"Rohtko": Είδαμε το ψυχεδελικό multimedia θέαμα στη σκηνή της Στέγης

Τι κρατάμε από την πολυσυζητημένη παράσταση με την υπογραφή του πλέον ανερχόμενου Πολωνού σκηνοθέτη, Λούκας Τβαρκόφσκι.

Rohtko © Arturs Pavlovs

Παρόλο που η εισβολή κινηματογραφικών στοιχείων στο θέατρο και ειδικότερα το μοτίβο της ζωντανής κινηματογράφησης της σκηνικής δράσης αποτελούν πρακτικές που βλέπουμε όλο και συχνότερα από έλληνες και διεθνείς καλλιτέχνες, η αλήθεια είναι πως ο "Rohtko” του Πολωνού Λούκας Τβαρκόφσκι υπήρξε ένα επικής σύλληψης και εκτέλεσης δημιούργημα, που επαναπροσδιορίζει σε κάποιο βαθμό τι εννούμε σύζευξη θεάτρου και κινηματογράφου επί σκηνής. Στην πραγματικότητα, είναι δύσκολο να περιγραφεί αυτό το multimedia θέαμα που εκτυλίχθηκε σαν μια ιδιότυπη χορογραφία –καθοριστικότατος στάθηκε και ο ρόλος της μουσικής- όπου ήρθαν σε κοινό βηματισμό επί τρισήμιση ώρες το ανθρώπινο υλικό και η ψηφιακή τεχνολογία.

Rohtko
© Arturs Pavlovs

Η παράσταση που φιλοξενήθηκε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, σε συμπαραγωγή του λετονικού Dailes Teātris και του TeatrOpole της Πολωνίας, ξεκινάει από ένα πραγματικό γεγονός: την αποκάλυψη το 2011 πως η νεοϋορκέζικη γκαλερί Knoedler είχε πουλήσει (ανάμεσα σε άλλους) έναντι μυθικού ποσού έναν πλαστό πίνακα του Μαρκ Ρόθκο, ζωγραφισμένο από κάποιον Κινέζο. Το όνομα του εξπρεσιονιστή Λετονού ζωγράφου, που βρέθηκε στο επίκεντρο αλλά και σε αντιπαλότητα με το χρηματιστήριο της τέχνης, τιτλοφορεί την παράσταση, επί τούτου αναγραμματισμένο - κλείνοντας το μάτι στη συζήτηση περί αυθεντικού και αντίγραφου. Με αυτή την αφετηρία ο Τβαρκόβσκι δημιούργησε ένα ψυχεδελικής ατμόσφαιρας θέαμα, εκθέτοντας μια σειρά πυρηνικών ερωτημάτων σχετικά με την εμπορευματοποίηση της τέχνης, τη σχέση καπιταλισμού και τέχνης, τον ρόλο των μουσείων και των μεγάλων ιδρυμάτων, την καλλιτεχνική αγωνία, την πραγματικότητα που βιώνουν οι σύγχρονοι καλλιτέχνες, ενώ μετέφερε μάλιστα τη συζήτηση και στο πεδίο του θεάτρου.

Rohtko
© Arturs Pavlovs

Η δραματουργία της παράστασης ήταν μάλλον απλή, καθώς τα ερωτήματα και τα θέματα προς συζήτηση τέθηκαν με σαφήνεια, ενώ το κείμενο αποτύπωσε στο μεγαλύτερο μέρος του καθημερινές κουβέντες· κι αυτό μάλλον επειδή ο Τβαρκόφσκι επέλεξε ως βασικό εργαλείο όχι το λόγο αλλά αυτή την υβριδική σκηνική γλώσσα που δημιούργησε, δίνοντας χώρο εξίσου στις κάμερες και στους ηθοποιούς, καταφεύγοντας σε μια σειρά από δίπολα (θέατρο/κινηματογράφος, τέχνη/κέρδος, αναπαράσταση/ζωή), που αποτυπώθηκαν και στη διχοτόμηση της σκηνής σε δύο επίπεδα προκειμένου να φιλοξενηθούν οι παράλληλες δράσεις, αλλά και να προβληθεί στις οθόνες η ταυτόχρονη καταγραφή τους.

Rohtko
© Arturs Pavlovs

Διαβάστε Επίσης

Τεχνικοί, χειριστές της κάμερας και ηθοποιοί συνδιαλλέχτηκαν και δημιούργησαν από κοινού ένα πολυεπίπεδο, μελετημένο στη λεπτομέρεια και εκτελεσμένο με απίστευτη ακρίβεια αποτέλεσμα που δεν υπήρξε μόνο ένας τεχνικός και ερμηνευτικός άθλος, αλλά απεικόνισε στην ίδια του τη φόρμα την πολυδαίδαλη προβληματική του δημιουργού της. Επίσης, κι αυτό είναι ίσως το σημαντικότερο, αν και σε η παράσταση έδινε την αίσθηση κινηματογραφικού δημιουργήματος, στην πραγματικότητα δεν έχασε στιγμή τα ανθρωποκεντρικά χαρακτηριστικά της θεατρικής τέχνης. Γιατί ο "Rohtko" υπήρξε, πράγματι, μία απολύτως ανθρωποκεντρική δουλειά, παρά την τεχνολογική υπεροχή της, που έβαλε στο κέντρο του σύμπαντός της τον δημιουργό-καλλιτέχνη ανοίγοντας συζητήσεις για την σπουδαιότητα, την αναγκαιότητα και την ευθραυστότητα της τέχνης, ειδικά μέσα στα νέα δεδομένα που φέρνει η ταχέως μεταβαλλόμενη ψηφιακή εποχή.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Rohtko

  • Performance
  • Διάρκεια: 235 '

Με αφετηρία τη διασημότερη υπόθεση απάτης στην ιστορία της τέχνης γύρω από την πώληση ενός πίνακα του πρωτοπόρου εξπρεσιονιστή ζωγράφου Μαρκ Ρόθκο, ο ανερχόμενος Πολωνός σκηνοθέτης δημιουργεί ένα συναρπαστικό multimedia υπερθέαμα για την πραγματική αξία της τέχνης στην εποχή των NFTs και τις διαφορετικές αντιλήψεις πάνω στην έννοια της αυθεντικότητας. Με τη συμπαραγωγή του λετονικού θεάτρου με το πολωνικό «TeatrOpole», που έχει ήδη σημειώσει εισπρακτική και καλλιτεχνική επιτυχία, μας συστήνεται ο Λούκας Τβαρκόφσκι. Το σκηνικό της παράστασης αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στα κρεμαστά φαναράκια και τους μάγειρες ενός κινέζικου εστιατορίου και σε μια κατάλευκη γκαλερί της Νέας Υόρκης με νέον επιγραφές, κάτι μεταξύ κινηματογραφικού πλατό και video art πρότζεκτ, υπό τους ήχους δυνατών ατμοσφαιρικών beats.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Θεόδωρος Τερζόπουλος: "Η ζωή είναι μια παρένθεση μέσα στη μεγάλη επικράτεια του θανάτου"

Το θέατρο Άττις του Θεόδωρου Τερζόπουλου συμπληρώνει 40 χρόνια λειτουργίας και ανοίγεται σε νέους στοχασμούς. Διαβάστε όσα μας είπε ο κορυφαίος δημιουργός με αφορμή τις πολυαναμενόμενες παραστάσεις "Περιμένοντας τον Γκοντό" στη Στέγη (15-19/5) και "Ορέστεια" στην Επίδαυρο (12-13/7).

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/05/2024

Πέθανε η Άννα Παναγιωτοπούλου

Η πολυαγαπημένη ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber