H πολυβραβευμένη εκδοχή της «Δεσποινίδας Τζούλια» του Στρίντμπεργκ από τη νοτιοαφρικανική Baxter Theatre Company καταφθάνει στο Φεστιβάλ Αθηνών και υπόσχεται μεγάλες συγκινήσεις.
Αν και στην εποχή του λογοκρίθηκε ως «άσεμνο», το σφοδρό μονόπρακτο του Άουγκουστ Στρίντμπεργκ για τη μάχη των φύλων και των τάξεων, όσο και για τη –δαρβινικά ιδωμένη– επικράτηση του ισχυρού, δεν έχει σταματήσει να παίζεται και να μετασχηματίζεται. Η «Δεσποινίς Τζούλια» (1888) έχει γίνει όπερα, ταινία, μπαλέτο και η πρώτη ύλη για πολυάριθμες διασκευές. Η υπόθεση ενδείκνυται: η κόρη ευγενούς Τζούλια, εκστασιασμένη από το γιορτινό γλέντι του θερινού ηλιοστασίου, αποπλανεί τον υπηρέτη της Ζαν. Σε κατάσταση διέγερσης, του δίνεται ερωτικά, σχεδόν ενώπιον της μαγείρισσας κι ερωμένης του Κριστίν. Μετανιωμένη και ατιμασμένη, κιόλας την επόμενη ημέρα η Τζούλια αυτοκτονεί.
Αλλάζοντας το χωροχρονικό πλαίσιο (όχι πια η επαρχιακή Σουηδία του ύστερου 19ου αιώνα, αλλά οι αχανείς εκτάσεις της σύγχρονης Αφρικής), επιλέγοντας μια διαφυλετική διανομή (λευκή η δεσποινίς, έγχρωμοι οι υπηρέτες) κι επεμβαίνοντας στη βιογραφία και την ιδιότητα της Κριστίν (αντί για μνηστή, γίνεται η μητέρα του υπηρέτη), ο θίασος του φημισμένου Baxter Theatre του Κέιπ Τάουν και η Νοτιοαφρικανή σκηνοθέτις Yael Farber ενοφθαλμίζουν στο έργο του Στρίντμπεργκ το τραύμα του ρατσισμού στη μετα-απαρτχάιντ Αφρική.
Η παράσταση έκανε θραύση στο Φεστιβάλ Εδιμβούργου το 2012 κι έκτοτε περιοδεύει διεθνώς. Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, και λίγο μετά τις πρόσφατες ρατσιστικές σφαγές μαύρων μεταναστών από μαύρους Νοτιοαφρικανούς στο Σοβέτο και το Γιοχάνεσμπουργκ, έρχεται να μας υπενθυμίσει πως, μολονότι το απαρτχάιντ καταργήθηκε το 1991, ο ρατσισμός είναι ακόμη υπαρκτός – και σίγουρα όχι μόνο στη Νότια Αφρική.
ΤΡΙΓΩΝΟ ΝΑΙ, ΕΡΩΤΙΚΟ ΟΧΙ!
Η mama Africa στο μαγέρικο
Η έμπειρη ηθοποιός Zoleka Helesi παίζει τη μαγείρισσα Κριστίν. Μόνο που στη νοτιοαφρικανική διασκευή, αντί για μνηστή του Ζαν, γίνεται η μητέρα του.
Η λευκή αφέντρα
Η ερμηνεία της Τζούλια από τη Hilda Cronje, ένα κράμα ακαταμάχητης σαγήνης, σεξουαλικής ορμής και ηττημένου γοήτρου, έχει κερδίσει το κοινό σε όλον τον κόσμο.
Ο έγχρωμος υπηρέτης
Ο βραβευμένος Bongile Mantsai ως Ζαν ισορροπεί το ρόλο στα όρια της δουλοπρέπειας, της λαγνείας και τελικά της ανελέητης εκδίκησης.
Περισσότερες πληροφορίες
Δεσποινίς Τζούλια
Μια νύχτα χορού και πάθους ξημερώνει με αποκαλύψεις κι εκβιασμούς. Η πάλη των φύλων και των τάξεων οδηγεί σε ένα λυτρωτικό τέλος.