Ριχάρδος Β΄

3

Εικαστικής και μεταφυσικής υφής θέαμα-απεικόνιση του μεγαλείου της πτώσης με αφορμή τη σαιξπηρική τραγωδία, με τον Άρη Σερβετάλη και τον πενταμελή θίασο ιερατικά αλλά φλύαρα χορογραφημένους και ανεπαρκώς δουλεμένους στο λόγο.

Ριχάρδος Β΄

Εικαστικής και μεταφυσικής υφής θέαμα-απεικόνιση του μεγαλείου της πτώσης με αφορμή τη σαιξπηρική τραγωδία, με τον Άρη Σερβετάλη και τον πενταμελή θίασο ιερατικά αλλά φλύαρα χορογραφημένους και ανεπαρκώς δουλεμένους στο λόγο.

Ριχάρδος Β΄ - εικόνα 1

Εντυπώνεται μεμιάς στο νου του θεατή η εναρκτήρια σκηνή, με τον Άρη Σερβετάλη να κινείται αργά και ιερατικά στην κορυφή του ομιχλώδους λόφου, μέσα στη χρυσαφένια του πανοπλία, γρονθοκοπώντας το στήθος του ρυθμικά. Πίνακας που ζωντάνεψε για να γίνει ένα οντολογικής υφής εικαστικό υπόμνημα στον «Ριχάρδο Β΄» του Σαίξπηρ και σκηνικό τοπίο δηλωτικό ολόκληρου του έργου είναι αυτή η εικόνα. και δεν είναι η μόνη που θα σας μείνει αξέχαστη. Μια αέναη ποιητική του χώρου αναμοχλεύεται επί σκηνής, αποκαλύπτοντας τον εσωτερικό κόσμο της σαιξπηρικής τραγωδίας. Τα χαλιά που μαζεύονται για να φανεί το χωμάτινο υπέδαφος, τα ξεραμένα φυτά στη μια άκρη, οι ντουντούκες στο βάθος, η εμφάνιση του ακέφαλου σώματος στο ημίφως, σε συνδυασμό με τα ηλεκτρισμένα ηχητικά τοπία του Coti K. και τους «ζωντανούς» φωτισμούς του Θύμιου Μπακατάκη, συνθέτουν μια πανίσχυρη οπτικοακουστική δραματουργία. Πολιτική και θεολογία, οντολογία και μεταφυσική διασταυρώνονται στο πρόσωπο ενός βασιλιά-σκιάχτρο, με το «χους ει και εις χουν απελεύσει» να αποκτά σε αυτήν την παράσταση –σε σύλληψη, σκηνοθεσία, σκηνογραφία κι ενδυματολογία της Έφης Μπίρμπα–, ένα πνιγηρό μεγαλείο. Γιατί ακόμη και η πτώση ενός άθλιου όπως ο Ριχάρδος έχει ομορφιά. Αυτό μοιάζει­ να μας λέει η σκηνοθέτις με ένα ­ρομαντικό απόηχο.

Ριχάρδος Β΄ - εικόνα 2

Διατηρώντας ελάχιστο κείμενο­ –κατά βάση κάποιες φράσεις– από το πρωτότυπο, οι συντελεστές έχουν κάνει μια ελεύθερη διαχείριση της σαιξπηρικής τραγωδίας με μια αφαιρετική σκηνική σύνθεση η οποία εστιάζει σε μια εικαστικής και μεταφυσικής υφής ανάγνωσή του (επιμέλεια κειμένων: Μιχαήλα Πλια­πλιά). Απαλείφονται πρόσωπα, συγκρούσεις, μονόλογοι, στιχομυθίες και απειράριθμα επεισόδια του έργου, διαφαίνεται όμως ο πυρήνας του: το ότι η πτώση αυτού του βασιλιά είναι αναπόφευκτη όπως ο θάνατος, μοιραία όπως κάθε εξουσία, κωμικοτραγική όπως η ίδια η ζωή. Υποχείριο των κολάκων, των ανεπαρκών προσόντων του αλλά και της υπέρμετρης αλαζονείας του, ο Ριχάρδος, αυτός ο μεσαιωνικός αυτιστικός τύραννος που κυβερνά «ελέω Θεού» με παιδιάστικο εγωκεντρισμό, εξορίζοντας τους συγγενείς του, δημεύοντας τις περιουσίες των υπηκόων του, εξαπολύοντας άστοχες εκστρατείες και «ντροπιάζοντας» την Αγγλία, είναι καταδικασμένος a priori να συντριβεί.

Κι ενώ υπάρχει αυτό το πένθιμο μυσταγωγικό πλαίσιο, με τον βασικό καμβά της παράστασης να εξυφαίνεται με ένα αδρό σωματικό παίξιμο και μια κινησιολογία αρκετά φλύαρη κι επαναλαμβανόμενη αλλά απόλυτα στιλιζαρισμένη, βραδυφλεγή και τελετουργική, ο λόγος εκφέρεται αναίτια αδούλευτος. Τα θραύσματα του σαιξπηρικού κειμένου εκφωνούνται σαν να διαβάζονται από μαθητές δημοτικού σχολείου που δεν έχουν ξαναδεί μπροστά τους το κείμενο και ούτε έχουν λάβει υπόψη τα οντολογικά, πολιτικά και κοινωνικά συμφραζόμενά του. Λόγος και όψη δεν συμβαδίζουν αισθητικά κι εννοιολογικά ούτε για μια στιγμή. Γιατί; Τι ωφελεί η παιδαριώδης χρήση του λόγου ανεξαιρέτως από όλους τους ηθοποιούς; Ο θαυμαστός λόγος του Άγγλου βάρδου εκφέρεται μεν, αλλά δεν δικαιώνεται ποτέ. Αν είναι επιλογή, δεν γίνεται κατανοητή. Κάθε άλλο. εκλαμβάνεται ως ανεπάρκεια. Εκτός από τον Άρη Σερβετάλη, παίζουν επίσης οι Νίκος Καμόντος, Ερμής Μαλκότσης, Ιωάννα Τουμπακάρη και Αχιλλέας Χαρίσκος.

ΡΟΕΣ Ιάκχου 16, Γκάζι, 2103474312. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ριχάρδος Β΄

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Ο Άρ. Σερβετάλης ενσαρκώνει τον πιο άδοξο σαιξπηρικό βασιλιά, εκείνον που πρέπει να παραδώσει αμαχητί το θρόνο και το στέμμα, να αποποιηθεί τον τίτλο και μαζί την ίδια την ύπαρξή του

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.