Συμβολαιογράφος

3

Η αφήγηση μιας σκληρά διαψευσμένης ελπίδας έτσι όπως τη βιώνει μια χήρα, η οποία ζει στην κλειστή κοινωνία της ελληνικής επαρχίας, γίνεται από την Υρώ Μανέ ένας μονόλογος με σπαρακτική κορύφωση.

Συμβολαιογράφος

Η αφήγηση μιας σκληρά διαψευσμένης ελπίδας έτσι όπως τη βιώνει μια χήρα, η οποία ζει στην κλειστή κοινωνία της ελληνικής επαρχίας, γίνεται από την Υρώ Μανέ ένας μονόλογος με σπαρακτική κορύφωση.

Συμβολαιογράφος - εικόνα 1

Χήρα από τα 25 της χρόνια (έχασε τον άντρα της στον πόλεμο), μητέρα και πατέρας μαζί, η Ερασμία αναλαμβάνει να μεγαλώσει ολομόναχη την κόρη της Ματούλα υπό το συνεχές και αρκετά συχνά απαξιωτικό βλέμμα των κατοίκων της μικρής πόλης όπου ζει, υποταγμένη απόλυτα σε όλα τα κοινωνικά «πρέπει» της ανδροκρατούμενης κοινωνίας.

Παλεύοντας ολομόναχη, στέκεται με υπερηφάνεια μπροστά στη ζωή και καταφέρνει να ανοίξει ένα περιπτεράκι. Καθώς η κόρη της μεγαλώνει: «Τα βλέμματα των πελατών στο περίπτερο άλλαξαν περιεχόμενο και απέκτησαν κάτι το βιαστικό, το πιεστικό και το πρόστυχο». Το θαμμένο ερωτικό ένστικτο της Ερασμίας ξυπνάει σταδιακά, η δύναμή του πρωταγωνιστεί κρυφά και φανερά στις δύο ηρωίδες, μάνα και κόρη (αλλά και στον γαμπρό), ενώ τα αγαπημένα της κολοκυθάκια, τα οποία έχει μάθει να μαγειρεύει με διάφορους τρόπους, πρόκειται να γίνουν η αφορμή για τη μοιραία στιγμή.

Συμβολαιογράφος - εικόνα 2

Η Υρώ Μανέ ως Ερασμία, σε απόσταση αναπνοής από τους θεατές, βγαίνει στη σκηνή και παίζει αποφεύγοντας τα βλέμματα. Βέβαια, σιγά σιγά ζεσταίνεται, αφηγείται απίθανα περιστατικά και μετρά της πληγές μιας άνισης αναμέτρησης με τη ζωή, επιστρατεύοντας όλες τις υποκριτικές δυνάμεις της. Με τις εκφράσεις αλλά και την κίνηση, έδωσε στη ζορισμένη χήρα όλη την παλέτα των συναισθηματικών χρωματισμών και όλες τις ανάσες που προετοιμάζουν μια βραδυφλεγή αντίδραση απέναντι στην κατάρρευση του οικογενειακού κύκλου.

Σε αυτήν την πρώτη του σκηνοθεσία, ο Γιώργος Καραμίχος έσπρωξε την πρωταγωνίστρια στα μονοπάτια μιας κλιμακούμενης έντασης, στην οποία η ειλικρίνεια του προσωπικού βιώματος παντρεύεται με την αφηγηματική περιγραφή.

Μπήκαμε στο κέντρο της αφήγησης αυτής της ιλαροτραγωδίας του Νίκου Βασιλειάδη, που αποδίδεται σε καθαρευουσιάνικη γλώσσα και φέρνει εικόνες από τις μικρές συντηρητικές κοινωνίες του ’50 και του ’60. Για τους θεατές μεγαλύτερης ηλικίας κάποιες μνήμες ίσως είναι οικείες από το περιβάλλον τους, ενώ το έργο θυμίζει στους νεότερους ηθογραφία. Το καλό είναι πως το δράμα που ζει η Ερασμία μπολιάζεται με χιούμορ και το σκληρό τέλος του, το οποίο καθορίζεται από τη φράση του γαμπρού της «Ο λόγος είναι συμβόλαιο και το υπεσχημένον οφείλει να τηρηθεί» (συνοδεύεται μάλιστα από μια ανομολόγητη πράξη), κάνει τη ζωή να μοιάζει με ανέκδοτο.

Ημερομηνία α' δημοσίευσης: 7/3/2011.

Περισσότερες πληροφορίες

Συμβολαιογράφος

  • Τραγική κωμωδία
  • Διάρκεια: 70 '

Η εξομολόγηση μιας χήρας, εγκλωβισμένης στα ήθη μιας επαρχιακής κοινωνίας, σε ένα μονόλογο με σπαρακτική κορύφωση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Γράμμα στον πατέρα" του Κάφκα ξεδιπλώνεται στο H.ug

H ομάδα Αbnormal μεταφέρει θεατρικά την επιστολή του Φραντς Κάφκα που δεν παραδόθηκε ποτέ, με ερμηνευτές τους Φοίβο Παπακώστα και Δημήτρη Καταλειφό και μουσική του The Boy.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/04/2024

"Άλλες εποχές": Το αινιγματικό έργο του Πίντερ ανεβάζει το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων

Στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη το έργο του Χάρολντ Πίντερ (που είναι περισσότερο γνωστό ως "Παλιοί καιροί").

"Η αξία της ζωής": Βασίλης Ρίσβας και Πέγκυ Σταθακοπούλου μιλούν για τη συνάντησή τους με τον Σωτήρη Τσαφούλια

Για το έργο της Τζέιν Άντερσον και τους ρόλους τους μίλησαν στο "α" οι δύο γνωστοί και ταλαντούχοι ηθοποιοί. Ένα έργο που μιλά για μια ανείπωτη απώλεια αλλά και την ελευθερία του να ζήσεις όπως επιλέγεις εσύ.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις περισσότερες από 100 θεατρικές παραστάσεις πριν το Πάσχα

Μέχρι και τη Μεγάλη Τρίτη οι περισσότερες παραγωγές της φετινής σεζόν ετοιμάζονται να ρίξουν την αυλαία της χειμερινής σεζόν 2023-24. Εμείς τις χωρίσαμε σε κατηγορίες σε ένα πολυσυλλεκτικό οδηγό θεατρικών εξορμήσεων λίγο πριν το Πάσχα.

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.