Ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος μέσα από 5 εμβληματικούς ρόλους του

Ο σπουδαίος ηθοποιός που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή σφράγισε το ελληνικό θέατρο επί εξήντα χρόνια με πολλές σημαντικές ερμηνείες. Εμείς θυμόμαστε πέντε από αυτές.

O Γιώργος Μιχαλακόπουλος στον Ιανό

Με εξήντα χρόνια σταδιοδρομίας στο θέατρο, ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος ενσάρκωσε εκατοντάδες ρόλους από όλο το φάσμα του ρεπερτορίου: αριστοφανική κωμωδία, θέατρο του παραλόγου, Μπρεχτ, αμερικάνικο δράμα, Ίψεν, σύγχρονο ελληνικό και παγκόσμιο ρεπερτόριο, Μολιέρο, Σαίξπηρ κ.ά. Φοίτησε στο Θέατρο Τέχνης και στις παραστάσεις του Καρόλου Κουν έκανε τα πρώτα του θεατρικά βήματα. Ήταν μάλιστα ένας από τους ηθοποιούς που συμμετείχαν στους θρυλικούς "Όρνιθες", που παίχτηκαν το καλοκαίρι του 1962 στο Παρίσι. Ο πρώτος του ρόλος ήταν λίγους μήνες νωρίτερα, στο έργο του Μπρεχτ, "Η άνοδος του Αρτούρο Ούι": "Όπως διαβάζαμε το έργο, εγώ είχα ‘κελάρει’ το ρόλο ενός εισαγγελέα των SS και όλο ζητούσα από τον Κουν να τον παίξω, αλλά εκείνος με απέρριπτε. Μου την είχε δώσει, λοιπόν, και μια μέρα γυρίζω στο σπίτι, πάω στον κουρέα και του λέω ‘Ξύρισε με’. Με έκανε γουλί και την επόμενη που με βλέπει στο θέατρο ο Κουν μου λέει: ‘Πάρ’ τον βρε κερατά το ρόλο, αφού τόσο τον θέλεις!’", είχε δηλώσει χαρακτηριστικά σε συνέντευξή του στο "α".

Ρινόκερος Εθνικό Θέατρο Γιώργος Μιχαλακόπουλος
Ψηφιοποιημένο αρχείο Εθνικού Θεάτρου©
Στο ρόλο του Μπερανζέ, στο "Ρινόκερο" του Ιονέσκο

Ήδη από νωρίς όμως βγήκε στο ελεύθερο θέατρο, με συνεργασίες σε θιάσους όπως του Κώστα Μουσούρη, των Αλεξανδράκη-Γαληνέα-Κούρκουλου, της Ζωής Λάσκαρη, των Καρέζη-Καζάκου κ.ά., ενώ από το 1986 έως το 1997 εντάχθηκε στο δυναμικό του Εθνικού Θεάτρου, όπου πρωταγωνίστησε σε δεκαεφτά παραστάσεις έργων των Σαίξπηρ, Τσέχοφ, Ιονέσκο, Αριστοφάνη, Παύλου Μάτεσι, Μπρεχτ, Πιραντέλλο κ.ά. Στο Εθνικό επέστρεψε για μια ακόμη παράσταση το 2015, στο έργο του Ρόμπερτ Μπολτ, "Ο άνθρωπος για όλες τις εποχές", σε σκηνοθεσία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου (για την οποία τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο ανδρικής ερμηνείας στα βραβεία κοινού του "α").

Πέντε από τις ερμηνείες του που θα θυμόμαστε:

Μπερανζέ στο "Ρινόκερο" του Ιονέσκο (Εθνικό, 1997). Η εντεκάχρονη θητεία του Μιχαλακόπουλου στο κρατικό θέατρο κορυφώθηκε στο συνταρακτικό δράμα του Γαλλορουμάνου συγγραφέα, που μιλάει τόσο εύστοχα για το φαινόμενο της αγέλης που καταπίνει μια ολόκληρη κοινωνία. Σε σκηνοθεσία του Γιάννη Ιορδανίδη, ο Μιχαλακόπουλος έδωσε μία αξιομνημόνευτη ερμηνεία του Μπερανζέ, που αντιστέκεται στη "ρινοκερίτιδα" και παραμένει, πάση θυσία, άνθρωπος. Μαζί του ένας εξαίσιος θίασος, μεταξύ των οποίων οι Γιώργος Μοσχίδης, Θοδωρής Κατσαφάδος, Μελίνα Βαμβακά, Γιάννης Ροζάκης. (Στο Ψηφιοποιημένο Αρχείο του Θεάτρου μπορείτε να παρακολουθήσετε βίντεο από την παράσταση.)

Γουίλι Λόμαν στο "Θάνατο του εμποράκου" του Αρθ. Μίλερ (Βασιλάκου, 2002-03). Σε σκηνοθεσία της κόρης του Ιωάννας Μιχαλακοπούλου, ερμήνευσε συγκινητικά το ρόλο-σύμβολο της κατάρρευσης του αμερικάνικου ονείρου, επιβάλλοντας "έναν υποκριτικό ρυθμό αυξανόμενης ταχύτητας και έντασης που οδήγησε στο τελικό κρεσέντο", όπως γράφαμε και στην κριτική του "α". Δίπλα του η Έρση Μαλικένζου, ο Άλκης Κούρκουλος και ο Μιχάλης Μαρκάτης.

Κάθε Πέμπτη κύριε Γκρην Γιώργος Μιχαλακόπουλος
Με τον Τάσο Ιορδανίδη στο "Κάθε Πέμπτη κύριε Γκρην"

Μπόρκμαν στο "Τζον Γαβριήλ Μπόρκμαν" του Ίψεν (Άλμα, 2008). Σε δική του σκηνοθεσία, ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος ερμήνευσε τον ηττημένο ιψενικό ήρωα, που έρχεται αντιμέτωπος με το παρελθόν του και τις δύο γυναίκες που καθόρισαν τη ζωή και τις επιλογές του. Στο έργο που ο ίδιος είχε χαρακτηρίσει ως δείγμα "συγγραφικού φροντιστηρίου", ερμήνευσε τον "μασίφ", ακλόνητο ήρωα με έναν αξιοσημείωτο "πράο και μειλίχιο" τρόπο. Μαζί του στους ρόλους των δύο αδελφών η Φιλαρέτη Κομνηνού και η Κατερίνα Μαραγκού και στην πρώτη του θεατρική εμφάνιση ο Δημήτρης Πασσάς ως Έρχαρτ.

Κύριος Γκρην στο "Κάθε Πέμπτη κύριε Γκρην" του Τζεφ Μπάρον (Άνεσις, 2012-13). Ο Μιχαλακόπουλος επέστρεψε σε έναν ρόλο που είχε πρωτοερμηνεύσει το 2000 (συμπρωταγωνιστής του ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης), και πάλι σε δική του σκηνοθεσία. Η αφοπλιστική του παρουσία στο ρόλο του στριφνού ηλικιωμένου Εβραίου, που αναγκάζεται να μοιραστεί μια σειρά τακτικών συναντήσεων με έναν νεαρό άνδρα ύστερα από κάποιο ατύχημα, του χάρισε και τις δύο φορές το πρώτο βραβείο ανδρικής ερμηνείας στα θεατρικά βραβεία κοινού του "α" (ενώ η παράσταση του 2000 τιμήθηκε επίσης με τα 3α βραβεία καλύτερης παράστασης και καλύτερης σκηνοθεσίας). Για την επιστροφή του στο έργο, είχε δηλώσει στο "α": "Έχω ένα φορτίο δεκατεσσάρων χρόνων στην πλάτη μου και αυτό είναι πλούτος. Συζητώντας μάλιστα με τον πολύ νεότερο συμπρωταγωνιστή μου [Τάσος Ιορδανίδης], βλέπω αλλιώς τα πράγματα. Μέσα από κάθε κουβέντα είναι σαν να βγαίνει ξαφνικά ένα προβολάκι και να φωτίζει τα πράγματα που πρέπει να δεις. Αυτή είναι και η ομορφιά αυτής της δουλειάς".

Γιώργος Μιχαλακόπουλος Το τίμημα
Μαριλένα Αναστασιάδου©
Ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος στο "Τίμημα" του Αρθουρ Μίλερ

Σάλομον στο "Τίμημα" του Μίλερ (Ιλίσια, 2017-18). Έμελλε να είναι ο τελευταίος ρόλος της ζωής του, αυτός του Εβραίου παλαιοπώλη που επισκέπτεται δύο αποξενωμένα αδέρφια, προκειμένου να εκτιμήσει την περιουσία τους. Άλλη μια καθηλωτική ερμηνεία, μελετημένη σε κάθε λεπτομέρεια, για την οποία τιμήθηκε επίσης με το πρώτο βραβείο στα θεατρικά βραβεία κοινού του "α": "Η θεατρικότητα που αποπνέει από κάθε του κύτταρο, η άνεση και η δομημένη εκφραστικότητά του, η οργανική του σύνδεση με το σύνολο, όπως και ο τρόπος με τον οποίο χειρίζεται το 'αβαντάζ' του ρόλου του, είναι αφοπλιστικά", γράφαμε στην κριτική μας.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τελευταίες παραστάσεις για τον "Μπογιατζή" στο θέατρο Αυλαία

Η "κωμωδία για τρεις" του Ντόναλντ Τσέρτσιλ με τους Γιώργη Κοντοπόδη, Δανάη Καλοπήτα και Ιωάννα Μαρμάρου, κατεβάζει αυλαία.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/06/2024

Φεστιβάλ Αθηνών: τι κρύβεται πίσω από το "Looking for a Missing Employee" του Ραμπί Μρουέ;

Ο καταξιωμένος Λιβανέζος δημιουργός από το Kammerspiele του Μονάχου έρχεται για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, μετουσιώνοντας σε ένα συγκλονιστικό θεατρικό γεγονός την ανησυχητική αστυνομική υπόθεση της εξαφάνισης ενός δημοσίου υπαλλήλου του Υπουργείου Οικονομικών του Λιβάνου στη Βηρυτό το 1966.

"Respublika": Η rave δημοκρατία του Λούκας Τβαρκόβσκι

Rave party ή παράσταση; Mockumentary ή κινηματογραφική περφόρμανς; Μιλήσαμε με το σκηνοθέτη του "Respublika", αλλά και με τους Ιλειάνα Δημάδη και Κωνσταντίνο Τζάθα, επιμελητές Θεάτρου-Χορού της Στέγης, που του ανέθεσε την open air εκδοχή της παράστασης, για να ξεδιαλύνουμε όσα θα δούμε στο Terra Vibe Park από τις 13 έως τις 15/6.

Τι θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών την επόμενη εβδομάδα;

Μια επιστροφή στο Ηρώδειο, μία παράσταση με πρωτότυπες βιντεοπροβολές, ένα αφιέρωμα, μια χορογραφία και ένα έργο για το Πολυτεχνείο σάς περιμένουν την εβδομάδα 20-26/6.

"Ικέτιδες" με Κονιόρδου, Σάττι, Τσορτέκη στην Επίδαυρο φέτος το καλοκαίρι

Το Θέατρο Τέχνης "Κάρολος Κουν" και το Θέατρο του Νέου Κόσμου παρουσιάζουν την εμβληματική τραγωδία του Αισχύλου με τη σκηνοθετική υπογραφή της Μαριάννας Κάλμπαρη, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου αλλά και σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα.

Βιώσαμε την ποιητική της περφόρμανς "Θέλω να πάω σπίτι" του Θεάτρου στη Σάλα

Το "α" παρακολούθησε στον χώρο-σπίτι της Χρυσής Βιδαλάκη την παράσταση που σκηνοθετεί η Κατερίνα Κλειτσιώτη. Θέμα της η απώλεια μνήμης.

Φεστιβάλ Αθηνών: Με το "Exit above – after the tempest" επιστρέφει η Αν Τερέζα ντε Κεερσμάκερ στο Ηρώδειο

Από τις σημαντικότερες μορφές του σύγχρονου χορού διεθνώς, η εμβληματική δημιουργός έρχεται μαζί με την ομάδα της Rosas, παρουσιάζοντας μια εκρηκτική χορογραφία που συνδυάζει το βάδισμα με τα μπλουζ.