Αναλύοντας χορογραφικά τον Βίλχελμ Ράιχ

Η Ελένη Παπαϊωάννου μας εξηγεί τι την οδήγησε να χορογραφήσει την παράσταση «Κοίτα, Ανθρωπάκο» βασισμένη στο έργο του ψυχαναλυτή Βίλχελμ Ράιχ.

Αναλύοντας χορογραφικά τον Βίλχελμ Ράιχ

Διαβάζοντας το βιβλίο του Βίλχελμ Ράιχ «Άκου, Ανθρωπάκο!», πριν μερικά χρόνια μου δημιουργήθηκαν έντονα συναισθήματα και προβληματισμοί. Είδα την εικόνα ενός ανθρώπου κωμικοτραγικού, αυτόν που περιγράφει και καταγγέλλει ο αυστριακός ψυχαναλυτής στο έργο του. Έναν άνθρωπο άβουλο και αδιάφορο, που φοβάται να αντικρίσει τον ίδιο του εαυτό και την αθλιότητα στην οποία έχει καταλήξει να ζει. Ένιωσα έντονη απογοήτευση και θυμό γιατί τον έχω δει τον ανθρωπάκο και τον βλέπω καθημερινά, περπατώντας στους δρόμους, μπαίνοντας σε μαγαζιά και δημόσιες υπηρεσίες, παρακολουθώντας τηλεόραση…

Αυτά λοιπόν τα ανθρωπάκια επέλεξα να τοποθετήσω επί σκηνής στο έργο «Κοίτα, Ανθρωπάκο» προσπαθώντας να μεταφέρω την ανθρώπινη κατάσταση που περιγράφει ο Βίλχελμ Ράιχ με λέξεις, μέσα από έκφραση, σωματική κίνηση και χορό. Τώρα είναι στο χέρι του θεατή να αποδεχθεί τα όσα αντικρίζει κατά τη διάρκεια της παράστασης. Να μπορέσει να ανοίξει όλες του τις αισθήσεις και να αφουγκραστεί τον ανθρωπάκο που ίσως, ακόμα και μέσα του, φωνάζει απεγνωσμένα ζητώντας ελευθερία.

Τώρα είναι στο χέρι του θεατή να αποδεχθεί τα όσα αντικρίζει κατά τη διάρκεια της παράστασης. Να μπορέσει να ανοίξει όλες του τις αισθήσεις και να αφουγκραστεί τον ανθρωπάκο που ίσως, ακόμα και μέσα του, φωνάζει απεγνωσμένα ζητώντας ελευθερία.

Ελευθερία… τι μεγάλη έννοια. Και πόση η σύγχρονη έλλειψή της. Κάποιοι λένε πως εάν δεν χάσεις την ελευθερία σου και εάν δεν παλέψεις ποτέ γι’ αυτήν δε μπορείς να νιώσεις πραγματικά ελεύθερος. Σε ένα μικρό βαθμό συμφωνώ, καθώς η έλλειψη κάποιων αγαθών και αξιών έχει ως αποτέλεσμα να τα εκτιμήσουμε. Δε θα έπρεπε όμως να γνωρίζουμε την αξία της ελευθερίας μας και να μπορούμε να την χρησιμοποιούμε στο έπακρο, αντί να ψάχνουμε τρόπους να τη χάσουμε; Να επιλέγουμε να μη ζούμε υποδουλωμένοι σε έννοιες όπως τα χρήματα, ο πλούτος, η εξουσία, η τεχνολογία; Να αγωνιζόμαστε, να εκφραζόμαστε, να εξελισσόμαστε, να ζούμε χωρίς συνθήκες απάνθρωπες;

Αναλύοντας χορογραφικά τον Βίλχελμ Ράιχ - εικόνα 1

Σίγουρα η επιλογή αυτή είναι ζήτημα προσωπικό αλλά και κατ’ επέκταση συλλογικό. Απλώς είναι στιγμές που ο φόβος επικρατεί και έτσι κλείνουμε τους εαυτούς μας μέσα σε μικρά κελιά έχοντας την ψευδαίσθηση πως εκεί είμαστε ασφαλείς! Η ασφάλεια όμως αυτή που αναζητάμε προέρχεται από μέσα μας, νιώθοντας δυνατοί και σίγουροι για όσα μπορούμε να καταφέρουμε, έχοντας πίστη και εμπιστοσύνη σε όσα ονειρευόμαστε, κοιτώντας ψηλά όταν όλοι οι άλλοι σκύβουν, παλεύοντας ενάντια σε όσα μας παρασέρνουν όλο και πιο βαθιά, αποφεύγοντας την μικροπρέπεια και την απάθεια, γνωρίζοντας πως σημασία δεν έχει πόσες φορές πέφτουμε αλλά πόσες σηκωνόμαστε, αγαπώντας και παραμένοντας Άνθρωποι…

Περισσότερες πληροφορίες

Κοίτα, ανθρωπάκο

  • Σύγχρονος Χορός
  • Διάρκεια: 70 '

Με αφορμή το έργο του Βίλχελμ Ράιχ «Άκου, ανθρωπάκο», η ομάδα καταθέτει μια παράσταση-καταγγελία για την ισοπέδωση του σύγχρονου ανθρώπου από το ασφυκτικό κοινωνικό πλαίσιο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
01/05/2024

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.

"Δον Κιχώτης": Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Θανάση Τσαλταμπάση σε καλοκαιρινή περιοδεία

Έναν πολυμελή θίασο, στον οποίο θα δούμε και τις Νάντια Κοντογεώργη και Παρθένα Χοροζίδου, ενορχηστρώνει ο Γιάννης Μπέζος στη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα το διαχρονικό έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση.

"Farewell / Εν τόπω χλοερώ": Η ομάδα του "Nostalgia generation" ξαναχτυπά

Σε συνέχεια της περσινής sold-out παράστασης, οι Ντουθ φέρνουν το δεύτερο μέρος ενός ζωντανού sitcom που μιλά για τις ανεξάντλητες πιθανότητες και τις χαμένες ευκαιρίες των millennials.

Κατερίνα Πατσιάνη: "Το Πολυτεχνείο είναι ακόμη ζωντανή, βιωμένη μνήμη"

Με αφορμή τις τελευταίες παραστάσεις του "Tank / Όλη νύχτα εδώ" στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν από την ομάδα RMS MATAROA που σκηνοθετεί ο Μάνος Βαβαδάκης, μιλήσαμε με την ηθοποιό Κατερίνα Πατσιάνη για τη μοναδική παράσταση της φετινής σεζόν που μιλά για όσα συνέβησαν τον Νοέμβριο του 1973.

Νεκτάριε Λιονάκη πώς "Το Nόημα" της Μαρίας Λαϊνά έγινε "Ζάχαρη" κι εσείς "ένα πείραμα για την εμμονή της κατάκτησής της";

Τι σχέση έχει η "Ζάχαρη" με την ψυχική ισορροπία; Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για την πρώτη του παράσταση που έρχεται τον Μάιο στο "Μπάγκειον" και κάνει -στην κυριολεξία- πραγματικότητα ένα όνειρό του.