Ο κύκλος με την κιμωλία

3,5

Το περίφημο κοινωνικό παραμύθι του Μπρεχτ, σκηνοθετημένο σαν οικογενειακό θέαμα διδακτικής συγκίνησης με προωθημένες σκηνικές λύσεις, αλλά όχι ισορροπημένο. Έξοχοι οι Πρωτόπαππα και Λιγνάδης, οδηγοί του αισθήματος οι Ελύτης (μετάφραση) και Χατζιδάκις (μουσική).

Ο κύκλος με την κιμωλία

Το περίφημο κοινωνικό παραμύθι του Μπρεχτ, σκηνοθετημένο σαν οικογενειακό θέαμα διδακτικής συγκίνησης με προωθημένες σκηνικές λύσεις, αλλά όχι ισορροπημένο. Έξοχοι οι Πρωτόπαππα και Λιγνάδης, οδηγοί του αισθήματος οι Ελύτης (μετάφραση) και Χατζιδάκις (μουσική).

Ο κύκλος με την κιμωλία - εικόνα 1

«Σπουδαίο κλέφτη» έχουν αποκαλέσει τον Μπρεχτ­ αρκετοί μελετητές του, κρίνοντας τις καινοτομίες του γνωστές από παλιά. Εξίσου σπουδαίος στη συλλογή δανείων αποδεικνύεται ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης – και αυτό το γράφω δίχως ίχνος ειρωνείας. Ο τρόπος με τον οποίο αντιμετώπισε τον Μπρεχτ­ φανερώνει μελέτη, μεταμοντέρνα­ τόλμη και κάποια ευγενή δάνεια. Υπάρχουν δηλαδή σκηνές που παραπέμπουν στους συγκινησιακούς κώδικες του Νίκου Καραθάνου και άλλες στο ροκ-μιούζικαλ ιδίωμα του Γιάννη Κακλέα, ενώ οι αναφορές του εκτείνονται από το «Θωρηκτό Ποτέμκιν» (το καροτσάκι που κατρακυλά) μέχρι την επιθεώρηση (ο γκέι ανιψιός).

Μολονότι υστερεί στο οργανικό δέσιμο της πανσπερμίας ιδεών και σε αισθητική, υφολογική κι ερμηνευτική ισορροπία, στήνει ένα μπρεχτικό υπερθέαμα ανοικονόμητο, αλλά ευφάνταστο, έμπλεο συγκίνησης και κριτικής σκέψης, συντεθειμένο από ωραίες πρώτες ύλες της δραματικής τέχνης (ζωντανά ταμπλό, θέατρο σκιών, παιγνιώδεις αυτοσχεδιασμοί και αντι-ρεαλιστική διάθεση), με μια ικανότατη διευθέτηση των σκηνών πλήθους παρά τον άνισο 19μελή θίασο.

Ο κύκλος με την κιμωλία - εικόνα 2

Διακριτική όσο και καθοριστική είναι η παρουσία του Δημήτρη Λιγνάδη. Καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι σαν βετεράνος πολέμου, με ένα μπομπινόφωνο στην αγκαλιά που παίζει τις μελωδίες του Μάνου Χατζιδάκι από την πρώτη παρουσίαση του «Κύκλου» στο Θέατρο Τέχνης το 1957, τις σιγοντάρει ρομαντζάροντας με τη βελούδινη φωνή του και προάγει το μύθο προσδίδοντας ειδικό βάρος στα σημεία που αρμόζει. Από κοινού με τη Μαρία Πρωτόπαππα συνιστούν τον άξονα της παράστασης.

Η τελευταία­ φωτίζει πολύπλευρα το ρόλο της Γκρούσα: ταυτίζεται με τη λαϊκότητά του, τονίζει την πολιτική του διάσταση και δίνει με τη σωματικότητα «γερού σκαριού» και τις εκφραστικές της ποικιλίες έναν πλήρη ορισμό της «κοινωνικής μητρότητας», παρουσιάζοντας έναν άνθρωπο που ενδίδει σε αυτό που ο Ελύτης μεταφράζει ευφυώς ως «ο πειρασμός της καλοσύνης»: διασώζει το βρέφος που εγκατέλειψε η φυσική του μητέρα και αφέντισσά της. Σε αυτόν το ρόλο, η Ελισάβετ Μουτάφη είναι σαρωτική άμα τη εμφανίσει, αλλά εντέλει μονοδιάστατη: παρουσιάζει τη βιολογική μητέρα ως μια φιλοχρήματη μέγαιρα, ένα καρτουνίστικο συνδυασμό Μαντάμ Σουσού και Κρουέλα ντελ Βιλ. Πληθωρικός είναι ο Αιμίλιος Χειλάκης ως δικαστής Αζντάκ: περιγράφει νατουραλιστικά κι επιδεικνύει γλαφυρά το «σχήμα» του ρόλου.

Άλλοτε τον παρωδεί στα όρια του φαρσοκωμικού και άλλοτε­ τον οδηγεί στο μελόδραμα, όπως στο ατυχές συναισθηματικο-πατριωτικό σκηνοθετικό εύρημα με τη γριούλα. Συνολικά οι σκηνές του δικαστηρίου ξεχειλώνουν σε διάρκεια και αποσυντονίζονται υφολογικά, διολισθαίνοντας σε μοτίβα φασαριόζικων σκετς. Το σκηνικό-εργοτάξιο της Λίλης Πεζανού είναι μια κοινότοπη πλέον, μεταμοντέρνα λύση, εδώ κακότεχνα δοσμένη και άτεχνα υπερφωτισμένη από τον Νίκο Βλασόπουλο. Ο Μπρεχτ ενθάρρυνε μεν την αποκάλυψη του «μηχανισμού» της σκηνής, αλλά μάλλον δεν εννοούσε κάτι τέτοιο. Παρόλα αυτά, κάποια σκηνικά στοιχεία είναι έξοχα (η κρεμαστή γέφυρα, τα ριντό που πέφτουν κ.ά.). Διατηρώ, τέλος, τις επιφυλάξεις μου –όπως και στον «Πουπουλένιο»– για το αν ήταν απαραίτητη η συμμετοχή ενός ανήλικου στην παράσταση.

ΠΑΛΛΑΣ Βουκουρεστίου 5, 2103213100. Διάρκεια: 165΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο κύκλος με την κιμωλία

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 165 '

Μια υπηρέτρια διασώζει τον νεαρό διάδοχο του άρχοντα, τον οποίο η μητέρα του εγκατέλειψε προκειμένου να σωθεί από τους επαναστάτες. Κάποια στιγμή όμως εκείνη επιστρέφει και διεκδικεί τον γιο της

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Emotional dogs": Μια χορογραφία για το τραύμα ανεβαίνει στο Bios

Η διατομεακή καλλιτέχνις Πηνελόπη Μωρούτ επιστρέφει στην αθηναϊκή χορευτική σκηνή με την τρίτη της παράσταση, ερμηνεύοντας μαζί με τον Αλέξανδρο Βαρδαξόγλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/04/2024

Το "Γράμμα στον πατέρα" του Κάφκα ξεδιπλώνεται στο H.ug

H ομάδα Αbnormal μεταφέρει θεατρικά την επιστολή του Φραντς Κάφκα που δεν παραδόθηκε ποτέ, με ερμηνευτές τους Φοίβο Παπακώστα και Δημήτρη Καταλειφό και μουσική του The Boy.

"Άλλες εποχές": Το αινιγματικό έργο του Πίντερ ανεβάζει το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων

Στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη το έργο του Χάρολντ Πίντερ (που είναι περισσότερο γνωστό ως "Παλιοί καιροί").

"Η αξία της ζωής": Βασίλης Ρίσβας και Πέγκυ Σταθακοπούλου μιλούν για τη συνάντησή τους με τον Σωτήρη Τσαφούλια

Για το έργο της Τζέιν Άντερσον και τους ρόλους τους μίλησαν στο "α" οι δύο γνωστοί και ταλαντούχοι ηθοποιοί. Ένα έργο που μιλά για μια ανείπωτη απώλεια αλλά και την ελευθερία του να ζήσεις όπως επιλέγεις εσύ.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις περισσότερες από 100 θεατρικές παραστάσεις πριν το Πάσχα

Μέχρι και τη Μεγάλη Τρίτη οι περισσότερες παραγωγές της φετινής σεζόν ετοιμάζονται να ρίξουν την αυλαία της χειμερινής σεζόν 2023-24. Εμείς τις χωρίσαμε σε κατηγορίες σε ένα πολυσυλλεκτικό οδηγό θεατρικών εξορμήσεων λίγο πριν το Πάσχα.

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.