Αιμιλία Υψηλάντη: "Οι ήρωες δεν γεννιούνται, δημιουργούνται από τις περιστάσεις"

Η κυρία του θεάτρου μιλά στο “α” με αφορμή την "Σκιά του Μαρτ" του Στιγκ Ντάγκερμαν όπου πρωταγωνιστεί στη Μικρή Σκηνή του θεάτρου “Αργώ”, σε σκηνοθεσία της Χρύσας Καψούλη.

Αιμιλία Υψηλάντη Πάτροκλος Σκαφίδας©

Τι σας γοήτευσε στη "Σκιά του Μαρτ" του Στιγκ Ντάγκερμαν;
Με γοήτευσε το θέμα του έργου, το οποίο παρόλο που αφηγείται μια ιστορία η οποία εκτυλίσσεται στη λήξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, δεν είναι απλώς σύγχρονο αλλά θέτει πολύ σοβαρούς προβληματισμούς για το πως πρέπει να δούμε μια μελλοντική κοινωνία. Πιο συγκεκριμένα, θέτει ερωτήματα όσον αφορά τα πρότυπα που θέτει μια οικογένεια για τα παιδιά της, αλλά και μια κοινωνία για τις νεότερες γενιές, τα οποία όσο χρήσιμα και να είναι μπορεί να έχουν πολύ δυσμενείς συνέπειες γι’ αυτούς που δεν μπορούν, λόγω διάφορων αδυναμιών, να τα ακολουθήσουν. Ο πρωταγωνιστής του έργου το λέει ξεκάθαρα: "Πρέπει λοιπόν να μιλάμε πάντα για δύναμη και ομορφιά;". 

Ήταν δική σας η επιλογή του έργου;
Ναι η επιλογή του έργου ήταν δική μου. Προσπαθώ να έχω ένα ρεπερτόριο από καλά θεατρικά έργα στα οποία να έχω και κάποιο ρόλο.

Σκιά του Μαρτ
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Πείτε μας δύο λόγια για το ρόλο της Αγγέλικα που ερμηνεύετε στην παράσταση.
Η Αγγέλικα είναι μία μάνα που έχει δύο γιούς. Ο ένας σκοτώθηκε πολεμώντας τον εχθρό, παίρνοντας μέρος στην αντίσταση. Ο άλλος δεν θέλησε να πολεμήσει γιατί φοβόταν. Παρακολούθησε τον πόλεμο πίσω από το παράθυρο του σπιτιού του. Η Αγγέλικα ήθελε και για τα δυο της παιδιά το καλύτερο, να είναι ωραίοι, γενναίοι, επιτυχημένοι. Αγαπάει και τα δυο της παιδιά, τον πεθαμένο όμως που είναι πια ήρωας και του έχουν στήσει και μνημείο τον θαυμάζει, ενώ τον μικρότερο, τον λυπάται και προσπαθεί να τον προφυλάξει από τις πικρίες μιας φυσιολογικής ζωής, χωρίς να αντιλαμβάνεται ότι τον ακυρώνει σαν γιο αλλά και σαν άντρα. 

Συνεργάζεστε ξανά με τη σκηνοθέτιδα Χρύσα Καψούλη μετά την "Κυρία Κλάιν”. Έχετε βρει έναν κοινό κώδικα επικοινωνίας;
Είναι καλό να συνεργάζεται κανείς με καλλιτεχνικούς συντελεστές που τους γνωρίζει, όχι μόνο σαν ανθρώπους, αλλά και σαν συνεργάτες. Όπως το ίδιο καλό είναι να τολμάει κανείς και καινούργιες συνεργασίες με καλλιτέχνες με τους οποίους δεν έχει ξαναδουλέψει. Προφανώς όταν συνεχίζεται μία συνεργασία κάποια πολύ σημαντικά θετικά στοιχεία έχουν αμοιβαία εκτιμηθεί. 

Η σκιά του Μαρτ
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Πώς διαπραγματεύεται ο συγγραφέας το δίπολο γενναιότητα-δειλία στο έργο;
Η σκέψη του Ντάγκερμαν είναι κατά την άποψη μου πολύ προχωρημένη. Στην πραγματικότητα γνωρίζουμε όλοι ότι δεν γεννιέται κάποιος γενναίος, έτοιμος να πολεμήσει τον εχθρό. Οι ήρωες δεν γεννιούνται, δημιουργούνται από τις περιστάσεις. Ο άνθρωπος από τη φύση του φοβάται σε ένα πόλεμο. Το ερώτημα που βάζει ο συγγραφέας είναι το κατά πόσο πρέπει να εξοστρακίσουμε από την κοινωνία αυτόν που δεν μετέχει στον πόλεμο από φόβο και αν αυτός ο άνθρωπος δεν έχει τα ίδια δικαιώματα στη ζωή και στο μερίδιο της ευτυχίας που αναλογεί στον καθένα.

"Πιστεύω ότι σήμερα ο μεγαλύτερος κίνδυνος και η αιτία αυτής της "ουδετερότητας” είναι οι ανοίκειες επιθέσεις που δέχεται όποιος εκφράσει μία γνώμη αντίθετη με το ρεύμα της λεγόμενης "κοινής γνώμης”. Επιθέσεις που πολλές φορές φτάνουν ως την ύβρη. Αυτός είναι ένας σοβαρός κίνδυνος για τη δημοκρατία".

Πιστεύετε ότι μπορεί κανείς να ξεφύγει από τη σχέση εξάρτησης με τους γονείς;
Τους γονείς μας τους φέρουμε μέσα μας. Αυτή τη σχέση που εν πολλοίς είναι και εξαρτητική πρέπει σαν ενήλικες να τη διαχειριστούμε έτσι ώστε να μετατραπεί σε κατανόηση, έγνοια και αγάπη. Γιατί οι γονείς θέλουν πάντα το καλύτερο για τα παιδιά τους.

Είναι κατά τη γνώμη σας η πολιτική απραξία και η στάση ουδετερότητας απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας ο μεγαλύτερος κίνδυνος που έχουμε να αντιμετωπίσουμε σήμερα ως κοινωνία;
Δεν πιστεύω ότι υπάρχει πολιτική απραξία και στάση ουδετερότητας. Αν οι άνθρωποι δεν εκδηλώνονται και δεν ενεργούν ως πολιτικά όντα στην καθημερινή τους ζωή, θα υπάρχει κάποιος λόγος. Πιστεύω ότι σήμερα ο μεγαλύτερος κίνδυνος και η αιτία αυτής της "ουδετερότητας” είναι οι ανοίκειες επιθέσεις που δέχεται όποιος εκφράσει μία γνώμη αντίθετη με το ρεύμα της λεγόμενης "κοινής γνώμης”. Επιθέσεις που πολλές φορές φτάνουν ως την ύβρη. Αυτός είναι ένας σοβαρός κίνδυνος για τη δημοκρατία.

Έχει δοθεί πια ουσιαστικό βήμα στις γυναίκες στο χώρο του θεάτρου;
Οι γυναίκες ανέκαθεν έπαιζαν κυρίαρχο ρόλο στο ελληνικό θέατρο. Είχαν δικούς τους θιάσους, καθόριζαν δηλαδή το καλλιτεχνικό προϊόν. Στο θέατρο στον τομέα της χορογραφίας κυριαρχούν οι γυναίκες και έχουν επίσης μια πολύ σοβαρή θέση στο χώρο της σκηνογραφίας, της ενδυματολογίας, του σχεδιασμού φωτισμών και της μετάφρασης των θεατρικών έργων. Είναι σημαντικό ότι στο χώρο της σκηνοθεσίας όπου πραγματικά δεν είχαμε γυναίκες σκηνοθέτιδες, σήμερα έχουμε έναν ικανό αριθμό. 

Ποια είναι τα επόμενά σας σχέδια;
Να συνεχίσω την παράσταση "Η σκιά του Μαρτ” στο ξεκίνημα της νέας θεατρικής περιόδου από τον Οκτώβριο και βήμα βήμα, μετρώντας και τις αντοχές μου, να προετοιμάσω την επόμενη παράσταση την οποία θα μου επιτρέψετε να μην αποκαλύψω.

Προπώληση εισιτηρίων μέσω viva.gr

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
25/04/2024

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".