Οιδίνους

4

Η λιτή και συγκινησιακά φορτισμένη παράσταση ενός έργου-σπουδή στο είναι και το φαίνεσθε μας βυθίζει αριστοτεχνικά στο υποσυνείδητο των ηρώων, με τον Λάζαρο Γεωργακόπουλο και την Άννα Μάσχα ωριμότερους ερμηνευτικά από ποτέ.

Οιδίνους

Η λιτή και συγκινησιακά φορτισμένη παράσταση ενός έργου-σπουδή στο είναι και το φαίνεσθε μας βυθίζει αριστοτεχνικά στο υποσυνείδητο των ηρώων, με τον Λάζαρο Γεωργακόπουλο και την Άννα Μάσχα ωριμότερους ερμηνευτικά από ποτέ.

Οιδίνους - εικόνα 1

«Δουλειά μου είναι να κάνω τους ανθρώπους να συμμετέχουν πιο ουσιαστικά στη ζωή τους. Η τέχνη, για να είναι καλή, πρέπει να είναι χρήσιμη και όχι διακοσμητική», έχει πει ο Έντουαρντ Άλμπι, για τον οποίο το θέατρο λειτουργεί ως καθρέφτης της ζωής και ως καταλύτης που μπορεί να προκαλέσει μια αυτογνωσιακή διαδικασία. Στην ίδια αυτή διαδικασία μας βάζει και ο αρχαιοελληνικός μύθος του Οιδίποδα, του οποίου ολόκληρη η ζωή είναι η δύσκολη και γεμάτη εμπόδια πορεία προς την αυτογνωσία. Δεν είναι τα περιστατικά που καθιστούν τραγική την ύπαρξη. Τραγικός είναι αυτός που ωθεί τη βεβαίωση της ύπαρξής του στα όρια κι εκεί αποτυγχάνει.

Τι σχέση όμως έχουν όλα αυτά με το έργο του Θανάση Τριαρίδη; Ο Θεσσαλονικιός συγγραφέας βρήκε έναν ιδιοφυή τρόπο να συνομιλήσει με το εμβληματικό πρόσωπο του αρχαίου δράματος, ακολουθώντας τη δομή ενός εξίσου εμβληματικού έργου του σύγχρονου θεάτρου, του «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» του Έντουαρντ Άλμπι, προκειμένου να αποκαλύψει τις γκρίζες ζώνες της ταυτότητας και της οικογενειακής ζωής. Χρησιμοποιεί παιχνίδια του μυαλού και των λέξεων (Οίδημα-Νους) και προσπαθεί να ταυτίσει τον Λάιο με τον Οιδίποδα μέσα από την ιστορία ενός ζεύγους φιλολόγων. Η Ι. και ο Λ., αρνούμενοι να αποδεχτούν το θάνατο του παιδιού τους, αποφασίζουν να το «διατηρήσουν» στη ζωή. Ο Λ. μάλιστα στην καθημερινότητά του ζει άλλοτε ως πατέρας κι άλλοτε ως γιος – με αυτό τον τρόπο το έργο σχολιάζει τόσο τη σχέση του εξουσιαστή πατέρα με τον γιο του όσο και το οιδιπόδειο σύμπλεγμα.

Οιδίνους - εικόνα 2

Μια τέτοια ιστορία υπερβαίνει τις ερμηνείες, διότι οι ερμηνείες, καθότι ορθολογικές, δεν μπορούν να εξαντλήσουν το ανορθόδοξο που είναι η ύπαρξη μέσα στον κοσμικό χρόνο. Ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος ζει εκ των έσω και με πάθος το δράμα του πατέρα. Το εσωτερικό αυτό δράμα, όμως, είναι ταυτόχρονα αυτό που, εξωτερικευόμενο, δημιουργεί την ιστορία. Μαζί με τη γυναίκα του –αξιοθαύμαστα συγκρατημένη η ερμηνεία της Άννας Μάσχα ως τραγικής μάνας και συζύγου–, εντέλει, δεν επιζητούν την «ευημερία» αλλά την αλήθεια. Αυτό είναι το οντολογικό χαρακτηριστικό του ανθρώπου, αυτό είναι το ζητούμενο σε αυτό το έργο για την αφύσικη συνθήκη της οικογένειας, για τον ανυπόφορο εαυτό, για τις παραισθητικές ταυτότητες της Δύσης, για την άβυσσο της ακατανόητης αγάπης.

Η σκηνοθεσία καθιστά διάφανες τις υπαρξιακές, μεταφυσικές και φιλοσοφικές αγωνίες του ιδιότυπου ψυχολογικού δράματος και μας καλεί να βυθιστούμε στο υποσυνείδητο του Λ., διατηρώντας όμως αδρή και ανέπαφη τη συνάντησή του με τη γυναίκα του Ι., η οποία τον παροτρύνει να απελευθερωθεί από τους φόβους του αλλά τον οδηγεί στη συντριβή. Αν αφεθείτε στο συγκινησιακό ταξίδι των σημαντικών ερμηνευτών, τότε με μια γνήσια συναισθηματική φόρτιση θα τους απολαύσετε και ίσως δεν κουραστείτε από τη διαρκή ένταση και το χρονικό «ξεχείλωμα» κάποιων σκηνών.

ΘΗΣΕΙΟΝ, ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ Τουρναβίτου 7, 2103255444. Διάρκεια 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Οιδίνους

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Ένα εφιαλτικό ψυχολογικό θρίλερ όπου ο «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή συναντά το «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» του Έντουαρντ Άλμπι.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πέθανε η Άννα Παναγιωτοπούλου

Η πολυαγαπημένη ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/05/2024

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.