"Blessing in Disguise": Η δύναμη των λουλουδιών και η συνθήκη του πολέμου στο Μουσείο της Ύδρας

Ένα από τα τέσσερα installations που παρουσιάστηκαν στη διεθνή έκθεση Peter Pan. La necessite du reve, ανεξαρτητοποιείται και ταξιδεύει για την πατρίδα της, την Ύδρα, όπου γεννήθηκε και η αρχική ιδέα.

Blessing in Disguise

Ένα από τα τέσσερα installations που παρουσιάστηκαν στη διεθνή έκθεση Peter Pan. La necessite du reve, η οποία εκτίθεται αυτή τη στιγμή στο Palazzo Bonvicini στη Βενετία, η Blessing in Disguise ανεξαρτητοποιείται και ταξιδεύει για την πατρίδα της, την Ύδρα, όπου γεννήθηκε και η αρχική ιδέα.

Τον Ιούνιο του 2021, τέσσερις καλλιτέχνες και δύο επιμελητές τέχνης συναντήθηκαν στην Villa Valentine 1 στην Ύδρα, ως πρωταγωνιστές ενός καλλιτεχνικού καλοκαιρινού εργαστηρίου. Ο στόχος εκείνης της εβδομάδας ήταν η σύλληψη της μεγάλης έκθεσης την οποία θα παρουσίαζε το Ίδρυμα Valmont το 2022. Ο Didier Guillon, ο Silvano Rubino, o Isao και η Stephanie Blake, με την καθοδήγηση της Francesca Giubilei και του Luca Berta, εμπνεύστηκαν ένα ενιαίο έργο. Το έργο αυτό θα αποτελούνταν από κινούμενες εικόνες οι οποίες θα ερμήνευαν με σύγχρονο τρόπο τα κεντρικά θέματα που εντοπίζονται στο μυθιστόρημα του 1911, Πίτερ Παν και Γουέντι, του J.M. Barrie.

Blessing in Disguise

Στον Didier Guillon ανατέθηκε το θέμα διττές αντιθέσεις. Γι’ αυτήν την έννοια, ετοίμασε ένα συγκεκριμένο moodboard: ασπρόμαυρες φωτογραφίες πολέμου να συνδυάζονται με ανθισμένα πολύχρωμα λουλούδια. Η μετάφραση μέσα στο ιστορικό πλαίσιο προέκυψε φυσικά: Η δύναμη των λουλουδιών ήταν ένα σύνθημα που χρησιμοποιήθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και στις αρχές της δεκαετίας του 1970 ως σύμβολο παθητικής αντίστασης και μη βίας απέναντι στον πόλεμο του Βιετνάμ. Η έκφραση επινοήθηκε από τον Αμερικανό ποιητή των Beat Άλεν Γκίνσμπεργκ το 1965 ως μέσο για να μετατρέψει τις πολεμικές διαμαρτυρίες σε ειρηνικά, θετικά θεάματα.
Στην Blessing in Disguise, ο Didier Guillon, σε συνεργασία με την κόρη του, την Valentine, ανασυνθέτει αυτή τη διττότητα μέσα από ένα βίντεο μοντάζ παλιών ασπρόμαυρων φωτογραφιών από ιστορικές πολεμικές συγκρούσεις. Με μια μεταφορική αναφορά στις παραστάσεις από τη δύναμη των λουλουδιών, οι καλλιτέχνες αναδεικνύουν τη φύση και όλη της την ομορφιά και τη δημιουργική δύναμη, ως το εργαλείο για την οικοδόμηση ενός επίγειου "παραδείσου", ο οποίος αντιπαρατίθεται στον παραλογισμό και τη βαρβαρότητα των συγκρούσεων.

Ο καλλιτέχνης δεν δραπετεύει σε ένα ανύπαρκτο νησί, αλλά, μέσα από το έργο του, βοηθά να φανταστούμε και να δημιουργήσουμε πιθανούς νέους και ρεαλιστικούς κόσμους. Αναμιγνύοντας ασπρόμαυρες εικόνες αρχείου από πολέμους με βίντεο από πολύχρωμα άνθη σε επιτάχυνση, οι δύο καλλιτέχνες εξετάζουν την κυκλική πορεία της ιστορίας. Παράλληλα φέρνουν σε αντιπαράθεση την ανθρώπινη ανοησία, βία και καταστροφή, με τη συναρπαστική και ενστικτώδη δύναμη της φύσης για ζωή.

Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας

Ένας τόπος τυχαίνει να είναι το κοινό σημείο των καλλιτεχνών: η Ύδρα. Το ελληνικό νησί, όντας ιστορικά ένα καταφύγιο για καλλιτέχνες που αναζητούσαν την έμπνευση, φιλοξένησε το δημιουργικό εργαστήρι το οποίο γέννησε την έκθεση. Η έκθεση της ιστορικής μνήμης είναι το πιο αποτελεσματικό μέσο επικοινωνίας με τους επισκέπτες. Ο στόχος του Ι.Α.Μ.Υ. είναι να εντοπίσει, να συγκεντρώσει, να ταξινομήσει, να απαριθμήσει και να δημοσιεύσει κάθε είδους αρχειακό υλικό που σχετίζεται με την Ύδρα, την τοπική ιστορία, την παράδοση και την κουλτούρα. Το Μουσείο, το οποίο ιδρύθηκε το 1918 εκθέτει, μεταξύ άλλων, πολιτιστικούς θησαυρούς που σχετίζονται με την Ελληνική Επανάσταση του 1821. Η νίκη των Ελλήνων αλλά και των κατοίκων της Ύδρας συνεχίζει να είναι αντικείμενο εορτασμών όπως τα Μιαούλεια.

Ο Didier Guillon κατάγεται από μια μεγάλη οικογένεια καλλιτεχνών και συλλεκτών. Από εκεί προήλθε αυτή η ακαταμάχητη παρόρμηση για δημιουργία, η οποία ενισχύεται από την ακόρεστη περιέργεια και ενέργειά του. Εξερευνά μια μεγάλη ποικιλία τεχνικών, από μεταξοτυπία, ζωγραφική, αγάλματα από χαρτόνι και γυαλί, μέχρι εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας. Η καλλιτεχνική του δουλειά τού επιτρέπει να αναλογίζεται σημαντικά θέματα.
Για τους Guillon, η τέχνη είναι οικογενειακή υπόθεση. Από νεαρή ηλικία, η Valentine έδινε έμπνευση στον πατέρα της, όπως με την ιστορία του γορίλα IVO, ο οποίος έγινε ένα από το είδωλά του. Με την Blessing in Disguise, ο Didier προκαλεί τη νεότερη κόρη του, μοιράζεται μαζί της την αντίληψή του και δίνει χώρο στη φαντασία της έφηβης. Το δίδυμο Guillon ανταλλάσσει ιδέες υπό την ώθηση του Didier. Η Valentine προσδίδει μία νεανική ματιά στην αλληλουχία των εικόνων... δίνοντας ζωή σε έναν φανταστικό κόσμο, ο οποίος είναι και τόσο πραγματικός.

Η έκθεση παρουσιάζεται στο Ιστορικό αρχείο - Μουσείο της Ύδρας από 1η Ιουνίου έως 31 Ιουλίου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Δημιουργικά εργαστήρια για ενήλικες στο Ίδρυμα Γουλανδρή

Μια νέα σειρά εργαστηρίων καλεί το κοινό να γνωρίσει καλύτερα την τέχνη της χαρακτικής, της κεραμικής και της ιαπωνικής μικροτεχνίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

Οι Λέσχες Ανάγνωσης στην 20ή Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Οι λέσχες συμμετέχουν για δεύτερη χρονιά στη ΔΕΒΘ.

"Η τέχνη του να μην κάνεις τίποτα και η παράλληλη πεζοπορία": Φαντασία και ρεαλισμός στην έκθεση της Άννας Αμπαριώτου

Το εικαστικό πρότζεκτ παρουσιάζεται στην γκαλερί Citronne σε επιμέλεια του Κώστα Πράπογλου.

"Mindfulness στο Μουσείο": Η αργή τέχνη μπορεί να είναι ευεργετική

Το βιωματικό εκπαιδευτικό εργαστήριο - δράση "Mindfulness στο Μουσείο" στο Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή στο Παγκράτι μας κάνει να δούμε αλλιώς ένα έργο τέχνης.

Πέθανε ο Αμερικανός συγγραφέας Πολ Όστερ

Ο δημιουργός της "Τριλογίας της Νέας Υόρκης" έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

Μια συζήτηση με τον Πολ Όστερ

Με αφορμή τον θάνατο του Πολ Όστερ αναδημοσιεύουμε μια συνάντηση που είχαμε με τον συγγραφέα το 2014 με αφορμή την ομιλία του στη Στέγη Ωνάση. Σταρ της σύγχρονης λογοτεχνικής κοινότητας, ο Πολ Όστερ ήταν ένας προσηνής, ανεπιτήδευτος και χαμηλών τόνων άνθρωπος με απολύτως βιωματική σχέση με το γράψιμο.

Περιηγηθείτε εικονικά στην Ιερά Μονή του Οσίου Λουκά του Στειριώτη

Η νέα παραγωγή εικονικής πραγματικότητας που προβάλλεται στη "Θόλο" του "Ελληνικού Κόσμου".