"Περιμένοντας τον Γκοντό": Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση με το αριστούργημα του Μπέκετ

Ο καταξιωμένος διεθνώς Έλληνας σκηνοθέτης και το έργο σταθμός του 20ού αι για πρώτη φορά στη σκηνή της Στέγης σε μια μεγάλη συμπαραγωγή του Emillia Romagna Teatro.

Περιμένοντας τον Γκοντό Θεόδωρος Τερζόπουλος © Johanna Weber

Από τις 15 ως τις 19 Μαΐου, η Κεντρική Σκηνή της Στέγης θα φιλοξενήσει μια σπουδαία συμπαραγωγή του Emillia Romagna Teatro με το αριστούργημα του Σάμουελ Μπέκετ, "Περιμένοντας τον Γκοντό". Το έργο που καθόρισε το θέατρο του δεύτερου μισού του 20ού αι. παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη Στέγη με την υπογραφή του σπουδαίου Θεόδωρου Τερζόπουλου, όχι μόνο στη σκηνοθεσία αλλά και στη σκηνογραφία, τους φωτισμούς και τα κοστούμια. Πρόκειται για μια μνημειακή παράσταση, στα όρια της υψηλής ποίησης και της αυθάδικης κωμωδίας, που έχει ήδη λάβει διθυραμβικές κριτικές από το ιταλικό Τύπο. 

Περιμένοντας τον Γκοντό Τερζόπουλος
©Johanna Weber

"Τίποτα δεν είναι πιο πραγματικό από το τίποτα" είχε δηλώσει ο Μπέκετ και με το "Περιμένοντας τον Γκοντό" (1948) εκσφενδονίζει σαν μετεωρίτη αυτό το "τίποτα" πάνω στη σκηνή. Γιατί τίποτα το αξιοσημείωτο, σε επίπεδο δράσης και υπόθεσης, δεν συμβαίνει σε αυτό το έργο του νομπελίστα Ιρλανδού στοχαστή, ποιητή και συγγραφέα. Δύο παρίες του δρόμου, δύο κλοσάρ, ο Βλαδίμηρος και ο Εστραγκόν, ντυμένοι με τα κουρέλια τους, στέκονται πλάι σε ένα δέντρο, μιλούν περί ανέμων και υδάτων, συναντιούνται τυχαία με τρεις εξίσου περίεργους τύπους, ενώ κατά βάση περιμένουν κάποιον άλλον που δεν έρχεται ποτέ. Ποιος είναι, τελικά, ο Γκοντό του τίτλου που δεν εμφανίζεται ποτέ; Κάποιος σωτήρας ή ακόμα και ο ίδιος ο Θεός, όπως φανερώνει η παραφθορά του ονόματος στα αγγλικά (Godot, από το God = Θεός); Ο Μπέκετ έχει, πάντως, παραδεχτεί ότι εκείνο που ενδιέφερε τον ίδιο δεν ήταν τόσο ο Γκοντό, όσο το "περιμένοντας".

Περιμένοντας τον Γκοντό
©Johanna Weber

Αυτή την αέναη αναμονή σκηνοθετεί με όρους κωμικοτραγικής ιερουργίας ο Τερζόπουλος. Στην παράστασή του, ένα μαύρο ικρίωμα, σαν νεκρικό μνημείο, ορθώνεται στη σκηνή, ένας σταυρός από φως το σκίζει στα δύο. Στη βάση του, ένα μικροσκοπικό μπονζάι. Εκκλησιαστικοί ύμνοι, ταγκό, βομβαρδισμοί και σειρήνες πολέμου αντηχούν. Εκεί, σαν φιγούρες που ζωντάνεψαν από κάποια άγνωστη αρχαία ζωοφόρο, κείτονται και περιμένουν ο Βλαδίμηρος και ο Εστραγκόν, ερμηνευμένοι από τους βετεράνους Σισιλιάνους ηθοποιούς Enzo Vetrano και Stefano Randisi. Παίζουν τους ρόλους τους με την τρελή σοφία και την ιερή απόγνωση του Buster Keaton. Φιγούρες ιδιότροπες και αντιφατικές, πνευματώδεις όσο και αφελείς, αερολογούν αναμένοντας στατικά και εκστατικά εκείνον που δεν θα έρθει ποτέ να τους γλιτώσει από το οντολογικό αδιέξοδο του να υπάρχεις προσδοκώντας πάντα κάτι.

Περιμένοντας τον Γκοντό Τερζόπουλος
©Johanna Weber

Η παράσταση του Τερζόπουλου, που διατρέχει τον κόσμο εδώ και σαράντα χρόνια με το θέατρο Άττις, διδάσκοντας τη θαυμαστή μέθοδο υποκριτικής του από την Ασία έως την Αυστραλία, "διαρκώς αποδομεί και ανασυνθέτει το κείμενο του Μπέκετ, ή, ακριβέστερα, εξουδετερώνει τις γνωστές αναγνώσεις του και αποκαθιστά την αλήθεια του ίδιου του κειμένου" και "φανερώνει μια σταυρωμένη ανθρωπότητα, της οποίας τα καρφιά είναι λέξεις", όπως σημειώνουν τα ξένα δημοσιεύματα, για να καταλήξουν στο αποφθεγματικό: "μια παράσταση που θα γραφτεί στα χρονικά του σύγχρονου θεάτρου". Τώρα έχουμε τη σπάνια ευκαιρία να παρακολουθήσουμε μια από τις διεθνείς παραγωγές του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, δημιουργημένη για θέατρο του εξωτερικού. Η παράσταση κάνει μια στάση στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση από τις 15 έως τις 19 Μαΐου, ενώ ήδη έχει διαπρέψει σε περισσότερες από είκοσι ιταλικές πόλεις και  θα συνεχίσει τη διεθνή περιοδεία της από την Κίνα έως τη Βουλγαρία, την Ουγγαρία και τη Ρουμανία.

Περιμένοντας τον Γκοντό
©Johanna Weber

O Θεόδωρος Τερζόπουλος αναφέρει: "Η παράστασή μας τοποθετείται στα 'ερείπια του κόσμου', σε ένα μέλλον, λίγο πολύ, κοντινό μας, όπου όλες οι πληγές του παρόντος και του παρελθόντος παραμένουν ανοιχτές. Το ίδιο και οι προσδοκίες… Σε αυτό το μεταίχμιο της ανθρώπινης ύπαρξης, ποιες είναι οι ελάχιστες δυνατές συνθήκες για την επανεκκίνηση της ζωής, μιας ζωής που αξίζει να ζει κανείς; Στο 'Περιμένοντας τον Γκοντό' υπάρχουν δύο πιθανές απαντήσεις και εκεί στηρίζουμε τη δουλειά μας: Η πρώτη είναι η προσπάθεια να επικοινωνήσουμε και να συνυπάρξουμε με τον Άλλο, αυτόν που βρίσκεται απέναντί μας, παρά τα όποια εμπόδια, ακόμα κι όταν αυτά φαίνονται ανυπέρβλητα! Η δεύτερη είναι η προσπάθεια να επικοινωνήσουμε με τον Άλλο μέσα μας, με αυτήν την ανεξιχνίαστη και σκοτεινή περιοχή των καταπιεσμένων επιθυμιών και φόβων, των λησμονημένων αισθήσεων και ενστίκτων, την περιοχή του ζωώδους και του θείου, εκεί όπου γεννιούνται η τρέλα και το όνειρο, το παραλήρημα και ο εφιάλτης. Αυτό είναι το ταξίδι που προσπαθήσαμε να κάνουμε: προς τον Άλλο μέσα μας και προς τον Άλλο έξω από εμάς, απέναντι, μακριά μας. Περιμένοντας τι; Τη Λύτρωση της ζωής από τα δεσμά του θανάτου; Τη συνάντηση με τον Άνθρωπο; Το τέλος κάθε ταπείνωσης του ανθρώπου από τον άνθρωπο; Το Τίποτα ή το Περιμένοντας, όπως λέει ειρωνικά ο Μπέκετ; Υπάρχει όμως άλλος τρόπος να οραματιστούμε τον χειραφετημένο άνθρωπο, χωρίς να γκρεμίσουμε τα τείχη που χωρίζουν το 'μέσα' από το 'έξω';"

Περιμένοντας τον Γκοντό
©Johanna Weber
Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος στην πρόβα του "Γκοντό"

Η σκηνοθεσία, η σκηνογραφία, οι φωτισμοί & τα κοστούμια είναι του Θόδωρου Τερζόπουλου, η μουσική του Παναγιώτη Βελιανίτη και ερμηνεύουν οι: Paolo Musio, Stefano Randisi, Enzo Vetrano, Rocco Ancarola, Giulio Germano Cervi. Η προπώληση των εισιτηρίων ξεκινάει στις 24 Απριλίου.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Θέατρο του Νέου Κόσμου: Ένας χειμώνας γεμάτος συγκίνηση, ένταση και σάτιρα

Τέσσερις παραστάσεις, τέσσερις μοναδικές θεατρικές εμπειρίες που υπόσχονται να σας καθηλώσουν, να σας συγκινήσουν και να σας ταξιδέψουν σε κόσμους απρόβλεπτους και μαγικούς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/12/2025

'Ατυχές πήδημα ή Παλαβό πορνό' για λίγο ακόμα στο ΠΛΥΦΑ

Το "Ατυχές πήδημα ή Παλαβό πορνό" στο ΠΛΥΦΑ μετρά πλέον αντίστροφα προς την ολοκλήρωσή του. Το έργο που βασίζεται στο σενάριο της ομότιτλης, βραβευμένης ξεχειλίζει από καυστικό χιούμορ και κοινωνική αιχμηρότητα.

Βραβεία "Κάρολος Κουν" και Βραβεία Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής 2024/25

Το Βραβείο Σκηνοθεσίας Ελληνικού Έργου απονεμήθηκε στον Κωνσταντίνο Ντέλλα για την παράσταση "Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα" στα Βραβεία "Κάρολος Κουν" και στα Βραβεία Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής 2024/25.

Σώμα και Λόγος: Διεπιστημονικοί Διάλογοι στον Προθάλαμο Δ του Εθνικού Θεάτρου

Ο Προθάλαμος Δ’ του Εθνικού Θεάτρου παρουσιάζει μια μοναδική συνάντηση επιστήμης και μουσικής την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου, με τον καρδιολόγο Δρ. Γεώργιο Ντάγγα και τη σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου σε διάλογο γύρω από την καρδιά.

"Λόλα": Πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη παράσταση

Η "Λόλα" ανεβαίνει στο Θέατρο Παλλάς με τους Έλλη Τρίγγου, Γιάννη Στάνκογλου και Γιώργο Γάλλο σε πρωταγωνιστικούς ρόλους, ζωντανεύοντας για πρώτη φορά στη σκηνή τη διαχρονική ιστορία του θρυλικού φιλμ νουάρ.

Ταξίδι στην ονειρική "Αλεξάνδρεια" με αφετηρία το Θέατρο Παλλάς

Ο Φωκάς Ευαγγελινός υπογράφει μια μεγάλη θεατρική παραγωγή εποχής, που επιχειρεί να ζωντανέψει στη σκηνή την ακμή, τις αντιθέσεις και το συγκινησιακό φορτίο της μυθικής πόλης του Μεσοπολέμου.

"Άμλετ*": Η σαιξπηρική τραγωδία στον σύγχρονο κόσμο της εξουσίας

Η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη σκηνοθετεί τον "Άμλετ*" του Ανδρέα Φλουράκη που μεταφέρει το κλασικό έργο του Σαίξπηρ σε μια σύγχρονη πολυεθνική. Διατηρώντας την πλοκή και τους χαρακτήρες, φωτίζει διαχρονικά ερωτήματα για την αλήθεια, τη δικαιοσύνη και την ηθική μέσα στον κόσμο της εξουσίας.