Ο εικονογράφος Νικόλας Ανδρικόπουλος παρουσιάζει μια νέα έκθεση στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα"

Ο βραβευμένος καλλιτέχνης χρησιμοποιεί τη ζωγραφική για να μιλήσει για τη βία κατά των παιδιών και των γυναικών.

Μήλο & χαμόγελο και άλλα συναφή Νικόλας Ανδρικόπουλος

Ο ΟΠΑΝΔΑ παρουσιάζει μια νέα έκθεση ζωγραφικής από τον βραβευμένο εικονογράφο Νικόλα Ανδρικόπουλο, στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" του Δήμου Αθηναίων. Η έκθεση "Μήλο & χαμόγελο και άλλα συναφή" εγκαινιάζεται την Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου, στις 7.30 μ.μ.

Ο καλλιτέχνης γράφει για τη νέα του σειρά έργων: "Ανάμεσα από τα πινέλα και τα υλικά μου, στα χρώματα για το επόμενο έργο μου που ολοκληρώνεται οσονούπω, αναφορικά με την σε ανάπτυξη δουλειά μου, αποτυπώνω τις σκέψεις μου λίγο στο χαρτί γραφής κι ύστερα στον υπολογιστή. Εδώ και κάποια χρόνια τώρα, που θυμώνω, λυπάμαι και οργίζομαι βλέποντας ή ακούγοντας τις ειδήσεις των βίαιων αντρικών συμπεριφορών, με σεξιστικά αλλά όχι μόνο κίνητρα, απέναντι σε αδύναμα πλάσματα, γυναίκες, παιδιά ή ζώα, δεν βρήκα άλλο τρόπο να αντιδράσω και να εκφραστώ πέρα από τη ζωγραφική.

Μήλο & χαμόγελο και άλλα συναφή Νικόλας Ανδρικόπουλος

Η έμφυλη βία, η βία κατά των γυναικών και η γυναικοκτονία, η βία απέναντι στα παιδιά  και τα ζώα, η παιδοκτονία και ζωοκτονία είναι πια λέξεις της καθημερινότητας. Αν από αγανάκτηση  για όλα  αυτά φώναζα στους δρόμους, πέρα από την γραφικότητα της πράξης μου, θα έχανα το δίκιο του θυμού και της διαμαρτυρίας  μου. Έτσι, ο πιο φυσικός και οικείος "φωναχτός" τρόπος σε μένα, είναι η γλώσσα που γνωρίζω και αγαπώ. Η γλώσσα της ζωγραφικής. Εργάστηκα ριζικά αντίθετα προς τον γνωστό στους περισσότερούς σας τρόπο του εικαστικού μου έργου, που είναι η εικονογράφηση βιβλίων για παιδιά.

Μήλο & χαμόγελο και άλλα συναφή Νικόλας Ανδρικόπουλος

Στην παρούσα δουλειά μου, εκφράστηκα με τρόπο που προσομοιάζει με αυτόν των θυτών των πιο πάνω βίαιων πράξεων. Δηλαδή με βίαιες πινελιές, παλέτα δυνατών χρωματικών αντιθέσεων και βίαιη ανατομική παραμόρφωση στις φιγούρες . Με πολλή και, έντονη συμβολική χρήση διαφόρων αποχρώσεων και τόνων των θερμών κόκκινων,  που αντιπαρατίθενται  των όμορων τους ψυχρών μπλε, δίνοντας μια δραματικότητα και τραγικότητα στη θέαση των έργων. Και αυτό, αντιλαμβανόμενος το συναίσθημα στη θέαση αυτής της δουλειάς. Ο στόχος μου έτσι κι αλλιώς είναι να θυμώσω, να αγανακτήσω αλλά και να "επαναστατήσω" τον θεατή της, κάνοντάς τον να φωνάξει: "ως εδώ! Φτάνει πια!". Και τέλος κάνοντας τον θεατή, να συνομιλεί με το έργο, να οικειοποιείται το ειρωνικό  χαμόγελο των εικονιζόμενων θυμάτων. Τότε ίσως λυτρωθεί. 

Ο τίτλος της έκθεσης "μήλο & χαμόγελο και άλλα συναφή", έχει την εξής ερμηνεία: Το μήλο συμβολίζει το σεξισμό. Το χαμόγελο την ειρωνική στάση που λέει: "Ε, και; με έδειρες, με βασάνισες, με βίασες, με σκότωσες. Εγώ όμως είμαι ακόμα εδώ. Πλανώμαι στη θετική σκέψη των ανθρώπων. Ενώ εσύ είσαι στο αρνητικό θυμικό τους". Το χαμόγελο είναι η λύτρωση. Ταυτόχρονα προσπαθώ με το χαμόγελο και τα χρώματα, να κάνω τον θεατή τους να αγαπήσει, να συμπονέσει, να συμπαρασταθεί να περιθάλψει, να το κάνει οικείο του και γιατί όχι, να ταυτιστεί με το θύμα. Άλλωστε η απεικόνιση της βιαιότητας στα έργα μου δεν είναι τίποτα άλλο από την καταγραφή του αποτελέσματος της βιαιότητας των θυτών επάνω στα θύματά τους.

Μήλο & χαμόγελο και άλλα συναφή Νικόλας Ανδρικόπουλος

Από την άλλη, υπάρχει επιρροή από μεγάλους ζωγράφους και αναφορά σ’ αυτούς. Αφού υπάρχει το μήλο του Rene Magritte όπως υπάρχει και η βιαιότητα του Francis Bakon. Επειδή όμως τα πιθανά μοντέλα μου, θα ήταν του στενού περιβάλλοντός μου, δεν ήθελα επ’ ουδενεί και με κανέναν τρόπο να τα πληγώσω. Γι’ αυτό αποφάσισα, εκτός από τις αυτοπροσωπογραφίες μου που μπορώ να τις μεταχειριστώ όπως θέλω, να δουλέψω τελικά χωρίς μοντέλα. Ταυτόχρονα με την δουλειά μου των δυόμισι τελευταίων χρόνων, που είναι το "Μήλο & χαμόγελο", πρόσθεσα και τις δύο προηγούμενες, που με κάποιον τρόπο,  είχαν προμηνήσει την επερχόμενη κραυγή μου. Η πρώτη είναι τα "πράσινο στο κόκκινο", με τη βίαιη χρωματική αντίθεση, βασικό κόκκινο απέναντι στο αντίθετο συμπληρωματικό πράσινο, και τα πρόσωπα που είτε κραυγάζουν είτε τρομάζουν, μαζί με τις χοντρές παρηκμασμένες αλύτρωτες πόρνες με τα πράσινα μήλα. Η δεύτερη οι "μήνες", που μαζί με το κυρίως θέμα τους και μεσολαβούντος το "υπέρ-κόπωσις", συνυπάρχουν οι παραμορφωμένες ή σε αποσύνθεση ανθρώπινες φιγούρες. Δηλαδή, ερήμην μου η μία ενότητα έδινε σκυτάλη συνέχειας στην επόμενη".

Info: Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" Δήμου Αθηναίων | 2-15/2 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων «Μελίνα»

Ηρακλειδών 66 & Θεσσαλονίκης, Θησείο
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Περιηγηθείτε εικονικά στην Ιερά Μονή του Οσίου Λουκά του Στειριώτη

Η νέα παραγωγή εικονικής πραγματικότητας που προβάλλεται στη "Θόλο" του "Ελληνικού Κόσμου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
01/05/2024

Ο Δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας μιλά για το σχέδιο που θα αλλάξει την καθαριότητα της πόλης, τη στήριξη του ανεξάρτητου πολιτισμού, το zero food waste, τις κρήνες για δωρεάν νερό και τον υπερτουρισμό

Ο Δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη λίγο πριν κόψει την κορδέλα του 3oυ "This is Athens – City Festival" που από την 1η Μαΐου έως και τις 2 Ιουνίου γεμίζει την πόλη πολιτισμό.

Το ΕΑΜ εγκαινιάζει τη νέα δράση "Κύκλοι Επιστημονικών Συναντήσεων. Μουσεία και Κοινωνία. Με το βλέμμα στο 2050"

Οι Κύκλοι Επιστημονικών Συναντήσεων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου θα επιχειρήσουν να δώσουν απάντηση σε καίρια ερωτήματα που αφορούν στην διασύνδεση της κοινωνίας με τα μουσειακά ιδρύματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στον 21ο αιώνα.

Φεστιβάλ και αφιερώματα στην 20ή Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Στην 20ή ΔΕΒΘ συναντάμε, μεταξύ άλλων, το 10ο Φεστιβάλ Νέων Λογοτεχνών, το νέο Poetry Black Box, το 8ο Φεστιβάλ Μετάφρασης, το 3ο Βραβείο Νέων Σχεδιαστών Βιβλίου και ένα αφιέρωμα στον Γιώργο Ιωάννου.

Είδαμε την Κεντρική Έκθεση της 60ης Μπιενάλε Βενετίας 2024 "Ξένοι Παντού" και αναρωτιόμαστε αν τελικά "μπορούν οι υποτελείς να μιλούν"

Με ποιούς όρους εκπροσωπείται ο /η/το queer καλλιτέχνης/ιδα/@, ο/η/το αουτσάιντερ, ο/η/το ιθαγενής/ες στην έκθεση "Ξένοι Παντού"; Μπορεί να απο-αποικιοποιηθεί μια Μπιενάλε;

"Περί ζωγραφικής": Πέντε καλλιτέχνες δημιουργούν έργα που κινούνται μεταξύ της παράδοσης και της καινοτομίας

Απόφοιτοι της Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας αφοσιώνονται στην εξερεύνηση της τέχνης μέσα από κλασικές ζωγραφικές προσεγγίσεις.