Τέφρα και σκιά

3,5

Μια παράσταση-εστέτ ιερουργία, κρυπτογραφημένη σε ένα έργο-εκνευριστικό κομψοτέχνημα, με την Εύη Σαουλίδου να δίνει ρεσιτάλ καρφωμένη σε μια καρέκλα.

Τέφρα και σκιά

Μια παράσταση-εστέτ ιερουργία, κρυπτογραφημένη σε ένα έργο-εκνευριστικό κομψοτέχνημα, με την Εύη Σαουλίδου να δίνει ρεσιτάλ καρφωμένη σε μια καρέκλα.

Τέφρα και σκιά - εικόνα 1

Η ύστατη αποστροφή, το τελευταίο λεπτό, για την αρπαγή του βρέφους, νοηματοδοτεί τα πάντα. Αυτό ήταν, λοιπόν, το θέμα; Αυτό κρυβόταν πίσω από τις απροσδιοριστίες, τις ασυναρτησίες, τις υπεκφυγές και τα λογικά κενά στα οποία αναλώνονταν επί πενήντα λεπτά οι δύο αφασικοί αστοί σας, κύριε Πίντερ; Γιατί πρέπει να υποστούμε ένα τέτοιο βασανιστήριο; Αν ο Νομπελίστας δραματουργός μπορούσε να μου απαντήσει, πιθανότατα να με διόρθωνε: «Μα δεν πρόκειται για μαρτύριο, αγαπητή μου, αλλά για τελετουργία». Δουλεύοντας στη μικρή φόρμα, ο Πίντερ κρυπτογραφεί μια εστέτ ιερουργία. Ο Δημήτρης Καραντζάς την αποκρυπτογραφεί έντεχνα (αν και κάπως περιγραφικά).

Γνωρίζει, όμως, τα βασικά «κόλπα» της υψηλής τέχνης του θεάτρου λόγου και πώς να συνταιριάζει την όψη με την ουσία των πραγμάτων. Φαινομενικά, βρισκόμαστε στο οικείο περιβάλλον ενός ψυχολογικού δράματος (ενίοτε, μιας κομεντί). Ένα ανδρόγυνο, σ’ ένα μάλλον μεσογειακό ακρογιάλι, πίνει λικέρ, συζητά για έρωτες και απιστίες, ποδοσφαιρικούς αγώνες και... στιλό. Έστω κι αν βρίθει θεατρικότητας και μουσικότητας, αυτό δεν είναι ένα κανονικό έργο αλλά ένα σκέρτσο εκνευριστικά απομυθοποιητικό, ένα είδος μύησης στην απομάγευση αυτού του κόσμου. Έτσι ίσως εξηγείται και ο τίτλος-αναφορά στη νεκρώσιμη ακολουθία (στο πρωτότυπο «Ashes to Ashes»). «Καμία τέχνη μετά το Άουσβιτς» έχει αποφανθεί ο Αντόρνο.

Ο Πίντερ ανταπαντά με αυτό το αδυσώπητα όμορφο και τεχνηέντως φλύαρο έργο. Εμμέσως πλην σαφώς, η ανάμνηση των κρεματορίων είναι εκεί. Ο Χρήστος Λούλης αναπαριστά τη σύνθετη φύση του συζύγου-ανακριτή-ψυχαναλυτή-εξουσιαστή και «δεύτερου εαυτού», οδηγώντας μαιευτικά την Εύη Σαουλίδου στην κατά πρόσωπο αναμέτρηση με το ατομικό/συλλογικό τραύμα. Η τελευταία, όμως, είναι εκείνη που, καρφωμένη σε μια καρέκλα, σωματοποιεί με αποκαλυπτικό τρόπο την αστική ενοχή για τη συλλογική ανοχή της βίας όσο και την ψευδεπίγραφη λήθη. Έργο τέχνης η μετάφραση της Τζένης Μαστοράκη.

Περισσότερες πληροφορίες

Τέφρα και σκιά

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 60 '

Μια κρυπτογραφημένη παραβολή για την αποδοχή της βίας, την υπακοή στη δύναμη εκείνου που την ασκεί και την ατομική ευθύνη εκείνου που συναινεί.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

80 χρόνια γιορτάζει το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν: Αυτό είναι το ρεπερτόριο της σεζόν 2022-23

Η Μαριάννα Κάλμπαρη ανακοίνωσε με πνεύμα ανανέωσης και βλέμμα στραμμένο προς το μέλλον το πρόγραμμα παραστάσεων κι όχι μόνο που μας επιφυλάσσει την ιδιαίτερη φετινή χρονιά το Θέατρο Τέχνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
05/10/2022

Tο ελληνικό θεάτρο στην εποχή του #MeToo

Παρακολουθήσαμε την ανοιχτή συζήτηση που διοργανώθηκε με πρωτοβουλία του Εθνικού Θεάτρου.

Τι θα δούμε φέτος στο Θέατρο Πρόβα;

Καμπανέλλης, ένα μονόπρακτό του Κώστα Μουρσελά και θέατρο για παιδιά στο φετινό ρεπερτόριο του θεάτρου της Μαίρης Ραζή.

"Τα όρια": Η Εβίτα Παπασπύρου σε ένα ερμηνευτικό στοίχημα

Στο θέατρο Μοντέρνοι Καιροί παρουσιάζεται ο μονόλογος-πρόκληση των Μιχαέλα Μιχαΐλοβ και Ράντου Απόστολ, σε σκηνοθεσία Κώστα Νταλιάνη, για τα κακώς κείμενα του εκπαιδευτικού συστήματος.

Πρεμιέρα για την "Βαθιά γαλάζια θάλασσα" του Τέρενς Ράτιγκαν στο Αγγέλων Βήμα

Ανεκπλήρωτες επιθυμίες, τη μοναξιά, τη συναισθηματική στέρηση και το καταπιεσμένο πάθος των συμβάσεων και των κοινωνικών πιέσεων έρχονται στο φως υπό τη σκηνοθετική ματιά του Αλέξιου Κοτσώρη.

3 λόγοι για να δείτε τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού"

Ο "Τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού" είναι μία από τις sold out παραστάσεις της περσινής θεατρικής χρονιάς και επιστρέφει στο Γκλόρια. Αυτοί είναι οι λόγοι για να τους οποίους αξίζει να την δείτε.

Μουσικοθεατρικό αφιέρωμα για τη Σοφία Βέμπο στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Η Ελληνική Συμφωνιέτα παρουσιάζει την παράσταση "Σοφία" σε σκηνοθεσία Σοφίας Καψούρου.