"Πρέπει να του τσακίσουμε λιγάκι τις φτερούγες...": η βιογραφία του Γρηγόρη Λαμπράκη από την Εύη Γκοτζαρίδη χαρτογραφεί γλαφυρά τη μετεμφυλιακή Ελλάδα

Η Εύη Γκοτζαρίδη υπογράφει τη βιογραφία «Η ζωή κι ο θάνατος του Γρηγόρη Λαμπράκη - Ένας ειρηνιστής στη δίνη του εμφυλίου διχασμού», σε επιμέλεια Μαρίας Ζιώγου και Δημήτρη Λυμπερόπουλου, από τις εκδόσεις ΚΨΜ

Βιογραφία Λαμπράκη

Η Εύη Γκοτζαρίδη υπογράφει τη βιογραφία "Η ζωή κι ο θάνατος του Γρηγόρη Λαμπράκη - Ένας ειρηνιστής στη δίνη του εμφυλίου διχασμού", σε επιμέλεια Μαρίας Ζιώγου και Δημήτρη Λυμπερόπουλου, από τις εκδόσεις ΚΨΜ.

"Κύριοι συνάδελφοι, είναι αληθές ότι προ δυόμισι χιλιάδων ετών εις τον Μαραθώνα ο Μιλτιάδης κατετρόπωσε τους βαρβάρους. Είναι επίσης αληθές ότι η κυβέρνησις με τους ροπαλοφόρους χωροφύλακας και τους μπράβους της κατετρόπωσε τους ειρηνιστάς και τους αληθείς δημοκράτας. Γνωρίζομεν εις την κυβέρνησιν ότι ημείς θα εξακολουθήσωμεν τους αγώνας γιά να κατοχυρωθεί ειρήνη εις τον κόσμον και διά να ανατείλει η αληθής έννοια της Δημοκρατίας εις την χώρα μας".

Διαβάστε Επίσης

Αυτά έλεγε ο Γρηγόρης Λαμπράκης στη Βουλή στις 24 Απριλίου του 1963. Μόλις τρεις μέρες πριν, στη Μαραθώνια πορεία ειρήνης, ο ανεξάρτητος βουλευτής κακοποιήθηκε αγριότατα, "καταξεσχίστηκε και κατεξευτελίστηκε" από τις δυνάμεις της τάξεως που είχαν απαγορεύσει την πορεία – η εμβληματική φωτογραφία του Λαμπράκη, με το μαύρο στενόμακρο πανό που λέει μόνο "ΕΛΛΑΣ" ανάμεσα στα δυο σήματα του πυρηνικού αφοπλισμού, είναι από εκείνη την ημέρα. 

Ένα μήνα μετά, στις 22 Μαΐου 1963, ο Γρηγόρης Λαμπράκης έπεσε θύμα δολοφονικής επίθεσης στη Θεσσαλονίκη από παρακρατικούς του κράτους της Δεξιάς, που του έσπασαν το κεφάλι – ο βουλευτής χαροπάλεψε για τέσσερις μέρες, και ξεψύχησε χωρίς να συνέλθει ποτέ από την κωματώδη κατάσταση. 

Το τρίκυκλο που οδηγούσε ο Γκοτζαμάνης, κι ο λοστός που κράδαινε ο Εμμανουηλίδης άνοιξαν πληγές στη ψυχή της Ελλάδας. Ούτε όλοι οι αυτουργοί, φυσικοί και ηθικοί, τιμωρήθηκαν, ούτε όσο έπρεπε – το μετεμφυλιακό Καθεστώς συγκάλυψε όσο μπορούσε το έγκλημα. Άλλωστε, έπρεπε "να του τσακίσουμε λίγο τις φτερούγες", όπως είχε δηλώσει ο παρακρατικός Ιωάννης Κ.  σε ένορκη κατάθεσή του, μεταφέροντας μια συνομιλία που είχε με ένα συνεργό του πριν τη δολοφονία Λαμπράκη. 

Η πρώτη ολοκληρωμένη βιογραφία του Γρηγόρη Λαμπράκη, που έγραψε η Εύη Γκοτζαρίδη, "αποτελεί εν μέρει βιογραφία, και εν μέρει ιστορικό καμβά", όπως λέει η ίδια στην εισαγωγή της. "Επιχειρείται μια τεκμηριωμένη σκιαγράφηση του εγχωρίου και διεθνούς πλαισίου μέσα από το οποίο αναδείχτηκε η εμβληματική φυσιογνωμία του Γρηγόρη Λαμπράκη και, ακριβέστερα, μια απόπειρα χαρτογράφησης της ελληνικής κοινωνίας από το Μεσοπόλεμο μέχρι περίπου τα Ιουλιανά", συνεχίζει η συγγραφέας, καθορίζοντας το εύρος και το βάθος του βιβλίου της. 

Γεγονός είναι πάντως, πως η βιογραφία είναι γλαφυρή και δεν κουράζει τον αναγνώστη, ακόμα κι εκείνον με όχι και τόσο μεγάλη εξοικείωση με τα ιστορικά θέματα. Οι σελίδες του συνθέτουν παραστατικά, σαν ψηφίδες, τη φυσιογνωμία του γιατρού, του αθλητή και του πολιτικού, που κυριολεκτιά έδωσε τη ζωή του για τη Δημοκρατία, την Ελευθερία και την Ειρήνη. 

Η δολοφονία του Λαμπράκη κυριολεκτιά συγκλόνισε το πολιτικό σύστημα, δημιουργώντας ένα πολιτικό και ηθικό απόηχο που έφτασε πολύ μακριά, και δεν εννοούμε βέβαια μόνο το διάσημο "Ζ", το βιβλίο του Βασίλη Βασιλικού  για τη δολοφονία του βουλευτή, που έγινε διάσημη ταινία από τον Κώστα Γαβρά με τους Υβ Μοντάν, Ζαν Λουί Τρεντινιάν και  Ειρήνη Παπά στους πρώτους ρόλους. Ο Λαμπράκης, τελικά, εντάχθηκε στο μαρτυρολόγιο της ελληνικής δημοκρατίας, έγινε σημείο, πρόσωπο και σύμβολο αναφοράς, κι αυτό ακριβώς αναδεικνύει το βιβλίο της Εύης Γκοτζαρίδη.

Η συγγραφέας γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, μεγάλωσε στο Παρίσι και σπούδασε στη Σορβόνη. Είναι επίκουρη καθηγήτρια βρετανικής ιστορίας και πολιτικής στο Université Polytechnique Hauts-de-France. Η ελληνική μετάφραση και η επιμέλεια του βιβλίου πραγματοποιήθηκαν με την υποστήριξη του Παραρτήματος Ελλάδας του Ιδρύ¬ματος Ρόζα Λούξεμπουργκ, με τη χρηματοδότηση του γερμανικού Υπουργείου Εξωτερικών.
 
Τελικά, οι παρακρατικοί δεν τα κατάφεραν. Αυτός ο Ιωάννης Κ. είχε πει στην κατάθεσή του, πως ο Λαμπράκης "πήρε πολύ  αέρα. Πρέπει να του τσακίσουμε τις φτερούγες. Αλλιώς θα πετάξει πολύ ψηλά"... Πράγματι, ο Γρηγόρης Λαμπράκης πέταξε πολύ ψηλά. Από εκεί που είναι, τον βλέπουν και τον μνημονεύουν όλοι, εν αντιθέσει με τους φονιάδες του, που χάθηκαν ξανά στο ρυπαρό σκοτάδι τους. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης συμμετέχει στη Διεθνή Ημέρα Μουσείων με ελεύθερη είσοδο στις εκθέσεις του

Το μουσείο ανοίγει τις πόρτες του για τη τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων χωρίς εισιτήριο, με διευρυμένο ωράριο λειτουργίας και πρόγραμμα δράσεων για μικρούς και μεγάλους.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
09/05/2024

"Φωνές μιας άνοιξης περασμένης": Η Μάρω Μιχαλακάκου συνομιλεί με τον πατέρα της αλλά και με την κόρη της

Στην έκθεση θα προβάλλεται και μια ταινία μικρού μήκους της κόρης της Σοφίας Σαφού με θέμα τη καθημερινή ζωή στο σπίτι του παππού της Μιχαήλ και της γιαγιάς της Ευαγγελίας.

"Οσμές χρόνου": Ο Κώστας Τσώλης αναδομεί φωτογραφίες και εικόνες γεγονότων που συντάραξαν τον 20ό αιώνα

Ο καλλιτέχνης μάς καλεί σε μια νοερή ανασύνταξη των ιστορικών καταγραφών, καθώς συμπλέκει την ισχύ της τέχνης με τη μελέτη των γεγονότων.

Χρίστος Δήμας: ο Υφυπουργός Πολιτισμού μιλά για τη "Δημιουργική Ελλάδα", το Ακροπόλ, την Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών, τα όσα αλλάζει το νομοσχέδιο για τον σύγχρονο πολιτισμό

Στην πρώτη του εφ όλης της ύλης συνέντευξη, με αφορμή και το νέο νομοσχέδιο για την ενίσχυση του κινηματογραφικού, οπτικοακουστικού και δημιουργικού τομέα, ο Υφυπουργός Πολιτισμού μιλά για την πρόκληση του να αυξήσουμε την εξωστρέφεια του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού, τα όσα αλλάζει το νομοσχέδιο, το Ακροπόλ και τη βιωσιμότητα των καλλιτεχνών.

"Fluidity": Η Μαρία Μπουρμπού και ο Διονύσιος Παππάς διατρέχουν τα πεδία της πραγματικότητας και της φαντασίας

Ο ένας ασχολείται με αναλογική και ψηφιακή φωτογραφία και βίντεο και ο άλλος με περίπλοκα σχέδια με μολύβι πάνω σε ξύλινα γλυπτά.

Διεθνής Ημέρα Μουσείων: Δύο ξεναγήσεις και μία διάλεξη στο Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου

Οι δράσεις συνδέονται με τη νέα δωρεά σημαντικών ζωγραφικών έργων αλλά και μέρους του αρχείου του Γ. Γουναρόπουλου, από τις εγγονές του προς το Μουσείο, και με τις νέες ερευνητικές δυνατότητες που αυτή προσφέρει.

Διεθνής διάκριση για το G Design Studio

Τα βραβεία αφορούν στον κατάλογο της έκθεσης Art Athina 2023, την επετειακή έκδοση της Art Athina για τα 30 χρόνια της διοργάνωσης και στο λογότυπο του ξενοδοχείου "Monument" στην Αθήνα.