Έκτορας Λυγίζος: "Στον σύγχρονο κόσμο έχει συντελεστεί μια παραβίαση του ρυθμού σε όλα τα επίπεδα"

Κλειώ Μπομπότη

Τι υπερίσχυσε στην απόφαση σου να παίξεις στη "Νύχτα της κουκουβάγιας" στην παράσταση της ομάδας Elephas tiliensis;
Ήταν αποτέλεσμα πολλών παραγόντων. Η χαρά να δουλεύω ενίοτε μόνο ως ηθοποιός χωρίς να έχω και την ευθύνη της σκηνοθεσίας. Σίγουρα, ότι πρόκειται για έργο του Γιώργου Διαλεγμένου και μάλιστα για το συγκεκριμένο, που μου φαίνεται πολύ συγκινητικό και αστείο. Ο ρόλος του Ίωνα που είναι απόλαυση να τον εξερευνάς. Και βέβαια, οι προηγούμενες παραστάσεις του Δημήτρη Αγαρτζίδη και της Δέσποινας Αναστάσογλου, αφού συνδυάζουν θέατρο, μουσική και περφόρμανς με τρόπο ενδιαφέροντα για τον ηθοποιό.

Τι συμβαίνει στη "Νύχτα της κουκουβάγιας"; 
Ένας ηλικιωμένος που εργάζεται σε ένα νεκροταφείο, κατά τη διάρκεια ενός έντονου τηλεφωνήματος με έναν "πελάτη", παθαίνει καρδιακή προσβολή και, καθώς ψυχορραγεί, ξαναζεί τον κρυφό ερωτικό δεσμό με μια κοπέλα που αυτοκτόνησε εξαιτίας του. Κι όλ’ αυτά, γραμμένα με κυνικό σαρκασμό αλλά και βαθύ ρομαντισμό.

Η κουκουβάγια, το μυθικό νυχτοπούλι, χρησιμοποιείται συμβολικά από τον Διαλεγμένο στον τίτλο του έργου;
Όπως λέει κάποια στιγμή ο Ίωνας: "Έχω πεθάνει και τα μάτια μου είναι ανοιχτά". Σίγουρα η κουκουβάγια είναι στον τίτλο για να σηματοδοτήσει μια βασανιστική νύχτα αγρύπνιας. Δεν ξέρω, εάν ο ήρωας βγαίνει πιο σοφός στο τέλος. Ξέρω όμως πως ο τίτλος, πέρα από τον συμβολισμό του, κουβαλάει κάτι αφοπλιστικά απλό, αλλά και δυσερμήνευτο, όπως ορισμένοι πολύ κυριολεκτικοί τίτλοι έργων ζωγραφικής.

Οι σκηνοθέτες της παράστασης τοποθετούν τη δράση σ’ ένα πραγματικό ή σε ένα φανταστικό κόσμο; 
Η συνθήκη που έχουν θέσει ξεκινά από ένα πολύ πραγματικό "εδώ και τώρα" με διάσπαρτα στοιχεία παραλόγου, που πολύ σταδιακά και ύπουλα μετατρέπεται σε εφιάλτη. Κι αυτό είναι το στοίχημα για όλους μας: να δημιουργήσουμε αυτόν τον φανταστικό κόσμο χωρίς να χάσουμε ποτέ την επαφή με το "εδώ και τώρα" που υποβάλλει ο χώρος και η κοντινή σχέση με τους θεατές.

Το έργο του Γιώργου Διαλεγμένου είναι ένα αμφίσημο και αμφίρροπο "παιχνίδι", με θέμα τη ζωή και το θάνατο και μας βάζει σε ένα φιλοσοφικό μονοπάτι σε σχέση με το επέκεινα. Εσύ τι πιστεύεις ότι υπάρχει μετά το θάνατο του ανθρώπου;
Δεν πιστεύω ότι υπάρχει κάτι, και σίγουρα όχι με τη συνείδηση που έχουμε όσο είμαστε ζωντανοί. Και τολμώ να πω, ότι δεν θα ήθελα να διαψευστώ.

Η νύχτα της κουκουβάγιας
Επικοινωνώντας με την ουσία του έργου κατέληξες σε κάποια συμπεράσματα για την κοινωνία και για τις σχέσεις;
Είναι πολύ νωρίς για συμπεράσματα. Συνήθως αυτά προκύπτουν αρκετό καιρό, αφού ολοκληρωθεί μια δουλειά. Θα έλεγα μάλλον πως η επαφή μου με το έργο και το πρόσωπο του Ίωνα με έχει βάλει σε διαδικασία να ψάξω τον βαθύ μας τρόμο απέναντι σε κάθε μορφή τέλους, είτε πρόκειται για μια σχέση είτε πρόκειται για την ίδια μας τη ζωή. Τον φόβο μη χάσουμε την αίσθηση ή την ψευδαίσθηση ασφάλειας που μας προσφέρουν άλλοι άνθρωποι ή το γεγονός ότι ακόμα αναπνέουμε.

Σήμερα υπάρχει μια παράλογη κούρσα που μας κάνει να παραμελούμε τον εσωτερικό μας κόσμο, το πνεύμα και τις σχέσεις;
Σίγουρα. Ναι, πιστεύω πως στον σύγχρονο κόσμο έχει συντελεστεί μια παραβίαση του ρυθμού σε όλα τα επίπεδα. Η αντίληψή μας δεν προλαβαίνει να χωνέψει τις αλλαγές. Το σώμα μας δεν προλαβαίνει να βιώσει όλα τα γεγονότα. Δεν ξέρω σε τι βαθμό μπορούμε να επηρεάσουμε αυτή την παραβίαση ρυθμού και να την αναστρέψουμε. Φαντάζομαι ότι αυτές οι διαδικασίες, επειδή είναι συλλογικές, χρειάζονται πολύ χρόνο για να αφομοιωθούν και να εφαρμοστούν.

Η Νύχτα της Κουκουβάγιας
Πιστεύεις πως όσα ζούμε είναι όλα μάταια εκτός από την αγάπη;
Δεν ξέρω. Προσπαθώ να ζω όλες τις καταστάσεις, ακόμα και τις πιο ανιαρές ή τις πιο βασανιστικές, στην "πραγματική" τους διάσταση, χωρίς να παίρνω θέση ποιες είναι μάταιες και ποιες όχι. Σίγουρα η αγάπη δίνει μια σπάνια αίσθηση πληρότητας και σκοπού, αλλά δε θα έφτανα στο σημείο να ακυρώσω όλη την υπόλοιπη ζωή.

Υπάρχει κάποιο αγωνιώδες ερώτημα που σε βασανίζει;
Θα έλεγα ότι ο χρόνος είναι κάτι που με ξεπερνάει και με βάζει συχνά σε μια αγωνιώδη αναρώτηση για την ιδανική αξιοποίησή του. Αλλά και πάλι, προσπαθώ να παραμένω ψύχραιμος και να απολαμβάνω τόσο τις γεμάτες στιγμές όσο και τις φαινομενικά άδειες.

Τι θεωρείς σήμερα επαναστατική στάση;
Να διεκδικείς να βρίσκεσαι σε χώρους και σε καταστάσεις που σου βγάζουν στοιχειωδώς νόημα. Κι όταν τυχαίνει να μη βρίσκεσαι να μην το εκφράζεις με βίαιο τρόπο.

Ποια ευχή κάνεις για το μέλλον;
Να εκτονωθεί η τρομακτική ένταση που έχει προκληθεί σε όλα τα επίπεδα με τον πιο λογικό και ανώδυνο τρόπο.

Ποια είναι η επόμενη παραγωγή στην οποία θα σε δούμε σκηνοθετικά ή ερμηνευτικά;
Θα πάρω μέρος ως ηθοποιός σε μια παράσταση στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών που θα ανακοινωθεί σύντομα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ink": Που θα βρείτε το βιβλίο του Δημήτρη Παπαϊωάννου με αφορμή την παράσταση

"Sketches from life" είναι ο τίτλος της πρώτης έκδοσης του βιβλίου με τα σχέδια του διεθνούς φήμης δημιουργού, για το φως και το σκοτάδι του σώματος, αυτή τη φορά με την ιδιότητα του ζωγράφου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/04/2024

Άνοιξε η πλατφόρμα για την υποβολή καλλιτεχνικών προτάσεων στα φεστιβάλ του Δήμου Αθηναίων

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων των φεστιβάλ θα επιμεληθεί ο ΟΠΑΝΔΑ και θα περιλαμβάνει συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, χορό και αφιερώματα, αναδεικνύοντας τις ιδιαιτερότητες επτά δημοτικών κοινοτήτων της Αθήνας.

Οι θεατρικές πρεμιέρες της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε πέντε παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία την εβδομάδα 18 έως 24/4 και ξεχωρίζουν.

Updated | Ίσα που προλαβαίνεις αυτές τις 24 θεατρικές παραστάσεις

Συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε έργα για κάθε γούστο που κατεβάζουν αυλαία την εβδομάδα 18 έως 24 Απριλίου.

Το πολυταξιδεμένο "Lemon" γιορτάζει 6 χρόνια στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Στην Κεντρική Σκηνή του ΔΘΠ παρουσιάζεται η πρωτότυπη, χειροποίητη παράσταση για την απίστευτη ιστορία του πιανίστα 1900 που έχουν παρακολουθήσει μέχρι σήμερα περισσότεροι από 16.000 θεατές, σε μια ξεχωριστή βραδιά που θα ολοκληρωθεί με ένα ατμοσφαιρικό live από τον καταξιωμένο Σταύρο Λάντσια.

Generation lost

Η "χαμένη γενιά" των millennials διεκδικεί τη φωνή της σε ένα θεατρικό έργο που στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό σε δικές τους μαρτυρίες. Ανεβαίνει στη σκηνή με δόσεις αυτοαναφορικότητας και φλυαρίας, όχι όμως χωρίς θέρμη και ταλέντο.

Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος

Μια συναρπαστική ερμηνεία από τον Αργύρη Ξάφη σε ένα ενδιαφέρον σύγχρονο έργο, που με τη μορφή πολυπρόσωπης αφήγησης, προσεγγίζει ζητήματα ομοφοβίας, βίας και ενοχής μιας κλειστής κοινωνίας.