AMVRAKIA.MIA
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Πάνος Χαραλάμπους εμπνέεται από την πατρίδα του, το Ξηρόμερο Ακαρνανίας. Μέσα από μια εγκατάσταση ηχητικών γλυπτών, επιτοίχιων έργων και βίντεο, ο καλλιτέχνης εντάσσει νέους, πιο σύγχρονους συσχετισμούς στο ερευνητικό του έργο και ταυτόχρονα δημιουργεί μια αντιπαράθεση ανάμεσα στο αστικό και το αγροτικό τοπίο.
Εγκαίνια: 21/3 (7-10 μ.μ.)
Info: Citronne | 21/3-11/5 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ., Παρ.: 11 π.μ. – 8 μ.μ., Τετ., Σαβ.: 11 π.μ. – 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Μαριλένα Αραβαντινού (1927-2019). Σκηνογράφος και ζωγράφος
Ακόμα κι αν το όνομα της Μαριλένας Αραβαντινού δεν σας λέει κάτι, πιθανόν να έχετε δει κάποια από τα κινηματογραφικά ή θεατρικά έργα στα οποία έχει εργαστεί ως σκηνογράφος ("Αγαπητικός της βοσκοπούλας", "Έγκλημα στα Παρασκήνια", "Ο Τεν Τεν και το μυστήριο του χρυσόμαλλου δέρατος"). Τιμώντας την καταξιωμένη δημιουργό, η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος επιχειρεί να αναδείξει τόσο το σκηνογραφικό όσο και το ζωγραφικό έργο της με μια αναδρομική έκθεση που περιλαμβάνει πίνακες, φωτογραφίες, σχέδια και πλούσιο αρχειακό υλικό από τις θεατρικές παραστάσεις και κινηματογραφικά πρότζεκτ της Αραβαντινού.
Εγκαίνια: 19/3 (8 μ.μ.)
Info: Εθνική Βιβλιοθήκη Ελλάδος | 19/3-31/5 | Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 9.30 π.μ. – 8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Komplett Kafka
Το 2024 συμπληρώνονται 100 χρόνια από τον θάνατο του Φραντς Κάφκα και ο σχεδιαστής κόμιξ και εικονογράφος Nicolas Mahler αναδεικνύει τη ζωή και το έργο του θρυλικού συγγραφέα με μια έκθεση αφίσας.
Εγκαίνια: 21/3 (7.30 μ.μ.)
Info: Ινστιτούτο Γκαίτε | 21/3-15/6 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ.–Πεμ.: 8.30 π.μ.-9.30 μ.μ., Παρ.: 8.30 π.μ.-5 μ.μ., Σαβ.: 8.30 π.μ.-1 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Κήπος σωματιδίων
Στο πλαίσιο του εικαστικού προγράμματος του annexM του Μεγάρου Μουσικής, παρουσιάζονται οι γλυπτικές και εικαστικές εγκαταστάσεις το Νίκου Παπαδόπουλου, καθώς και ενότητες σχεδίων με χειροποίητο χαρτί Lokta, συμμετοχική περφόρμανς, ηχότοπο και προβολή βίντεο. Τα έργα βασίζονται σε αρχείο υλικό που ο καλλιτέχνης συγκέντρωσε το 2015, κατά τη διάρκεια ενός ερευνητικού residency στο πειραματικό κέντρο πυρηνικών ερευνών και σωματιδιακής φυσικής CERN της Γενεύης.
Info: Υπηρεσιακή Αυλή Μεγάρου Μουσικής | 21/3-30/6 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Παρ., Σάβ,. Κυρ.: 12-8 μ.μ., Πεμ.: 1-9 μ.μ. | Είσοδος: €5, €3 (κάθε Πέμπτη ελεύθερη είσοδος για το κοινό)
Θεογονία
Στη νέα ζωγραφική μυθοπλασία του Θοδωρή Μπαργιώτα, οι πρωταγωνιστές προσπαθούν να διαχειριστούν την ανυπαρξία του Θεού, επινοώντας τον δικό τους και κατασκευάζοντάς τον με όποια υλικά μπορούν ή αναζητώντας τον στα πιο απίθανα μέρη, σε μια απόπειρα να νοηματοδοτήσουν το υπαρξιακό τους κενό.
Εγκαίνια: 21/3 (7 μ.μ.)
Info: ALMA | 21/3-13/4 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ., Παρ.: 11 π.μ. - 8 μ.μ., Τετ., Σαβ.: 11 π.μ. - 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.
Περισσότερες πληροφορίες
Μαριλένα Αραβαντινού (1927-2019). Σκηνογράφος και ζωγράφος
Η Μαριλένα Αραβαντινού ανήκει στη χορεία εκείνων των δημιουργών που μας έμαθαν πώς να βλέπουμε τον κόσμο μέσα από τις τέχνες του θεάτρου και του κινηματογράφου. Ως σκηνογράφος, έχει σημειώσει επιτυχία σε ταινίες όπως «Αγαπητικός της βοσκοπούλας», «Έγκλημα στα Παρασκήνια», «Ο Τεν Τεν και το μυστήριο του χρυσόμαλλου δέρατος» κ.α. Πολλοί ωστόσο δεν γνωρίζουν το πλούσιο ζωγραφικό της ταλέντο. Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζει την πρώτη αναδρομική έκθεσή της, που επιχειρεί να αναδείξει εξίσου το σημαντικό ζωγραφικό της έργο και την πληθωρική σκηνογραφική της εργασία. Εκτίθενται πίνακες από τη δεκαετία του 1940 έως τα χρόνια του ’90, καθώς και σχέδια, φωτογραφίες και αρχειακό υλικό από τις θεατρικές της παραστάσεις και τις κινηματογραφικές της δουλειές.
Νίκος Παπαδόπουλος. Κήπος σωματιδίων
Στο πλαίσιο του εικαστικού προγράμματος του annexM, παρουσιάζονται οι γλυπτικές και εικαστικές εγκαταστάσεις το Νίκου Παπαδόπουλου, καθώς και ενότητες σχεδίων με χειροποίητο χαρτί Lokta ‒φτιαγμένο στο Νεπάλ από ένα είδος δάφνης‒, συμμετοχική περφόρμανς, ηχότοπο και προβολή βίντεο. Όλα τα έργα αποτελούν νέες παραγωγές και οι θεματικές τους βασίζονται σε ένα πλούσιο αρχειακό και βιωματικό υλικό (φωτογραφίες και βίντεο, σημειωματάρια, καταγραφές μαθημάτων, προσωπικές ξεναγήσεις σε πειράματα και συνεντεύξεις με επιστήμονες από όλο τον κόσμο), που συνέλεξε ο καλλιτέχνης το 2015 κατά τη διάρκεια ενός ερευνητικού residency στο πειραματικό κέντρο πυρηνικών ερευνών και σωματιδιακής φυσικής CERN της Γενεύης.
Πάνος Χαραλάμπους. AMVRAKIA.MIA
Μία εγκατάσταση αποτελούμενη από ηχητικά γλυπτά, επιτοίχια έργα και βίντεο. Μοτίβα που διατρέχουν όλο το ερευνητικό, βιωματικό έργο του καλλιτέχνη αλληλοσυμπληρώνονται για να ενεργοποιήσουν νέους, σύγχρονους συσχετισμούς. Προκύπτει έτσι μία επιτελεστική τοπιογραφία, μία σύνθεση από υλικά και άυλα ντοκουμέντα: ήχοι, ύλη, μνημονικά στοιχεία, εντυπώσεις και αρχειακό υλικό που παραπέμπουν σε μία παρελθούσα αγροτική - ψυχαγωγική παραγωγή. Η in situ εγκατάσταση δημιουργεί μία αντιπαράθεση ανάμεσα στον κλειστό χώρο ενός αστικού διαμερίσματος και το εκτενές της αγροτικής υπαίθρου καθώς και ένα πλέγμα σχέσεων που δεν επιστρέφει στο παρελθόν αλλά το επικαιροποιεί.
Nicolas Mahler. Komplett Kafka
Το 2024 συμπληρώνονται 100 χρόνια από τον θάνατο του Φραντς Κάφκα. Στο πλαίσιο των επετειακών εκδηλώσεων, ο Nicolas Mahler, σχεδιαστής κόμικς και εικονογράφος, αναδεικνύει τη ζωή και το έργο του Κάφκα με τρόπο απαράμιλλα πνευματώδη και καυστικό, ενώ δεν διστάζει να αγγίξει και ορισμένα μεγάλα ερωτήματα: Γιατί απέτυχε το σχέδιο του Κάφκα να συντάξει μια σειρά φτηνών ταξιδιωτικών οδηγών; Ποιος έγραψε τη συνέχεια ενός από τα σημαντικότερα βιβλία του με τίτλο "Η επαναμεταμόρφωση του Γκρέγκορ Σάμσα"; Και τι κρύβεται πίσω από την ιστορία με τη "λευκή σκλάβα";
Θοδωρής Μπαργιώτας. Θεογονία
Στη νέα εικαστική μυθοπλασία του Θοδωρή Μπαργιώτα, τα πρόσωπα των έργων, κωμικά ορισμένες φορές στην όψη και την έκφραση της αγωνίας τους, πασχίζουν να απαλύνουν την τραγωδία της ανυπαρξίας του Θεού, επινοώντας τον δικό τους και κατασκευάζοντάς τον με όποια υλικά μπορούν ή αναζητώντας τον στα πιο απίθανα μέρη εξωθώντας στα άκρα την ανάγκη τους με μια άτσαλη ειδωλολατρική πρακτική. Το σύνολο των ζωγραφικών έργων της «Θεογονίας» μπορεί να διαβαστεί ως ένα εικονογραφικό πρόγραμμα κάποιου ξεχασμένου ναού μιας παλαιάς αλλόκοτης θρησκείας ενός μακρινού παρελθόντος ή ενός μετα-μεταμοντέρνου ναού μιας new age θρησκείας ενός όχι-και-τόσο-μακρινού μέλλοντος. Σ’ αυτήν την τρομακτική limbo μιας εφιαλτικής κοσμολογικής περιόδου δυο ανταγωνιστικές φυλές πασχίζουν να γνωρίσουν το Θείο και να νοηματοδοτήσουν το υπαρξιακό τους κενό.