Ο σωσίας

3

Άψογα εκτελεσμένη περφόρμανς, με τον Άρη Σερβετάλη επικεφαλής. Όμως η επιθυμία δημιουργίας μιας υποβλητικής ατμόσφαιρας αναχαιτίζει τη θεατρικότητα.

Ο σωσίας

Άψογα εκτελεσμένη περφόρμανς από ένα «χορό» ηθοποιών και... καρεκλών, με τον Άρη Σερβετάλη επικεφαλής. Όμως η επιθυμία δημιουργίας μιας υποβλητικής –εικαστικά και κινησιολογικά– ατμόσφαιρας αναχαιτίζει τη θεατρικότητα και το δραματουργικό ενδιαφέρον της παράστασης.

Ο σωσίας - εικόνα 1

«Ο Σωσίας - Ένα ποίημα της Αγίας Πετρούπολης» (1846) είναι μόλις το δεύτερο μυθιστόρημα (κατά βάση, ένα εκτεταμένο διήγημα) του Ντοστογιέφσκι, γραμμένο δηλαδή πολύ πριν από το «Έγκλημα και Τιμωρία», τον «Ηλίθιο», τους «Δαιμονισμένους» και τους «Αδερφούς Καραμάζοφ». Αν και πρωτόλειο, ο «Σωσίας» διαθέτει την αύρα μιας μεταφυσικής οντολογικής σάτιρας. Η έννοια της διάσπασης, του διχασμού και της πάλης με το εγώ κυριαρχεί, καθώς βεβαίως κι εκείνη του doppelganger, του σωσία/αντιγράφου που στοιχειώνει τη βορειοευρωπαϊκή μυθολογία και τέχνη, την αγγλόφωνη λογοτεχνία του φανταστικού και το γερμανικό ρομαντισμό, δίνοντας πάντα έμφαση στο εξής: η συνάντησή μας με το σωσία μας είναι προμήνυμα θανάτου. Στον «Σωσία» καταγράφεται η δυσοίωνη συνάντηση του Γκολιάτκιν, ενός δημόσιου υπαλλήλου που δυναστεύεται από το υπαρξιακό του άγχος, με έναν… άλλο Γκολιάτκιν, όμοιο και απαράλλακτο στην όψη αλλά με πολύ πιο ανεπτυγμένες ικανότητες ενσωμάτωσης σε ό,τι αποκαλούμε «κοινωνική νόρμα».

Ο σωσίας - εικόνα 2

Γιατί ο «Σωσίας» μπορεί κάλλιστα να ιδωθεί σαν μια αλλόκοτη σπουδή στον κομφορμισμό. Έχω την εντύπωση πως κάτι τέτοιο θέλησαν να καταδείξουν η Έφη Μπίρμπα και οι συνεργάτες της: η συνάντησή μας με το σωσία μας είναι εξίσου ανησυχαστική ή ακόμη και καταστροφική όσο εκείνη με το φυσιολογικό, κανονικό και κοινωνικά αποδεκτό. Η παράσταση στις Ροές επενδύει στη δημιουργία μιας καθηλωτικής, σχεδόν υπνωτιστικής, ατμόσφαιρας, με μελετημένα και επεξεργασμένα εξονυχιστικά τα επιμέρους στοιχεία που την απαρτίζουν (σκηνικό χώρο και αντικείμενα, κοστούμια, ήχο κ.λπ). Σπαράγματα από το διήγημα του Ντοστογιέφκσι ακούγονται ανά στιγμές, δίχως όμως να συγκροτούν μια δραματουργία με στόχο και θέση.

Τα λεγόμενα του Γκολιάτκιν και τα παραγγέλματα που δέχεται, αποκομμένα, ατάκτως ερριμμένα και ειπωμένα με μηχανιστικό τρόπο, δίνουν την αίσθηση επιτηδευμένων τσιτάτων («Συγκεντρώσου, συγκροτήσου, μην αγχώνεσαι» ή «Όλα έρχονται, φτάνει να ξέρεις να περιμένεις» ή «Οι άνθρωποι που δεν φοράνε πια μάσκα είναι σπάνιο είδος»). Υποψιάζομαι πως οι συντελεστές της παράστασης ήθελαν έτσι να αποδώσουν την υποδούλωση του Γκολιάτκιν στην κοινωνική ευπρέπεια και την απέλπιδα προσπάθειά του να αντιταχθεί σε αυτήν. Η ίδια, όμως, η εκφορά του λόγου από τον Γκολιάτκιν-Άρη Σερβετάλη είναι, επί μιάμιση ώρα, τόσο άτονη και άνευρη που απομυζά κάθε περαιτέρω «ανάγνωση» των όσων συμβαίνουν επί σκηνής. Παρά την κινησιολογικά νευρώδη σωματικότητά του, τόσο ο Σερβετάλης όσο και ο υπόλοιπος εκλεκτός θίασος του «Σωσία» (Δρόσος Σκώτης, Γιώργος Συμεωνίδης, Συμεών Τσακίρης, Κωνσταντίνος Καρβουνιάρης) δεν κατορθώνει να σωματοποιήσει το λόγο του Ντοστογιέφσκι.

Η βασική συνθήκη που έχει θέσει η σκηνοθέτις είναι εικαστικά ενδιαφέρουσα. αδυνατεί όμως να την ορίσει θεατρικά, να την αναπτύξει δραματουργικά και να την κλιμακώσει ρυθμολογικά. Το αποτέλεσμα είναι ένα υποβλητικό και αισθητικά άρτιο χοροθεατρικό θέαμα συγκεχυμένων ιδεών αλλά απαράμιλλης δεξιοτεχνίας. Εκείνο που απομένει, δηλαδή, είναι η εντυπωσιακή κινησιολογική λούπα ενός χορού πανομοιότυπα ντυμένων ανδρών που παλεύουν μεταξύ τους και με μια στοίβα από καρέκλες πάνω στο κοκκινόχωμα του σκηνικού. Όποιος γοητευθεί, γοητεύθηκε. Οι υπόλοιποι μπορεί ακόμη και να πλήξουν.

Περισσότερες πληροφορίες

O σωσίας

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 90 '

Η παράσταση επικεντρώνεται σε κάποια επεισόδια της ζωής του ήρωα, ο οποίος προσπαθεί να υπάρξει εντός του πλαισίου της κοινωνικά αποδεκτής φυσιολογικότητας, αλλά καταλήγει στην απομόνωση και στον παραγκωνισμό

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πέθανε η Άννα Παναγιωτοπούλου

Η πολυαγαπημένη ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/05/2024

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.