Οδηγός Θεάτρου

Κριτικές Παραστάσεων Παίζουν Σήμερα Έρχονται Ποιος παίζει που Αθηνόραμα club Προπωλήσεις

Αντονέν Αρτό: O ρομαντικός "παράφρονας" του σύγχρονου θεάτρου

Είναι γνωστός κυρίως στους εξειδικευμένους μελετητές, κι όμως εμπνέει ήδη το τρίτο θεατρικό έργο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη. Μετά την «Οικογένεια Τσέντσι» και το «Αρτώ / Βαν Γκογκ, avec un pistolet», έρχεται το «Κόκαλο» στο Θέατρο Τέχνης. Ποιος ήταν, όμως, αυτός ο φλογερός οραματιστής του θεάτρου;

Προσοχή! Επικοινωνήστε με το θέατρο της επιλογής σας πριν από την έξοδό σας, διότι αρκετές παραστάσεις αναβάλλονται λόγω κρουσμάτων.
Κόκκαλο

Ποιος είναι ο Γάλλος φλογερός οραματιστής του θεάτρου, που παραλλήλισε το θέατρο με την πανούκλα, επισημαίνοντας πως η θεατρική τέχνη έχει τη δύναμη να "προσβάλλει" τη σκέψη ενός ανθρώπου και από εκεί να επιφέρει αλλαγές στο σώμα ολόκληρης της κοινωνίας; Στη σύντομη, επώδυνη ζωή του ο Αρτό (1896-1948) δεν κατάφερε να εφαρμόσει τα οράματά του, όμως το αποτύπωμά του, όπως το περιέγραψε στο μανιφέστο "Το θέατρο και το είδωλό του", επηρέασε τη θεατρική πρωτοπορία της εποχής του και οι "αρχές" που διατύπωσε ανιχνεύονται μέχρι σήμερα. Φιλάσθενος, εξαρτημένος από τα οπιούχα φάρμακα και με τον χαρακτηρισμό του παράφρονα να τον ακολουθεί λόγω των νευρικών κλονισμών που τον βασάνιζαν, ο Αρτό ενσάρκωσε στην ίδια του την ύπαρξη την αγωνία για ένα θέατρο που θα υπερβαίνει το παραστατικό γεγονός και θα ταυτίζεται με τη λυτρωτική διαδικασία της αυτογνωσίας. Ανένταχτος ακόμη και στα πιο ριζοσπαστικά ρεύματα της εποχής, ακολουθεί για λίγο τον κύκλο των σουρεαλιστών, αλλά τον εγκαταλείπει σύντομα. Μέσα του καίει η επιθυμία της ριζικής αναμόρφωσης του δυτικού θεάτρου: οραματίζεται τη συντριβή του λογοκεντρικού χαρακτήρα του και την ανασύσταση ενός θεάτρου που θα βασίζεται στη δύναμη της εικαστικής γλώσσας και των συμβόλων και θα απευθύνεται στις σκοτεινές και συχνά βίαιες πτυχές του ανθρώπινου υποσυνείδητου.

Κόκκαλο
Κική Παπαδοπούλου©

Ποιος είπε ότι το θέατρο χρειάζεται να εξυπηρετεί το σκοπό της ψυχολογικής ανάλυσης, αναρωτιέται ο Αρτό και κάνει λόγο για ένα "θέατρο της σκληρότητας", άμεσο και βίαιο, που θα δημιουργεί στους θεατές την αίσθηση του σοκ. Στη μοναδική παράσταση που σκηνοθέτησε ("Οι Τσέντσι", 1935), η σκηνή κατακλυζόταν από υπερμεγέθη αντικείμενα, βίαιες εναλλαγές στους φωτισμούς, εκκωφαντικούς και διαπεραστικούς ήχους. Μπορεί οι αρχές του να παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ανεφάρμοστες, όμως διατυπώσεις όπως "απόλυτα κωδικοποιημένη υποκριτική που δίνει την αίσθηση της χορογραφίας", "απουσία προϋπάρχοντος έργου και ταυτόχρονη γέννηση κειμένου και παράστασης", "διάχυση της δράσης σε κάθε σημείο της αίθουσας" χαρακτηρίζουν μέχρι σήμερα το θέατρο της πρωτοπορίας. Αυτό το πρόσωπο, που διατύπωσε την πεποίθηση ότι "αν το θέατρο θέλει να μας ξαναγίνει αναγκαίο, πρέπει να μας δώσει τα στοιχεία που υπάρχουν στον έρωτα, στο έγκλημα, στον πόλεμο ή στην τρέλα", φέρνει στο προσκήνιο το "Κόκαλο", που θα σκηνοθετήσει η Ιόλη Ανδρεάδη (από 28/2, Θέατρο Τέχνης-Υπόγειο). Στην ερμηνεία ο Γεράσιμος Γεννατάς, με τη ζωντανή συμβολή του μουσικού-περφόρμερ Γιώργου Παλαμιώτη, σκηνογραφία της Δήμητρας Λιάκουρα και φωτισμούς του Σάκη Μπιρμπίλη.

Περισσότερες πληροφορίες

Κόκκαλο

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 100 '

Ο Γ. Γεννατάς ενσαρκώνει με πάθος τον σπουδαίο Γάλλο στοχαστή Αντονέν Αρτό, έχοντας ως κύρια μέσα τη φωνή και το σώμα, με τη ζωντανή συμβολή του μουσικού-περφόρμερ Γ. Παλαμιώτη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξι θεατρικές ομάδες στο Φεστιβάλ Κωμωδίας του Vault

Θεατρικές ομάδες που δημιουργήθηκαν μέσα από τα εργαστήρια του Vault, τη σεζόν 2021-22, θα παρουσιάσουν έξι διαφορετικές κωμωδίες στο θέατρο του Βοτανικού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
27/05/2022

Η Ζωή Ξανθοπούλου γράφει για την εμπειρία των "Βακχών" σε ολλανδικό θέατρο

Η Ζωή Ξανθοπούλου μοιράζεται σκέψεις και εμπειρίες για τις"Bacchae Underworld" (Οι Βάκχες του Ευριπίδη) που έφεραν κοντά καλλιτέχνες από διαφορετικές χώρες και γλώσσες έκφρασης και παίχτηκαν στο STET The English Theatre της Χάγης.

Οι "Τρομεροί γονείς" στο Radar συνεχίζονται μέχρι τον Ιούνιο

Δεύτερη παράταση μετράει η παράσταση της Αναστασίας Παπαστάθη που μεταφέρει το έργο του Ζαν Κοκτό από το Παρίσι του 1938 στην Αθήνα του σήμερα.

Updated | Η Ρηνιώ Κυριαζή παρουσιάζει την "Αντιγόνη, μετέωρη"

Τη σύνδεση του κλασικού με το σύγχρονο επιδιώκει η ταλαντούχα Ρηνιώ Κυριαζή μέσα από την παράσταση "Αντιγόνη, μετέωρη" που θα παιχτεί στο Σφενδόνη.

Οι πρεμιέρες της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 26/5 έως 1/6 και ξεχωρίζουν.

O Χρήστος Χατζηπαναγιώτης σε έργα του Ιάκωβου Καμπανέλλη

Δυο μονόπρακτα του Ιάκωβου Καμπανέλλη σκηνοθετεί ο Μάνος Καρατζογιάννης κάτω από τον τίτλο "Αυτός, το Ξόδι και το Παντελόνι του" με πρωταγωνιστή τον Χρήστο Χατζηπαναγιώτη.

Ο Άμλετ συναντά την Ηλέκτρα στην Άνδρο

Η εξαιρετική Ειρήνη Δράκου πρωταγωνιστεί στην περφόρμανς "Συνάντησέ με στην έξοδο...", αποτέλεσμα του ερευνητικού προγράμματος "Ο Άμλετ συναντά την Ηλέκτρα".