Οδηγός Τεχνών

Κάτι τρέχει στην Πλατεία Βικτωρίας: Καλλιτέχνες παρεμβαίνουν μαζί με τους κατοίκους

Προσκεκλημένοι απ’ το Victoria Square Project, οι Collectif MASI, Γιώργος Salameh και Μελισσάνθη Σπέη αναπτύσσουν εφήμερα έργα για τη θέση της γυναίκας στην Αθήνα.

Κάτι τρέχει στην Πλατεία Βικτωρίας: Καλλιτέχνες παρεμβαίνουν μαζί με τους κατοίκους

Στο κέντρο του ενδιαφέροντος του Victoria Square Project παραμένει ο δημόσιος χώρος και η ενεργοποίηση της κοινότητας στην Πλατεία Βικτωρίας με εικαστικές δράσεις, καθώς ύστερα από την in-situ νέον εγκατάσταση του Αντριάν Πάτσι «We Apologize» που πυροδότησε συζητήσεις για το λόγο που απολογείται το λεκτικό μήνυμα του έργου, μια νέα σειρά εικαστικών παραγωγών λαμβάνει χώρα στην πολυπολιτισμική πλατεία. Πρόκειται για τους καρπούς του δεύτερου κύκλου απ’ το πρόγραμμα φιλοξενίας (ανερχόμενων) καλλιτεχνών Station One AIR του VSP, στον οποίον συμμετείχαν οι Collectif MASI, Γιώργος Salameh και Μελισσάνθη Σπέη.

Το θέμα του προγράμματος ήταν η «Ιπποδάμεια εντός Πλαισίου», με πηγή έμπνευσης το άγαλμα του Johannes Pfuhl το οποίο κοσμεί το κέντρο της πλατείας και αναπαριστά την πανέμορφη Ιπποδάμεια, σύζυγο του βασιλιά των Λαπιθών, τη στιγμή κατά την οποία ο Θησέας προσπαθεί να τη διασώσει απ’ τα χέρια του Κενταύρου Ευρυτίωνα. Τι συνδηλώσεις δημιουργεί το γλυπτικό σύμπλεγμα στο σήμερα, καθώς η συζήτηση για τη δημόσια τέχνη έχει εκ νέου φουντώσει και το θέμα της γυναικείας αναπαράστασης κρίνεται πιο επίκαιρο από ποτέ; Ποια είναι η θέση της γυναίκας στο δημόσιο χώρο (εικαστικά και πρακτικά) σήμερα; Πόσο έχει αποδεσμευτεί απ’ τα δεσμά του τρόπαι-ου που μεταφέρει το γνωστό γλυπτό απ’ το μυθολογικό αφήγημα;

Προσκεκλημένοι απ’ το Victoria Square Project, οι Collectif MASI, Γιώργος Salameh και Μελισσάνθη Σπέη αναπτύσσουν εφήμερα έργα για τη θέση της γυναίκας στην Αθήνα.

Με αυτά τα ερωτήματα κατά νου, οι καλλιτέχνες σχεδίασαν παρεμβάσεις στην Πλατεία Βικτωρίας: έργα τα οποία τοποθετήθηκαν την περασμένη Παρασκευή τόσο στην έκταση της πλατείας όσο και στα μπαλκόνια των γύρω πολυκατοικιών, ενώ κατά τη διάρκεια της πρώτης εβδομάδας του Δεκεμβρίου πρόκειται να αποτελέσουν σημεία αναφοράς για μια σειρά δράσεων με τους κατοίκους της περιοχής.

Στόχος εξαρχής ήταν η δημιουργία μιας εστίας διαπολιτισμικής ανταλλαγής και οικοδόμησης κοινότητας, κόντρα στην απομόνωση των καιρών μας. Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις υιοθετήθηκαν παράδοξα ή ευτελή εργαλεία για την παραγωγή επί τούτου αμφιλεγόμενων δημόσιων έργων, ώστε να ανοίξει εντονότερα ο διάλογος και ο προβληματισμός μεταξύ των πολυπολιτισμικών κοινοτήτων, γύρω από ζητήματα ιστορίας, ταυτότητας και «ανήκειν».

Κάτι τρέχει στην Πλατεία Βικτωρίας: Καλλιτέχνες παρεμβαίνουν μαζί με τους κατοίκους - εικόνα 1
Κάτι τρέχει στην Πλατεία Βικτωρίας: Καλλιτέχνες παρεμβαίνουν μαζί με τους κατοίκους - εικόνα 2

Τετάρτη 1 Δεκεμβρίου (4.30 μ.μ.): Πομπή με τους κατοίκους από το καλλιτεχνικό δίδυμο των Collectif MASI
Πέμπτη 2 Δεκεμβρίου (9 μ.μ.): Περφόρμανς «Hippodamia Rising» από την Ελένη Παπαϊωάννου, σε αλληλεπίδραση με το έργα-αντικείμενα της Μελισσάνθης Σπέη. Λαμβάνοντας ως σημείο αφετηρίας το μύθο της Ιπποδάμειας, η επιτέλεση της θα αποτελέσει ένα σχόλιο για τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία του σήμερα
Παρασκευή 3 Δεκεμβρίου (8 μ.μ.): Προβολή του βίντεο «Ιπποδάμεια» του Γιώργου Salameh στο χώρο του VSP και δημόσια συζήτηση με τους φιλοξενούμενους καλλιτέχνες

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Δέκα γύψινες πισίνες στην βεράντα του Ιδρύματος Θεοχαράκη περιμένουν κάθε τολμηρό "κολυμβητή" – Τελευταίες ημέρες για την εγκατάσταση της Νατάσας Ευσταθιάδη

Τι κι αν κάτω απ’ τις λεωφόρους, τα κτίρια και τη βουή της μεγαλούπολης, κρύβεται ένα δίκτυο υπόγειων υδάτων που θέλγει να βουτήξεις στα νερά του; Το "The Swimmer" είναι ένας δρόμος προς την κάθαρση – ή μήπως όχι;

ΓΡΑΦΕΙ: ΑΓΓΕΛΟς ΚΛΑΔΗς
17/01/2022

Νέα έκθεση με πάνω από 700 αντικείμενα στο Νομισματικό Μουσείο: Διαβάζοντας την ιστορία του ’21 μέσα από μεταλλικές κόπιες

Τα "Μετάλλια του Αγώνα" αποτελούν τον οβολό του μεγάλου μουσείου για την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση. Οι "φοίνικες" του Ιωάννη Καποδίστρια, οι κόπιες απ’ το πρώτο νομισματοκοπείο του κράτους καθώς και οι μήτρες των ιστορικών μεταλλίων που σχεδίασε ο χαράκτης Konrad Lange παρακινούν τον επισκέπτη να εστιάσει στη λεπτομέρεια.

Ο δήμος Ηρακλείου απέκτησε τα πρώτα ηλεκτροκίνητα οχήματα – Πότε θα δούμε ηλεκτρικά λεωφορεία ευρέως στην Αθήνα;

Πρόσσω ολοταχώς για ηλεκτροκίνηση κινείται η πρωτεύουσα, συγχρονίζοντας τους στόχους της με τις πράσινες επιδιώξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ωστόσο ο μεγάλος διαγωνισμός για την προμήθεια του στόλου πηγαίνει από παράταση σε παράταση.

Τα κεραμικά της Κιουτάχειας είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να διαβάσουμε την ιστορία πριν τη Μικρασιατική Καταστροφή

Μετά την παράταση που πήρε η περιοδική έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης και με αφορμή την ξενάγηση του Σαββάτου 15 Ιανουαρίου από τον επιμελητή Ντίνο Κόγια, κοιτάμε με νέο βλέμμα τα υπέροχα κεραμικά της πόλης που συν την καλαισθησία τους αποτέλεσαν μάρτυρες των γεγονότων, αποδίδοντας το "ανθρώπινο πρόσωπο της ιστορίας".

Νέα φιλανθρωπική δημοπρασία από την Vergos Auctions: 80 καλλιτέχνες στηρίζουν τη δράση της Πόρτας Ανοιχτής

Μετά την παράδοξα επιτυχημένη χρονιά του 2021, ο ιστορικός οίκος δημοπρασιών της χώρας χτυπάει ξανά το σφυρί με φιλανθρωπικό πρόσημο, για την υποστήριξη του έργου της Εταιρείας Προστασίας Σπαστικών που φέτος συμπληρώνει πενήντα χρόνια παρουσίας.

Τολμάτε να μπείτε εκεί όπου έκαναν επιδρομή 2000 κατσαρίδες; Νέα παράταση για την έκθεση του Capten

Τα χειροποίητα έντομα του εικαστικού έχουν καταλάβει το χώρο Πολύτροπο στα Καλύβια Αττικής, απλωμένα επάνω σε τοίχους, κουρτίνες, τραπέζια και καθίσματα. Πρόκειται για μια παιγνιώδη αναμέτρηση με τους μύχια ριζωμένους φόβους μας.

Το Μουσείο Μπενάκη μυρίζει πτι-μπερ: Βουτήξτε στην ιστορία της Παπαδοπούλου με μια ξενάγηση

Και τη νέα χρονιά συνεχίζεται το πρόγραμμα ξεναγήσεων στη μεγάλη έκθεση της εταιρίας μπισκότων. Πάνω από τριακόσια εκθέματα, αρχειακά τεκμήρια, ρετρό συσκευασίες και μηχανήματα απ’ τα εργοστάσια, διαφημίσεις όπως και δεκάδες γραπτές ή προφορικές αφηγήσεις ζωντανεύουν ένα μοναδικό success story απ’ τον κλάδο της διατροφής.