Η Ελλάδα στο χαρτί των Ρέππα - Παπαθανασίου

Στην καρδιά των ’60s θα μας πάει το έργο «Φεγγάρι από χαρτί», το οποίο έγραψε και σκηνοθετεί για το Εθνικό Θέατρο το συγγραφικό δίδυμο, και με την ευκαιρία ανιχνεύουμε τη διαδρομή της Ελλάδας στα έργα τους.

Η Ελλάδα στο χαρτί των Ρέππα - Παπαθανασίου

Από το 1987 γράφουν και σκηνοθετούν για το θέατρο, την τηλεόραση και τον κινηματογράφο ο Θανάσης Παπαθανασίου και ο Μιχάλης Ρέππας. Για τους μεγαλύτερους στην ηλικία το όνομά τους σημαίνει «Τρεις χάριτες», για άλλους «Safe sex» ή «Μπαμπάδες με ρούμι» κι έχουν ταυτιστεί, με δυο λόγια, με τις κωμωδίες καταστάσεων. Μια προσεκτικότερη ματιά όμως στη θεατρική παραγωγή τους αποκαλύπτει πως η σκηνή είναι το μέσο για να τοποθετηθούν, άλλοτε φανερά και άλλοτε υπογείως, απέναντι στο ελληνικό «φαινόμενο».

Από το πρώτο τους θεατρικό, με τίτλο «Ροζ μολότοφ» (1988), που σατίριζε το «αθάνατο ελληνικό πνεύμα» της μίζας και της κομπίνας, δεν σταμάτησαν να εμπνέονται και να σχολιάζουν τη σύγχρονη Ελλάδα ή την Ιστορία της. Η δεκαετία του ’80 π.χ., που έβαλε τις βάσεις για μια «νέα εποχή αμοραλισμού κι ελαφρότητας», βρίσκεται στο φόντο της πρώτης επιτυχίας τους, του «Μπαμπάδες με ρούμι» (1996), στην οποία δύο αδέρφια σχεδιάζουν τη δολοφονία της νέας –Βουλγάρας– συζύγου του νεκρού πατέρα τους και νόμιμης κληρονόμου του.

Η Ελλάδα στο χαρτί των Ρέππα - Παπαθανασίου - εικόνα 1
O Θανάσης Παπαθανασίου και ο Μιχάλης Ρέππας

Οι ραγδαίες αλλαγές που συντελούνται στην ελληνική κοινωνία από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 δεν τους αφήνουν ασυγκίνητους. Και αν με το «Συμπέθεροι από τα Τίρανα» (2008) υπογράφουν μια γνήσια κωμωδία για να σχολιάσουν το νεοπλουτισμό, την ξιπασιά και την ξενοφοβία του νεοέλληνα, έχουν κάνει ήδη την έκπληξη νωρίτερα· με το «Ο Έβρος απέναντι» (Βραβείο Κουν νεοελληνικού έργου το 2002) στρέφονται στο είδος του κοινωνικού ρεαλισμού και δημιουργούν μια ιστορία για την εισβολή ενός παράνομου μετανάστη στη ζωή τεσσάρων οικονομικά και ηθικά χρεοκοπημένων Ελλήνων.

Το θέμα δεν έπαψε να τους απασχολεί και το 2012 γράφουν και σκηνοθετούν τις «Πατρίδες» (Εθνικό), όπου δοκιμάζονται στο θέατρο-ντοκουμέντο: δημιουργούν ένα παζλ από κοινωνιολογικές μελέτες και ντοκιμαντέρ για τη μετανάστευση των Ελλήνων σε Αμερική και Γερμανία και για τη σύγχρονη έκρηξη του ρατσισμού, και ανεβάζουν στη σκηνή οικονομικούς μετανάστες που ζουν στην Αθήνα.

Η Ελλάδα στο χαρτί των Ρέππα - Παπαθανασίου - εικόνα 2
«Πατρίδες»

Στην πολυάριθμη παραγωγή τους ιδιαίτερη θέση κατέχει το μουσικό θέατρο. Με το «Βίρα τις άγκυρες» (Εθνικό, 1997), ένα φόρο τιμής στην ελληνική επιθεώρηση αλλά και μια αναδρομή στα σημαντικά πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα των πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα, έδειξαν τη διάθεσή τους να αντιμετωπίσουν συνολικά –έστω τοποθετώντας τη στο φόντο– την Ιστορία. Κάτι ανάλογο επιχείρησαν και με το «Δικό μας σινεμά», και αντίστοιχα με τον κινηματογράφο και τις δεκαετίες 1950-70 πέρυσι το καλοκαίρι.

Η Ελλάδα στο χαρτί των Ρέππα - Παπαθανασίου - εικόνα 3
«Δικό μας σινεμά»

Τώρα, με το «Φεγγάρι από χαρτί» (Rex, από 20/2) σε στίχους της Αφροδίτης Μάνου, σύνθεση του Νίκου Κυπουργού, δική τους σκηνοθεσία και μια πολυμελή παραγωγή πέντε μουσικών και δεκαεννέα ηθοποιών, γυρίζουν στη δεκαετία του ’60 και σε ένα νεοκλασικό σπίτι κάπου στο Παγκράτι, για να μας δείξουν μια οικογενειακή ιστορία και μαζί την ιστορία ενηλικίωσης της ίδιας της Ελλάδας.

Περισσότερες πληροφορίες

Φεγγάρι από χαρτί

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 130 '

Ένα νεοκλασικό σπίτι κάπου στο Παγκράτι, εν έτει 1963, μια οικογενειακή ιστορία και ταυτόχρονα η ιστορία ενηλικίωσης μιας ολόκληρης χώρας.

Εθνικό Θέατρο Rex

Πανεπιστημίου 48

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θα έχει τα μάτια σου": Παράταση για την παράσταση-έκπληξη του Ηλία Κουνέλα

Η πρωτότυπη σκηνική σύνθεση παρατείνεται για τρίτο κύκλο παραστάσεων, από τις 10 Μαΐου ως και τις 30 Ιουνίου στην Κάμιρο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/04/2024

"Macbeth": Η Σοφία Χιλλ συνσκηνοθετεί και ερμηνεύει Σαίξπηρ σε μια πρωτότυπη περφόρμανς

Η σπουδαία ηθοποιός μαζί με τον Κωνσταντίνο Χατζή παρουσιάζουν τη σαιξπηρική τραγωδία στην πρωτότυπη γλώσσα σε ένα αλώνι της Δυτικής Μάνης.

"Oι Παίχτες": Η παράσταση-φαινόμενο επιστρέφει αυτό το καλοκαίρι!

Το άγνωστο έργο του Γκόγκολ που έγινε η απόλυτη talk of the town παράσταση επί δύο σεζόν, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Κουτλή και με τον Γιάννη Νιάρρο επικεφαλής ενός εκρηκτικού θιάσου, βγαίνει σε καλοκαιρινή περιοδεία!

"Emotional dogs": Μια χορογραφία για το τραύμα ανεβαίνει στο Bios

Η διατομεακή καλλιτέχνις Πηνελόπη Μωρούτ επιστρέφει στην αθηναϊκή χορευτική σκηνή με την τρίτη της παράσταση, ερμηνεύοντας μαζί με τον Αλέξανδρο Βαρδαξόγλου.

Το "Γράμμα στον πατέρα" του Κάφκα ξεδιπλώνεται στο H.ug

H ομάδα Αbnormal μεταφέρει θεατρικά την επιστολή του Φραντς Κάφκα που δεν παραδόθηκε ποτέ, με ερμηνευτές τους Φοίβο Παπακώστα και Δημήτρη Καταλειφό και μουσική του The Boy.

"Άλλες εποχές": Το αινιγματικό έργο του Πίντερ ανεβάζει το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων

Στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη το έργο του Χάρολντ Πίντερ (που είναι περισσότερο γνωστό ως "Παλιοί καιροί").

"Η αξία της ζωής": Βασίλης Ρίσβας και Πέγκυ Σταθακοπούλου μιλούν για τη συνάντησή τους με τον Σωτήρη Τσαφούλια

Για το έργο της Τζέιν Άντερσον και τους ρόλους τους μίλησαν στο "α" οι δύο γνωστοί και ταλαντούχοι ηθοποιοί. Ένα έργο που μιλά για μια ανείπωτη απώλεια αλλά και την ελευθερία του να ζήσεις όπως επιλέγεις εσύ.