Εμπνευσμένη από τις διφορούμενες ιδιότητες μιας αίθουσας ανάκρισης ως σημείο εκκίνησης, η εικαστικός Τζοάνα Πιοτρόβσκα προσκάλεσε το design studio Formafantasma να συνεργαστούν στη μετάφραση μιας σύνθετης προσωπικής της εμπειρίας σε αντικείμενα.
"Το 2015, ταξίδεψα στο Ναγκόρνο-Καραμπάχ, μια αμφισβητούμενη περιοχή μεταξύ Αρμενίας και Αζερμπαϊτζάν. Μετά από λίγες ημέρες, εξερευνώντας και φωτογραφίζοντας, έφτασα στο Άγκνταμ και αργότερα στο Στεπανακέρτ, όπου κατηγορήθηκα για κατασκοπεία και υποβλήθηκα σε ανακρίσεις από την τοπική στρατιωτική αστυνομία. Μετά τις ανακρίσεις, με άφησαν ελεύθερη και μου είπαν να συνεχίσω να φωτογραφίζω. Tαραγμένη από τις εμπειρίες των ανακρίσεων και γνωρίζοντας ότι κάθε μου κίνηση παρακολουθούνταν, αποφάσισα να εστιάσω την προσοχή μου στο μόνο ασφαλές θέμα σε έναν τόπο στρατιωτικών συγκρούσεων - τα πανταχού παρόντα τριαντάφυλλα", αναφέρει η εικαστικός.
Για πολλά χρόνια μετά το περιστατικό αυτό, η Piotrowska επιστρέφει στη φωτογράφηση των τριαντάφυλλων και τα αναλογίζεται στο πλαίσιο της παραμονής της στο Ναγκόρνο-Καραμπάχ. Εμπνευσμένη από τις διφορούμενες ιδιότητες της αίθουσας ανάκρισης ως σημείο εκκίνησης, προσκάλεσε το design studio Formafantasma να συνεργαστούν στη μετάφραση αυτής της σύνθετης εμπειρίας σε αντικείμενα. Το αποτέλεσμα της συνεργασίας είναι μια σειρά από "άντι” πλαίσια τα οποία περιέχουν τις εικόνες των τριαντάφυλλων της Piotrowska. Αυτά τα αντί-πλαίσια αντλούν στοιχεία, υλικά, και φόρμες που συναντά κανείς σε δωμάτια ανακρίσεων. Η αντίθεση φωτογραφιών και πλαισίων δημιουργούν μια απειλητική ένταση και αναπαράγουν τις εγγενείς δυναμικές εξουσίας της ιστορία της.
Η Joanna Piotrowska (γεν. 1985) ζει και εργάζεται μεταξύ Λονδίνου και Βαρσοβίας. Σπούδασε φωτογραφία στο Royal College of Art του Λονδίνου και στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Κρακοβίας. Η φωτογραφική της πρακτική επικεντρώνεται στις οικογενειακές δομές και τη σχέση τους με τα ευρύτερα συστήματα - συμπεριλαμβανομένης της πολιτικής, της οικονομίας, της κοινωνικής και της πολιτιστικής ζωής. Εξερευνά το παρελθόν και το παρόν, παρουσιάζοντας ανισότητες εξουσίας και ψυχολογικό δράμα και μεταφράζοντας οικείες χειρονομίες και καθημερινές συμπεριφορές σε νέα σενάρια - δίνοντάς τους μια σχεδόν καρικατουρίστικη ποιότητα.
Τα έργα της έχουν εκτεθεί σε φημισμένα ιδρύματα όπως το BNKR, Μόναχο, Γερμανία (2021), το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Ρώμης, Ρώμη, Ιταλία (2020), η 10η Μπιενάλε του Βερολίνου, Βερολίνο, Γερμανία (2018), η Kunsthalle Wien, Βιέννη, Αυστρία (2018), το MoMA, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ (2018), και η Hayward Gallery, Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο (2014), μεταξύ πολλών άλλων. Έργα της φιλοξενούνται στις μόνιμες συλλογές των Centre Pompidou, Παρίσι, Γαλλία; MoMA, Νέα Υόρκη, ΗΠ ́ και Tate, Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο, μεταξύ άλλων. Η τρίτη μονογραφία της "Stable Vices” εκδόθηκε από τον οίκο MACK Books, Λονδίνο (2021).
Οι Formafantasma (Andrea Trimarchi & Simone Farresin, έτος ίδρυσης 2009) είναι ένα σχεδιαστικό στούντιο το οποίο διερευνά τις οικολογικές, ιστορικές, πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις που διαμορφώνουν τον κλάδο του design σήμερα. Είτε σχεδιάζει για έναν πελάτη είτε αναπτύσσει έργα με δική του πρωτοβουλία, το στούντιο εφαρμόζει την ίδια αυστηρή προσοχή στο πλαίσιο, στις διαδικασίες παραγωγής και στις λεπτομέρειες. Η αναλυτική φύση της πρακτικής των Formafantasma μεταφράζεται σε σχολαστικά οπτικά αποτελέσματα, προϊόντα και στρατηγικές. Τα έργα τους έχουν παρουσιαστεί, δημοσιευθεί και φιλοξενούνται στη μόνιμη συλλογή διεθνών μουσείων ενώ το στούντιο επιμελήθηκε τον εκθεσιακό σχεδιασμό της φετινής 59ης Διεθνούς Έκθεσης Τέχνης στη Μπιενάλε της Βενετίας, The Milk of Dreams, σε επιμέλεια της Cecilia Alemani.
Εγκαίνια: 17 Ιουνίου (4 μ.μ. - 8 μ.μ.) | design studio Formafantasma (Γκούρα 5) | Διάρκεια έκθεσης: 18 Ιουνίου - 22 Δεκεμβρίου | Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Σάββατο (11 π.μ. - 6 μ.μ.) ή κατόπιν ραντεβού | Η είσοδος είναι ελεύθερη.