Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα

2,5

Το τελευταίο έργο του Γιάννη Καλαβριανού χρησιμοποιεί το είδος του αφηγηματικού θεάτρου για να βάλει στο επίκεντρο το ζήτημα της κοινωνικής αδικίας. Ανεβαίνει σε μια παράσταση σκηνικής αφαίρεσης, που αδικεί τη δυναμική του.

Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα

Έχει μια ωραία ιστορία να αφηγηθεί το τελευταίο έργο του Γιάννη Καλαβριανού, γνωστή από την (συχνά ανεβασμένη σε θεατρική μορφή) νουβέλα του 18ου αι. "Μίχαελ Κόλχαας" του Χάινριχ φον Κλάιστ. Βασισμένα σε πραγματικά γεγονότα του 1540, τόσο το πρωτότυπο όσο και το νέο έργο του Καλαβριανού αφηγούνται την ιστορία ενός νομοταγούς εμπόρου αλόγων από το Βραδεμβούργο που, αφού αδικήθηκε κατάφωρα από τον ηγεμόνα της Σαξονίας, εξαπέλυσε έναν οργισμένο αγώνα εκδίκησης, παίρνοντας το νόμο στα χέρια του, καίγοντας και λεηλατώντας τη Βιτεμβέργη – ενώ όσο ο αγώνας του γιγαντωνόταν όλο και περισσότεροι πολίτες έσπευδαν να τον ακολουθήσουν.

Στους "Μικρούς πυροβολισμούς", ο συγγραφέας αφήνει κατά μέρος το δραματουργικό στιλ των τελευταίων έργων του και δημιουργεί ένα κατά βάση αφηγηματικό κείμενο, μοιρασμένο σε τέσσερα πρόσωπα που λειτουργούν ως φορείς μιας παλιάς ιστορίας που πρέπει να συνεχίσει να λέγεται και να ακούγεται. Η κοινωνική και ταξική αδικία και ο αγώνας για δικαιοσύνη, ο ρόλος της Εκκλησίας (βρισκόμαστε στην περίοδο της Μεταρρύθμισης), τα ηθικά ερωτήματα που προκύπτουν (μέχρι πού μπορεί να φτάσει ο καθένας για να βρει το δίκιο του;) μπαίνουν στο επίκεντρο του έργου, μαζί με τη –χαρακτηριστική του συγγραφέα– επιθυμία να αποτυπωθεί κάτι από το προσωρινό διάβα του ανθρώπου από τον κόσμο: ο έρωτας, η σχέση με το θεό, η πάλη της ύπαρξης.

Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα
Ελίνα Γιουνανλή©

Από άποψη οικονομίας, το κείμενο ρολάρει επί σκηνής, όμως ο συνεχής καταμερισμός του στα τέσσερα πρόσωπα δημιουργεί μια περίεργη αίσθηση βιασύνης και αποσπασματικότητας. Η αφήγηση κρατάει το ενδιαφέρον χάρη στη δυναμική της ιστορίας, όμως η ψυχή του κειμένου κάπου (μας) διαφεύγει. Ίσως αυτό οφείλεται στο συγκεκριμένο ανέβασμα, που υπογράφει από τη θέση του σκηνοθέτη ο ίδιος ο Καλαβριανός (όπως έχει κάνει με τα πρώτα ανεβάσματα όλων των έργων του). Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο δρόμος της αφαίρεσης που ακολούθησε αποδεικνύεται ανεπαρκής. Στην άδεια σκηνή, που γεμίζει από τους πηχτούς φωτισμούς του Νίκου Βλασόπουλου, οι μαυροντυμένοι ηθοποιοί (ωραία τα κοστούμια της Βάνας Γιαννούλα) επιδίδονται σε ελάχιστες δράσεις, κι αυτές κυρίως περιγραφικές. Περιγραφική είναι και η κινησιολογία (της Αλεξίας Μπεζίκη), που έχει ως βασικό μοτίβο τον καλπασμό του αλόγου, ενώ η μουσική του Θοδωρή Οικονόμου εξαντλείται σε συνοδευτικό ρόλο, καθοδηγώντας τους ηθοποιούς. Ή ίσως το αποτέλεσμα οφείλεται στις ερμηνείες: καθώς έχουμε να κάνουμε με παράσταση ελάχιστης δράσης επιβάλλεται υψηλή ερμηνευτική δεξιοτεχνία ώστε να ανασυσταθεί ένας ολόκληρος κόσμος μόνο με το λόγο. Εδώ, ο Γιώργος Γλάστρας (στο ρόλο του Κόλχαας) έχει έναν περίεργο στόμφο, ενώ η Χριστίνα Μαξούρη, ο Μάνος Πετράκης και ο Γιώργος Σαββίδης εναλλάσσονται μεν με ευκολία στους πολλαπλούς ρόλους των υπόλοιπων προσώπων της ιστορίας, δεν καταφέρνουν, όμως, να τονώσουν επαρκώς τη σκηνική θερμοκρασία.

Περισσότερες πληροφορίες

Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Με αφετηρία το «Μίχαελ Κόλχαας» του Κλάιστ και την αληθινή ιστορία ενός φιλήσυχου ανθρώπου που αδικήθηκε από τον Άρχοντα, πήρε το δίκαιο στα χέρια του και κόντεψε να διαλύσει μια χώρα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
05/09/2025

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.

Οιδίποδας Τύραννος

Η Σοφία Αντωνίου σκηνοθετεί τη γνωστή τραγωδία του Σοφοκλή, αναθέτοντας την ερμηνεία της στον -εξαιρετικό- Χάρη Χαραλάμπους-Καζέπη και καταλήγει σε ένα πυκνό, επιδραστικό θέαμα που επαναπροσδιορίζει τη σχέση του θεατή με το παραστασιακό γεγονός. | Powered by Uber