Still life

4

Το «Still life» είναι ακόμη ένα σκηνικό αριστούργημα του Δημήτρη Παπαϊωάννου, το οποίο επιβεβαιώνει το ­γόνιμο διάλογό του με τις ­εικαστικές τέχνες και αφήνει περιθώρια στο στοχασμό όσο και στο συναίσθημα.

Still life

Το «Still life» είναι ακόμη ένα σκηνικό αριστούργημα του Δημήτρη Παπαϊωάννου, το οποίο επιβεβαιώνει το ­γόνιμο διάλογό του με τις ­εικαστικές τέχνες και αφήνει περιθώρια στο στοχασμό όσο και στο συναίσθημα.

Still life - εικόνα 1

Έντονα εικονοπλαστική­, με ένα βαθύ στοχασμό­ για την ανθρώπινη ύπαρξη στον πυρήνα της, ανοιχτή ωστόσο σε πολλαπλές αναγνώσεις είναι η νέα εννοιολογική παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου. Για άλλη μία φορά θαυμάσαμε τον τρόπο με τον οποίο αφαιρεί το περιττό, όχι μόνο από τα σκηνικά αντικείμενα­ αλλά και από την κίνηση των περφόρμερ. Το σώμα ενός άντρα βρίσκεται –ή καλύτερα αιωρείται­– πάνω σε ένα λευκό ταμπλό το οποίο θρυμματίζεται σταδιακά με κάθε κίνηση. Αυτή είναι μία από τις πιο δυνατές εικόνες που έχουν εντυπωθεί στη μνήμη μου. Κάτω από ένα θόλο, υπό το βάρος του σύμπαντος, το απελευθερωμένο από τη μνήμη ανθρώπινο σώμα προσπαθεί να συνυπάρξει με άλλα σώματα, παλεύει με τη βαρύτητα, το φως, επιχειρεί να ανεβεί ψηλά, να ενωθεί με την ελαφρότητα του σύμπαντος που το εμπεριέχει. Ό,τι όμως φιλοδοξεί να ανεβεί πρέπει και να πέσει.

Και φαίνεται πως ταυτόχρονα με τη μοιραία πτώση προς το έδαφος μια άλλη ύπαρξη γεννιέται κι έχει τη δυνατότητα να πηδήξει προς τον ουρανό. Τα σώματα των περφόρμερ που –όπως λέει ο σκηνοθέτης– «ισορροπούν και διασπώνται, δημιουργούν οπτικές απάτες με στόχο να φωτίσουν σταδιακά τη σισύφεια αναζήτηση του ανθρώπου για το νόημα» διαδέχονται για αρκετή ώρα το ένα τον άλλο. Με τη σωματική­ ελαφρότητα μαριονέτας, παίζουν με τις δυνατότητες, το άλμα, το απροσδόκητο της πτώσης, που την ακολουθεί ένα άλλο άλμα, με την ανάγκη να κοιτάξουν παραπέρα, λίγο πιο βαθιά προς την ουσία των πραγμάτων.

Still life - εικόνα 2

Η σκηνή (το σκηνικό σχεδιάστηκε σε συνεργασία με τους Δημήτρη Θεοδωρόπουλο, Σοφία Ντώνα) γίνεται ένας χάρτης πάνω στον οποίο είναι χαραγμένο το περίγραμμα των ορίων της ανθρώπινης ύπαρξης και στο τέλος της παράστασης τα όρια αυτά «αποψιλώνονται» με το τράβηγμα μιας μαύρης κολλητικής ταινίας. Αν η διάρκεια των επαναλαμβανόμενων σκηνών δεν ήταν τόσο μεγάλη, θα μιλούσαμε για ένα αριστούργημα.

Ο Αριστείδης Σερβετάλης, κρατώντας το βασικό ρόλο, έχει οικειοποιηθεί απόλυτα το ερέθισμα που του έδωσε ο σκηνοθέτης-χορογράφος. Μπορείς να τον δεις να εκφράζεται ακόμη και μέσα από την ακινησία σε μια αλυσίδα­ εικόνων που δεν σπάει και να ξεπερνά τον καλύτερο του εαυτό­. Εξίσου καλοί είναι τόσο ο Αργύρης Πανταζάρας, ο δεύτερος ηθοποιός που συμμετέχει, όσο και οι χορευτές (Δρόσος Σκότης, Μιχάλης Θεοφάνους, Καλλιόπη Σίμου, Παυλίνα Ανδριοπούλου). Ο ίδιος ο Δημήτρης Παπαϊωάννου εμφανίζεται ελάχιστα στη σκηνή, αλλά η παράστασή του, μια αρχετυπική αλληγορία για τον απελπιστικά συμβιβασμένο άνθρωπο, έφερε στη σκέψη μου μια διαπίστωση του Πίτερ Μπρουκ: «Έχει μεγάλη σημασία να είσαι ευαίσθητος σε έναν υπόγειο ρυθμό που δύσκολα αποκαλύπτεται, αλλά περιμένει πάντα εκεί για να τον αφουγκραστείς».

Ημερομηνία α' δημοσίευσης 12/6/2014.

Περισσότερες πληροφορίες

Still life

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 70 '

Αντλώντας έμπνευση από το μύθο του Σίσυφου, ο χορογράφος παρουσιάζει τον άνθρωπο ως εργάτη στην ερημιά ενός μεταφυσικής υφής «πουθενά» να αναμετράται με τη βαρύτητα και την ελαφρότητα, την απάτη και την αλήθεια

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.