Θέατρο: Οξύνεται η ένταση μεταξύ Παραγωγών και ΣΕΗ

Απεργιακές κινητοποιήσεις προγραμματίζονται από το ΣΕΗ μέσα στα Χριστούγεννα. Σκληρή απάντηση από την Πανελλήνια Ένωση Θεάτρου.

Theater seats καθίσματα θεάτρου

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του διοικητικού συμβουλίου της Πανελλήνιας 'Ένωσης Θεάτρου (Μάρκος Τάγαρης, Γιώργος Λυκιαρδόπουλος, Αιμιλία Υψηλάντη, Γιώργος Βάλαρης, Βανέσα Αδάμ, Τάσος Ιορδανίδης, Χρήστος Τριπόδης), το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) επιχειρεί να κλείσει τα θέατρα στις 27 Δεκεμβρίου 2025, διεκδικώντας τα παρακάτω: 

"Απαιτούμε συλλογική σύμβαση εργασίας υποχρεωτική και επεκτάσιμη για όλο τον κλάδο, μισθό 1.250 ευρώ για 5-8 παραστάσεις, ημερομίσθιο 65 ευρώ για 1-4 παραστάσεις, πληρωμένες πρόβες με μισθό και πλήρη ασφαλιστική κάλυψη". 

Η ένταση κορυφώνεται αυτές τις ημέρες μεταξύ των δύο οργανισμών. Σε σκληρή απάντηση προέβη η Πανελλήνια 'Ένωση Θεάτρου.

Η ανακοίνωση της Πανελλήνιας 'Ένωσης Θεάτρου

"Δεν είναι πλέον ανεκτές οι ανακρίβειες, τα ψέματα και οι συκοφαντίες, ενώ όλα τα βασικά αιτήματα έχουν πλήρως ικανοποιηθεί! 'Ένα προς ένα λοιπόν:

-Μισθός 1.250 ευρώ για 5-8 παραστάσεις και Ημερομίσθιο 65 ευρώ για 1-4 παραστάσεις: 'Έχει γίνει αποδεκτός
-Τρίμηνη ελάχιστη διάρκεια της εργασιακής σχέσης: 'Έχει γίνει αποδεκτή
-Πληρωμένες πρόβες με κατώτατο βασικό μισθό (συν 10%) και πλήρη ασφαλιστική κάλυψη: 'Έχει συμφωνηθεί
-110 ΕΥΡΩ εκτός έδρας: 'Έχει γίνει αποδεκτό

'Όμως σε κάθε συλλογική σύμβαση πρέπει να προστατεύονται και τα δύο μέρη. Η ΠΕΘ ζήτησε και το ΣΕΗ απέρριψε:

1) Ο ηθοποιός να πληρώνεται για τις πρόβες, με πλήρη ένσημα μόνο σε αυτές που θα εργαστεί, και αυτό να ισχύει μόνο εάν απουσιάζει από δική του υπαιτιότητα. 
Εξηγούμε: Ενώ το ΣΕΗ γνωρίζει πολύ καλά ότι πλέον οι θεατρικές πρόβες διαμορφώνονται με βάση την διαθεσιμότητα των γυρισμάτων και άλλων υποχρεώσεων του Ηθοποιού, απαιτεί από τους παραγωγούς ο Ηθοποιός να μην εργάζεται αλλά ο ηθοποιός να πληρώνεται! Παγκόσμια πρώτη! 

Η ΠΕΘ λέει: αν ο/η Ηθοποιός συμμετέχει σε 24 πρόβες στον ένα μήνα, θα πληρώνεται και θα ασφαλίζεται με πλήρη ένσημα με τον εκάστοτε κατώτατο νόμιμο μισθό πλέον 10%.  Αν συμμετέχει σε λιγότερες πρόβες θα πληρώνεται και θα αμείβεται κατά την αναλογία της εργασίας του. Απλό, δίκαιο και νόμιμο. 

Η απάντηση του ΣΕΗ: "προγραμματίστε τις πρόβες και αν ο Ηθοποιός δεν προσέλθει, να τον απολύσετε". Αλήθεια; Θα πληρώνεται ο Ηθοποιός από το Θέατρο ενώ βρίσκεται σε τηλεοπτικό πλατό; Και θα τον απολύσουμε θέτοντας σε κίνδυνο την παράσταση και το σύνολο των συντελεστών της;

Το ΣΕΗ ζητά, "ετσιθελικά" να πληρώνεται εργαζόμενος για εργασία που δεν παρέχει: Αρνείται να εγγυηθεί, ότι η θεατρική πρόβα θα προηγείται πάντα.

2) Να οριστεί ενδιάμεση μισθοδοτική κλίμακα για τους νέους ηθοποιούς, που μόλις τελείωσαν την σχολή. Πως ορίζεται ο ‘νέος’; Το αφήνουμε στο ΣΕΗ να αποφασίσει!
Εξηγούμε: Στα μεγάλα θεάματα άνω των 10 ηθοποιών να δίνεται η δυνατότητα και η ευκαιρία σε νέους ηθοποιούς να εργαστούν. Πρόταση μισθού: βασικός προσαυξημένος με επίδομα σπουδών. 

Το ΣΕΗ απορρίπτει διότι εμφανώς δεν το απασχολεί η ανεργία αλλά ούτε και να δώσει ευκαιρίες στους νέους ηθοποιούς και απαντά: "περιοριστείτε στον ελάχιστο αριθμό ηθοποιών" ή κάντε παραγωγές με λίγους ηθοποιούς.

3) Η τρίμηνη ελάχιστη διάρκεια ανά παραγωγή να εξαντλείται στην πρώτη σεζόν και όχι στις επαναλήψεις, που κατά το ΣΕΗ πρέπει και αυτές να έχουν τρίμηνη ελάχιστη διάρκεια.
Εξηγούμε: Αφού μια παράσταση ολοκληρωθεί μέσα στη σεζόν, συχνά υπάρχει επιθυμία για επανάληψη στην αρχή της επόμενης, μέχρι να ανέβει η νέα παραγωγή. 

Το ΣΕΗ λέει: "επανάληψη έργου για ένα μήνα ή δύο μήνες δεν θα κάνετε ποτέ". Άρα; Ο παραγωγός δεν θα την επαναλάβει και οι ηθοποιοί θα μείνουν χωρίς δουλειά! Επίσης ζητούμε την διόρθωση διαφόρων μικρών και αναχρονιστικών διατάξεων που δεν συνάδουν με τις τρέχουσες πρακτικές της αγοράς, και που επιβεβαιώνουν ότι το ΣΕΗ και η Διοίκησή του δεν έχουν ως βασικό μέλημα την δημιουργία μιας λειτουργικής και εφαρμόσιμης συλλογικής σύμβασης που να αφορά το Θέατρο του Σήμερα!

Επιγραμματικά: το ΣΕΗ δεν δέχεται την πρόθεσή μας να χορηγούμε εφάπαξ επίδομα ανήλικων παιδιών, δεν δέχεται για τις παραστάσεις με μικρή διάρκεια (έως 3 εβδομάδες) την εξαίρεση από το τρίμηνη σύμβαση, δεν δέχεται να διευθετήσει την αποζημίωση της επιστροφής όταν ο ηθοποιός δεν διανυκτερεύει και επιστρέφει στην έδρα του.

4) Τέλος, η ΠΕΘ ζήτησε εξαίρεση και ευνοϊκές διατάξεις για τα θέατρα κάτω των 100 θέσεων (όχι για τις ΑΜΚΕ γιατί ο τύπος της εταιρείας δεν έχει σημασία, αλλά έχει το μικρό θέατρο). Το ΣΕΗ απαντά: "Δεν μας νοιάζει, να κλείσουν τα μικρά θέατρα". Αυτό είναι το ΣΕΗ του 2025. Απαιτούμε το ΣΕΗ να εξασφαλίσει ότι: η Συλλογική σύμβαση εργασίας είναι υποχρεωτική και επεκτάσιμη για όλο τον κλάδο.

Η ΠΕΘ δεν προτίθεται να τηρεί κανόνες που δεν τηρούνται στον ανταγωνισμό.

Συμπέρασμα: Το ΣΕΗ, ενώ έχει στα χέρια του μια λειτουργικότατη για τους Ηθοποιούς σύμβαση με τις αμοιβές που θέλει, με τις συνθήκες που θέλει, με τα εκτός έδρας που θέλει, δεν μας εξασφαλίζει και δεν μας προστατεύει με αυτά που εν τέλει διασφαλίζουν εργασία στα θέατρα και διαδίδει συκοφαντικά ψέματα κάνοντας λαϊκισμό και απεργώντας ενώ είμαστε σε συζητήσεις αλλά και έχουμε αποδεχτεί όλα όσα επί σειρά ετών ζητάει το ΣΕΗ. 

Η ανακοίνωσή του ανατρέπει μια μακροχρόνια και εμπεδωμένη συνδικαλιστική αρετή: τη στάθμιση των συνεπειών του χρόνου της απεργίας. Ποτέ "το ΣΕΗ των Ηθοποιών" δεν απήργησε στις 27 Δεκεμβρίου. Ποτέ δεν απήργησε στις γιορτές. Από σεβασμό κατ’αρχάς στο θεατρικό κοινό. Η ΠΕΘ αδιαφορεί για τις "φωτογραφίες", τα κούφια παράσημα και τα κομματικά εύσημα. Θα επανέλθει στο διάλογο όταν επανέλθει η λογική και πάψουν οι συκοφαντίες.
 

Διαβάστε Επίσης


 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

3 παραστάσεις που αξίζει να δείτε: Τολμούν και μιλούν για τη μνήμη και την απώλειά της

Τρεις θεατρικές παραστάσεις που ανεβαίνουν αυτή τη σεζόν στην Αθήνα φωτίζουν τη λήθη όχι μόνο ως ασθένεια, αλλά ως υπαρξιακή δοκιμασία — για εκείνους που χάνουν τις αναμνήσεις τους και για όσους μένουν πίσω.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/12/2025

Χριστούγεννα με θέατρο στο ΚΘΒΕ

Αν προγραμματίζετε ταξίδι στη Θεσσαλονίκη, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος είναι απαραίτητη στάση. Από σύγχρονα ελληνικά έργα έως κλασικά αριστουργήματα, η νέα σεζόν προτείνει έξι παραστάσεις που αξίζει να εντάξετε στο πολιτιστικό σας πρόγραμμα.

Παράταση παραστάσεων για "Το όνειρο ενός γελοίου" με τον Άρη Σερβετάλη

Η μυσταγωγική παράσταση "Το όνειρο ενός γελοίου" συνεχίζεται στο Θέατρο Κιβωτός μετά τα συνεχόμενα sold out. Η Έφη Μπίρμπα και ο Άρης Σερβετάλης προσκαλούν το κοινό σε μια εσωτερική εμπειρία βασισμένη στον Ντοστογιέφσκι.

Για μικρούς και μεγάλους θεατές: "Ο Καραγκιόζης Ριγολέττος" σε καθολικά προσβάσιμες παραστάσεις

Με αφορμή τις παραστάσεις καθολικής προσβασιμότητας, η όπερα σκιών "Ο Καραγκιόζης Ριγολέττος" στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής αναδεικνύεται σε ένα ζωντανό παράδειγμα του πώς η τέχνη μπορεί –και οφείλει– να είναι ανοιχτή σε όλους.

"Το 3%": Ένα προφητικό βλέμμα στη δυστοπική Ευρώπη του αύριο

Στο 2040 τέσσερις άνθρωποι παλεύουν με την εξουσία, την επιτήρηση και την απώλεια της μνήμης. "Το 3%" της Βίλης Σωτηροπούλου είναι ένα sci-fi πολιτικό θρίλερ με χιούμορ και κινηματογραφική ματιά.

Last call για έξι θεατρικές παραστάσεις με ταυτότητα και τόλμη

Τελευταίες παραστάσεις στις αρχές του 2026 για τα "Ράφτης Κυριών", "Τα σκυλιά", "Ευγένιος", "Οι ερωτευμένοι", "Η μέρα της φούστας", "Merde!".

Αποκλειστικό: Ένα από τα πιο προκλητικά έργα του Θανάση Τριαρίδη στο Αργώ

Το αιχμηρό έργο του Θανάση Τριαρίδη "Zyklon ή το Πεπρωμένο" αναμετριέται με την Ιστορία και το κατά πόσο αυτή επαναλαμβάνεται, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τσικούρα.