H Άννα Κοκκίνου για τον δικό της "Αφανισμό" και τον Τόμας Μπέρνχαρντ

Το κίνητρο, ο τόπος και ο χρόνος είναι σημαντικοί παράμετροι στην εργογραφία του Τόμας Μπέρνχαρντ. Η Άννα Κοκκίνου, σκηνοθετεί και ερμηνεύει το τελευταίο μυθιστόρημα του, τον "Αφανισμό" και μας δίνει τρία σημαντικά tips με αφορμή την παράσταση που παίζεται στο θέατρο Σφενδόνη.

Αφανισμός

Ο Βασίλης Τομανάς έκανε τη μετάφραση και οι Μαρία Στεφανοπούλου, Νίκος Φλέσσας, Άννα Κοκκίνου ανέλαβαν τη δραματουργία στη θεατρική μεταφορά του "Αφανισμού" του τελευταίου μυθιστορήματος του Τόμας Μπέρνχαρντ που παίζεται στο θέατρο Σφενδόνη. Η Άννα Κοκκίνου υπογράφει και τη σκηνοθεσία της παράστασης, ενώ ερμηνεύει τον πρωταγωνιστικό ρόλο έχοντας δίπλα της, τον Τάσο Κωλέτση. Στην πολυετή και επιτυχημένη πορεία της είναι η δεύτερη φορά που συναντά τον αυστριακό λογοτέχνη στη θεατρική σκηνή. Το 2012, πρωταγωνίστησε στο "Ρίττερ, Ντένε, Φος" με τους Δημήτρη Καταλειφό και Ράνια Οικονομίδου, πάλι στο Σφενδόνη. Άραγε τι έλκει την Άννα Κόκκινου στον μεγάλης πνοής αυστριακό συγγραφέα, ποια θέματα έχει στο επίκεντρο ο "Αφανισμός" και ποια είναι η βαθύτερη σχέση του Τόμας Μπέρνχαρντ με τον τόπο στον οποίο αναφέρεται το έργο;  Ρωτήσαμε την Άννα Κοκκίνου κι εκείνη μας απάντησε: 

Η συνάντηση με τον Τόμας Μπέρνχαρντ

"Είμαι μπορώ να πω μανιώδης Μπερνχαρντική. Αν θέλω να πω μερικά από τα χαρακτηριστικά του που με έλκουν αυτά είναι: Η πυρετόδικη λειτουργία της σκέψης του που κινητοποιεί και του αναγνώστη, τη δική μου- τα θέματά του που είναι τα στοιχειώδη της ανθρώπινης ύπαρξης και ο αυτοσαρκαστικός τρόπος που τα παρουσιάζει, σαν αρχετυπική ολοζώντανη τοιχογραφία της ανθρώπινης κατάστασης- η γλώσσα του με την αποκαλυπτική μουσική ακρίβειά της. Νιώθω πιο ζωντανό τον εαυτό μου μετά τη συναναστροφή μου μαζί του".

Τα θέματα που βάζει στο στόχαστρο ο "Αφανισμός"

"Ο "Αφανισμός" είναι το τελευταίο μυθιστόρημα του Μπέρνχαρντ-θεωρείται η πνευματική του διαθήκη- ασχολείται με τρόπο οριστικό με το σύνολο των θεμάτων που έχει καταπιαστεί και σε άλλα έργα του: την αποτυχία όλων των θεσμών και δομών που υποτίθεται πως μας ενώνουν- οικογένεια, εκπαίδευση, χώρα, επιστήμη, γλώσσα, πολιτισμός και ο ίδιος ο άνθρωπος. Το κεντρικό πρόσωπο, ο αφηγητής που καταπιάνεται με αυτά τα ζητήματα είναι ένας εμμονικός, ακραία αυτοσαρκαστικός, γεμάτος αντιφάσεις, μοναχικός άνθρωπος".

Η αναφορά στη Ρώμη λειτουργεί ως μια αναφορά στην ελαφρότητα, σε σχέση με το γερμανικό βάρος;

"Ναι συμβαίνει αυτό με την ελαφράδα- αν και θα έλεγα καλύτερα πως η διαφορά του ιταλικού από το γερμανικό- κατ’ αυτόν είναι απόλυτα στοχευμένη: Η άνεση, η ευκολία, η απεραντοσύνη της ιταλικής είναι σαν ένα παιδί που μεγάλωσε ελεύθερο σε εύπορο κι ευτυχισμένο σπίτι, ενώ η γερμανική γλώσσα, μοιάζει με πάμφτωχο πλάσμα που καταπιέστηκε, ξυλοκοπήθηκε κι έμεινε στη ζωή του απαίδευτο κι απνευμάτιστο. Υπάρχει όμως κι άλλος ένας σημαντικός λόγος που υπάρχει η Ρώμη στον Αφανισμό. Εκεί έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής της η μεγάλη αυστριακή ποιήτρια Ingeborg Bachmann που ήταν μέντοράς του- που τους συνέδεαν οι ίδιες ιδεολογικές σκέψεις και αγωνίες για ζωτικά ζητήματα. Είναι η Μαρία του Αφανισμού, η Bachmann".

Περισσότερες πληροφορίες

Αφανισμός

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 120 '

Ο συγγραφέας καταθέτει την ολοκληρωτική του αμφισβήτηση απέναντι στη φιλοσοφία της σύγχρονης ζωής, με αφορμή τον τριπλό θάνατο σε αυτοκινητικό δυστύχημα των γονιών και του αδερφού του ήρωα.

Σφενδόνη

Μακρή 4

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Updated | Πέντε θέατρα αποχαιρετούν έξι παραστάσεις

Έργα μερικών από τους καλύτερους Έλληνες συγγραφείς (Ρέππας-Παπαθανασίου, Άκης Δήμου, Γιάννης Τσίρος), ένα του Φλομπέρ αλλά και μία διαδραστική κωμωδία κατεβάζουν αυλαία την Κυριακή των Βαΐων.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
23/04/2024

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Ελλάδα και Τουρκία ανεβάζουν από κοινού την ερωτική τραγωδία του Σαίξπηρ

Μια μεγάλη διεθνής συμπαραγωγή μεταξύ του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών ετοιμάζεται αυτή την περίοδο πάνω σε ένα από τα σπουδαιότερα κλασικά κείμενα της παγκόσμιας δραματουργίας.

"Ένας εχθρός του λαού": Η Γεωργία Μαυραγάνη σκηνοθετεί Ίψεν

Το θέατρο Ρεκτιφιέ υποδέχεται τη νέα δουλειά της σκηνοθέτριας πάνω σε ένα έργο πολιτικό, όπου ένας γιατρός που αμφισβητεί την πλειοψηφία αποκηρύσσεται ως "εχθρός του λαού".

Θέατρο Σταθμός: Συνεχίζει με φόρα και το Μάιο

Συνεχίζουν την επιτυχημένη πορεία τους και μετά τις διακοπές του Πάσχα τέσσερις παραγωγές, ενώ το θέατρο φιλοξενεί επίσης μία σημαντική παράσταση της περιφέρειας.

Studio new star art cinema: Αυτές είναι οι τελευταίες παραστάσεις της θεατρικής σκηνής του Δήμου Αβδελιώδη

Ένα έργο στα αρχαία ελληνικά και μία σύνθεση διηγημάτων του Παπαδιαμάντη είναι οι δύο παραγωγές του χώρου οι οποίες κατεβάζουν σύντομα αυλαία.

Η Άννα Κοκκίνου διαβάζει Βιζυηνό στις τελευταίες Παραβάσεις της σεζόν στο ΚΠΙΣΝ

Η σειρά θεατρικών αναλογίων του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα "Σταύρος Νιάρχος" ολοκληρώνεται με τη σκηνική ανάγνωση του έργου - ύμνος του Γεώργιου Βιζυηνού στον άνθρωπο και τη φιλία.