"Rohtko": Το ψυχεδελικό multimedia θέαμα του Λούκας Τβαρκόφσκι επιστρέφει στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Η πολυσυζητημένη παράσταση με την υπογραφή του σπουδαίου σύγχρονου Πολωνού σκηνοθέτη που είδαμε την περασμένη άνοιξη στην Αθήνα, επαναλαμβάνεται για ένα ακόμη τριήμερο, επαναφέροντας πυρηνικά ερωτήματα γύρω από την εμπορευματοποίηση της τέχνης με τον Μαρκ Ρόθκο στο επίκεντρο.

Rohtko Πηνελόπη Γερασίμου©

Το "Rohtko", η πολυσυζητημένη multimedia παράσταση - εμπειρία του πλέον ανερχόμενου Πολωνού σκηνοθέτη Λούκας Τβαρκόφσκι που είδαμε για πρώτη φορά στην Αθήνα την προηγούμενη άνοιξη, επιστρέφει τον Μάρτιο στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση. Το μνημειώδες θέαμα στα όρια θεάτρου, σινεμά και video art, εντυπωσίασε με την εικονοκλαστική του οπτική στο άδυτο της σύγχρονης τέχνης, με μια παράξενη ιστορία απάτης και τον εξπρεσιονιστή Μαρκ Ρόθκο στο επίκεντρο. Η προπώληση ξεκινά την Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου στις 5 μ.μ. 

Rohtko
Πηνελόπη Γερασίμου©

Η παράσταση ξεκινάει με αφετηρία το πραγματικό γεγονός της αποκάλυψης το 2011 πως η νεοϋορκέζικη γκαλερί Knoedler είχε πουλήσει (ανάμεσα σε άλλους) έναντι μυθικού ποσού έναν πλαστό πίνακα του πρωτοπόρου ζωγράφου του αφηρημένου εξπρεσιονισμού Μαρκ Ρόθκο, ζωγραφισμένο από κάποιον Κινέζο. Αντλώντας από αυτό το γεγονός ο Τβαρκόφσκι, με μακρά συνεργασία με τον εμβληματικό επίσης Πολωνό σκηνοθέτη Κρίστιαν Λούπα, δημιούργησε ένα ψυχεδελικής ατμόσφαιρας θέαμα, εκθέτοντας μια σειρά πυρηνικών ερωτημάτων σχετικά με την εμπορευματοποίηση της τέχνης, το ρόλο των μουσείων και των μεγάλων ιδρυμάτων, την πραγματικότητα και την αγωνία που βιώνουν οι σύγχρονοι καλλιτέχνες. Ακόμη και ο αναγραμματισμός στον τίτλο της παράστασης και στο όνομα του "Rothko” δεν είναι τυχαίος, αλλά πρόκειται για μια εσκεμμένη παραποίηση από τους δημιουργούς του έργου που αναφέρεται στην αληθινή ιστορία της πλαστογραφίας του πίνακα που πουλήθηκε στο αστρονομικό ποσό των 8,5 εκατομμυρίων δολαρίων. Ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα απάτης στην ιστορία της σύγχρονης τέχνης.

Rohtko
Πηνελόπη Γερασίμου©

Διαβάστε Επίσης

Από 8 έως 10 Μαρτίου ο "Rohtko” επιστρέφει με την ξεκάθαρη υπόσχεση πως όποιος το δει, δεν θα το ξεχάσει, όπως και τους πίνακες του Μαρκ Ρόθκο. Οι κριτικές από τον τύπο όπου έχει ήδη παρουσιαστεί η παράσταση είναι ενθουσιώδεις. Στη Γαλλία η Le Monde αναφέρει για τον Rohtko: "Ζωντανεύει απόλυτα την αλληλεπίδραση που δημιουργείται ανάμεσα σε μια παράσταση και το κοινό (ή ανάμεσα στην τέχνη και το κοινό). Αφήνουμε τον εαυτό μας να παγιδευτεί στη δίνη που εξαπολύεται", ενώ η Libération μιλά για "μια εντυπωσιακή σκηνοθεσία γεμάτη οπτικά και ηχητικά κόλπα". Στον πολωνικό Τύπο, η "Przegladbaltycki” κλείνει την κριτική της με τα εξής λόγια: "Αυτό το θέμα ανοίγει διάπλατα το βλέμμα σε περιπέτειες χαμένες στη λήθη. Ένας βαθύς και σκοτεινός προβληματισμός για την επιχειρηματική φύση της σύγχρονης τέχνης και μια δραματική ανάγνωση της φιγούρας του Ρόθκο, που αναλύονται ευανάγνωστα και εμπνευσμένα".

Rohtko
Πηνελόπη Γερασίμου©

Η παράσταση

Ένα κινέζικο εστιατόριο, με τα κρεμαστά φαναράκια και τους μάγειρες πάνω από τις κατσαρόλες με τα νουντλς, μια κατάλευκη γκαλερί της Νέας Υόρκης με νέον επιγραφές, το διπλό κρεβάτι με τα ανακατωμένα κλινοσκεπάσματα ενός καλλιτέχνη από τη Λετονία που έμελλε να αλλάξει την ιστορία της σύγχρονης τέχνης, οθόνες ύψους επτά μέτρων που ορθώνονται στην Κεντρική Σκηνή. Το σκηνικό αυτό, κάτι μεταξύ κινηματογραφικού πλατό και video art πρότζεκτ, υπό τους ήχους δυνατών ατμοσφαιρικών beats, θα καταληφθεί από διάσημους ζωγράφους και Κινέζους μάγειρες, γκαλερίστες, εμπόρους τέχνης και πλαστογράφους, μαικήνες της τέχνης και υπαλλήλους παράδοσης φαγητού. 

Μπορεί ένας πλαστός πίνακας να συγκινήσει; Ποια η σημασία του αυθεντικού στον καιρό των NFTs και του blockchain; Ποιος ορίζει την αξία της τέχνης; Πόσο ελεύθερος είναι ένας καλλιτέχνης; Τι είναι, τελικά, η τέχνη; Τι σημασία έχει η τέχνη –και η ζωή η ίδια– όταν πλέον υπάρχει η ψηφιακή πραγματικότητα; Τέτοια ερωτήματα διατρέχουν την τετράωρη παράσταση του Λούκας Ταρκόφσκι που παραθέτει μια επική, ιδιοφυή και πρωτότυπη ιστορία για τους ταραγμένους καιρούς μας.

Παίζουν οι ηθοποιοί Juris Bartkevičs, Kaspars Dumburs, Ērika Eglija-Grāvele, Yan Huang, Andrzej Jakubczyk, Rēzija Kalniņa, Katarzyna Osipuk, Artūrs Skrastiņš, Mārtiņš Upenieks, Vita Vārpiņa, Toms Veličko, Xiaochen Wang, σε κείμενο και δραματουργία της Anka Herbut.

Rohtko
Πηνελόπη Γερασίμου©

Διαβάστε Επίσης

Πότε θα ξαναδούμε παράσταση του Λούκας Τβαρκόφσκι στην Ελλάδα

Με τον διεθνή τύπο να παραληρεί, ο Tβαρκόφσκι επιστρέφει στην Ελλάδα για τη Στέγη δύο φορές σε τρεις μήνες αφού μετά τον "Rohtko” θα παρουσιάσει το "Respublika” που θα κάνει ελληνική πρεμιέρα τον Ιούνιο σε έναν χώρο-έκπληξη, εκτός Στέγης. Ένα εξάωρο rave party και ένα υβριδικό θέαμα-κατάσταση όπου techno μουσική, θέατρο, περφόρμανς, χορός, σινεμά, εικαστικές τέχνες και dj-set γίνονται ένα. Τίποτα με τον Τβαρκόφσκι δεν είναι όπως έχουμε συνηθίσει. Δεν κατατάσσεται, δεν περιγράφεται, ανατρέπει την έννοια του χρόνου κάνοντας την ώρα να μοιάζει με δεκάλεπτο, ξεπερνά κάθε προσδοκία.

Rohtko
Πηνελόπη Γερασίμου©

Η παράσταση είναι στα λετονικά και στα αγγλικά με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.

Στην παράσταση γίνεται χρήση στροβοσκοπικών φωτισμών (strobe lights). Επίσης κατά τη διάρκεια της και για τις ανάγκες του έργου, οι ηθοποιοί καπνίζουν επί σκηνής.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Rohtko

  • Performance
  • Διάρκεια: 235 '

Με αφετηρία τη διασημότερη υπόθεση απάτης στην ιστορία της τέχνης γύρω από την πώληση ενός πίνακα του πρωτοπόρου εξπρεσιονιστή ζωγράφου Μαρκ Ρόθκο, ο ανερχόμενος Πολωνός σκηνοθέτης δημιουργεί ένα συναρπαστικό multimedia υπερθέαμα για την πραγματική αξία της τέχνης στην εποχή των NFTs και τις διαφορετικές αντιλήψεις πάνω στην έννοια της αυθεντικότητας. Με τη συμπαραγωγή του λετονικού θεάτρου με το πολωνικό «TeatrOpole», που έχει ήδη σημειώσει εισπρακτική και καλλιτεχνική επιτυχία, μας συστήνεται ο Λούκας Τβαρκόφσκι. Το σκηνικό της παράστασης αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στα κρεμαστά φαναράκια και τους μάγειρες ενός κινέζικου εστιατορίου και σε μια κατάλευκη γκαλερί της Νέας Υόρκης με νέον επιγραφές, κάτι μεταξύ κινηματογραφικού πλατό και video art πρότζεκτ, υπό τους ήχους δυνατών ατμοσφαιρικών beats.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Χορός επί τρία για αυτή την εβδομάδα

Μία μαμά με την κόρη της, ένα γυναικείο ensemble κι ένα χορευτικό σύνολο με έναν μη χορευτή ανεβαίνουν τις επόμενες ημέρες σε τρεις σκηνές της πόλης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
23/05/2024

Φεστιβάλ Κολωνού: Ανοίγει η πλατφόρμα για το Open Call του φθινοπωρινού μας ραντεβού στην Αθήνα

Ξεκινά σε λίγες μέρες η περίοδος υποβολής καλλιτεχνικών προτάσεων θεάτρου, χορού και μουσικής για το φεστιβάλ που διοργανώνει ο Δήμος Αθηναίων στο θέατρο Κολωνού.

Ο "Κατά φαντασίαν ασθενής" περιοδεύει το καλοκαίρι σε σκηνοθεσία Αιμίλιου Χειλάκη και Μανώλη Δούνια

Το σκηνοθετικό δίδυμο συνεχίζει τη μελέτη του πάνω στον Γάλλο κωμωδιογράφο που φώτισε μοναδικά την ανθρώπινη ψυχοσύνθεση.

Τι θα πει η μάνα σου όταν δει το πτώμα σου

Γοητευτικές ιδέες κρύβονται πίσω από το πρωτοπαρουσιαζόμενο έργο που προέκυψε από τη Σχολή Πυροδότησης Θεατρικής Γραφής του θεάτρου Πορεία, όμως, κατά το ανέβασμά του αποδεικνύεται φτωχότερο των προσδοκιών που δημιουργεί. | Powered by Uber

Άτλας της δεκαετίας του 2000

Η εντεκαετία 2000-10 έρχεται στο προσκήνιο σε μια παράσταση που υιοθετεί τη φόρμα ενός τηλεοπτικού reality. Μια ωραία ιδέα και μερικές ωραίες σκηνές δεν καταφέρνουν να απογειώσουν, ωστόσο, μια δουλειά που έχει δραματουργικά όσο και σκηνικά ζητήματα. | Powered by Uber

Το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας κλείνει τα 30 και ανακοινώνει το φετινό του πρόγραμμα

Το "α" βρέθηκε στη συνέντευξη τύπου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, έμαθε τις δράσεις του φεστιβάλ (για τις οποίες έχει ανοίξει προπώληση) και σας λέει ποιες ξεχώρισε.