Ο γλάρος

3

Η παράσταση επιχειρεί να προσεγγίσει δημιουργικά το κατεξοχήν τσεχοφικό έργο, που μιλάει για την ίδια την τέχνη του θεάτρου και, κυρίως, να προτείνει έναν τρόπο ανάγνωσής του, καταλήγοντας σε ενδιαφέροντα αλλά άνισα αποτελέσματα.

Ο γλάρος

Δεν είναι τυχαίο πως ο «Γλάρος» αποτελεί συχνή επιλογή, όταν επιθυμία της παράστασης είναι να μιλήσει για τη φύση της θεατρικής τέχνης. Καθώς φέρνει σε πρώτο πλάνο κι εστιάζει στο δίπολο ζωή - τέχνη, αποδεικνύεται ιδανικό «πεδίο βολής» για τους καλλιτέχνες· γι’ αυτό και οι μεταδραματικές αναγνώσεις του αφθονούν. Αυτήν την οδό ακολουθεί η παράσταση του Γιάννη Παρασκευόπουλου, που δίνει το στίγμα της ήδη από την έναρξη, όταν οι έντεκα ηθοποιοί, μετωπικά τοποθετημένοι προς τους θεατές, ξεκινούν να μιλούν για τον «Γλάρο» και τον Τσέχοφ, αντί να παίζουν τον «Γλάρο» του Τσέχοφ. Όλα φωνάζουν «εδώ είναι θέατρο»: αφήγηση στη θέση της δράσης, εκφώνηση σκηνικών οδηγιών, παρουσία νέων ηθοποιών σχεδόν σε όλους τους ρόλους, καθώς δεν υπάρχει επιθυμία ηλικιακής ταύτισης, σημερινά ρούχα ή ρούχα πρόβας για τους περισσότερους κ.ο.κ.

Μία από τις πληροφορίες που ακούει ο θεατής είναι ότι ο «Γλάρος» ξεκινάει forte και καταλήγει pianissimo. Η σκηνοθετική οδός που ακολούθησε ο Γιάννης Παρασκευόπουλος όμως λειτουργεί αντίστροφα. Η μεταδραματική συνθήκη επιφέρει κάποια αδράνεια και σε στιγμές δείχνει να αποτελεί κενό εύρημα, ενώ, αντιθέτως, τα πράγματα αποκτούν περισσότερη ουσία κι ενδιαφέρον όταν αυτή δίνει τη θέση της στη σκηνική δράση. Τότε η σκηνοθετική ματιά αποδεικνύει τη δυναμική της. Ο θεατής βλέπει τους ηθοποιούς να ενσωματώνουν στις λιτές ερμηνείες τους την εσωτερική φλόγα που καίει τους τσεχοφικούς ήρωες, ενώ ενώπιόν του εκτυλίσσεται μια γόνιμη διαδικασία αναζήτησης του έργου· μια «μπρεχτική» οπτική διατρέχει την παράσταση.

Ο γλάρος - εικόνα 1

Βλέπει, επίσης, τον τρόπο με τον οποίο τα δύο βασικά θέματα του «Γλάρου», η τέχνη και ο έρωτας, γίνονται θέματα ενός θεάτρου σημερινού, «απλού», που δείχνει να προκύπτει αυτονόητα. Η παράσταση ακολουθεί τις διαδρομές των ματαιωμένων ηρώων παραδίδοντας κάποιες αξιοσημείωτες σκηνές, όπως η χρήση της νοηματικής όταν «τα λόγια είναι φτωχά» (όταν δηλαδή ο Τρέπλιεφ βλέπει τη Νίνα στην αγκαλιά του Τριγκόριν), οι διασκευές των τραγουδιών της Έιμι Γουάινχαουζ είναι καίριες, το φινάλε ουσιαστικά συγκινητικό, ενώ γίνεται και ωραία χρήση ολόκληρου του θεάτρου (τα λειτουργικά, λιτότατα σκηνικά είναι του Ρίτσαρντ Άντονι).

Οι νέοι, ως επί το πλείστον άγνωστοι ηθοποιοί ακολουθούν την οδηγία για «απλότητα» και κάποιοι εντυπωσιάζουν: ο Γκαλ Α. Ρομπίσα είναι αποκαλυπτικός στον ρόλο του Τρέπλιεφ, η Έφη Γούση και η Χρυσή Μπαχτσεβάνη προσεγγίζουν ουσιαστικά τη Μάσα και τη Νίνα αντίστοιχα, ενώ η έμπειρη Γιώτα Φέστα εντάσσεται στη νεανική ομάδα με άνεση (αν κι εδώ σκηνοθέτης και ηθοποιός δεν ξεφεύγουν από ένα πλαίσιο ανάγνωσης που εξαντλείται στη ματαιοδοξία και τη φιλαυτία της Αρκάντινα). Η ερμηνευτική ανισότητα όμως κοστίζει στο συνολικό αποτέλεσμα κι εμποδίζει την παράσταση να φτάσει στο επίπεδο που θα μπορούσε, έστω κι αν γίνεται προσπάθεια να αντισταθμιστεί από τη συνολική εικόνα της ως μιας καλλιτεχνικής δια­δικασίας σε εξέλιξη.

ΤΕΧΝΗΣ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» Φρυνίχου 14, Πλάκα, 2103222464. Διάρκεια: 130΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο γλάρος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 130 '

Ο σκηνοθέτης διαβάζει για τρίτη φορά το κλασικό έργο που μιλά για τα μεγάλα θέματα της ζωής, τη ματαίωση των ονείρων και το αέναο κυνήγι της ευτυχίας, με στόχο να αποκαλύψει τις πιο κρυφές πτυχές του.

Τέχνης «Κάρολος Κουν»

Φρυνίχου 14, Πλάκα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.