Οδηγός Θεάτρου

Κριτικές Παραστάσεων Παίζουν Σήμερα Έρχονται Ποιος παίζει που Αθηνόραμα club Προπωλήσεις

Φράνκεσταϊν - Ο χαμένος παράδεισος

3

Με μαύρο χιούμορ, σαρκαστική διάθεση και απροκάλυπτη προσωπική έκθεση, η Κιτσοπούλου συλλαμβάνει και πάλι ένα εντελώς μοναδικό, δικό της δημιούργημα. Το αποτέλεσμα είναι δυνατό, άβολο, αποκαλυπτικό –ή μήπως αυτοαναφορικό, ναρκισσιστικό, άνισο;– και υποστηρίζεται από έναν εξαιρετικό θίασο επί σκηνής.

Προσοχή! Επικοινωνήστε με το θέατρο της επιλογής σας πριν από την έξοδό σας, διότι αρκετές παραστάσεις αναβάλλονται λόγω κρουσμάτων.
Φρανκενστάιν - Ο χαμένος παράδεισος Ανδρέας Σιμόπουλος©

Η Λένα Κιτσοπούλου δεν είναι η μόνη Ελληνίδα δημιουργός που εκθέτει μπροστά μας τα πιο τοξικά και άρρωστα χαρακτηριστικά της κοινωνίας (δηλαδή τα δικά μας), είναι όμως μία από τους ελάχιστους που η τέχνη της δεν λειτουργεί απελευθερωτικά, για το θεατή τουλάχιστον. Στο βίαιο σύμπαν της δεν υπάρχει έξοδος κινδύνου, ούτε φιλτράρισμα του απεχθούς μέσα από το "θεραπευτικό", "μαγικό" άγγιγμα της τέχνης. Το διαπιστώνει κανείς και στην τελευταία της δουλειά, που εμπνέεται από το μύθο του Φράνκεσταϊν, του επιστήμονα που δημιούργησε το "Τέρας", ένα πλάσμα από μέλη νεκρών ανθρώπων, για να δείξει ότι στην προκειμένη περίπτωση το τερατικό πλάσμα είναι ο κόσμος που εμείς δημιουργούμε.

Φρανκενστάιν - Ο χαμένος παράδεισος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Κέντρο βάρους του προβληματισμού της είναι η τοξική (ελληνική) οικογένεια, στην οποία αφιερώνει τον δραματουργικό καμβά της παράστασης. Τα χαρακτηριστικά της οικογένειας ως ενός περιβάλλοντος που ευνουχίζει, βιάζει ή σκοτώνει –ενίοτε κυριολεκτικά– τα παιδιά της περνούν στην ιστορία του νεαρού Βίκτορ Φράνκεσταϊν, ενός νέου που ψάχνει νόημα στη ζωή του, την ώρα που οι γονείς του, η "drama queen" μητέρα και ο παρεμβατικός πατέρας, επιθυμούν να του επιβάλουν τις δικές τους επιθυμίες. Φυσικά, το παραπάνω είναι μια επιγραμματική, σχηματική περιγραφή της παράστασης, που υπακούει στη γενικότερη αισθητική –καλλιτεχνική και ιδεολογική– της δημιουργού: έντονα σαρκαστικό και μακάβριο χιούμορ, καγχασμός, σπλάτερ στοιχεία και κλιμάκωση της όλης ατμόσφαιρας με ρυθμό ωρολογιακής βόμβας. H παράσταση ξεκινάει κωμικά, ως μια πρώτης τάξεως σάτιρα με πολλούς αποδέκτες –ένα πλήθος από άσχετες με το βασικό θέμα αναφορές εισβάλλουν στο κείμενο και το πυρπολούν με σαρκασμό και, ενίοτε, τρέλα–, για να καταλήξει βίαιη και ενοχλητική χωρίς εμφανή διέξοδο από τη φρίκη όλων όσων κυριεύουν την πραγματικότητα της ζωής μας: τρομολαγνεία, αστυνομική και έμφυλη βία, κοινωνική υποκρισία.

Φρανκενστάιν - Ο χαμένος παράδεισος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Στο μεταξύ, έχει μεσολαβήσει η παρέμβαση της ίδιας της Κιτσοπούλου, που ανοίγει, ουσιαστικά, τη συζήτηση περί ορίων της τέχνης. Μέχρι ποιο σημείο μπορούμε να αντέξουμε την προσωπική έκθεση του καλλιτέχνη, ρωτάει, για να δώσει η ίδια την απάντηση, καθώς έχει εκθέσει το γυμνό σώμα της, σε στάση τοκετού, ως δημιουργός που κυοφορεί και γεννάει το νέο έργο της, και να ακολουθήσει μια "παράβαση" σχετικά με την αγωνία και την οδύνη της δημιουργίας. Άνευ λόγου προκλητική, ναρκισσιστική και αυτοαναφορική διακοπή της δράσης ή υπέρτατο ξεγύμνωμα της ψυχής και της αγωνίας της δημιουργού; Θα ήμασταν μάλλον άδικοι, αν υποστηρίζαμε το πρώτο. Πληθωρική, προκλητική και άβολη, η παράσταση δεν είναι "για όλους", αλλά σίγουρα ανοίγει συζητήσεις. Όπως όλες οι παραστάσεις της, κι αυτή χρησιμοποιεί αγοραίο λόγο, trash αισθητική και κάφρικο χιούμορ, με συνειδητή πρόθεση: το θέατρο της Κιτσοπούλου προσποιείται ότι είναι φτηνό, αλλά δεν είναι, χάρη και στους εξαίρετους ηθοποιούς.  Χωρίς το ταλέντο τους, η παράσταση ίσως διολίσθαινε, πράγματι, στη φτήνια: Χριστίνα Αντωναράκη, Γιώργος Βουρδαμής, Χρήστος Καραβέβας, Νίκος Καραθάνος, Έμιλυ Κολιανδρή, Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Φώντας Μίχος, Ηλίας Μουλάς.

Περισσότερες πληροφορίες

Φρανκενστάιν - Ο χαμένος παράδεισος

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 120 '

Βασισμένη στον βικτωριανό μύθο του Φράνκενσταϊν και στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Μέρι Σέλεϊ, η δημιουργός υπογράφει μια σατιρική παράσταση που μιλά για τα τέρατα της καθημερινότητας.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ούλριχ Ράσε: "Στον ‘Αγαμέμνονα’ συνοψίζω έργο ετών και αυτό το αποκορύφωμα θα παρουσιαστεί στην Επίδαυρο"

Βρεθήκαμε στη συνέντευξη τύπου που έδωσε ο Γερμανός σκηνοθέτης με αφορμή την επικείμενη παράσταση του "Αγαμέμνονα" που θα παρουσιαστεί σε παγκόσμια πρεμιέρα στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.

Η σκηνοθετική δύναμη της Λατινικής Αμερικής κυριεύει το Φεστιβάλ Αθηνών

Από τη Λατινική Αμερική και συγκεκριμένα από τη Χιλή και τη Βραζιλία, αντίστοιχα, έρχονται στην Πειραιώς 260 ο Μάρκο Λαγέρα και η Κριστιάν Ζαταΐ με δύο παραστάσεις έντονου πολιτικού προβληματισμού.

Ο "Ματωμένος γάμος" σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη ξεκινάει περιοδεία

Το αριστούργημα του Λόρκα ανεβάζει ο δραστήριος Νικορέστης Χανιωτάκης με μια εκλεκτή διανομή σε περιοδεία στα ανοιχτά θέατρα, ξεκινώντας από το Κατράκειο Νίκαιας και το Θέατρο Βράχων. Διαβάστε όλα όσα πρέπει να ξέρετε για την παράσταση.

Αμερικανική σάτιρα και ελληνικός χορός στην Πειραιώς 260

Ιδανική ευκαιρία να έρθουμε σε επαφή με διαφορετικά και ετερόκλητα είδη θεαμάτων, με την παρωδία του Nature Theater of Oklahoma, "Μπερτ Τουρίντο: Μια όπερα", και τη χορευτική παράσταση της Ιωάννας Πορτόλου "Amazing", που παρουσιάζονται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.

"Η άλλη πλευρά της καταιγίδας": Και εγένετο θέατρο!

Φαντασμαγορική και μαγική, συναισθηματική και προσωπική, η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποδείχθηκε η καλύτερη έναρξη του Φεστιβάλ Αθηνών.