Σπουδαίο θέατρο δεν παράγει μόνο η Ευρώπη. Κι έτσι, ανοίγοντας τον γεωγραφικό ορίζοντα, το Φεστιβάλ Αθηνών προσκαλεί παραστάσεις από όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη. Ξεχωρίσαμε τέσσερις από αυτές.
Η Νοτιοαφρικανική Baxter Theatre Company από το Κέιπ Τάουν καταφθάνει με μια βραβευμένη «Δεσποινίδα Τζούλια» (Πειραιώς 260, 11-13/6). H σκηνοθέτις Yael Farber ανοίγει, μέσω του εμβληματικού έργου του Στρίντμπεργκ, την πληγή του ρατσισμού που παραμένει ανοιχτή στη μετα-απαρτχάιντ Αφρική. Λευκή είναι η ηθοποιός που ερμηνεύει την Τζούλια, έγχρωμος εκείνος που κάνει τον υπηρέτη της και, αναιρώντας το ερωτικό τρίγωνο, η ταπεινή μαγείρισσα Κριστίν δεν είναι η μνηστή του υπηρέτη που πλαγιάζει με την κυρία του αλλά η μητέρα του. Αυτή η επιλογή επιτείνει την αίσθηση της γενεαλογικής συνέχειας του απαρτχάιντ κι επαναπροσδιορίζει το δίπολο «αφέντες VS υπηρέτες».
Η νεότατη και ήδη πολυβραβευμένη συγγραφέας, σκηνοθέτις και κινηματογραφίστρια Young Jean Lee είναι από μόνη της multicultural: κατάγεται από την Κορέα και ζει στη Νέα Υόρκη και, σύμφωνα με τον αμερικανικό Τύπο, «είναι η πιο παράτολμη δημιουργός της γενιάς της». Θα δούμε για πρώτη φορά παράστασή της εδώ, το «Straight White Men», μια -εστιασμένη στο πρότυπο του macho ανδρισμού- ελεύθερη διασκευή στο «Θάνατο του Eμποράκου» του Άρθουρ Μίλλερ (Πειραιώς 260, 22-24/6).
Εξίσου γνωστές για τους ακραίους πειραματισμούς τους και την παιγνιώδη διαχείριση των στερεοτύπων είναι η γυναικεία θεατρική κολλεκτίβα She She Pop από το Βερολίνο, η οποία, στην παράσταση «Συρτάρια» («Schubladen»), ανοίγει τα …συρτάρια έξι Γερμανών, εκ των οποίων οι μισοί γεννήθηκαν στην Ανατολική Γερμανία και οι άλλοι στη Δυτική, επιτρέποντας έτσι την Ιστορία των τελευταίων σαράντα ετών να παρελάσει στη σκηνή εξιστορημένη κι από τις δύο πλευρές. Ανάμεσα στις πρωταγωνίστριες, και μια Ελληνίδα της Γερμανίας, η Ίλια Παπαθεοδώρου (Πειραιώς 260, 11-12/7).
Σκηνοθέτης με εικαστική υπεροχή και υπερρεαλιστική ποιητική, ο βραβευμένος Γάλλος σκηνοθέτης Φρανσουά Ταγκύ εμφανίζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα με την παράσταση «Passim», ένα θέαμα ονειρικής υφής με θραύσματα από κείμενα του Ευριπίδη και του Σαίξπηρ, του Κλάιστ και του Τσελάν σε ένα σκηνικό-ζωντανός πίνακας (Πειραιώς 260, 16-18/7).
Περισσότερες πληροφορίες
Straight White Men
Η Νεοϋορκέζα σκηνοθέτιδα κορεατικής καταγωγής μάς συστήνεται με ένα έργο στο μακρινό απόηχο του «Θάνατου του εμποράκου» του Άρθουρ Μίλερ.,
Mies Julie
Ο νοτιοαφρικανικός θίασος παρουσιάζει τη δική του εκδοχή στη «Δεσποινίδα Τζούλια» του Στρίντμπεργκ, αναδεικνύοντας την αβυσσαλέα αντιπαράθεση ανάμεσα σε δύο κοινωνικές τάξεις, δύο φύλα, δύο ψυχισμούς
Σόνια
Μέσα από την ιστορία μιας γυναίκας που ζει στους τέσσερις τοίχους του σπιτιού της και περιμένει τον πρίγκιπα, αναδεικνύεται το μεγαλείο των ανώνυμων ηρώων και ηρωίδων της διπλανής πόρτας