«Δεσποινίς Τζούλια»: Στρίντμπεργκ VS απαρτχάιντ

H πολυβραβευμένη εκδοχή της «Δεσποινίδας Τζούλια» του Στρίντμπεργκ από τη νοτιοαφρικανική Baxter Theatre Company καταφθάνει στο Φεστιβάλ Αθηνών και υπόσχεται μεγάλες συγκινήσεις.

«Δεσποινίς Τζούλια»: Στρίντμπεργκ VS απαρτχάιντ

H πολυβραβευμένη εκδοχή της «Δεσποινίδας Τζούλια» του Στρίντμπεργκ από τη νοτιοαφρικανική Baxter Theatre Company καταφθάνει στο Φεστιβάλ Αθηνών και υπόσχεται μεγάλες συγκινήσεις.

«Δεσποινίς Τζούλια»: Στρίντμπεργκ VS απαρτχάιντ - εικόνα 1

Αν και στην εποχή του λογοκρίθηκε ως «άσεμνο», το σφοδρό μονόπρακτο του Άουγκουστ Στρίντ­μπεργκ για τη μάχη των φύλων και των τάξεων, όσο και για τη –δαρβινικά ιδωμένη– επικράτηση του ισχυρού, δεν έχει σταματήσει να παίζεται και να μετασχηματίζεται. Η «Δεσποινίς Τζούλια» (1888) έχει γίνει όπερα, ταινία, μπαλέτο και η πρώτη ύλη για πολυάριθμες ­διασκευές. Η υπόθεση ενδείκνυται: η κόρη ευγενούς Τζούλια, εκστασιασμένη από το γιορτινό γλέντι του θερινού ηλιοστασίου, αποπλανεί τον υπηρέτη της Ζαν. Σε κατάσταση διέγερσης, του δίνεται ερωτικά, σχεδόν ενώπιον της μαγείρισσας κι ερωμένης του Κριστίν. Μετανιωμένη και ατιμασμένη, κιόλας την επόμενη ημέρα η Τζούλια αυτοκτονεί.

Αλλάζοντας το χωροχρονικό πλαίσιο (όχι πια η επαρχιακή Σουηδία του ύστερου 19ου αιώνα, αλλά οι αχανείς εκτάσεις της σύγχρονης Αφρικής), επιλέγοντας μια διαφυλετική διανομή (λευκή η δεσποινίς, έγχρωμοι οι υπηρέτες) κι επεμβαίνοντας στη βιογραφία και την ιδιότητα της Κριστίν (αντί για μνηστή, ­γίνεται η μητέρα του υπηρέτη), ο θίασος του φημισμένου Baxter Theatre του Κέιπ Τάουν και η Νοτιοαφρικανή σκηνοθέτις Yael Farber ενοφθαλμίζουν στο έργο του Στρίντμπεργκ το τραύμα­ του ρατσισμού στη μετα­-απαρτ­χάιντ Αφρική.

Η παράσταση έκανε θραύση στο Φεστιβάλ Εδιμβούργου το 2012 κι έκτοτε περιοδεύει διεθνώς. Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, και λίγο μετά τις πρόσφατες ρατσιστικές σφαγές μαύρων μεταναστών από μαύρους Νοτιοαφρικανούς στο Σοβέτο και το Γιοχάνεσ­μπουργκ, έρχεται να μας υπενθυμίσει πως, μολονότι το απαρτχάιντ καταργήθηκε το 1991, ο ρατσισμός είναι ακόμη υπαρκτός – και σίγουρα όχι μόνο στη Νότια Αφρική.

ΤΡΙΓΩΝΟ ΝΑΙ, ΕΡΩΤΙΚΟ ΟΧΙ!

«Δεσποινίς Τζούλια»: Στρίντμπεργκ VS απαρτχάιντ - εικόνα 2

Η mama Africa στο μαγέρικο
Η έμπειρη ηθοποιός Zoleka Helesi παίζει τη μαγείρισσα Κριστίν. Μόνο που στη νοτιοαφρικανική διασκευή, αντί για μνηστή του Ζαν, γίνεται η μητέρα του.

«Δεσποινίς Τζούλια»: Στρίντμπεργκ VS απαρτχάιντ - εικόνα 3

Η λευκή αφέντρα
Η ερμηνεία της Τζούλια από τη Hilda Cronje, ένα κράμα ακαταμάχητης σαγήνης, σεξουαλικής ορμής και ηττημένου γοήτρου, έχει κερδίσει το κοινό σε όλον τον κόσμο.

«Δεσποινίς Τζούλια»: Στρίντμπεργκ VS απαρτχάιντ - εικόνα 4

Ο έγχρωμος υπηρέτης
Ο βραβευμένος Bongile Mantsai ως Ζαν ισορροπεί το ρόλο στα όρια της δουλοπρέπειας, της λαγνείας και τελικά της ανελέητης εκδίκησης.

Περισσότερες πληροφορίες

Δεσποινίς Τζούλια

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Μια νύχτα χορού και πάθους ξημερώνει με αποκαλύψεις κι εκβιασμούς. Η πάλη των φύλων και των τάξεων οδηγεί σε ένα λυτρωτικό τέλος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μιλούν για το "Reunion The Musical" σε μια κοινή συνέντευξη

Οι τέσσερις αγαπημένοι ερμηνευτές πρωταγωνιστούν στο πρωτότυπο μιούζικαλ της Θέμιδας Μαρσέλλου που έχει στον πυρήνα του τα 90s, πλάι σε ένα θίασο γεμάτο ενέργεια (Παλλάς, από 17/5).

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
16/05/2024

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.