34 θεατρικές παραστάσεις κάνουν πρεμιέρα μετά το Πάσχα

Ο Μάιος έρχεται με δώρα και μάλιστα θεατρικά. Συγκεντρώσαμε τις πρεμιέρες που έρχονται και οι επιλογές είναι πολλές. Στο κλείσιμο μιας σεζόν με πολλές sold out παραγωγές, φροντίστε να κλείσετε άμεσα τα εισιτήριά σας, αλλά και ένα UberTaxi μέσω της υπηρεσίας προκράτησης Uber Reserve, ώστε να παραμείνετε πιστοί στο ραντεβού σας με την 6η τέχνη.

Κάτι διαφορετικό 2 C for Circus 'Κάτι διαφορετικό 2' των C for Circus | Δομνίκη Μητροπούλου©

Βρισκόμαστε ξανά σε αυτή την εποχή! Το τέλος της χειμερινής σεζόν 2023-24 πλησιάζει, αν και τα τελευταία χρόνια "it goes out with a bang". Εμείς συγκεντρώσαμε τις πρεμιέρες που ετοιμάζονται να σηκώσουν αυλαία αμέσως μετά το Πάσχα (ο αριθμός των οποίων ολοένα και αυξάνεται), στην τελευταία "έκρηξη" της σεζόν που διανύουμε. Θα μπορούσε βέβαια κανείς να αναρωτηθεί: πού θα μας οδηγήσει άραγε αυτός ο πληθωρισμός; Σίγουρα βέβαια είναι κι ένα καλό test drive για πολλές παραγωγές που ίσως φιλοδοξούν να συνεχίσουν τον κύκλο τους και τη σεζόν 2024-25. 'Έχοντας μάθει πια πως η αμεσότητα σώζει, προκειμένου να εξασφαλίσουμε το πολυπόθητο χρυσό εισιτήριο για τις talk of the town παραγωγές που γίνονται αμέσως sold out, τώρα προνοούμε ακόμα περισσότερο, κλείνοντας ένα UberTaxi έως και 90 ημέρες πριν την παράσταση. 'Έτσι καταλήγουμε να έχουμε οργανώσει πλήρως τη θεατρική μας έξοδο, αφήνοντας όλα τα άλλα στους συντελεστές των παραστάσεων!

Περιμένοντας τον Γκοντό
©Johanna Weber
"Περιμένοντας τον Γκοντό", Θεόδωρος Τερζόπουλος

Μεγάλες παραγωγές διεθνούς βεληνεκούς

Διαβάστε Επίσης

Ο Έλληνας διεθνής Θεόδωρος Τερζόπουλος, ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες μας που διαπρέπουν στο εξωτερικό και έχουν αφήσει το σημάδι τους στην Ιστορία του θεάτρου, βρίσκεται σε μια χρονιά-ορόσημο. Πριν παρουσιάσει τη δική του "Ορέστεια" φέτος στην Επίδαυρο με το Εθνικό Θέατρο, ανεβάζει στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση το "Περιμένοντας τον Γκοντό" του Σάμουελ Μπέκετ (15-19/5). Εκκλησιαστικοί ύμνοι, τανγκό, βομβαρδισμοί και σειρήνες πολέμου αντηχούν στην παράσταση του εμβληματικού έργου που βρίσκεται σε παγκόσμια περιοδεία με ένα εξαιρετικό ιταλικό καστ. Ακολουθεί μια καλλιτεχνική σύμπραξη μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας σε μια μεγάλη διεθνή συμπαραγωγή του σαιξπηρικού έργου "Ρωμαίος και Ιουλιέτα" (16-19/5).

Ρωμαίος και Ιουλιέτα
Ελίνα Γιουνανλή©
"Ρωμαίος και Ιουλιέτα"

Το Κρατικό Θέατρο της Τουρκίας σε συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και τον πολιτιστικό οργανισμό "Λυκόφως" φέρνουν στη σκηνή μια ξεχωριστή ανάγνωση της ερωτικής τραγωδίας στα ελληνικά, τα αγγλικά και τα τουρκικά, με Έλληνες (Ρούλα Πατεράκη, Νίκος Καραθάνος, Μαρία Διακοπαναγιώτου κ.ά.) και Τούρκους ηθοποιούς, σε σκηνοθεσία του Λευτέρη Γιοβανίδη. Παράλληλα, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά θα υποδεχθεί το πολυβραβευμένο και πολυταξιδεμένο οπτικοακουστικό υπερθέαμα "Odysseus" από το ιστορικό δραματικό θέατρο της Φιλιππούπολης, Plovdiv Drama Theater, που επισκέπτεται για πρώτη φορά τη χώρα μας (30-31/5, με ελληνικούς υπέρτιτλους). Μια παράσταση που βασίζεται στο ομηρικό έπος σε πρωτότυπη προσαρμογή για το θέατρο από τον κορυφαίο εν ζωή Βούλγαρο θεατρικό συγγραφέα Alexander Sekulov, σε σκηνοθεσία της βραβευμένης στο Φεστιβάλ της Αβινιόν Diana Dobrev, με σαράντα ηθοποιούς επί σκηνής. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

ODYSSEUS PLOVDIV DRAMA THEATER
Alexander Bogdan Thompson©
"Odysseus", Plovdiv Drama Theater

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Οι Γεράσιμος Γεννατάς, Φαίη Ξυλά, Αθηνά Χατζηαθανασίου, Σάντυ Χατζηιωάννου και Παναγιώτα Χαϊδεμένου πρωταγωνιστούν στους "Αλιγάτορες" του Άντριου Κίτλεϊ στο θέατρο Γκλόρια (από 9/5). Το ιδιαίτερα επίκαιρο, βραβευμένο ψυχολογικό δράμα, που βλέπουμε για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή σε μετάφραση και σκηνοθεσία Γιάννη Λασπιά, μάς φέρει αντιμέτωπους με καυτά ερωτήματα, όπως το αν αρκεί μια καταγγελία και το βάρος της κοινής γνώμης για να ανατραπεί όλη σου η ζωή. Από τους "Αλιγάτορες” πάμε σε ένα "Κυνήγι αρουραίων", αυτό που έστησε ο Πέτερ Τουρίνι στο έργο του για τα ανθρώπινα ένστικτα και τον καταναλωτισμό, το οποίο προκάλεσε σκάνδαλο όταν πρωτοπαρουσιάστηκε πριν από 50 χρόνια για τον αφοπλιστικό και προφητικό του λόγο. Ο επίσης Αυστριακός Martin Scharnhorst το ανεβάζει στο Studio Μαυρομιχάλη με τους Μαριλένα Καβάζη και Φώτη Λαζάρου (από 9/5, με γερμανικούς υπέρτιτλους).

Αλιγάτορες
Χριστίνα Φυλακτοπούλου©
Γεράσιμος Γεννατάς και Φαίη Ξυλά στους "Αλιγάτορες"

Με "Αίμα στη σκηνή” βάφει το Σύγχρονο Θέατρο ο Τάσος Πυργιέρης που ακολουθεί περισσότερα κωμικά μονοπάτια με την ανατρεπτική αυτοαναφορική κωμωδία του Αμερικανού Τσαρλς Λάντλαμ που παρακολουθεί τη ζωή ενός οικογενειακού θιάσου τρίτης κατηγορίας που ετοιμάζεται να παρουσιάσει τον "Άμλετ”. Ο συγγραφέας και ηθοποιός που παίζει με την έννοια του φύλου, τις μεταμφιέσεις και την ποπ κουλτούρα, έγραψε μια παρωδία που αναλαμβάνουν τώρα να ζωντανέψουν οι Θάνος Λέκκας, Αλέξανδρος Βάρθης, Ρένα Κυπριώτη, Χρήστος Σταθούσης, Φοίβος Μαρκιανός, Μαριλένα Μόσχου και Μάκης Νάνος (από 10/5).

AIMA ΣΤΗ ΣΚΗΝΗ
Κωνσταντίνος Λέπουρης©
"Αίμα στη σκηνή”

Νέα ελληνική θεατρική γενιά

Το Φεστιβάλ "Νέο Αίμα” συνεχίζεται για τρίτη χρονιά με το νέο έργο της Αργυρώς Βώβου "Τι θα πει η μάνα σου όταν δει το πτώμα σου”. Ένα ακόμη δείγμα της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας που προέκυψε από τη Σχολή Πυροδότησης Θεατρικής Γραφής του θεάτρου Πορεία (από 12/5). Στο σουρεαλιστικό έργο που στάζει μαύρο χιούμορ η ηρωίδα επιχειρεί να κάνει ένα ταξίδι στον χωροχρόνο, στη νύχτα της σύλληψής της με σκοπό να την αποτρέψει. Σκηνοθετεί η νεαρή Δέσποινα-Ντορίνα Ρεμεδιάκη, υπότροφος και αριστούχος απόφοιτος της περίφημης σχολής GITIS της Μόσχας. Παίζουν οι Χριστίνα Μπρέκου, Φανή Παναγιωτίδου, Διονύσης Πιφέας, Αλέξανδρος Σιάτρας

Τι θα πει η μάνα σου όταν δει το πτώμα σου
© Χρήστος Συμεωνίδης
"Τι θα πει η μάνα σου όταν δει το πτώμα σου”

Ως "μια ιστορία φυγής" χαρακτήριζε ο πρόωρα χαμένος συγγραφέας, κριτικός, δοκιμιογράφος, σκηνοθέτης και ραδιοφωνικός παραγωγός Χρήστος Βακαλόπουλος, το βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του, τη "Γραμμή του ορίζοντος”, που σκηνοθετεί ο νέος Γιώργος Παύλου στην Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών του Εθνικού Θεάτρου (από 16/5). Ο απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου φέρνει στη σκηνή τον επώδυνο απολογισμό μιας γυναίκας: "Η αναδρομή της δεν είναι μόνο μια καταμέτρηση προσωπικών απωλειών, αλλά και ένας αποχαιρετισμός σε μια γενιά που συνθηκολόγησε, μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς, μια Ελλάδα που απορροφήθηκε από τον υλισμό”. Παίζουν: Νοεμή Βασιλειάδου, Νίκος Γιαλελής, Σπύρος Μπόσγας, Άγγελος Προκόπιος Νεράντζης, Αθηνά Παπαδάκη, Ανδρομάχη Φουντουλίδου.

Η γραμμή του ορίζοντος
Θεόφιλος Τσιμάς©
"Η γραμμή του ορίζοντος"
Άτλας της δεκαετίας του 2000
Σταύρος Χαμπάκης©
"Άτλας της δεκαετίας του 2000", Παντελής Φλατσούσης

Έλληνες δημιουργοί που αξίζουν την προσοχή μας

Οι C for Circus γιορτάζουν φέτος δέκα χρόνια από την πρώτη τους παράσταση στην Αθήνα με ένα επετειακό αυτοσχέδιο σατιρικό βαριετέ με τίτλο "Κάτι διαφορετικό 2" στο Θέατρο "Τζένη Καρέζη" (από 10/5, φωτό εξωφύλλου). Ο Παναγιώτης Γαβρέλας αναλαμβάνει αυτή τη φορά το ρόλο του σκηνοθέτη εκτός από αυτόν του ηθοποιού (μαζί με τους Βαλέρια Δημητριάδου, Μαρία-Ελισάβετ Κοτίνη, Ειρήνη Μακρή, Νικόλα Παπαδομιχελάκη, Παύλο Παυλίδη, Σπύρο Χατζηαγγελάκη) στη νέα παράσταση της δραστήριας ομάδας που υπογράφει το κείμενο από κοινού με την Άρτεμις Γρύμπλα, στήνοντας ένα πάρτι ενηλικίωσης που γιορτάζει τη ζωή, τη διαφορετικότητα, την αντίσταση στη ρουτίνα και τη σοβαροφάνεια. Έναν "Άτλα της δεκαετίας του 2000" ετοιμάζει ο Παντελής Φλατσούσης στην Κεντρική Σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά (από 10/5, σε κείμενο δικό του και των Παναγιώτας Κωνσταντινάκου και Ιωάννας Λιούτσια). Ένα μεγάλο σόου με live video, ζωντανή μουσική, μια δυνατή υποκριτική ομάδα -Λένα Δροσάκη, Βίκυ Παπαδοπούλου, Γιώργος Γλάστρας, Γιώργος Κριθάρας, Στεφανία Ζώρα, Αναστάσης Γεωργούλας- και μουσικούς της εναλλακτικής σκηνής (Παιδί Τραύμα, Emi Path, Sci Fi River) για μια εποχή αφθονίας αλλά και ματαίωσης που φυλλομετρά γεγονότα από το τρομοκρατικό χτύπημα στους Δίδυμους Πύργους το 2001, την Αθήνα 2004, την κατάρρευση των Lehman Brothers, την Eurovision 2005 κ.ά., αναζητώντας απαντήσεις για το τι ακριβώς συνέβη τότε.

Μάθε με να φεύγω
Εβίτα Σκουρλέτη©
"Μάθε με να φεύγω", bijoux de kant

Ακόμη μια ομάδα με ευδιάκριτη υπογραφή και αισθητική η οποία είναι έτοιμη για πρεμιέρα τον Μάιο είναι οι bijoux de kant, που συνεργάζονται ακόμα μια φορά με τον συγγραφέα Άκη Δήμου στο ανέκδοτο έργο του "Μάθε με να φεύγω” (από 10/5, στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο της στο Μοναστηράκι, το bijoux de kant HOOD art space). Ένα κείμενο που εμπνέεται από την επιστροφή του ομηρικού Οδυσσέα στην Πηνελόπη του, ακροβατώντας ανάμεσα στο μπουλβάρ, το ψυχολογικό θέατρο δωματίου, το μυστήριο και τα παλιά, αισθηματικά ρομάντσα των περιπτέρων.

Πόθεν έσχες 4Frontal
Ελίνα Γιουνανλή©
"Πόθεν έσχες”, 4Frontal

Διαβάστε Επίσης

Από το ρόστερ του Μαΐου δεν λείπουν οι 4Frontal αλλά και η ομάδα Abnormal. Η γνωστή ομάδα 4Frontal, που από το 2009 έχει παρουσιάσει -μεταξύ άλλων- πολλά πρωτότυπα ελληνικά έργα που υπογράφει στο σύνολό της ή ένα από τα μέλη της, παρουσιάζει τη νέα της παράσταση "Πόθεν έσχες” σε κείμενο της Νεφέλης Μαϊστράλη στο Θέατρο Βεάκη (από 11/5, σε σκηνοθεσία Γιώτας Σερεμέτη και Κώστα Φιλίππογλου). Κεντρικός ήρωας είναι ένας μικροαπατεώνας-σύμβολο μιας ολόκληρης εποχής που εκμεταλλεύεται τις παθογένειες της μεταπολιτευτικής Ελλάδας για να πλουτίσει, με φόντο τη δεκαετία του ‘80. Παίζουν οι Αλέξης Βιδαλάκης, Τάσος Δημητρόπουλος, Θανάσης Ζερίτης, Νεφέλη Μαϊστράλη, Κατερίνα Πατσιάνη, Τατιάνα-Άννα Πίττα, Πάνος Τοψίδης.

Γράμμα στον πατέρα
"Γράμμα στον πατέρα"

Την ίδια μέρα κάνει πρεμιέρα στη νέα έδρα της ομάδας Abnormal, το H.ug (Human underground) art space, η παράσταση "Γράμμα στον πατέρα” του Φραντς Κάφκα, σε σκηνοθεσία της Πηνελόπης Φλουρή. Η ομάδα που τόλμησε να ανεβάσει πρώτη τον "Ξένο” του Αλμπέρ Καμί στη σκηνή το 2016, φέρνει επί σκηνής το εμβληματικό έργο, τιμώντας με αυτό τον τρόπο την επέτειο 100 χρόνων από τον θάνατο του μεγάλου συγγραφέα. Ο Φοίβος Παπακώστας μέσα σε ένα οπτικοακουστικό σύμπαν το οποίο συντίθεται από ημερολογιακές καταγραφές και όνειρα του ίδιου του συγγραφέα -που αποτελεί και τον κεντρικό ήρωα- εξομολογείται στον πατέρα του, που ερμηνεύει μέσα από βίντεο ο Δημήτρης Καταλειφός, υπό τις μουσικές του The boy

Και λέγε λέγε
©Τάκης Διαμαντόπουλος
"Και λέγε λέγε", Λένα Κιτσοπούλου

Γυναικείες υπογραφές

Ανάμεσα στις θεατρικές παραστάσεις που περιμένουμε τον Μάιο ξεχωρίζουν επτά δουλειές που φέρουν την υπογραφή γυναικών δημιουργών, νεότερων ή πιο έμπειρων, με ιδιοσυγκρασιακή, καθαρή υπογραφή. Ξεκινάμε από την Κυριακή Σπανού, την καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεσσαλικού Θεάτρου, που παρουσιάζει στην Αθήνα την παράσταση "Μήδειας μπούρκα” του Ανδρέα Φλουράκη (από 11/5). Πρόκειται για τη βραβευμένη παραγωγή του Θεσσαλικού Θεάτρου για την ηρωίδα - σύμβολο που ταξίδεψε μέχρι τη Νέα Υόρκη και βραβεύτηκε με τη Μαρσέλα Λένα στον επώνυμο ρόλο, την οποία θα δούμε και στο Θέατρο Εν Αθήναις. Η αιρετική Λένα Κιτσοπούλου επιστρέφει στο Θέατρο Τέχνης με τη νέα της δουλειά "Και λέγε λέγε” (Σκηνή Φρυνίχου, από 15/5). Η ίδια μοιράζεται τη σκηνή με τους Έμιλυ Κολιανδρή, Γιάννη Κότσιφα, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνο Παπαδόπουλο, Θοδωρή Σκυφτούλη, σε ένα "έργο εποχής μόνο μόνο μόνο μόνο (sic) για τον έρωτα. Ένα μανιφέστο για την μεσογειακή διατροφή και για την κατάρα που μας έχει βρει να λιώνουν οι πάγοι ο ένας μετά τον άλλον".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Η Ρηνιώ Κυριαζή μάς καλεί "Στη σκιά του Λούσια" στο θέατρο Θησείον, όπου ερμηνεύει μαζί με τον καραγκιοζοπαίχτη Άθω Δανέλλη (από 9/5). Μια περιδιάβαση στο εικαστικό, ποιητικό και μουσικό σύμπαν του Νίκου Χουλιαρά με οδηγό έναν από τους σημαντικότερους ήρωες της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Οι μορφές των έργων του σαν βγαλμένες από το θέατρο σκιών, συνομιλούν με όλους τους μεγάλους μας ζωγράφους, τη λαϊκή μας παράδοση και τον Καραγκιόζη. Στο νεόδμητο Ρεκτιφιέ την ίδια μέρα κάνει πρεμιέρα το έργο του Χένρικ Ίψεν "Ένας εχθρός του λαού" με την υπογραφή της Γεωργίας Μαυραγάνη. Κεντρικός ήρωας είναι ένας γιατρός που ανακαλύπτει ότι ο τουριστικός πόλος έλξης της πόλης του, τα λουτρά, είναι μολυσμένα. Η πολιτική ηγεσία όμως δεν θα σταθεί στο πλευρό του. Το πολιτικό έργο που αποτυπώνει τα ηθικά́ διλήμματα που αντιμετωπίζει μια κοινωνία και τα μέλη της ανεβαίνει με τη μορφή "δραματοποιημένου ντοκουμέντου μιας συνέλευσης, όπου όλο το παρασκήνιο και οι πολιτικοί και προσωπικοί χειρισμοί έρχονται σιγά-σιγά στην επιφάνεια”. Παίζουν: Ειρήνη Αδάμου, Βαγγέλης Αμπατζής, Γιώργος Ζυγούρης , Γιάννης Κατσιμίχας, Στέφανος Λώλος, Σταύρος Τσιτσόπουλος.

Μήδειας μπούρκα
Παύλος Μαυρίδης©
"Μήδειας μπούρκα"

Την ελεύθερη διασκευή του Ανδρέα Φλουράκη "Ριχάρδος III*” πάνω στο κλασικό έργο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ ανεβάζει η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη σε μια παράσταση με σύγχρονη ματιά που "καταδεικνύει τις σκοτεινές ιστορίες κατάχρησης εξουσίας πίσω από τις κλειστές πόρτες των προβών, που όλο και πιο συχνά πλέον έρχονται στη δημοσιότητα” και κινείται παράλληλα σε δύο ακόμη επίπεδα. Αυτό του πρωτότυπου και εκείνο της αγωνιώδους προσπάθειας ενός ηθοποιού να καταφέρει να προβάλει την εμπειρία του. (Σύγχρονο Θέατρο, από 9/5). Πρωταγωνιστούν οι Ορέστης Τζιόβας, Σπύρος Κυριαζόπουλος, Γιώργης Παρταλίδης, Ντένια Ψυλλιά, Μαρία Καρακίτσου, Δημήτρης Καραβιώτης, Γιώργος Δεμελίδης, Δανάη Τάγαρη.

Ριχάρδος III*
Υπατία Κορνάρου©
"Ριχάρδος III*”

Στο "Μαγαζάκι της τ3χνης" η Σοφία Φιλιππίδου σκηνοθετεί το "Μπάρτλεμπυ ο γραφιάς" του εκπροσώπου της "Αμερικανικής Αναγέννησης" γνωστού για το "Μόμπι Ντικ” Χέρμαν Μέλβιλ. Η ηθοποιός και σκηνοθέτιδα, όπως έχει πει στο "α”, βρίσκει μεγάλη θεατρικότητα στα λογοτεχνικά κείμενα κυρίως αυτά των μεγάλων λογοτεχνών. Το ίδιο ισχύει και για το συγκεκριμένο έργο του Μέλβιλ, που έχει διασκευάσει και στο παρελθόν. Η τωρινή παράσταση προέκυψε από τα σεμινάρια θεατρικής παιδείας που πραγματοποιεί (από 17/5). Τέλος, στο θέατρο Ελέρ έρχονται οι "ΜΑΡΙΚΕΣ #δενπροκειταιγιαδιασημεςπερσονες”, μια επί σκηνής συνάντηση για τις έμφυλες διακρίσεις βασισμένη σε αληθινές συνεντεύξεις γυναικών (από 8/5). Πέντε γυναίκες αφηγούνται την ιστορία μιας γυναίκας με φόντο την ελληνική επαρχία, από τα νεανικά της χρόνια την περίοδο του Εμφυλίου, τον μεγάλο της έρωτα για έναν αντάρτη και το κατοπινό προξενιό για να "ξεπλυθεί” η ντροπή, μέχρι τις αρχές του 21ου αιώνα. Οι Κατερίνα Αδαμάρα, Γιώλικα Πουλοπούλου, Κατερίνα Τουκμενίδου, Βάλια Τσιριγώτη βρίσκονται πίσω από το κείμενο, σε σκηνοθεσία των δύο πρώτων. Ερμηνεύουν οι Ιωάννα Ζέρβα, Μαίρη Λογοθέτη, Αρετή Μακρολειβαδίτη, Άννα Μαργαριτίδου, Μαρία-Ελένη Παπατριανταφύλλου.

ΜΑΡΙΚΕΣ #δενπροκειταιγιαδιασημεςπερσονες
Μάριος Παραδείσης©
"ΜΑΡΙΚΕΣ #δενπροκειταιγιαδιασημεςπερσονες"

Μονόλογοι

Διαβάστε Επίσης

Δύο είναι οι μονόλογοι που τραβούν την προσοχή μας για τον επόμενο μήνα. Η Γιασεμί Κηλαηδόνη υποδύεται την "Αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα" της Άλκης Ζέη στο Θέατρο Μεταξουργείο, σε σκηνοθεσία του Φώτη Μακρή (από 9/5). Είναι η πρώτη φορά που το ομώνυμο εμβληματικό μυθιστόρημα της συγγραφέα που συμπυκνώνει την ιστορία μιας γενιάς που στις ταραγμένες δεκαετίες 1940-1970 επέλεξε, με βαρύ τίμημα, να αλλάξει τον κόσμο, ανεβαίνει στη σκηνή και μάλιστα με αφορμή τα 100 χρόνια από την γέννησή της. Με το "Κήτος” και την πιο σύγχρονη ματιά του Βαγγέλη Ρωμνιού αναμετριέται στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης ο Ευάγγελος Βογιατζής σε δική του ερμηνεία και σκηνοθεσία (από 17/5). Ο ανέκδοτος μονόλογος του συγγραφέα της μεγάλης θεατρικής επιτυχίας "Χαρτοπόλεμος", που έφυγε από τη ζωή το 2018 σε ηλικία μόλις 36 ετών, παρουσιάζεται για πρώτη φορά σε μουσική Σταμάτη Κραουνάκη και κίνηση Φωκά Ευαγγελινού. Με χιούμορ, ευαισθησία αλλά και ωμότητα αφηγείται τη ζωή ενός παχύσαρκου ανθρώπου στο σύγχρονο δυτικό κόσμο.

Κήτος
© Φάνης Παυλόπουλος
"Κήτος"

Εμβληματικοί θεατρικοί συγγραφείς

Οι Δέσποινα Κούρτη, Δημήτρης Αλεξανδρής και Ερατώ Πίσση πρωταγωνιστούν στις "Άλλες εποχές" που έρχονται από 10/5 στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής”. Πρόκειται για τη νέα μετάφραση της Έλσας Ανδριανού πάνω στους "Παλιούς καιρούς” του Χάρολντ Πίντερ που σκηνοθετεί ο Άρης Τρουπάκης. Το έργο του 1971 ακολουθεί ένα τυπικό πιντερικό μοτίβο, αυτό του ερωτικού τριγώνου, ενώ πραγματεύεται ένα οικείο θέμα της δραματουργίας του που επανέρχεται σταθερά, τη μνήμη, η οποία εγκλωβίζει τους ήρωες. Στο θέατρο Αλκμήνη από την άλλη θα παιχτεί το "Κύκνειο άσμα” του Άντον Τσέχοφ. Μια σκληρή αναμέτρηση ενός ηθοποιού με τον ίδιο του τον εαυτό επί σκηνής, που από μονόλογος εσωτερικών συγκρούσεων μετατρέπεται σε αντιπαράθεση μεταξύ δύο προσώπων. Η ζωή στο θέατρο αλλά και το νόημα της ύπαρξης απασχολούν τον συγγραφέα στη θεατρική μεταφορά του διηγήματός του "Ο Κάλχας". Σκηνοθετούν από κοινού οι Μανώλης Βαζαίος και Μάνος Καβίδας, σε ερμηνεία των Νίκου Μαυρουδή και Ηλία Κούτλα (από 11/5).

Άλλες Εποχές
Κική Παπαδοπούλου©
"Άλλες εποχές"

Σε ερευνητικούς δρόμους

Στο Θέατρο Χώρος ανεβαίνει από 13/5 ο καρπός της τριετούς έρευνας του Demidov Studio Athens Lab και της σκηνοθέτιδας Βίκυς Γεωργιάδου πάνω στην μέθοδο υποκριτικής του Νικολάι Ντεμίντοφ, η παράσταση "Δωδέκατη Νύχτα ή Ό,τι θελήσετε”. Μια πειραματική παραγωγή πάνω στο έργο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, ένα "παραμύθι φτιαγμένο με τα υλικά της πραγματικότητας, μια σπουδή αισθημάτων και συμφιλίωσης με τις πολλαπλές εκδοχές του ανθρώπινου”. Σε διαφορετικά μονοπάτια κινείται ο Γιάννης Ευθυμιάδης με την ποιητική performance "Homo erectus”. Μέσα σε ένα ηχητικό τοπίο που διαμορφώνει η μουσική παραγωγός και dj Εύα Θεοτοκάτου, ο ερμηνευτής δημιουργεί εικαστικά έργα μπροστά στο κοινό και η ποίηση ξαναπαίρνει την πρώτη της μορφή, αυτή της προφορικής επικοινωνίας (Λόφος art project, από 12/5).

Homo erectus
Αντώνης Γιαμούρης©
"Homo erectus"

Διαβάστε Επίσης

Αγγλόφωνο θέατρο

Παράλληλα με το "Waiting for Godot” του Σάμουελ Μπέκετ που εγκαινιάζει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο της Αθήνας, Theatre of the No, περιμένουμε δύο ακόμη θεατρικές παραστάσεις στο νέο χώρο μέσα στον Μάιο. Στις 8/5 ξεκινά το "Prometheus Bound”, μια όπερα βασισμένη στην τραγωδία του Αισχύλου "Προμηθέας Δεσμώτης” σε μουσική του Παναγιώτη Καρούσου που πρωτοπαίχτηκε το 1996, με τη σκηνοθετική υπογραφή της Ειρήνης Κώνστα. Στις 17 του μήνα ακολουθεί το "Lust lunch” σε κείμενο του ιδρυτή του θεάτρου Yoel Wulfhart και σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα. Πρόκειται για μια υπαρξιακή τραγικωμωδία που προσιδιάζει σε θέατρο του παραλόγου, η οποία απλώνεται σε ένα μεσημεριανό γεύμα πέντε πιάτων που περιλαμβάνει κάτι περισσότερο από φαγητό.

Το Όνειρο της Ιωνίας. Η Μικρασιατική Εκστρατεία μέσα από τα ημερολόγια των στρατιωτών
Αλεξάνδρα Ρίμπα©
"Το Όνειρο της Ιωνίας. Η Μικρασιατική Εκστρατεία μέσα από τα ημερολόγια των στρατιωτών"

Εγχώριες υπογραφές

Στο Θέατρο Χώρος οι Αντώνης Κυριακάκης και Γιώργος Πατεράκης ανεβάζουν σε κείμενο του πρώτου την παράσταση "Το Όνειρο της Ιωνίας. Η Μικρασιατική Εκστρατεία μέσα από τα ημερολόγια των στρατιωτών" (από 10/5). Περισσότερα από είκοσι ημερολόγια στρατιωτών, όπως και δημοσιογραφικά πολεμικά φύλλα αλλά και αποσπάσματα από το λογοτεχνικό έργο του Στρατή Μυριβήλη, συνθέτουν την ιστορία τεσσάρων στρατιωτών που επιχειρεί να φωτίσει τα ιστορικά γεγονότα της περιόδου 1919-1922. Παίζουν οι Λένα Μποζάκη, Τάσος Τζιβίσκος, Κώστας Κουτρουμπής, Βασίλης Καλφάκης, Μάρκος Γέττος. Για τη ζωή των στρατιωτών μιλά ακόμη ένα έργο που θα δούμε στο Studio Μαυρομιχάλη από 8/5. Ο λόγος για το "Κέννυ & Φενού” των Αφροδίτης Φλώρου και Θύμιου Διαμάντη (σε σκηνοθεσία της πρώτης). Ένα έργο για το απάνθρωπο του πολέμου και τον παραλογισμό του που αντιτίθεται στην ανθρώπινη φιλία και την αλληλεγγύη. Κεντρικοί ήρωες, που δίνουν μια μπεκετική αίσθηση, είναι δύο στρατιώτες οι οποίοι μπορεί να ανήκουν σε αντίπαλα στρατόπεδα, το μόνο που έχουν όμως είναι ο ένας τον άλλο. Παίζουν οι Θύμιος Διαμάντης και Δημήτρης Μπούρας.

Παλινωδία ή Ορφέας και Ευρυδίκη
Γιώργος Κασσαπίδης©
"Παλινωδία ή Ορφέας και Ευρυδίκη"

Στο Θέατρο Φούρνος η Βαρβάρα Νταλιάνη καταπιάνεται με τον αρχαιοελληνικό μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης, η οποία την ημέρα του γάμου τους πεθαίνει. Εκείνος την αναζητά στον Κάτω Κόσμο με σκοπό να την φέρει πίσω. Το αποτέλεσμα είναι η παράσταση "Παλινωδία ή Ορφέας και Ευρυδίκη" (από 9/5), όπου τέσσερις ηθοποιοί -Γιάννης Κόραβος, Νίκος Κουκάς, Παναγιώτα Παπαδοπούλου, Λίνα Πάτσιου- εναλλάσσονται στους ρόλους του Ορφέα και της Ευρυδίκης, με στόχο να εξετάσουμε τους διαφορετικούς τρόπους που κατανοούμε τον έρωτα και το θάνατο διαχρονικά. Στο Studio Κυψέλης οι Θεατρίνων Θεατές και ο Γιώργος Λιβανός παρουσιάζουν το έργο "Σαν άνθρωπος, σαν ελέφαντας” του Γιώργου Πολυχρονίδη, που βασίζεται στην πραγματική ιστορία του Τζόζεφ Μέρικ. Ενός ανθρώπου με σωματική δυσπλασία ο οποίος έγινε σύμβολο ψυχικής δύναμης και διαφορετικότητας. Σκηνοθέτης και συγγραφέας συμπρωταγωνιστούν με τους Τέτα Κωνσταντά, Γιάννο Τριανταφύλλου, Ζωή Τριανταφυλλίδη κ.ά. Ένα ακόμη έργο βασισμένο σε αληθινή ιστορία είναι το "Ένα Μηδέν Τέσσερα" της Παρασκευής Ανεβλαβή που σκηνοθετεί ο Γιώργος Τριανταφύλλου (Θέατρο Nous, από 13/5). Μια ιστορία με στοιχεία αστυνομικού και θρίλερ για τη δολοφονία μιας γυναίκας, που φέρνει πέντε ανθρώπους σε ένα δωμάτιο με στόχο την ανακάλυψη του ενόχου. Παίζουν: Ελισάβετ Γιαννάκου, Τάσος Δέδες, Μιχάλης Κατσούδας, Τζώρτζης Παπαδόπουλος, Μόσχα Χατζηευσταθίου.

Ο Ξεπεσμένος Δερβίσης
Ιωάννα Noir Ζαχαροπούλου©
"Ο Ξεπεσμένος Δερβίσης"

One-off Παπαδιαμάντης στην Αγγλικανική Εκκλησία

Στην Αγγλικανική Εκκλησία Αγίου Παύλου στο Σύνταγμα ο Γιάννης Καρούνης (σε συν-σκηνοθεσία με την Δέσποινα Ζαχαροπούλου) και σε σύμπραξη με τις μουσικούς Ελένη Μπαΐλη (νέι) και Ευαγγελία Σταύρου (κρουστά) ερμηνεύει τον "Ξεπεσμένο Δερβίση", ένα από τα πιο γνωστά διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (17/5). Το έργο δημοσιεύτηκε τον Ιανουάριο του 1896, περίπου τρεις μήνες πριν την πρώτη σύγχρονη αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα. Αφουγκραζόμενος τη μεταβατική περίοδο στην οποία βρισκόταν η Ελλάδα τότε, σε μια προσπάθεια να διαμορφώσει την πολιτισμική της ταυτότητα, ο συγγραφέας τοποθετεί έναν περιπλανώμενο δερβίση στο κέντρο της Αθήνας, ο οποίος σκορπά τις μυστηριώδεις μελωδίες ανάμεσα στα συντρίμμια του αρχαίου παρελθόντος.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
02/05/2024

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.

"Δον Κιχώτης": Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Θανάση Τσαλταμπάση σε καλοκαιρινή περιοδεία

Έναν πολυμελή θίασο, στον οποίο θα δούμε και τις Νάντια Κοντογεώργη και Παρθένα Χοροζίδου, ενορχηστρώνει ο Γιάννης Μπέζος στη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα το διαχρονικό έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση.