Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι

3

«Καβαφική» ανάγνωση του αμερικανικού μονόπρακτου, ατμοσφαιρική, αλλά ράθυμη σκηνοθεσία βασισμένη στη σύζευξη κινηματογράφου και θεάτρου και αξιόλογες ερμηνείες.

Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι

«Καβαφική» ανάγνωση του αμερικανικού μονόπρακτου, ατμοσφαιρική, αλλά ράθυμη σκηνοθεσία βασισμένη στη σύζευξη κινηματογράφου και θεάτρου και αξιόλογες ερμηνείες από την Μπέττυ Αρβανίτη και τη Λουκία Μιχαλοπούλου.

Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι - εικόνα 1

Η εικόνα του Νίκου Κουρή, ως ηδυπαθούς συνδαιτυμόνα σε ομοφυλοφιλικό πάρτι-ενθύμιο ρωμαϊκού οργίου, στοιχειώνει την παράσταση έστω κι αν ο ηθοποιός­ δεν παίζει σε αυτήν. εμφανίζεται μόνο στα ασπρόμαυρα βίντεο του Χρήστου Δήμα που προβάλλονται πίσω από το ριντό της άδειας σκηνής. Μια παρόμοια λογική παρουσίας/απουσίας πρυτανεύει στο «Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι» (1958). Ο μεγάλος απών (αλλά πανταχού παρών στα λόγια και στις πράξεις των υπολοίπων) είναι ο νεκρός ομοφυ­λόφιλος ποιητής Σεμπάστιαν, ο οποίος ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι κατασπαράχτηκε από μια αγέλη πεινασμένων παιδιών. Η ξαδέρφή του Κάθριν υπήρξε μάρτυρας αυτής της ανήκουστης ωμοφαγίας. Όμως η μητέρα του Βάιολετ επιδιώκει έναν άλλο σπαραγμό – τη λοβοτομή της, ώστε «να μη σπιλώνει με τα λόγια της τη μνήμη του Σεμπάστιαν».

Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι - εικόνα 2

Έργο αδυσώπητης ομορφιάς και υψηλής δραματικής στάθμης, το «Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι» είναι ένα εκτενές μονόπρακτο, υπέρμετρα στατικό και αναλυτικό, διαρθρωμένο μεν πάνω στους κώδικες του ψυχολογικού ρεαλισμού, διαποτισμένο δε με ένα διάχυτο λυρισμό, νεο-ρομαντισμό, ακόμη και μια ροπή στο μελοδραματισμό. «Ακομη ένα γραμμάτιο τύψεων του Τενεσί Ουίλιαμς απέναντι στην αδερφή του Ρόουζ, την οποία η μητέρα τους οδήγησε σε μετωπική λοβοτομή αφήνοντάς τη διανοητικά ανάπηρη»: έτσι χαρακτηρίζει στο σκηνοθετικό του σημείωμα το «Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι» ο Δημήτρης Μαυρίκιος. Η «φωνή» της Ρόουζ αντηχεί κάποια στιγμή στην παράσταση, όπως και η «φωνή» του Σεμπάστιαν, μέσα από το υποτιθέμενο τελευταίο ποίημά του, το οποίο ο Ουίλιαμς αφαίρεσε από την τελική εκδοχή του έργου.
Το ποίημα αναφέρεται στον Άγιο Σεβαστιανό, «ομοερωτικό σύμβολο της Αναγέννησης και σύγχρονό μας “gay icon”», όπως τονίζει ο Μαυρίκιος, για να συμπληρώσει: «Η παράσταση θέλησε να αποκαταστήσει ένα ποίημα που θα την καθορίσει». Εντάσσοντάς το, λοιπόν, ξανά στο έργο κι επιτείνοντας τον τόνο του ομοφυλοφιλικού επικήδειου που το διατρέχει, ο Μαυρίκιος στήνει μια παράσταση πνιγηρά ατμοσφαιρική και υπογραμμίζει με τη χρήση­ των βίντεο τους συμβολισμούς και τους υπαινιγμούς του Ουίλιαμς­. Έχει επιδείξει εμβρίθεια απέναντι στο υλικό του – μπορεί κάποιος να «διαβάσει» στην παράστασή του διά­φορες θεωρίες ανάλυσης (από τις αρχέγονες τελετουργίες ωμοφαγίας μέχρι τη φροϊδική ψυχανάλυση).
Απουσιάζει όμως η δυναμική εκείνη θεατρική λύση που θα έδινε πνοή στη ραδιοφωνικής χροιάς σκηνοθεσία του και στο (μάλλον πληκτικό για όσους γνωρίζουν την υπόθεσή του) έργο. Η ολόγυμνη εμφάνιση της Κάθριν στον αποκαλυπτικό μονόλογό της είναι μια ενδιαφέρουσα «ρωγμή» και η Λουκία Μιχαλοπούλου καταθέτει μια πολύ αξιόλογη ερμηνεία. Εξίσου εντυπωσιακή ως συμπλεγματικά αφοσιωμένη Βάιολετ είναι η Μπέττυ Αρβανίτη, ενώ από τον υπόλοιπο θίασο ξεχωρίζει η Βαγγε­λιώ Ανδρεαδάκη (παίζουν επίσης οι Αλέξανδρος Βάρθης, Άννα Πατητή και Γιάννης Φλουράκης). Το πιο ενδιαφέρον ίσως στοιχείο της παράστασης είναι βιογραφικό: γεννημένος στο Κάιρο και μεγαλωμένος στο Πορτ Σάιντ, ο Δημήτρης Μαυρίκιος διατρέχει με το μελαγχολικό βλέμμα μιας καβαφικής decadence την αμερικανική θλίψη του Ουίλιαμς.

ΟΔΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ Κεφαλληνίας 16, Κυψέλη, 2108838727. Διάρκεια: 95΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 95 '

Η Βάιολετ θεωρεί υπεύθυνη για το θάνατο του γιου της την ξαδέρφη του κι επιθυμεί να την κλείσει σε ψυχιατρική κλινική. Η αναμέτρηση των δύο γυναικών θα είναι ολέθρια

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
02/05/2024

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.

"Δον Κιχώτης": Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Θανάση Τσαλταμπάση σε καλοκαιρινή περιοδεία

Έναν πολυμελή θίασο, στον οποίο θα δούμε και τις Νάντια Κοντογεώργη και Παρθένα Χοροζίδου, ενορχηστρώνει ο Γιάννης Μπέζος στη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα το διαχρονικό έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση.