δούλες

  • Δράμα

Ένα από τα πιο «προκλητικά» θεατρικά κείμενα του 20ου αιώνα ανεβάζει η ομάδα Σημείο Μηδέν θέτοντας το ερώτημα τι θα γινόταν αν οι απόκληροι της κοινωνίας διεκδικούσαν τη φωνή τους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Δε Λυγάνε τα Ξεράδια": Θεατρική παράσταση δρόμου για την Παλαιστίνη

Η Πρωτοβουλία Καλλιτεχνών Για Την Παλαιστίνη στέκεται απέναντι στη βαρβαρότητα του πολέμου και γίνεται φωνή για όσους σιωπούν, μέσα από την παράσταση "Δε Λυγάνε τα Ξεράδια", που θα παιχτεί σε πλατείες και δρόμους της πόλης.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
26/06/2025

"Δούλες": Η Ομάδα Σημείο Μηδέν επιστρέφει στο Θέατρο Άττις – Νέος Χώρος

Η Ομάδα Σημείο Μηδέν επιστρέφει το φθινόπωρο με τις "Δούλες" του Ζενέ, ένα τελετουργικό εξουσίας, επιθυμίας και καταπιεσμένης ταυτότητας, στο Θέατρο Άττις- Νέος Χώρος.

Αποκλειστικό: Ο "Μένγκελε" του Θανάση Τριαρίδη ταξιδεύει- Από τη σκηνή του ΠΛΥΦΑ στη διεθνή σκηνή της Ζυρίχης

Ο "Μένγκελε" του Θανάση Τριαρίδη επιστρέφει με νέα σκηνοθεσία της Βάνας Πεφάνη, ξεκινώντας από την Αθήνα τον Οκτώβριο και ταξιδεύοντας τον Ιανουάριο στη Ζυρίχη της Ελβετίας.

8 πράγματα που δεν ξέρατε για την "Αντιγόνη" του Σοφοκλή

Με αφορμή την πρεμιέρα της "Αντιγόνης" του Ούλριχ Ράσε στην Επίδαυρο, αποκαλύπτουμε 8 πράγματα για την πιο διάσημη ηρωίδα του αρχαίου δράματος.

"Το ψέμα": Φωτογραφίες από την παράσταση στην ταράτσα του Λαμπέτη

Στην ταράτσα του Θεάτρου Λαμπέτη, τέσσερις ταλαντούχοι ηθοποιοί- ο Πέτρος Λαγούτης, η Ντάνη Γιαννακοπούλου, ο Νίκος Γκέλια και η Κατερίνα Νικολοπούλου-ζωντανεύουν μια κομεντί σχέσεων, γεμάτη εκπλήξεις και συναισθηματικές εναλλαγές.

Όρνιθες

Τρυφερή και γλυκόπικρη παράσταση, που εστιάζει στο ουμανιστικό και οικολογικό μήνυμα του αριστοφανικού έργου. Ωραίες ερμηνείες από τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο και τον Γιώργο Χρυσοστόμου και μια δουλειά συνόλου, που συγκαταλέγεται στις αναθεωρημένες αναγνώσεις του αρχαίου κωμωδιογράφου των τελευταίων χρόνων. | Powered by Uber

Ο υπηρέτης δύο αφεντάδων

Η τυπική κωμωδία παρεξηγήσεων του Κάρλο Γκολντόνι ανεβαίνει με κέφι, φίνα κωμικότητα, συγκρατημένη μελαγχολία και με έναν υπέροχο Βασίλη Χαραλαμπόπουλο στην κεντρική ερμηνεία. | Powered by Uber