Η Όπερα της Πεντάρας

2

Το εμβληματικό έργο-πείραμα του 1928 σε μια προβληματική παράσταση –συγκεχυμένη μορφολογικά, δραματουργικά, αισθητικά, ερμηνευτικά όσο και φωνητικά–, με έναν, ωστόσο, εξαίσιο πρωταγωνιστή: τον Χρήστο Λούλη, ο οποίος δίνει πλήρη υπόσταση στο χαρακτηρισμό του ρόλου του Μακχίθ ως «τζέντλεμαν των κακοποιών».

Η Όπερα της Πεντάρας

Το εμβληματικό έργο-πείραμα του 1928 σε μια προβληματική παράσταση –συγκεχυμένη μορφολογικά, δραματουργικά, αισθητικά, ερμηνευτικά όσο και φωνητικά–, με έναν, ωστόσο, εξαίσιο πρωταγωνιστή: τον Χρήστο Λούλη, ο οποίος δίνει πλήρη υπόσταση στο χαρακτηρισμό του ρόλου του Μακχίθ ως «τζέντλεμαν των κακοποιών».

Η Όπερα της Πεντάρας - εικόνα 1

Τίποτε δεν παραπέμπει στον υπόκοσμο του βικτοριανού Λονδίνου, όπου υποτίθεται ότι διαδραματίζεται το έργο, ή στο Μεσοπόλεμο της εποχής συγγραφής του (1928). Το σκηνικό περιβάλλον της Εύας Μανιδάκη πετυχαίνει τον εναρκτήριο στόχο του Μπρεχτ: ξενίζει. Είναι ένας κόσμος επιστημονικής φαντασίας, ψυχρός και αδιάφορος, με inox γραφεία-κουβούκλια, κάμερες, laptop και οθόνες plasma κάτω από μια κεντρική κονσόλα κι έναν τεράστιο, πανεπόπτη «οφθαλμό». Μη λειτουργική, όμως, και ανεκμετάλλευτη αποδεικνύεται αυτή η σκηνογραφική επιλογή, ενώ συνολικά η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά εδράζεται σε μια μάλλον ατυχή συνάντηση με τον Μπέρτολτ Μπρεχτ, οδηγώντας σε μια –συγκεχυμένη, ασαφή και φαινομενικά μόνο αντισυμβατική– προσέγγιση του αντικαπιταλιστικού μουσικού έργου

Η Όπερα της Πεντάρας - εικόνα 2

Ο Χουβαρδάς δίνει την εντύπωση πως σκηνοθέτησε βάσει έτοιμων σκηνοθετικών συνταγών: με την εξεζητημένη παραμόρφωση που αξιοποίησε έντεχνα στον πρόσφατο σαιξπηρικό «Ριχάρδο Γ΄», με τις παρουσίες-καρτούν (κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη) και τις ερμηνείες-κόμικς. Όμως, ο πρωταγωνιστικός θίασος (Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Άγγελος Παπαδημητρίου, Λυδία Φωτοπούλου, Νίκος Καραθάνος, Νάντια Κοντογεώργη, Κίκα Γεωργίου), με την εξαίρεση του Χρήστου Λούλη, μένει αναξιοποίητος και δεν συγκροτεί κώδικα και ανσάμπλ, ενώ λίγοι μόνο διαθέτουν επαρκείς ή συναφείς με το ύφος του έργου τραγουδιστικές ικανότητες. Μυριάδες σκηνοθετικά ευρήματα και επιτηδευμένοι συμβολισμοί συσσωρεύονται – από την πιθηκόμορφη μάσκα του αφηγητή και τα «γαλλικά φιλιά» του αρχηγού της αστυνομίας μέχρι τις αλά φιλμ νουάρ εικόνες δολοφονημένων θυμάτων (Δημοσθένης Γρίβας) ή τους άστοχους υπέρτιτλους.

Οπερατικά στησίματα στατικής λογικής, με το θίασο να στέκει μετωπικά απέναντί μας και να άδει «θυμωμένα», εναλλάσσονται με σκηνές μπουλβάρ, εξωθημένες όμως σε μια στείρα παρωδία, στην οποία υπακούουν ακόμη και τα περίφημα τραγούδια. Ο σαρκασμός προβάλλεται με τρόπο τόσο φαντεζί ώστε, τελικά, ακυρώνεται. Η φωνητική διδασκαλία (Μιχάλης Παπαπέτρου) μπλέκει άτεχνα το μιούζικαλ με το καμπαρέ, ενώ η προσεγμένη αλλά επίπεδη ενορχήστρωση (Θοδωρής Οικονόμου), εστιασμένη στη μελωδικότητα, με προβλήματα έντασης στην ηχοληψία, καθώς και οι παράτονα μεταφρασμένοι στίχοι (π.χ. «πεθανέ») δυσχεραίνουν (και) την ακουστική ευφορία που εγγυάται η μουσική του Κουρτ Βάιλ (μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας).

«Ένα πολύχρωμο κολάζ με απόλυτα ιδιόρρυθμους κανόνες»: έτσι χαρακτηρίζει, στο σημείωμά του, ο Χουβαρδάς την «Όπερα της πεντάρας». Αντί γι’ αυτό, όμως, αντιμετωπίζει αυτό το κατεξοχήν έργο-πείραμα που αρνείται κάθε μορφής «τέλος» σαν ένα έτοιμο και τελειωμένο προϊόν, μια υπερκατασκευή δίχως πνευματώδες χιούμορ ή συγκίνηση. Τι διακυβεύεται, τελικά, σε αυτό το τόσο διάσημο έργο; Η παράσταση, αντί να αντιμετωπίσει ανοίκεια αυτό το ερώτημα, αναμασά γενικόλογες θέσεις γύρω από την αλλοτρίωση της εξουσίας σε μια κατ’ επίφαση ιδιόρρυθμη συσκευασία. Και αντί να ξεβολέψει το αστικό κοινό της ή, έστω, να προάγει μια πρόσληψη της «Όπερας», μάλλον εξωθεί τους θεατές να παρεξηγήσουν το έργο του Μπρεχτ ως φλύαρο, παρωχημένο και αδιάφορο.

ΠΑΛΛΑΣ Βουκουρεστίου 5, 2103213100. Διάρκεια: 150΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Όπερα της πεντάρας

  • Μιούζικαλ
  • Διάρκεια: 150 '

Έργο με δάνεια και αναφορές από πολλά είδη, ανατέμνει τον υπόκοσμο του Λονδίνου και τις διασυνδέσεις του με την εξουσία, μιλώντας στην πραγματικότητα για τη μεταπολεμική κοινωνία της Γερμανίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Θεόδωρος Τερζόπουλος: "Η ζωή είναι μια παρένθεση μέσα στη μεγάλη επικράτεια του θανάτου"

Το θέατρο Άττις του Θεόδωρου Τερζόπουλου συμπληρώνει 40 χρόνια λειτουργίας και ανοίγεται σε νέους στοχασμούς. Διαβάστε όσα μας είπε ο κορυφαίος δημιουργός με αφορμή τις πολυαναμενόμενες παραστάσεις "Περιμένοντας τον Γκοντό" στη Στέγη (15-19/5) και "Ορέστεια" στην Επίδαυρο (12-13/7).

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/05/2024

Πέθανε η Άννα Παναγιωτοπούλου

Η πολυαγαπημένη ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber