Ο αυτόχειρ!

3,5

Η κωμωδία, το δράμα και η σάτιρα συμπλέουν επιτυχημένα στο σοβιετικό έργο των αρχών του 20ού αι., που παρουσιάζεται σε μια εξωστρεφή, κεφάτη, αν και υπέρ το δέον «φασαριόζικη», παράσταση, η οποία λειτουργεί ως κατάφαση υπέρ ζωής και θεάτρου.

Αυτόχειρ

Ο ολιγοπαιγμένος "Αυτόχειρ", λίγο πριν συμπληρώσει έναν αιώνα από τη συγγραφή του (1928), επιβεβαιώνει πως η σπουδαία παράδοση της σοβιετικής κωμωδιογραφίας είναι ακόμα ακμαία - γι’ αυτό και η επιλογή του Εθνικού Θεάτρου και του Γιώργου Παπαγεωργίου να το επαναφέρουν στην αθηναϊκή σκηνή είναι αξιέπαινη. Ο αυτόχειρας του τίτλου, δηλαδή ο Σεμιόν Σεμιόνοβιτς, είναι ένας άνεργος ανθρωπάκος, που επιβιώνει χάρη στην εργασία της γυναίκας του, ώσπου από παρεξήγηση διαδίδεται το νέο πως σκοπεύει να αυτοκτονήσει. Τότε ξεκινά ένας "χορός" εκπροσώπων της διανόησης, του εμπορίου, της θρησκείας, που θα τον επισκεφτούν προκειμένου να τον πείσει ο καθένας να πεθάνει για "χάρη του", αφού η αυτοκτονία έχει νόημα μόνο όταν στέλνει κάποιο "μήνυμα", ενώ την ίδια στιγμή γίνεται ανάρπαστος μεταξύ των γυναικών – υπάρχει καλύτερος λόγος από τον έρωτα να αυτοκτονήσει κάποιος;

Αυτόχειρ
Χρήστος Συμεωνίδης©

Με αληθινή μαεστρία, ο Έρντμαν πλέκει το κωμικό στοιχείο με το –υπαρξιακό– δράμα (καθώς ο Σεμιόν στιγμιαία πείθεται πως η αυτοκτονία είναι το μέσο για να πετύχει ό,τι δεν πέτυχε με τη ζωή του: την ευκαιρία να γίνει "κάποιος") όπως και με την κοινωνική και πολιτική σάτιρα: Γραμμένος –και απαγορευμένος– επί Στάλιν, ο "Αυτόχειρ" βλέπει με καυστική ματιά τους εκπροσώπους του οργανωμένου κράτους, που ενδιαφέρονται για τον "απλό" άνθρωπο μόνο όταν πρόκειται να τον εκμεταλλευτούν, και τα μεγάλα πολιτικά "οράματα" την ώρα που ο λαός συντρίβεται από την οικονομική ανέχεια.

Αυτόχειρ
Χρήστος Συμεωνίδης©

Κι αφού το έργο, έστω με πίκρα ή και ειρωνεία, μιλάει για τη νίκη της ζωής, καθώς τη ζωή επιλέγει τελικά ο ήρωας, ο Παπαγεωργίου στήνει επί σκηνής ένα γλέντι, μία παράσταση με έντονα θεατρικά και μουσικά στοιχεία. Η εξωστρέφεια κυριαρχεί και πάνω της χτίζεται ένα θεατρικό οικοδόμημα από πρόσωπα που αγγίζουν την καρικατούρα (χάρη και στην κωμική τους όψη), έντονες ερμηνείες (αλλά όχι απαραίτητα λειτουργικές υψηλές εντάσεις), μουσικούς σχολιασμούς από την πενταμελή μπάντα και συχνή απεύθυνση στο κοινό. Παρά την αναφερόμενη στη σοβιετική καταγωγή του έργου σκηνογραφία (Πάρις Μέξης), το έργο μιλάει για το πάντα και παντού, δηλαδή και για το εδώ και τώρα, κάτι που προφανώς απασχόλησε τον σκηνοθέτη, χωρίς να τον οδηγήσει, όμως, σε μονοδιάστατες επικαιροποιήσεις (αντιθέτως, πολύ ωραία η σχετική αναφορά στο "Βλέμμα του Οδυσσέα" του Θ. Αγγελόπουλου).

Αυτόχειρ
Χρήστος Συμεωνίδης©

Επιπλέον, η παράσταση ευτυχεί να έχει στο δυναμικό της, επιπλέον του ωραίου θιάσου (Αγορίτσα Οικονόμου, Χριστίνα Χειλά-Φαμέλη, Κώστας Μπερικόπουλος, Ναταλία Τσαλίκη κ.ά.), τον Μανώλη Μαυροματάκη, που συλλαμβάνει με εσωτερική ευαισθησία το μεταίχμιο στο οποίο κινείται ο Σεμιόν. Η παράσταση και το έργο, όμως, θα αναδεικνύονταν περισσότερο, αν υπήρχαν περισσότερες διαβαθμίσεις και εσωτερικές κλίμακες, ευκρινέστερη ανάδειξη των δραματικών στοιχείων και αν η δοσολογία στη χρήση της υπερβολής ήταν μετριασμένη, αντί η παράσταση ν’ αρχίζει και να τελειώνει στον ίδιο "φασαριόζικο" τόνο.

Περισσότερες πληροφορίες

Αυτόχειρ!

  • Μαύρη Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Στη μουσική εκδοχή του εκρηκτικού έργου, η φήμη ότι ο άνεργος και απελπισμένος Σεμιόν θέλει να αυτοκτονήσει τον φέρνει αντιμέτωπο με την κοινωνική υποκρισία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος σε δύο εμβληματικούς ρόλους

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος επιστρέφει δυναμικά στη σκηνή, ερμηνεύοντας δύο σπουδαίους ρόλους που αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα της ανδρικής ψυχής, την αγωνία, την εξουσία και την αναζήτηση ταυτότητας μέσα στον χρόνο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/10/2025

Ο Αποστόλης Μπαρμπαγιάννης επιστρέφει στον Σταυρό του Νότου με νέα σατιρική παράσταση

Ζάμπρας, Θεοδωρόπουλος, Φουντούλης και Ρούπος στήνουν μαζί του μια επιχείρηση γέλιου.

"Εκείνος που έκλεψε τη μέρα και πλήρωσε τη νύχτα"-Ο Θωμάς Μοσχόπουλος επιστρέφει με μια παράσταση για το τίμημα της ελευθερίας

Ένα έργο στοχαστικό, συγκινητικό και απολαυστικά αιχμηρό φέρνει στη σκηνή ο Θωμάς Μοσχόπουλος με πρωταγωνιστές τους Ορφέα Αυγουστίδη και Ευγενία Σαμαρά.

VRANARAMA Nights: Η Κατερίνα Βρανά κάνει comeback με λάμψη, χιούμορ και glitter

Η εκρηκτική Κατερίνα Βρανά καταλαμβάνει το Shamone με τις "VRANARAMA Comedy Nights"! Eτοιμαστείτε για γέλιο, glitter και δυνατές στιγμές stand-up μαγείας.

Ο Τιμ Κράουτς συναντά την Πέγκυ Τρικαλιώτη, τη Νοεμή Βασιλειάδου, τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη και τον Γιώργο Βαλαή

Ο Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την "Ολική Άμεση Συλλογική Επίγεια Σωτηρία" του Βρετανού πειραματιστή και συγγραφέα Τιμ Κράουτς, τον οποίο οι βρετανικές εφημερίδες έχουν παρομοιάσει με τον διάσημο Ιταλό συγγραφέα Πιραντέλο.

Σκοτεινά πάθη στο θέατρο: 'Δράκουλας' και 'Misery' τραβούν το ενδιαφέρον

Δύο εμβληματικές ιστορίες τρόμου, που αγαπήσαμε στο χαρτί και στην οθόνη, ζωντανεύουν και στη θεατρική σκηνή με φρέσκια, καθηλωτική και γεμάτη ένταση ματιά.

Αυτά είναι τα Βραβεία Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών

Η Ελληνική Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών απένειμε τα Βραβεία Θεάτρου 2024-2025 στο Γαλλικό Ινστιτούτο, τιμώντας δημιουργούς, ερμηνευτές και συντελεστές της θεατρικής χρονιάς.