Η τέχνη δεν είναι χόμπι

Το ζήτημα της επαγγελματικοποίησης του πεδίου της τέχνης αποτελεί επίκεντρο μιας επίκαιρης συζήτησης που κορυφώνεται.

ΕΜΣΤ

Το ότι η τέχνη δεν είναι χόμπι ήταν ίσως το ηχηρότερο μήνυμα της συνέντευξης Τύπου της νέας διευθύντριας του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κατερίνας Γρέγου την περασμένη εβδομάδα, αλλά και μία από τις σημαντικότερες παραμέτρους πάνω στις οποίες χαράσσεται η πολιτική του Υπουργείου Πολιτισμού, όπως εμφατικά επισημαίνει ο υφυπουργός Νικόλας Γιατρομανωλάκης στη συνέντευξη που μας παραχώρησε. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι στο νέο ΕΜΣΤ, μαζί με τη σαφέστερη και πιο ουσιαστική χάραξη στρατηγικής ως προς το σκοπό του μουσείου και την πιο σύγχρονη αντιμετώπιση της έννοιας της συλλογής, χωρίς τα βαρίδια του παρελθόντος περί μονιμότητας της μουσειολογικής μελέτης, βασικό μέλημα είναι η δίκαιη αμοιβή όλων των καλλιτεχνών και δημιουργών που συνεργάζονται με το μουσείο, αλλά και η κατάργηση της πρακτικής αναζήτησης δωρεών από τους καλλιτέχνες.

Το έχουμε ξαναγράψει στο παρελθόν, το να αγοράζονται ακριβά έργα διεθνών καλλιτεχνών προκειμένου να στηθεί μια συλλογή και να ζητείται από τους εγχώριους να δωρίζουν τα έργα τους, σίγουρα δεν συμβαδίζει με το χαρακτήρα ενός μουσείου που στηρίζει την τοπική σκηνή. Από εκεί και πέρα, έχει ενδιαφέρον το ποιες αμοιβές θα καθιερωθούν καθότι θα αποτελέσει ένα μοντέλο γενικότερα, για ένα θέμα το οποίο έχει απασχολήσει, ήδη από τα χρόνια της οικονομικής κρίσης και ακόμη περισσότερο μέσα στην πανδημία, τους επαγγελματίες του χώρου και έχει αποτελέσει αντικείμενο εικαστικών πρότζεκτ, εκδόσεων και άλλων πρωτοβουλιών. 

Από τα πρότζεκτ της Προσωρινής Ακαδημίας Τεχνών μέχρι την έρευνα της επιμελήτριας Ilaria Konti και του μη κερδοσκοπικού οργανισμού μικρής κλίμακας 3137, το ζήτημα της επαγγελματικοποίησης του πεδίου αποτελεί επίκεντρο μιας επίκαιρης συζήτησης. Μάλιστα, οι τελευταίοι και το ίδρυμα GABRIELA που έχουν ιδρύσει δημιούργησαν πρόσφατα μια πρωτοβουλία σχετικά με τις δίκαιες πρακτικές που προτείνει ένα εργαλείο –ένα συμβόλαιο ως υπόδειγμα– για τη βελτίωση και την πλαισίωση των εργασιακών συνθηκών στο πεδίο της σύγχρονης τέχνης, η οποία προέκυψε από μια έρευνα στo πλαίσιο του ευρωπαϊκού δικτύου RESHAPE και σε συνεργασία με το Onassis AiR και επιχειρεί να στήσει έναν διάλογο για τη σύγχρονη πολιτιστική διαχείριση και πολιτική  στην Ελλάδα. Φυσικά, σημαντική υπήρξε και η συμβολή πρωτοβουλιών όπως το Support Art Workers ως προς τη χαρτογράφηση και άρθρωση των αιτημάτων του πεδίου, ενώ ξεφυλλίζοντας την πρόσφατη έκδοση του residency του Ιδρύματος Ωνάση, Onassis Air, βλέπεις ότι αρκετοί από τους φιλοξενούμενους καλλιτέχνες/ερευνητές τα τελευταία χρόνια αντί να παράγουν ένα συγκεκριμένο έργο αξιοποίησαν το χρόνο αυτό για τη διερεύνηση των ίδιων των συνθηκών εργασίας τους.

3137 Reshape
Από το project του 3 137 "H αντιπροσωπεία του Department of Civil Imagination (DCI) στην Αθήνα 
Διαφανείς διαδικασίες ή όταν το DCI συνάντησε την GABRIELA"

Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και σήμερα καλλιτεχνικά φεστιβάλ θεωρούν λογικό να πληρώνουν τους τεχνικούς που συμβάλλουν στην εγκατάσταση μιας έκθεσης και όχι τους καλλιτέχνες, ενώ εκθέσεις που χρηματοδοτούνται από γνωστά ιδρύματα αφιερώνουν το budget στη διοργάνωση γευμάτων και στην κυκλοφορία καταλόγων αντί να εξασφαλίζουν αμοιβή για τους συμμετέχοντες. Φυσικά, ένα μουσείο δεν αρκεί για να βγάλει από τη δύσκολη κατάσταση τους art workers της χώρας, σε κάθε περίπτωση, όμως, έρχεται να αφουγκραστεί μια ήδη επείγουσα συζήτηση και να πάρει θέση. Ελπίζουμε το Υπουργείο Πολιτισμού, το πολυαναμενόμενο Ακροπόλ, αλλά και τα ιδρύματα και ο καθένας/καθεμία από τη θέση του/της να συμβάλουν στην πιο αναγκαία από ποτέ αλλαγή παραδείγματος. 

Λεζάντα πρώτης φωτογραφίας: Η διευθύντρια του ΕΜΣΤ Κατερίνα Γρέγου στη συνέντευξη τύπου του μουσείου. Φωτό: Άννα Πρίμου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Travelogue": Η ελληνική κουλτούρα του DIY

Μια νέα έκδοση από τις papairlines παρουσιάζει το βιβλιοπωλείο Hyper Hypo.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/04/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Το 2024 αφιερωματικό έτος στον Λόρδο Βύρωνα

Η Λίνα Μενδώνη εγκαινίασε την έκθεση "Ο Μπάυρον και η Ελλάδα", την οποία συνδιοργάνωσαν η Βυρωνική Εταιρεία Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου και το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, στο Βυρώνειο Κτήριο.

Αποστολή στη Μπιενάλε Βενετίας 2024: τα εθνικά περίπτερα που ξεχωρίσαμε

Ανταπόκριση από τις εθνικές συμμετοχές της 60ης κορυφαίας εικαστικής διοργάνωσης που συντονίζονται με το σκεπτικό της κεντρικής έκθεσης "Ξένοι Παντού" και από το "Ξηρόμερο/Dryland".

Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (22-28/4)

Μια ομάδα δημιουργών τιμά τον Στέλιο Φαϊτάκη, ο Κώστας Τσόκλης διερευνά τα σύγχρονα ΜΜΕ, και όλα τα εικαστικά πρότζεκτ που αξίζει να δείτε αυτή την εβδομάδα.

Η Λίζη Καλλιγά στήνει μια ασυνήθιστη έκθεση στο Αρχείο Ακριθάκη

Το πρότζεκτ "Ο Άσπρος Τοίχος" αποτελείται από μία αέναη βιντεοπροβολή και 9 φωτογραφίες.

Τα δωρεάν της εβδομάδας: Τρία μπαζάρ γεμίζουν τέχνη την Αθήνα

Ένα διήμερο αφιερωμένο στην εγχώρια δημιουργία, μπαζάρ για τους λάτρεις της μουσικής και ό,τι μπορείς να κάνεις στην Αθήνα χωρίς εισιτήριο από 20 έως 26/4.

"Daughters": Το οικογενειακό τραύμα και οι ρίζες της πατριαρχίας

Οι καλλιτέχνιδες Αιμιλία Μπαλάσκα και Rebecca Simons ανατρέχουν στο οικογενειακό αρχείο τους και επανεξετάζουν το κοινό τους παρελθόν.