Φάουστ

3

Κατανυκτική ατμόσφαιρα, ψίθυροι, οικείες μελωδίες­ –από ριζίτικα μέχρι Σου­γιούλ–, μεταφυσική αλλά και χιουμοριστική διάθεση, με τον Ακύλα Καραζήση ιδανικό ως Φάουστ. Μια παράσταση ενδιαφέρουσα, μεγάλης διάρκειας, όχι όμως και μεγάλης πνοής.

Φάουστ

Κατανυκτική ατμόσφαιρα, ψίθυροι, οικείες μελωδίες­ –από ριζίτικα μέχρι Σου­γιούλ–, μεταφυσική αλλά και χιουμοριστική διάθεση, με τον Ακύλα Καραζήση ιδανικό ως Φάουστ. Μια παράσταση ενδιαφέρουσα, μεγάλης διάρκειας, όχι όμως και μεγάλης πνοής.

Φάουστ - εικόνα 1

Είκοσι τριών ετών ήταν ο Γκαίτε όταν πρωτο-σχεδίασε τον «Φάουστ». και τον ολοκλήρωσε ύστερα από 60 χρόνια, το 1832, σε ηλικία 83 ετών. Τι πραγματεύεται αυτό­ το opus magnum είναι γνωστό: ο σοφός γερο-Φάουστ αφιερώθηκε στην απόκτηση της γνώσης κι έχασε μια εν ηδονή ζωή. Ο Μεφιστοφελής του ξαναδίνει τη νιότη και τις χαρές της, αρκεί ο Φάουστ να του χαρίσει μετά θάνατον την ψυχή του. Το γλωσσικό και νοηματικό πλούτο αυτής της τεράστιας­ σε έκταση και κοσμογονικής σε επίπεδο σύλληψης έμμετρης ποιητικής τραγωδίας ελάχιστοι γνωρίζουν. σπανίως ανεβαίνει εξάλλου.
Οι παιδαγωγικές προδιαγραφές (το να ακουστεί από σκηνής το έργο) πληρούνται σε μεγάλο βαθμό στην παράσταση του Μιχαήλ Μαρμαρινού χάρη και στη μετάφραση του Πέτρου Μάρκαρη: ένα μνημείο βιωμένου λόγου. Με δέος, τρυφερότητα, συγκίνηση και σχεδόν θρησκευτική κατάνυξη, χαμηλόφωνα κι αισθαντικά, προσέγγι­σε ο Μαρμαρινός αυτό το θηριώδες έργο, σκηνοθετώντας το πρώτο μέρος του (4.614 στίχους).
Βρισκόμαστε ενώπιον ενός καλλιτεχνικού άθλου, όχι όμως και μιας μεγαλόπνοης παράστασης. Η σκηνοθεσία εικονοποιεί το έργο σε μια άδεια σκηνή, τελώντας σε συνθήκη πρόβας, χωρίς σκηνικά ή κοστούμια με τη στενή έννοια του όρου. Στην κυρίαρχη αφήγηση εισβάλλουν ευρήματα και τεχνικές οικείες από τις παραστάσεις του Μαρμαρινού όσο και άλλων ομότεχνών του: ψιθυριστή (γι’ αυτό συχνά κακόηχη) εκφορά του λόγου, μικρόφωνα και προβολές, τρεχαλητά και λαχανιάσματα του θιάσου, καπνοί και απόκοσμες ατμόσφαιρες, συμβολισμοί (το ψάρι της αρχής, ο σκύλος του τέλους κ.ά.) καθώς κι εξωκειμενικά σχόλια­, όπως τα πρακτικά της δίκης της «αληθινής» Μαργαρίτας ή το φλαμένκο του Γιώργου Μπινιάρη.

Φάουστ - εικόνα 2

Ασύνδετος, αλλά συγκινητικός ο μουσικός παλίμψηστος που δημιουργεί ο Δημήτρης Καμαρωτός μπλέκοντας βόμβους, «αναμνήσεις» ελληνικών μελωδιών (από το ριζίτικο «Μιαν κόρη ρόδα μάζωνε», το «Είναι μεσάνυχτα» του 1933, το «Άνοιξε γιατί δεν αντέχω» μέχρι τα «Ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα»!) και συμβολικά ηχοτοπία, σαν τον ανεμιστήρα που «κινεί» τις χορδές μιας κιθάρας-αναφορά στην «αιολική άρπα» του Γκαίτε.
Παρά τη φυγόκεντρη δομή, τη φιλολογική συμβολοποίηση και τον αφηγηματικό κατακερματισμό της, η σκηνοθεσία μάς δίνει διαρκώς «σημάδια» της μεγαλειώδους σύνθεσης του Γκαίτε, τονίζοντας εξίσου τις θεολογικές και τις μεσαιωνικές καταβολές όσο και τις οντολογικές, μεταφυσικές αλλά και υφολογικές προεκτάσεις του, με το θέμα του έρωτα μεταξύ Φάουστ και Μαργαρίτας να ανάγεται σε κεντρομόλο δύναμη της παράστασης. Η θρυμματισμένη μνήμη, η πανταχού παρούσα θεολογία, η απροσδόκητη ελληνικότητα, η αίσθηση πως ο Φάουστ –ο άνθρωπος εν γένει– διατελεί εν παραμυθία, η διαλεκτική ανάμεσα­ στο προσωπικό (σκηνοθετική ανάγνωση) και το οικουμενικό (μύθος του Φάουστ) είναι τα κομβικά και πραγματικά αξιόλογα στοιχεία­ της παράστασης.
Όμως η κουραστική ροή, η περιγραφικότητα, ο στατικός ρυθμός, η πλαδαρή σύνδεση και η απουσία σφρίγους καθιστούν έως και βασανιστική την παρακολούθησή της. Με το «αχ» του Φάουστ ξεκινά ο Ακύλας Καραζήσης τη γενναία κατάδυσή του στον ήρωα των ηρώων, γυμνός προβάλλει στο δεύτερο μέρος και σταδιακά εκμηδενίζεται. Ο 10μελής θίασος τον συντροφεύει με ζέση, έστω κι αν ξεχωρίζει κυρίως η Μαργαρίτα της νεότατης Δάφνης Ιωακειμίδου-Πατακιά.

Περισσότερες πληροφορίες

Φάουστ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 240 '

Η εικονογραφία του ανθρώπου που πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο, σε μια παράσταση-περιπέτεια γεμάτη διακειμενικές αναφορές και προσωπικές αφηγήσεις

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
04/05/2024

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.