Ο Ψυχογιός ανασταίνει τον Ξενόπουλο

Ο εκδοτικός οίκος Ψυχογιός πρόσφατα επανεξέδωσε κάποια από τα εμβληματικά μυθιστορήματα του πολυγραφότατου συγγραφέα Γρηγόριου Ξενόπουλου.

Γρηγόρης Ξενόπουλος

Ένα από τα σημαντικότερα εκδοτικά γεγονότα του καλοκαιριού είναι βέβαια η επανέκδοση κάποιων μυθιστορημάτων που πολυγραφότατου και πολυδιαβασμένου Ζακυνθινού πεζογράφου Γρηγόριου Ξενόπουλου. Σχεδόν από τότε που γεννήθηκε (1867, στην Κωνσταντινούπολη) μέχρι το θανατό του (το 1951 στη Αθήνα), ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Ξενόπουλος έγραφε συνεχώς, έγραφε μετά μανίας: μιλάμε για εκατομμύρια λέξεις. Διηγήματα, μυθιστορήματα , θεατρικά δράματα και κωμωδίες, λογοτεχνικές και θεατρικές κριτικές, δοκίμια, σενάρια κινηματογραφικών ταινιών, δημοσιογραφικά κομμάτια, αναγνωστικά του δημοτικού, λιμπρέτα για οπερέτες – τα πάντα. Ο κατάλογος των έργων του είναι ατέλειωτος: μόνο τα μυθιστορήματά του φτάνουν τους 80 τίτλους, ενώ των διηγημάτων ουκ έστιν αριθμός, για να μη μιλήσουμε για το τεράστιο έργο του με το εμβληματικό περιοδικό "Η Διάπλασις των Παίδων", στο οποίο υπήρξε αρχισυντάκτης από το 1896 μέχρι το 1948 (!), ή για το μακροβιότερο ελληνικό λογοτεχνικό περιοδικό, τη "Νέα Εστία", που το ίδρυσε ο Ξενόπουλος το 1927, και που κυκλοφορεί ακόμα και σήμερα, ή για το ότι υπήρξε ο συνιδρυτής, μαζί με τον Παλαμά, τον Σικελιανό και τον Καζαντζάκη, της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών.

Γρηγόρης Ξενόπουλος

Ο Ξενόπουλος αποτύπωσε όσο κανείς άλλος τα αστικά, κυρίως, ήθη: ο ηθογραφικός ρεαλισμός του, είναι όσο βαθύς χρειάζεται για να σκιαγραφήσει εναργώς τους ψυχικούς βρασμούς και τις συναισθηματικές συγκρούσεις μεταξύ των ηρώων του, αλλά παραμένει όσο κομψός και εύχαρις πρέπει, ώστε να μην βαρυνθεί, με κάθε έννοια της λέξης, ο αναγνώστης. Τα βιβλία του είναι εύπεπτα, αλλά με πολλές, διαφορετικές και πλούσιες γεύσεις, που ικανοποιούν κάθε πνευματικό ουρανίσκο. Ασφαλώς και δεν στέκονται όλα του τα βιβλία στο ίδιο υψηλό επίπεδο, κάτι που είναι φυσικό με τόσα που έγραψε. Κανένα τους όμως δεν είναι βαρετό, κανένα δραματουργικό του σύμπαν δεν είναι μονοδιάστατο, ενώ η τσαχπινιά της γραφής του, καρυκευμένη με αυτό το διάχυτο, πλην συγκαλυμμένο κομιλφό αστικό ερωτισμό, καθιστούν όλα του τα βιβλία αξιανάγνωστα. Δηλαδή, ό,τι πρέπει για θερινά αναγνώσματα, που, όντας γλυκόπικρα, δροσιστικά και νοσταλγικά, σας προστατεύουν από τον ψηφιακό θόρυβο και τον αγχώδη συνωστισμό ανθρώπων και μηχανών, που αφήσατε πίσω σας για να κάνετε διακοπές, για να ξεσκάσετε λίγο.

Η ποιότητα της επανέκδοσης των βιβλίων του Ξενόπουλου από τον Ψυχογιό, ομολογουμένως εντυπωσιακή, πιστώνεται στον Θάνο Κακολύρη (σχεδιασμός εξωφύλλου)  και βέβαια στην Άννα Μαράντη, που έχει την επιμέλεια της έκδοσης. Με μια ξεχωριστή αισθητική στα εξώφυλλα, που συνδυάζουν το παραδοσιακό ύφος (Ξενόπουλος είναι αυτός), με το τολμηρά μοντέρνο στην επιλογή των εικόνων, των χρωμάτων και των γραφιστικών ποικιλμάτων, οι εκδόσεις ολοκληρώνονται ουσιωδώς με τα κείμενα των προσωπικοτήτων που προλογίζουν κάθε βιβλίο, αλλά και με το λεπτομερές χρονολόγιο και την εργογραφία του Γρηγορίου Ξενόπουλου που υπάρχει σε κάθε μυθιστόρημα, και υπογράφεται από τον Διονύση Μουσμούτη, συγγραφέα, κριτικό και διευθυντή του  περιοδικού "Ιστορία".

Η "Στέλλα Βιολάντη", από τα πιο γνωστά έργα του Ξενόπουλου, μια ιστορία αγάπης μεταξύ μιας αρχοντοπούλας κι ενός ξεπεσμένου αριστοκράτη στη Ζάκυνθο των τελών του 19 ου αιώνα, προλογίζεται από τον καθηγητή Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών Γιώργο Πεφάνη. Στην "Αναδυομένη", όπου περιγράφεται ο έρωτας δύο ζακυνθινών ευγενών αδελφών για την ίδια κοπέλα, η Σώτη Τριανταφύλλου υπογράφει τον πρόλογο, ενώ το επίμετρο στους "Μυστικούς Αρραβώνες", όπου ο Ξενόπουλος εξιστορεί την παθιασμένη επιστολική κυρίως σχέση μεταξύ ενός όμορφου, μποέμ αραβωνιασμένου ζωγράφου και μιας κοπέλας καλής οικογενείας, είναι του συγγραφέα, ηθοποιού καισκηνοθέτη Σωτήρη Χατζάκη. Από τον Ψυχογιό κυκλοφορεί επίσης ο "Κατήφορος", ενώ αναμένονται ο "Ποπολάρος", οι "Τυχεροί και άτυχοι", οι "Τίμιοι και άτιμοι", και οι "Πλούσιοι και φτωχοί".

"Με τους άλλους, και με τους πιο αγαπημένους μου, προσεχτικός, δειλός, μετρημένος, ξαναμμένος, κρύος. Με κείνον, τίποτε απ’ αυτά. Στο πλάι του, ήσυχος και ήμερος. Με κερνάει η παρουσία του κάτι σαν προμήνυμα γλυκιάς νιρβάνας. Με τον Ξενόπουλο είμαι όπως είμαι μόνος μου. Πρέπει ο άνθρωπος να είναι ή πολύ αρμονισμένος με την ψυχή σου, ή πολύ διαλεχτός, για να σου την αφήσει έτσι λεύτερη την ψυχή. Ουράνιο χάρισμα..." Είναι μεγάλη υπόθεση να τα λέει αυτά για ένα συγγραφέα ο Κωστής Παλαμάς.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Δημιουργικά εργαστήρια για ενήλικες στο Ίδρυμα Γουλανδρή

Μια νέα σειρά εργαστηρίων καλεί το κοινό να γνωρίσει καλύτερα την τέχνη της χαρακτικής, της κεραμικής και της ιαπωνικής μικροτεχνίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

Οι Λέσχες Ανάγνωσης στην 20ή Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Οι λέσχες συμμετέχουν για δεύτερη χρονιά στη ΔΕΒΘ.

"Η τέχνη του να μην κάνεις τίποτα και η παράλληλη πεζοπορία": Φαντασία και ρεαλισμός στην έκθεση της Άννας Αμπαριώτου

Το εικαστικό πρότζεκτ παρουσιάζεται στην γκαλερί Citronne σε επιμέλεια του Κώστα Πράπογλου.

"Mindfulness στο Μουσείο": Η αργή τέχνη μπορεί να είναι ευεργετική

Το βιωματικό εκπαιδευτικό εργαστήριο - δράση "Mindfulness στο Μουσείο" στο Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή στο Παγκράτι μας κάνει να δούμε αλλιώς ένα έργο τέχνης.

Πέθανε ο Αμερικανός συγγραφέας Πολ Όστερ

Ο δημιουργός της "Τριλογίας της Νέας Υόρκης" έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

Μια συζήτηση με τον Πολ Όστερ

Με αφορμή τον θάνατο του Πολ Όστερ αναδημοσιεύουμε μια συνάντηση που είχαμε με τον συγγραφέα το 2014 με αφορμή την ομιλία του στη Στέγη Ωνάση. Σταρ της σύγχρονης λογοτεχνικής κοινότητας, ο Πολ Όστερ ήταν ένας προσηνής, ανεπιτήδευτος και χαμηλών τόνων άνθρωπος με απολύτως βιωματική σχέση με το γράψιμο.

Περιηγηθείτε εικονικά στην Ιερά Μονή του Οσίου Λουκά του Στειριώτη

Η νέα παραγωγή εικονικής πραγματικότητας που προβάλλεται στη "Θόλο" του "Ελληνικού Κόσμου".