"Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία": η σουρεαλιστική σάτιρα που δεν αφήνει τίποτα όρθιο ξεκίνησε στο θέατρο Σταθμός

Ο Κώστας Παπακωνσταντίνου σκηνοθετεί το γνωστότερο έργο του Γάλλου εκπρόσωπου του σουρεαλισμού Ροζέ Βιτράκ, σε μία παράσταση κωμικής φρενίτιδας, δραματικής πυκνότητας και υψηλών ταχυτήτων.

Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία ©Εlina Giounanli

Το "Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία" κατέχει ξεχωριστή θέση στο παγκόσμιο ρεπερτόριο, μια που αποτελεί ένα από τα λίγα θεατρικά κείμενα που γέννησε το κίνημα του σουρεαλισμού. Γράφτηκε το 1928 από τον Ροζέ Βιτράκ (1899-1952), έναν από τους αναγνωρισμένους συγγραφείς και ποιητές του κινήματος, και έχει τη μορφή ενός τυπικού αστικού δράματος. Μόνο που ό,τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια των τριών πράξεων, οι οποίες διαδραματίζονται σε ένα μεγαλοαστικό σπίτι, είναι κάθε άλλο παρά συμβατικό. 

Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία
©Εlina Giounanli

Ο Βικτόρ του τίτλου είναι ένα εννιάχρονο παιδί με υπερφυσική διανοητική και σωματική ανάπτυξη, που αποφασίζει να "πυρπολήσει" το πάρτι των γενεθλίων του. Ενώ οι γονείς του -το ζεύγος Πομέλ-, η φίλη του Εστέρ και οι γονείς της -το ζεύγος Μανιό-, έχουν συγκεντρωθεί στο σπίτι των πρώτων, ο Βικτόρ θα "τραβήξει την κουρτίνα" για να εκθέσει την υποκριτική ζωή τους: τις απιστίες, τα ψέματα, τη φαυλότητα και την κρυφή ζωή τους. Στα πρόσωπα, προστίθενται η υπηρέτρια των Πομέλ, ένας αχαλίνωτος στρατηγός και μία μυστηριώδης κυρία με εντερικά προβλήματα, φορτίζοντας ακόμη περισσότερο τη σκηνική ατμόσφαιρα, που κινείται επιτυχημένα μεταξύ κωμωδίας και δράματος, ρεαλισμού και υπερρεαλισμού.

Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία
©Εlina Giounanli

Ο Γάλλος συγγραφέας σαρκάζει ανελέητα τις ενδοοικογενειακές και συζυγικές σχέσεις, τη γονεϊκότητα, την παιδική ηλικία, την εθνική συνείδηση και ταυτότητα, τον πατριωτικό εφησυχασμό, τις κοινωνικές συμβάσεις, την Εκκλησία, το Στρατό, μ' ένα έργο που αποδεικνύεται κωμικοτραγικά διαχρονικό. Οι καταστάσεις όσο κινούνται στα όρια του κωμικού και του απίθανου άλλο τόσο έχουν δραματικές ομοιότητες με την πραγματικότητα, πάντα όμως μέσα από τα ειδικά χαρακτηριστικά του σουρεαλιστικού κινήματος, που προσδίδουν στον "Βικτόρ" τη μοναδική ταυτότητά του: η γλώσσα δεν είναι πάντα συνδεδεμένη με τα νοήματα των λέξεων, χρησιμοποιούνται συνεχώς λεκτικά παιχνίδια, αυτοσχεδιασμοί και αθυροστομία, οι χαρακτήρες είναι τυποποιημένοι σαν καρικατούρες.

Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία
©Εlina Giounanli

Την παράσταση του έργου που απολαμβάνουμε στο θέατρο Σταθμός, πενήντα χρόνια μετά την πρώτη του ελληνική παρουσίαση από τον Κάρολο Κουν, υπογράφει ο Κώστας Παπακωνσταντίνου. Χάρη στην καινούρια, βραβευμένη μετάφραση (στο Eurodram 2025) του Δημήτρη Ντάσκα, αναδεικνύεται στο έπακρο η ιδιάζουσα γλώσσα του Βιτράκ, όπου κυριαρχούν τα στοιχεία του γκροτέσκο, του ονείρου, του παραληρηματικού λόγου και της βωμολοχίας, και τίθεται η βάση για τη σπιντάτη σκηνοθεσία. Ο Κώστας Παπακωνσταντίνου έχει στήσει μια παράσταση που υπακούει στο ρυθμό της σωματικής κωμωδίας, ενώ την ίδια ώρα αναδεικνύει το δραματικό υπόβαθρο του έργου. 

Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία
©Εlina Giounanli

Ο Μάνος Καρατζογιάννης στον ομώνυμο ρόλο επιδεικνύει μεγάλη ερμηνευτική γκάμα, περνώντας από την παιδική άγνοια στην ενήλικη αυτογνωσία και από την αθωότητα στην ενοχή, και δημιουργεί ένα υπέροχο δίδυμο με τη Εστέρ της Ηλέκτρας Φραγκιαδάκη. οι δυο τους, τα δυο παιδιά της ιστορίας, καθοδηγούν τα γεγονότα μέχρι την τελική, τραγική κατάληξη. Γύρω τους οι υπόλοιποι ηθοποιοί ερμηνεύουν απολαυστικά τους ενήλικες ήρωες: Μαριάννα Ντίρου (Λιλή), Τζίνη Παπαδοπούλου (Εμιλί Πομέλ), Θανάσης Χαλκιάς (Σαρλ Πομέλ), Θανάσης Βλαβιανός (Αντουάν Μανιό), Δημήτρης Φραγκιόγλου (Στρατηγός), Νεκταρία Γιαννούδακη (Τερέζ Μανιό), και η Αγγελική Μαρίνου, που ξεχωρίζει στον άκρως κωμικό ρόλο της Ίντα. 

Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία
©Εlina Giounanli

Η μουσική σύνθεση του Τηλέμαχου Μούσα και η κινησιολογία, που υπογράφει ο Ηλίας Χατζηγεωργίου συμβάλλουν αποφασιστικά στο κωμικό στοχείο, καθώς δημιουργούν τις κατάλληλες συνθήκες για τη σωματικότητα και τα γκαγκς της παράστασης. Το σκηνικό της Βίκυς Πάντζιου αποτυπώνει με λίγα αλλά χαρακτηριστικά μέσα την πολυτέλεια της γαλλικής μπουρζουαζίας, όπως και τα κοστούμια της Βασιλικής Σύρμα, που αναδεικνύουν επιτυχημένα κάθε πρόσωπο ξεχωριστά. 

Προπώληση μέσω more.com 

Περισσότερες πληροφορίες

Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Στο σημαντικό έργο του σουρεαλισμού, η οικογένεια Πομέλ γιορτάζει τα γενέθλια του μοναχογιού της με υπερφυσική ανάπτυξη, που περνά από την αθωότητα στην ενοχή, αποποιούμενος την ταυτότητα του παιδιού. Καλεσμένοι τους είναι οι οικογενειακοί τους φίλοι, οι Μανιώ, ένας αχαλίνωτος στρατηγός και μια γοητευτική κυρία με εντερικά προβλήματα που φτάνει στο σπίτι απρόσκλητη. Μέσα σε λίγες ώρες θα ανακαλύψει και θα αποκαλύψει σε όλους, μαζί με την εξάχρονη φίλη του Εστέρ, το ψέμα και την φαυλότητα των μεγάλων.

Σταθμός Θέατρο

Βίκτωρος Ουγκώ 55

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.