To Σώσε

3

Μια σκηνική συνάντηση υψηλών προδιαγραφών, που όμως καταλήγει, παρά τις επιμέρους ποιότητες, κατώτερη των –ομολογουμένως μεγάλων– προσδοκιών.

To Σώσε

Μια σκηνική συνάντηση υψηλών προδιαγραφών στην οποία συνυπάρχουν μια δαιμόνια δραματουργική κατασκευή, ένας πρώτης τάξεως θίασος κι ένα εξαιρετικό σκηνικό περιβάλλον, που όμως καταλήγει, παρά τις επιμέρους ποιότητες, κατώτερη των –ομολογουμένως μεγάλων– προσδοκιών.

To Σώσε - εικόνα 1

Ένας είναι ο λόγος που με οδηγεί σε αυτήν τη διαπίστωση: το κωμικό αποτέλεσμα της παράστασης δεν ήταν το αναμενόμενο, πράγμα περίεργο, αν λάβουμε υπόψη ότι έχουμε να κάνουμε με μια καθαρόαιμη κωμωδία, απολύτως προσανατολισμένη στην πλήρη εκμετάλλευση των κωμικών κωδίκων. Το «Σώσε» είναι κομμάτι μιας ομάδας έργων που φέρνουν στο θεματικό τους επίκεντρο την ίδια τη θεατρική πράξη, αλλά ταυτόχρονα ξεχωρίζει από κάθε ανάλογό του. Πρόκειται για μια ευφυώς κατασκευασμένη ωρολογιακή βόμβα προορισμένη να εκραγεί, αφού κλιμακωθεί μέσα από συνεχείς «μικροεκρήξεις».

To Σώσε - εικόνα 2

Κλειδί του έργου και σημείο στο οποίο εντοπίζω την αστοχία της παράστασης είναι η δεύτερη πράξη. Χωρίς αυτή το «Σώσε» θα ήταν ένα έργο –απολαυστικότατο όπως και να ’χει– που μας δείχνει πρώτα την κωμικοτραγική πρόβα ενός δευτεροκλασάτου θιάσου πάνω σε ένα εξίσου δευτεροκλασάτο έργο κι έπειτα την ακόμη πιο κωμικοτραγική παράσταση, κατά τη διάρκεια της οποίας συμβαίνουν τα μύρια όσα. Η δεύτερη πράξη είναι αυτή που απογειώνει το δραματουργικό μηχανισμό, καθώς διαδραματίζεται στα παρασκήνια την ώρα που παίζεται η «παράσταση».

Εδώ ο Φρέιν έχει συνθέσει μια πραγματικά δαιμονική διπλή κατασκευή, ένα κρεσέντο εισόδων κι εξόδων από τα παρασκήνια στη σκηνή και τούμπαλιν και αντιστοίχως δύο παράλληλες σκηνικές δράσεις. Στην παράσταση αυτή η πράξη φωτίστηκε κατά κύριο λόγο από την πλευρά των παρασκηνίων, οι έξοδοι των ηθοποιών στη «σκηνή» κρύφτηκαν πίσω από το σκηνικό, ενώ μετά βίας ακούγονταν τα λόγια τους. Περιορίζοντας τη δράση σε ό,τι συμβαίνει στα παρασκήνια, ο Λυγίζος υπονόμευσε ένα μηχανισμό που στηρίζεται ακριβώς σε αυτήν την εκρηκτική, συνεχή εναλλαγή μεταξύ δύο δράσεων –του «Σώσε» και του έργου που παίζεται στο «Σώσε»– και η παράσταση παρουσίασε εμφανή καθίζηση.

To Σώσε - εικόνα 3

Αντιθέτως, πολύ περισσότερο λειτουργική και γι’ αυτό απολαυστικότερη ήταν η μεταχείριση του υπόλοιπου έργου. Καλοκουρδισμένοι ηθοποιοί (Άννα Μάσχα, Σοφία Κόκκαλη, Έμιλυ Κολιανδρή, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, ο ίδιος ο σκηνοθέτης στον ρόλο του... σκηνοθέτη κ.ά.) με όψη καρτουνίστικης καρικατούρας καθοδηγήθηκαν με ακρίβεια κι ευρυθμία σε σωματική και λεκτική φρενίτιδα πάνω στο εντυπωσιακό –αλλά μόνο εν μέρει λειτουργικό– σκηνικό της Κλειώς Μπομπότη. Υποδύθηκαν στα όρια της υστερίας τους μετριότατους ηθοποιούς, που καλούνται να υποδυθούν ήρωες της κακιάς ώρας σε μια ερωτική φάρσα της συμφοράς, υπό τις οδηγίες ενός σκηνοθέτη που θα ήθελε –αλλά μάλλον δεν μπορεί– να σκηνοθετεί Σαίξπηρ.

Στην τελευταία πράξη δε, όπου όλα αποσυναρμολογούνται και η «παράστασή» τους οδεύει στην τελειωτική καταβαράθρωση, οι ηθοποιοί καταλήγουν να έχουν κάτι το τραγικό μέσα στη γελοιότητά τους· σκηνοθετική επιλογή που αποκαλύπτει το δεύτερο επίπεδο ενός φαινομενικά επιφανειακού έργου: το νοιάξιμο για τους ανθρώπους του θεάτρου.

ΣΤΕΓΗ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΩΝΑΣΗ Λεωφ. ­Συγγρού 107, Νέος Κόσμος, 2109005800. Διάρκεια: 140΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το σώσε

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 135 '

Αυτή η σάτιρα για τη ζωή στο θέατρο μας αφήνει να κρυφοκοιτάξουμε μέσα στα παρασκήνια και να δούμε τις προβληματικές σχέσεις μεταξύ των μελών ενός θιάσου.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.